Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
2017+ Tesla's hebben ook nog gewoon een radar hoor. Alleen is de camera-oplossing in-house bedacht, en niet meer bij MobilEye ingekocht. MobilEye werkte overigens enkel met camera's vooraan, en een beperkte vorm van CV: witte lijnen en een voorligger worden herkend, en de auto zorgt dat ie binnen de witte lijnen blijft of zijn voorligger volgt. Het door Tesla zelf ontwikkelde camerasysteem belooft met de meerdere camera's meer context te bezitten, en dat klopt ook wel want een 2017+ Tesla kan auto lane change doen op basis van of de linker of rechter rijstrook vrij is, wat het systeem tot 2016 niet kon.
 
Ook hier niet herkenbaar, en helaas staan er ook enkele onwaarheden in de post van @Freek van Gool . De gele randen worden (inmiddels) wel onder garantie weggehaald. Wel is het herkenbaar dat de service vanuit A'dam een tijd slecht is geweest. Maar inmiddels is dat, zover ik weet, ook verholpen.

Die van mij is uit 2018. Ondanks enkele kinderziektes nogsteeds mijn beste auto ever. Helaas gebruik ik hem nu nog maar amper door het thuiswerken. Maar afgelopen zomer op vakantie was gewoon genieten (en veel laden met een 75kw batterij :p)

Grootste minpunt wat mij betreft is de slechte afwatering mij het achterruit. Maar dat is nogsteeds gewoon een minor.
 
Hoi Bart44, Ik heb Tesla gesproken over het scherm (2019) en toen werd mij verteld dat dit niet verholpen kon worden. Ik zal eens gaan vragen of er sindsdien iets veranderd is in de "service"
Ze kunnen met een UV apparaat de gele randen weghalen. Dat is een langdurig process dus waarschijnlijk mag hij daarvoor een nachtje bij Tesla slapen. Die van mij was nog net binnen de garantie en is gratis geholpen. Aangezien jij het binnen de garantie al hebt aangegeven zou het er nog onder moeten vallen.
 
Laat ik ook eens mijn ervaringen delen met m'n Model X.

TL:DR: miskoop.

lange versie:
ik begon met een Model S in 2014. bewust gekozen voor innovatie, dus ook de kinderziektes maar de service die het ServiceCenter Amsterdam leverde, maakte dat overkomelijk. Slechts een nieuwe motor gekregen omdat de lagers versleten waren (fabricage foutje Tesla; verkeerde lagers in de motor) en ik meer lawaai boven de 80Km/u maakte dan een vrachtwagen. Netjes onder garantie gerepareerd. Om nogmaals maximaal gebruik te kunnen maken van de fiscale voordelen en bijtellingsregeling, na 4 jaar over gestapt naar een Model X: kids worden tieners dus wat meer ruimte is dan handig.

