Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuw hier, configuratie Tesla (lease) S60(D)

This site may earn commission on affiliate links.
Hi allen,
Inmiddels lees ik hier al een aantal weken mee, dus werd het tijd om me maar eens aan te melden.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn werkgever elektrisch rijden wil stimuleren en kan mijn huidige leasecontract kostenloos eerder opzeggen indien ik voor PHEV of EV kies.
Nu heb ik een aantal weken terug een proefrit gemaakt (S90D) en vandaag een hele ochtend met een Tesla Model S70 op pad geweest. Ik ben uiteraard erg enthousiast, maar twijfel met name tussen S60 of een S60D. Wat zijn jullie ervaringen met dual motors, scheelt dit nou aanzienlijk in range? De ene keer hoor ik max 10km extra, anderzijds lees ik ook berichten van 25-30 km extra. Een S75 wordt qua maandelijks leasebedrag fors duurder en daar zie ik minder de toegevoegde waarde, aangezien de 60Kwh accu zonder veel problemen tot 100% geladen zou moeten kunnen worden (80% van de 75Kwh batterij).

Configuratie zoals nu klaar staat:
Model S60(D)
Obsidian Metallic Black
Next generation seats (licht grijs)
Panorama dak
Premium interieur
Autopilot

Ik hoor graag jullie overwegingen
 
Ik zou voor de 60D gaan, iets zuiniger, m.i. veel betere wegligging, (ik heb zelf 70 en 70D gereden) en bij evt. verkoop krijg je waarschijnlijk het meerbetaalde bedrag wel terug (of nog meer)... verder al een hele goede configuratie gekozen!
 
Hoi Joostdz,
Dan kunnen onze werkgevers elkaar de hand schudden - alleen mochten wij niet zondermeer van ICEs af. Ik rijd inmiddels een S70D met 75 eronder. Ik weet niet of sinds de laatste wijzigingen (nu je op de website geen upgrade meer naar 70 kunt kopen) onder nu gebouwde S60(D)'s een 75 ligt maar dat is wel mijn verwachting. Zou geen kwaad kunnen om ineen US-draadje daar eens een bal over op te gooien of iemand die 'm al rijdt eens onder zijn/haar Model S wil kijken (achter rechtervoorwiel, witte sticker weet ik sinds vandeweek dankzij @Phil_BE 's vraag.

Over wel/geen D durf ik na 2 weken effectief weinig over te zeggen en de loaner was wel een D maar dat was ook een 85.

Qua configuratie, zwarte hemel? Wij kregen als tip om geen lichte stoelen (of evt wel de creme) te nemen als we veel in spijkerstof in de auto zitten. Derhalve witte hemel en zwarte stoelen hier (anders werd het heel donker vonden we). Loander bevestigde dat donkere beeld overigens.

Qua leaseconfiguratie/kosten kun je overwegen of je de achterklep belangrijk vindt en anders premium interioir inwisselen voor D? (Volgens mij verlies je dan alleen de achterklep en biohazard naast de leren strip bovenop het dash en de lampjes).
 
De 60(D) heeft ook een 75 kWh batterij maar is softwarematig beperkt. De resterende 15 kWh kan later vrijgegeven worden tegen betaling. Dit is ook zo vanuit Tesla gecommuniceerd. Ik denk dat je met een 60(D) zoals je deze nu hebt samengesteld een prachtige auto hebt. Ik heb helaas zelf geen Tesla en heb enkel eenmalig in een 70D gereden, dus ik kan niet oordelen over het verschil tussen single en dual motor. Ik zou Tesla vragen om een proefrit met zowel een non-D als een D om het zelf te vergelijken.
 
Dank voor jullie reacties! Ik heb paar weken terug een S90D gereden en vandaag de S70 (beide modellen van na facelift), ik had het gevoel dat de D iets 'harder' afremt bij het loslaten van gas/stroompedaal. Verder zal tractie/wegligging vermoedelijk wat beter zijn in regen/sneeuw.
@twall-e Ik heb inderdaad zwarte hemelbekleding gekozen, denk dat dat i.c.m. met de lichte stoelen en glazen dak niet te donker zal zijn. De demo van vandaag was helemaal zwart van binnen en zelfs dat voelde niet per se te donker (blijft persoonlijk denk ik). Ik vind het premium pakket met name mooi vanwege alcantara op het dashboard en de hemel.
 
Ik vond 5600 euro extra voor een extra motor wat veel en mis 'm in m'n 70 ook niet. De 10 km extra range was ook niet iets waar ik echt warm door werd. Natuurlijk zou het kunnen dat we deze winter weer eens bakken sneeuw krijgen en dat ik dan toch stiekem een beetje spijt heb.
 
