Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Wat de prijs betreft. In een vandaag verschenen analysten rapport wordt gewag gemaakt van een gemiddelde verkoopprijs voor de 3 van $60k. Op die manier zit je al snel aan een gemiddelde verkoopprijs voor de Europese consument van tegen de 80k EUR. Als dat waar zou zijn, dan verwacht ik toch relatief beduidend minder bijdrage van Europa aan het halen van de jaarlijkse half miljoen verkochte wagens.

Heb je een linkje naar dat rapport? Over het algemeen zijn deze analisten niet beter geïnformeerd dan wie dan ook, erger nog, vaak zijn het hun eigen verzinsels op basis van wat vage berichten.

Wat mij betreft geldt dat overigens even sterk voor overdreven positie e aanbevelingen, zoals van Morgan Stanley. Vooral gebaseerd op lucht, en soms voorzien van een dosis eigen belang - als clickbait voor een artikel of proberen de schade te beperken van een short positie.

Iedereen zal tot minimaal maart moeten wachten, en daarna verwacht is een situatie als ik ook met de Model S heb meegemaakt. Een vaag idee wat er geleverd ging worden, met een onbekende prijs. Beter gezegd, een moving target. En toch besteld :)
 
Productie in België is zeker twijfelachtig, hoewel Fremont ook niet de goedkoopste plaats is om auto's te bouwen (vs Detroit). Ik weet al lang niet meer welke bron (al teveel gelezen over EM, Tesla, EV's, Energy Storage,...) maar Tesla heeft wel 'highly-skilled workers' nodig.
Dus een West-Europese fabriek is waarschijnlijk, A'pen - Rdam als container havens in EU zijn ideale locaties (hup hup BeNe-lux). Zuid europa als locatie voor een EU gigafactory ligt ook meer voor de hand. En EM heeft al duidelijk bewezen dat de selectie van een locatie heel sterk afhankelijk is van de wedijver tussen staten (landen). Zal nog leuk worden voor de politici.

Basis prijs voor de model 3 zal hopelijk rond de 35K zonder BTW zijn, dan past hij mooi in het budget van vele lease-rijders, en is er een groot potentieel aan diesel-rijders die kunnen overstappen naar een EV.
 
Interessant artikel over model 3.

Sources: Tesla Model 3 will have extreme aerodynamic design details | Electrek

Meest interessant zijn de ideeën om de hele auto niet te koelen met een gril of radiator, maar er wordt gedacht om neus, onderkant of zelfs de motorkap in te zetten als een soort heat sink.

Er staan ons nog leuke dingen te wachten!
Ik ben écht heel benieuwd.

Paar mooie dingen kunnen namelijk samen komen: Als de auto minder verbruikt is een kleinere accu nodig. Ik vermoed dat een nieuwe accu sneller kan laden.

Met 30 minuten laden (zonder taper) heb je dan 50kWh. Een Model S zou daar zeg 250km op kunnen rijden bij 200Wh/km. Stel dat Model 3 in real-life 170Wh/km gebruikt, dan kan je met die zelfde 50kWh ineens bijna 300km rijden!

Een EV zuiniger maken heeft dus meerdere voordelen. Je komt er verder mee, maar je laad ook 'sneller'. Twee dingen waar we blij van worden!
 
Ik ben écht heel benieuwd.

Paar mooie dingen kunnen namelijk samen komen: Als de auto minder verbruikt is een kleinere accu nodig. Ik vermoed dat een nieuwe accu sneller kan laden.

Met 30 minuten laden (zonder taper) heb je dan 50kWh. Een Model S zou daar zeg 250km op kunnen rijden bij 200Wh/km. Stel dat Model 3 in real-life 170Wh/km gebruikt, dan kan je met die zelfde 50kWh ineens bijna 300km rijden!

Een EV zuiniger maken heeft dus meerdere voordelen. Je komt er verder mee, maar je laad ook 'sneller'. Twee dingen waar we blij van worden!

Inderdaad. Dit is dat ook het niveau van innovatie waar ik wel vrolijk van wordt, de oude autoindustrie is op het niveau van meer-van-hetzelfde blijven hangen.
 
Ben zo benieuwd naar model 3.. En vooral naar range en innovatie.
Mijn vrouw is een beetje aan het rondkijken voor een andere auto maar ik probeer dat af te houden tot model 3.. Weet niet of ze nog 2-3 jaar kan wachten.

Als ik vandaag kon bestellen, net als met mijn Model S, dan deed ik het :) Op mijn S heb ik ook bijna drie jaar gewacht.

Verder ben ik meer dan een klein beetje benieuwd naar de aankondigingen van Faraday op de aankomende CES.
 
Verder ben ik meer dan een klein beetje benieuwd naar de aankondigingen van Faraday op de aankomende CES.