Maar wat een slechte beslissing is dat geweest zeg (een opsomming):
  • Een maand na levering wilde bij mij 1 deel van de achterste bank niet meer omhoog. Dingetje met electronica en mechaniek. Op locatie een hack maar ik moest hiervoor een afspraak maken voor vervanging onderdeel. Onderdeel besteld. Brand bij Tesla Amsterdam en na 2 jaar nog geen oplossing. Iets met vergeten bij Tesla want magazijn en administratie lagen vanwege brand overhoop en tenslotte; buiten de garantie. Dus betalen. Dit jaar laten repareren en 2 weken later: weer kapot, ondanks nieuw onderdeel. Op locatie gerepareerd met hele specifieke instructies hoe te gebruiken. Eigenlijk heel kwetsbaar en je kwalitatief slecht.
  • Ruitenwissers. Wat je als vanzelfsprekend aanneemt is bij Tesla het omgekeerde. Hoogtepunt was het in de stromende regen op de snelweg, de linker ruiterwisser tijdens het rijden weer terug op het raam duwen want die was vanwege de wind buiten het raam gewaaid. Hier zijn meerdere afspraken voor geweest om te repareren. Zowel op lokatie als bij het Service Center
  • Autopilot: Doet het alleen bij droog weer/als je niet de ruitenwissers gebruikt. De rechter ruitenwisser eindigt namelijk precies voor de camera en blokeert het zicht. Hoe te reproduceren: ergens bij de 4e wis slag, stopt de autopilot direct.
  • De zelflerende ruitenwisser modus. Als je houdt van witte strepen op je raam en heftig wissende ruitenwissers zonder dat dit nodig is: Tesla is dan jouw automerk! als het hard regent, gaan de wissers niet sneller wissen.
  • De gele randen rond het scherm. Alleen in de zomer een dingetje omdat de lijm verkleurt door de warmte. Niets mee gedaan nadat ik had geleerd dat Tesla dit niet wil oplossen onder garantie
  • Afgebroken snelheidspook. Die blijkt dus van plastic te zijn en brak zo maar af. Dat is dus ook geen garantie en de hele stuurkolom moest vervangen worden. Hoogtepunt van deze reparatie was dat het stuur scheeft terug was gezet. Dat wilde Tesla scharen onder uitlijning maar de auto reed netje rechtdoor zonder inspanning op het stuur die scheef was teruggeplaatst.
  • Ninja reflexxen - De auto pilot zorgt voor een blijvende spanning tijdens een reis. Van tijd tot tijd een noodstopje dus altijd je rechtervoet in de buurt houden van het gaspedaal om te overriden. ik heb dit niet alleen bij viaducten ervaren maar ook 5 baanswegen, rechtdoor zonder veel verkeer of zonlicht in de camera (duitse autobaan.)
  • Vliegende patat door de auto - Op de parkeerplaats na het patat halen (kinderfeestje, 8 personen) stapvoets rijden maar omdat er links mensen liepen (niet voor de auto, niet vlak naast) moest er een volledige stop gebeuren. Inclusief 8 personen patat die een vlucht element hebben uitgevoerd met helaas slordige landing in de auto.
  • De frunk die niet meer open wilde op vakantie, na boodschappen doen. Nee, dus niet helemaal volgeladen. Gewoon een kabeltje losgetrild. Boodschappen bedorven want pas volgende dag bij dichtsbijzijnde service center terecht kunnen. Wel hebben we toen tijdens de vakantie zwarte woud, de dierentuin van Basel mogen bezoeken.
  • De achterklep-klep. De klep die dus de opening afdekt. helaas zijn de steunen allemaal van plastic. Daar kwamen we achter toen we zakken grind voor de tuin hadden gehaald: beide kanten afgebroken. Geen idee hoe je in een model X zware objecten kan vervoeren.
  • Accu laad scherm. Eerste keer tonen = leeg scherm. sluiten en heropenen lost het bij mij op. Ik begrijp dat dit niet bij iedereen het geval is; bij sommige krijg je nooit het scherm te zien en
  • De krakende voorwiel ophanging/Stuur. schijnt aan mijn jaargang v/d MX te liggen. Jaar daarop is Tesla over gestapt op de ophanging van Rover. Dit schijnt Tesla normaal te vinden dat je ophanging na krap 100.000KM gaat kraken. Helaas nog nooit meegemaakt bij een auto; ben dus een andere mening toebedaan.
  • After care/service is niet aanwezig/slecht. Waar ik bij de Model S juist tevreden was met de service die Tesla leverde, heb ik door de jaren gezien dat die steeds slechter is geworden. Heeft dit te maken met het te snel opschalen van de verkoop (model 3) of is Tesla begonnen met monetizen van de propositie en wordt er daarom nu bezuinigd om de service.
Mijn totale beleving: Slechte kwaliteit + Slechte service = Match made in Hell.

Ik zit m'n mia termijn nog even uit (helaas) en rijdt liever in de Mini van m'n vriendin dan de Model X.
Weer iemand die net een account heeft aangemaakt en een super negatief eerste berichtje maakt.
 
Weer iemand die net een account heeft aangemaakt en een super negatief eerste berichtje maakt.

Klopt, maar in dit geval worden de negatieve ervaringen puntsgewijs netjes uiteengezet waardoor het op mij serieus overkomt. Een aantal punten zijn wel herkenbaar, alhoewel het bij mij persoonlijk (nog steeds) richting het positieve uitslaat...
 