Ik heb zelf een P85 (non-d) uitvoering. Persoonlijk zou ik voor de 75 zou gaan, en daarmee het panorama dak laten vervallen. Maar dat ligt er ook aan wat je met de auto wilt. Het handige vind ik persoonlijk van de niet -d uitvoeringen is de extra bagage ruimte voorin. Met vakanties gaat de auto vol en ik krijg in de Tesla meer dan wat ik in mijn vorige auto (passat station) weggestopt kreeg.

De extra range is ook voor vakanties erg handig, maar zorgde zeker ook bij mijn vriendin voor minder range anxiety.
 
@twall-e Ik heb inderdaad zwarte hemelbekleding gekozen, denk dat dat i.c.m. met de lichte stoelen en glazen dak niet te donker zal zijn. De demo van vandaag was helemaal zwart van binnen en zelfs dat voelde niet per se te donker (blijft persoonlijk denk ik). Ik vind het premium pakket met name mooi vanwege alcantara op het dashboard en de hemel.
Wij hebben proefgereden in een (natuurlijk niet facelift) destijds in zwart met grijze stoelen en dat vonden we prachtig. Maar de keus voor zwarte stoelen betekende voor ons wel licht dak. Alcantara krijg je tegenwoordig ook bij niet-premium begreep ik in januari al van verkoop in Amsterdam. Enkel als je zwarte hemel wil is het premium verplicht. De niet-alcantara was vervallen aldus de verkoper.

@Pascal-R vervallen van het pano-dak is een makkelijke keuze, maar beperkt wel de hoogte in je auto en van evt passagiers op de achterbank. Het zit er bij mij meer voor zitgemak in dan voor rijcomfort :)

Ik weet trouwens niet of je bij non-D je weekendtasvakje terugkrijgt in de nieuwere modellen, maar ik vermoed van niet. In de classics was dat een prachtig extra stuk opbergruimte :p
 
Wij hebben proefgereden in een (natuurlijk niet facelift) destijds in zwart met grijze stoelen en dat vonden we prachtig. Maar de keus voor zwarte stoelen betekende voor ons wel licht dak. Alcantara krijg je tegenwoordig ook bij niet-premium begreep ik in januari al van verkoop in Amsterdam. Enkel als je zwarte hemel wil is het premium verplicht. De niet-alcantara was vervallen aldus de verkoper.

@Pascal-R vervallen van het pano-dak is een makkelijke keuze, maar beperkt wel de hoogte in je auto en van evt passagiers op de achterbank. Het zit er bij mij meer voor zitgemak in dan voor rijcomfort :)

Ik weet trouwens niet of je bij non-D je weekendtasvakje terugkrijgt in de nieuwere modellen, maar ik vermoed van niet. In de classics was dat een prachtig extra stuk opbergruimte :p

Bij zwarte hemel was premium inderdaad verplicht, maar nu niet meer. Controleer maar in de design studio. Premium wordt niet meer automatisch aangevinkt bij het kiezen van de zwarte headliner.
 
Wij hebben proefgereden in een (natuurlijk niet facelift) destijds in zwart met grijze stoelen en dat vonden we prachtig. Maar de keus voor zwarte stoelen betekende voor ons wel licht dak. Alcantara krijg je tegenwoordig ook bij niet-premium begreep ik in januari al van verkoop in Amsterdam. Enkel als je zwarte hemel wil is het premium verplicht. De niet-alcantara was vervallen aldus de verkoper.

@Pascal-R vervallen van het pano-dak is een makkelijke keuze, maar beperkt wel de hoogte in je auto en van evt passagiers op de achterbank. Het zit er bij mij meer voor zitgemak in dan voor rijcomfort :)

Ik weet trouwens niet of je bij non-D je weekendtasvakje terugkrijgt in de nieuwere modellen, maar ik vermoed van niet. In de classics was dat een prachtig extra stuk opbergruimte :p
Beperkte hoogte in je auto is met de nieuwe stoelen een stuk minder relevant. En klinkt misschien niet erg vriendelijk voor de passagiers, ik kies een auto vooral voor mezelf.
 
Had ik inderdaad niet over nagedacht. Wel jammer, ik vond dat een enorm voordeel aan de model s. Maar ben benieuwd of er uberhaubt nog een frunc over is met een D-uitvoering en de biodefense samen.
Jawel hoor en die is nog prima bruikbaar.
De non-premiums (en dus potentieel non-biodefense) zijn de ruimte overigens ook kwijt. Dat wist een van de eerste ontvangers van een witte facelift destijds al te melden.
De eerste facelifts hebben namelijk ook geen extra charger en automatisch inklappend laadklepje.