Dat "Faraday Future" blijft inderdaad mystiek. Ik ben inderdaad ook heel benieuwd wat daar achter schuil gaat. Toch knap op zo'n project zo uit de media te houden want niemand weet wat het is. Straks is het de "snelkookpan" van de toekomst! :biggrin:
 
Wat me tegenstaat aan de keuze van Faraday is dat je dan voor het kapitaal van een Chinees kiest, maar misschien maakt z'n uitvoering dat allemaal goed.
Tesla heeft dan al wel een laadinfrastructuur en dat is een reden om wederom voor een model 3 te gaan.
 
Ben zo benieuwd naar model 3.. En vooral naar range en innovatie.
Mijn vrouw is een beetje aan het rondkijken voor een andere auto maar ik probeer dat af te houden tot model 3.. Weet niet of ze nog 2-3 jaar kan wachten.

Doen! Ik denk dat het met die 2 tot 3 jaar best eens mee kan vallen. Vraag niet waarom. Ik heb de 3 ook al als vervanger van de Leaf staan.
 
Toch dit draadje weer ophalen, René begon het maar het is al even stil, dus wat gegoogled om te zien of er iets bekend is over deze eco Tesla, want binnen 3 maanden zou er toch echt iets moeten gebeuren!
Wat ik vond op een Model3 draadje;

Tesla says its on track to show the Model 3 in March 2016 | The Verge

Net de bevestiging binnen dat ik op 1 maart de factory tour mag doen. Aangezien Tesla zich netjes aan beloftes met leverdata houdt ga ik er dus vanuit dat ik in de factory misschien wel wat kan zien :p
 
Wat is er mis met Chinees geld?

Niets doch chinezen mogen wel iets buiten China ondernemen doch omgekeerd wij alleen onder strenge voorwaarden.

Elon Musk kan alleen iets in China beginnen met een Chinese partner.
Dus in feite niets mis met dat geld maar wel de manier waarop.

Verder is het de vraag of Faraday het red omdat sinds enige tijd de kaarten qua export van kapitaal vanuit China is veranderd.

Elke aanvraag voor export van kapitaal wordt sinds enige maanden aan banden gelegd, dit omdat de ECB overweegt de Yuan mee te laten doen in de valuta handel.
Men vreest voor kapitaal vlucht.
Voor export van kapitaal, volstond slechts een termijn van twee maanden.
Financieringen zoals Faraday moeten continue plaatsvinden en er zal eerst consensus moeten komen tussen alle partijen.
Zie A Half Trillion Dollars Fled China In Q3
 
Ga daar maar van uit. Trouwens, het enige goede afvies nu is: Doorrijden met wat je hebt als dat het nog een jaartje of zo uit houdt. Of koop een nieuwe of gebruikte Tesla. Al het andere gaat mega afschrijven de komende jaren.

Ook wat ik tegen mijn vrouw heb gezegd toen we keken naar een nieuwe, maar wachten was geen optie.
 
Net de bevestiging binnen dat ik op 1 maart de factory tour mag doen. Aangezien Tesla zich netjes aan beloftes met leverdata houdt ga ik er dus vanuit dat ik in de factory misschien wel wat kan zien :p
Ik gok dat je dat wel kunt vergeten Erik. Ik heb de factory tour ooit ook gedaan, het is een vast parcours door de fabriek en je mocht geen foto's maken. Het zou mij enorm verbazen als ze bezoekers een glimp geven van wat nog niet officieel gepresenteerd is.

Verder kijk ik ook uit reikhalzend uit naar de Model 3, en ben ook van plan direct te reserveren. Maar ik heb ook een unheimisch (hoe schrijf je dat?) gevoel. Het "model 3 won't look like any other car" stemt me niet gerust. Mijn keuze voor de Model S is toch wel vooral ingegeven geweest door het feit dat ik het een verschrikkelijk mooie auto vind. Ik weet niet of mijn enigszins conservatieve aard klaar is voor een auto die futuristisch is maar die ik diep in mijn hart niet mooi vind. Maar ik wil zo graag. Ik wil dat 2011 - 2013 gevoel opnieuw beleven. Een auto bestellen die je nog nooit echt gezien hebt. Naar Antwerpen rijden voor een rondje om de kerk, en na de eerste leveringen met een paar idioten samen komen om de auto te bewonderen. Toch zal het nooit meer hetzelfde zijn. Een paar jaar geleden moest ik uitleggen wat Tesla was, en dat ik elektrisch ging rijden. Dat zal nooit meer zo zijn.
 
Last edited:
Ik zou me niet zo druk maken om het uiterlijk van de Model 3. Elon Musk heeft ooit gezegd (helaas nu geen bron van) dat het een kleinere Model S wordt. Dat betekent niet dat er geen kleine uiterlijke wijzigingen plaatsvinden, maar het ontwerp van de Model S is nu eenmaal al heel goed uitgedacht. Tesla is gek als ze zo snel al een radicaal ander ontwerp gebruiken (of geniaal, dat zal de verkoop uitwijzen).