Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week heen en weer naar Tignes gereden en de volgende zaken vielen me op (met versie 46.2)

- De navigatie stuurt je via Zwitserland over een pas die is afgesloten (gelukkig wist ik dat). Omdat je zelf geen alternatieven kunt kiezen, ervoor gekozen om eerst naar de Chambery Suc te rijden en vandaar de reis te vervolgen. Dit was trouwens ook de suggestie van aBetterrouteplanner.
- ABetterrouteplanner geeft veelal een andere route aan dan de Tesla (De Tesla suggestie is vaak langer)
- We hebben het meegemaakt dat we ergens 1 uur moesten laden, na 1 uur laden was de reistijd toegenomen met 20 min. Dit zonder dat er files waren. In tegendeel deze waren juist weg. Dit gebeurde een aantal malen waardoor de uiteindelijke aankomsttijd fors afweek met de eerste suggestie.
- Het daadwerkelijk laden duurde vaak langer dan de routeplanner aangaf. Bijv 30 min laden, bleek in werkelijkheid 40-50 min.
- Omdat alle laadpalen in Basel bezet waren en er 3 wachtende voor ons waren, zijn we uitgeweken naar Mulhouse. Met nog 89 km batterij en 40 Km te gaan tot de Mulhouse Sec was dat eenvoudig te doen. De Tesla bleef echter volhouden dat er geen route kon worden gevonden. Had Waze ernaast nodig om de SuC in Mulhouse te vinden.
- Na een hercalculatie van de route in Mulhouse kwam er 1,5 uur reistijd bij.
- Ergens in Duitsland zouden we de volgende stop aankomen met 10%. Dus reed ik gemiddeld 140 - 145. Tot mijn verbazing steeg de aankomst tot 14% (zonder flinke dalingen of rugwind).

Na al dit gedoe ben ik overgegaan op aBetterrouteplanner. Het viel me op dat de Tesla veel conservatiever rekent.
Zo gaf aBetterrouteplanner aan dat we ergens 45 min moesten laden en dan met 6% zouden aankomen bij de volgende stop.
De tesla gaf aan dat we 1 uur en 10 min zouden moeten laden. Na 45 min laden zijn we toch vetrokken. Het volgende laadpunt zouden we dan bereiken met 0% lading. (Volgens de Tesla routeplanner). Na 5 min rijden sprong deze ineens op 6%.In feite zoals aBetterrouteplanner had gesuggereerd.

Kortom ik vind de laadsuggesties erg conservatief en niet heel betrouwbaar (meer). De voorgestelde reistijd tussen de laadstops klopt wel. Het werkelijke laden wijkt af van het voorstel.
aBetterrouteplanner geeft een veel beter inzicht.

De vorige vakanties had ik hier trouwens geen last van, de aankomsttijd en de laadtijden kwamen redelijk overeen met de suggesties van de routeplanner.

Zijn er anderen met de zelfde ervaring?
Wat gebruiken jullie als leidraad voor een lange trip?
Hoe plannen jullie een lange trip?

ben benieuwd naar andere ervaringen.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Ik gebruik de tesla nav om van suc naar suc te rijden die ik van te voren heb uitgezocht, meestal thuis via computer op a better routeplanner. Mijn ervaring van afgelopen zomer met de nieuwe navigatie was dat deze te lange trajecten koos (behalve het eerste die koos de nav juist weer veel tekort), dus lang laden. ik kies dan liever een suc iets dichterbij, zodra ik ga laden zet ik deze suc in de nav, in de tripplanner kan je dan zien wat je aankomst percentage is, zodra deze op 10 stond ging ik rijden, mede door de ervaring dat ik in de zomer met de X hoger uitkom dan wat de voorspelling in eerste instantie aangeeft. Met de eerste lange koude ritten achter de rug ga ik straks op wintersport iets meer marge inbouwen, aamgezien ik nu altijd onder de voorspelling uitkom.
Met het zelf uitzoeken van superchargers kwam ik van de zomer een uur eerder aan dan de navigatie in eerste instantie aangaf op een rit van 1100 km.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Bersselaar69
Een uur geleden kwam ik met de boot vanuit Finland aan in Stockholm. Mijn navigatie is achter gebleven in Finland. Ik rijd volgens mijn navigatie al een uur dwars door meren, bergen, etc. in Finland. Vrij irritant, want ik heb em hard nodig om mijn route met superchargers te berekenen op weg naar Denemarken. Los van het feit dat ik het diep triest vind dat een auto in deze prijsklasse niet in staat is om te weten waar ie zich bevindt.