@Joostdz als je naar first-release facelifts kijkt hebben die net zoals de classics twee 'vakken' achterin zitten (achter de lampen zeg maar) - bij demo-facelifts (showroom) en die jij besteld ben je zo'n hoek kwijt ivm de grotere charger is mij verteld.
 
Wat een vreemde ontwikkelingen: de frunk een stuk kleiner, vanwege een (optioneel) hepa filter? Ik zou daar niet blij mee zijn, heb die extra ruimte in de frunk vaak nodig.
En dat er achterin ook ruimte wordt ingeleverd voor een grotere charger is helemaal belachelijk: ik heb een 22Kw (duo) charger. Zo krachtig zijn ze niet eens meer leverbaar, en toch heb ik achterin zowel links als rechts een groot/diep bergvak..
 
Na 82 k km in een classic met achterwielaandrijving inmiddels alweer 40 k km in de 70D. Ik zou die D niet meer willen missen. De auto stuurt veel lekkerder, ook bij droge weg, maar natuurlijk vooral bij regen en sneeuw, in de bergen en je merkt bij optrekken op natte weg de betere tractie. TC grijpt veel minder snel in. En de banden slijten gelijkmatig.

Verder is Panodak een must want de verkoopwaarde straks is met pano een paar duizend hoger. Niet nemen van comfortpakket is negatief voor restwaarde.

Bekleding is kwestie van smaak. Ben erg blij met zwart leer en lichte hemel (met dus pano).
 
Wat een vreemde ontwikkelingen: de frunk een stuk kleiner, vanwege een (optioneel) hepa filter? Ik zou daar niet blij mee zijn, heb die extra ruimte in de frunk vaak nodig.
En dat er achterin ook ruimte wordt ingeleverd voor een grotere charger is helemaal belachelijk: ik heb een 22Kw (duo) charger. Zo krachtig zijn ze niet eens meer leverbaar, en toch heb ik achterin zowel links als rechts een groot/diep bergvak..

De 22kw lader is eruit en ze hebben blijkbaar de laders anders gemaakt die zitten nu naast de junctionbox op één stuk. hardware matig zouden die er in zitten in elke auto en is het een kwestie van configuratie in het Sec om de 2de te activeren en tot 17kw te laden.

een markt onderzoek zou hebben uitgewezen dat meeste mensen niet op 22kw laden.
ik vind dat erg handig op vakantie onderweg ....
 
Gaat de keuze tussen D/non-D echt om het verbruik? Want dat beetje extra range zou mij niet 5600 euro extra waard zijn. Mijn ervaring is dat ik de volle range van de auto maar enkele keren per jaar echt nodig heb (lange ritten waar je niet op je bestemming kunt laden en vakantie). Voor het bedrag van de upgrade naar dual motor zou ik dan ofwel elk jaar misschien 2-3 uurtjes extra moeten Superchargen, of misschien tussendoor eens een Fastned paal moeten pakken. Nou ja, laten we zeggen dat het elk jaar 5 uur extra kost en we de auto 5 jaar rijden, dan gaat het om 25 uur dat ik kwijtraak in mijn leven. Dan zou elk uur besparing ongeveer een waarde hebben van 224 euro. Dat is niet mijn uurloon in elk geval :D

Als het je ook om acceleratie en grip gaat: ik heb zelf alleen een P90D loaner als vergelijkingsmateriaal qua Dual Motor en daarbij moet ik zeggen dat als je in een bocht accelereert het verschil ten opzichte van de RWD wel echt groot is (de RWD heeft het dan een stuk lastiger met grip vinden). Verder kan het nut hebben in de winters, of op wintersport. Voor de P90D is de extra motor vooral ook 'nodig' om gewoon heel hard te accelereren natuurlijk, ik denk zelf dat het bij een 60/75/85 kWh (en dan non-Performance) niet heel noodzakelijk is.

Zoals hier al eerder gesuggereerd zou ik het geld niet gebruiken voor de Dual Motor, maar zou ik het premium upgradepakket nemen (edit: ik zie net dat je die al in je lijstje hebt staan, dus niet van toepassing :)).

Dan wens ik je tot slot nog veel sterkte met deze moeilijke keuze :)
 
De eerste facelifts hebben namelijk ook geen extra charger en automatisch inklappend laadklepje.

Automatisch inklappend laadklepje? Heeft er iemand dat in Europa? Mijn P85D niet en Aartselaar beweert dat het niet bestaat in Europa.

De facelift heeft een lagere achterbank waardoor er onder de achterbank geen plaats meer is voor de laders. Nu zit de lader idd links achter het achterlicht kort bij de laadklep. Daardoor is de kofferruimte idd wat kleiner. Blijkbaar heeft elke auto nu een 17kW lader maar is die softwarematig beperkt tot 11kW.