  • Like
Reactions: HWS
Mijn post was absoluut niet als troll bedoeld. Wel om mijn ongenoegen te laten blijken over het gebrek aan verantwoordelijkheid die Tesla zou moeten pakken:
  • Afgebroken versnellingspook: van plastic. geen garantie.
  • De achterbank die niet omhoog ging. Onderdeel was niet goed, moest vervangen worden door nieuw onderdeel. Geen garantie.
  • Gele randen scherm: Wilde Tesla niet repareren onder garantie. Mocht wel scherm laten vervangen voor 2500 euro; nou, dat is mij te gek.
  • Ruitenwissers is een ding wat 2 jaar duurde voordat het was opgelost: ruitenwissers doen het nu ook als het waait. Hiervoor 2x fieldservice en 3x langsgeweest bij Tesla. Automatisch wissen doe ik niet meer.
  • Autopilot doet het niet als het regent. Bekend probleem volgens de fieldservice. Kan niets aan gebeuren. Maar te accepteren dus?
  • Voorwielophanging kraakt. eerste reparatie; geen oplossing (wel mogen betalen: 900 euro), daarna sealen (geen kosten); geen oplossing. Melding gemaakt dat het nog steeds kraakt --> nieuwe afspraak. Krijg direct een voorstel voor 1170 euro reparatie kosten. Zonder dat er zelfs maar naar gekeken is! Dat zegt mij: Tesla is op de hoogte van het probleem maar schuift de verantwoordelijkheid af en ik mag weer betalen.
  • Achterklep klep afgebroken houders (plastic): Daar nu zelf inderdaad ook een oplossing met plankjes aan het maken.
Ik zal foto's/fillmpjes maken om e.e.a. te demonstreren.
 
Ik vind het gek dat al die dingen buiten garantie gebeurd zijn. Dat zou nl. betekenen dat al die dingen na 80000km zijn voorgevallen.

Mijn X was vorig jaar januari al een jaar uit garantie en kreeg toen een krakende voorwielophanging en dit is hoeveel dat kost:

1632493829219.png
 
Mijn post was absoluut niet als troll bedoeld. Wel om mijn ongenoegen te laten blijken over het gebrek aan verantwoordelijkheid die Tesla zou moeten pakken:
  • Afgebroken versnellingspook: van plastic. geen garantie.
  • De achterbank die niet omhoog ging. Onderdeel was niet goed, moest vervangen worden door nieuw onderdeel. Geen garantie.
  • Gele randen scherm: Wilde Tesla niet repareren onder garantie. Mocht wel scherm laten vervangen voor 2500 euro; nou, dat is mij te gek.
  • Ruitenwissers is een ding wat 2 jaar duurde voordat het was opgelost: ruitenwissers doen het nu ook als het waait. Hiervoor 2x fieldservice en 3x langsgeweest bij Tesla. Automatisch wissen doe ik niet meer.
  • Autopilot doet het niet als het regent. Bekend probleem volgens de fieldservice. Kan niets aan gebeuren. Maar te accepteren dus?
  • Voorwielophanging kraakt. eerste reparatie; geen oplossing (wel mogen betalen: 900 euro), daarna sealen (geen kosten); geen oplossing. Melding gemaakt dat het nog steeds kraakt --> nieuwe afspraak. Krijg direct een voorstel voor 1170 euro reparatie kosten. Zonder dat er zelfs maar naar gekeken is! Dat zegt mij: Tesla is op de hoogte van het probleem maar schuift de verantwoordelijkheid af en ik mag weer betalen.
  • Achterklep klep afgebroken houders (plastic): Daar nu zelf inderdaad ook een oplossing met plankjes aan het maken.
Ik zal foto's/fillmpjes maken om e.e.a. te demonstreren.

Ik neem aan dat je boven de 80.000 km of 4jaar zit? Dat is de magische grens van garantie of geen garantie.

Mijn voorwielophanging is al bij 45dkm vervangen en kraakt nu alweer. Eens dat sommige dingen eigenlijk langer moeten meegaan, dit is mijn eerste SUV en ik hoor uit de rangerover hoek ook wel dit soort vervang termijnen. Blijft natuurlijk 2500kg. Boven de 50km hoor je dit gelukkig niet meer, dus volle gas!

Voor de gele randen zou je misschien beter een MCU2 upgrade kunnen doen? Krijg je ook een nieuw scherm bij dacht ik.