Meerde harde resets gedaan, zowel rijdend als stilstaand. Zijn er nog andere opties om uit te voeren?

ik ervaar nu hetzelfde nadat ik vanuit Ancona IT met de ferry naar Patras GR ben gevaren. Ook na kilometers rijden en een nacht stilstaan onder de sterrenhemel bleef de navigatie denken dat we nog in Italië waren. Reset hielp niet.
De vriendelijke Noordse dame van Roadside Assistance loste het probleem binnen een paar minuten op.
Ook mijn Tesla is nu op de Peloponnesos :)
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Wat mij opviel tijden het rijden op de Tesla navigatie (model 3) naar mijn vakantiebestemming is dat hij eigenlijk altijd de verste supercharger zoekt en mij dan vervolgens oplegt om niet te hard te rijden.
Toen ik vol vertrok uit Nederland gaf hij aan dat ik mijn eerste supercharger zou hebben ver in Duitsland met nog maar 5% over maar of ik dan maar wel even onder de 110 wil blijven de hele rit.
Een groot stuk in Nederland mag je al 130 op die route dus dan zou ik dat ook graag rijden. Heb ik ook gewoon gedaan en dan komt er al snel een melding dat ik onder de 100 moet blijven om de bestemming alsnog te halen. Vervolgens na een tijdje doorrijden een rode melding in het scherm dat er eerst geladen moet worden om de bestemming te halen. En dat bleef zo. Hij gaat dus niet uit zichzelf een supercharger eerder opzoeken en de route herplannen.

Ik heb dit gedrag nu maar omzeild door gewoon van supercharger naar supercharger te navigeren net als @Janc . Met name in Duitsland omdat ik daar vanwege de hogere snelheden toch wat meer range verbruikt dan wat de navi berekent.

Of is er een handigere manier?
 
Last edited:
Wat mij opviel tijden het rijden op de Tesla navigatie (model 3) naar mijn vakantiebestemming is dat hij eigenlijk altijd de verste supercharger zoekt en mij dan vervolgens oplegt om niet te hard te rijden.

Ik heb ook het idee dat dat is veranderd. Op mijn vakantie heb ik bv. een keer moeten laden tot 100%. Voorheen waren het relatief korte trips. Laden tot 80%, rijden tot 20%. Op onze vakantie trip dit jaar had ik minder stops, maar wel langer laden. Inderdaad ook wat jij aangeeft de melding met niet te hard rijden.

Ik hou daarbij de energy trip meter in de gaten. Die geeft een heel duidelijk beeld over het verbruik, zodat je daar wat mee kunt spelen.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Wat mij opviel tijden het rijden op de Tesla navigatie (model 3) naar mijn vakantiebestemming is dat hij eigenlijk altijd de verste supercharger zoekt en mij dan vervolgens oplegt om niet te hard te rijden.
Toen ik vol vertrok uit Nederland gaf hij aan dat ik mijn eerste supercharger zou hebben ver in Duitsland met nog maar 5% over maar of ik dan maar wel even onder de 110 wil blijven de hele rit.
Een groot stuk in Nederland mag je al 130 op die route dus dan zou ik dat ook graag rijden. Heb ik ook gewoon gedaan en dan komt er al snel een melding dat ik onder de 100 moet blijven om de bestemming alsnog te halen. Vervolgens na een tijdje doorrijden een rode melding in het scherm dat er eerst geladen moet worden om de bestemming te halen. En dat bleef zo. Hij gaat dus niet uit zichzelf een supercharger eerder opzoeken en de route herplannen.

Ik heb dit gedrag nu maar omzeild door gewoon van supercharger naar supercharger te navigeren net als @Janc . Met name in Duitsland omdat ik daar vanwege de hogere snelheden toch wat meer range verbruikt dan wat de navi berekent.

Of is er een handigere manier?
Bij ritten naar huis in NL heb ik de omgekeerde ervaring: indien er net niet genoeg range dreigt te zijn wil hij me altijd meteen bij de meest nabije SuC laten stoppen. Terwijl het beter zou zijn om pas op het einde wat bij te laden aangezien 1) je dan leger bent dus sneller laadt en 2) indien je rustig rijdt het wellicht nog wel tot thuis haalt.
En als je die eerst geplande SuC voorbij rijdt blijft de nav je hardnekkig er naar terugsturen, zelfs al rij je een volgende SuC op de route voorbij :confused::mad:
 
Bij ritten naar huis in NL heb ik de omgekeerde ervaring: indien er net niet genoeg range dreigt te zijn wil hij me altijd meteen bij de meest nabije SuC laten stoppen. Terwijl het beter zou zijn om pas op het einde wat bij te laden aangezien 1) je dan leger bent dus sneller laadt en 2) indien je rustig rijdt het wellicht nog wel tot thuis haalt.
En als je die eerst geplande SuC voorbij rijdt blijft de nav je hardnekkig er naar terugsturen, zelfs al rij je een volgende SuC op de route voorbij :confused::mad:
En nu maar hopen dat de verantwoordelijke stagairs in het navigatieteam niet ook aan de EAP / FSD software mogen werken.
 
Wat mij opviel tijden het rijden op de Tesla navigatie (model 3) naar mijn vakantiebestemming is dat hij eigenlijk altijd de verste supercharger zoekt en mij dan vervolgens oplegt om niet te hard te rijden.
Toen ik vol vertrok uit Nederland gaf hij aan dat ik mijn eerste supercharger zou hebben ver in Duitsland met nog maar 5% over maar of ik dan maar wel even onder de 110 wil blijven de hele rit.
Een groot stuk in Nederland mag je al 130 op die route dus dan zou ik dat ook graag rijden. Heb ik ook gewoon gedaan en dan komt er al snel een melding dat ik onder de 100 moet blijven om de bestemming alsnog te halen. Vervolgens na een tijdje doorrijden een rode melding in het scherm dat er eerst geladen moet worden om de bestemming te halen. En dat bleef zo. Hij gaat dus niet uit zichzelf een supercharger eerder opzoeken en de route herplannen.

Ik heb dit gedrag nu maar omzeild door gewoon van supercharger naar supercharger te navigeren net als @Janc . Met name in Duitsland omdat ik daar vanwege de hogere snelheden toch wat meer range verbruikt dan wat de navi berekent.

Of is er een handigere manier?
Het kan ook echt gewoon zijn dat het sneller is door 110 te rijden ipv 130 te rijden en dan te moeten laden.

Maar ik heb ook liever +10% marge dan aan 5% op kousenvoeten te arriveren.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Het kan ook echt gewoon zijn dat het sneller is door 110 te rijden ipv 130 te rijden en dan te moeten laden.

Maar ik heb ook liever +10% marge dan aan 5% op kousenvoeten te arriveren.

Ja liefst weer laden zo rond de 10%. Kan ik altijd nog wat harder als ik er echt bijna ben.
En liefst ook overal de maximale snelheid (ook als is misschien niet optimaal qua tijd) en ik dacht ook eigenlijk dat de navigatie daar vanuit ging.
 
Op de terugweg van m'n zomervakantie had ik dat Tesla Nav aangaf dat ik onder de 110km/u en volgens mij opgegeven moment zelfs een nog latere snelheid moest rijden terwijl ik ook in de browser ABRP draaide. Volgens Tesla Nav moest ik zelfs nog langzamer gaan rijden terwijl ik 133km/u reed en dit spot on was met het verwachte gebruik van ABRP en ik volgens ABRP met 5% zou aankomen.

ABRP en Tesla Nav hadden beide dezelfde SuC router maar Tesla ging opgegeven moment een andere SuC selecteren. Ik moest toen handmatig weer de verderliggende SuC selecteren.

IMG_20190817_231852.jpg


Als je echt op de limiet wilt rijden is ABRP echt de enige optie. Ik rij gewoon tegen de consumption aan en dat werkt echt perfect.

Op 1 van de andere stints zelfs tot 2 of 3% gereden met het volste vertrouwen dat ik het zou halen. Als je nl. de hele tijd 130+km/u rijd en je moet rustiger rijden door wegwerkzaamheden dan gaat je verbruik enkel omlaag en haal je het helemaal zeker.