Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
overigens nog een leuke van DeRedactie op zaterdag 29/07/2017 naar aanleiding van de eerste Model-3 leveringen .

Ik citeer even :
"Terwijl zit de concurrentie niet stil. Merken als BMW en Audi werken volop aan de uitbreiding van hun elektrische gamma. Hun productie staat vaak al op punt, met fabrieken overal ter wereld. Een model 3 ziet er leuk uit, maar welk lekkers ziet u knarsetandend voorbijzoeven terwijl u wacht op een Tesla die er maar niet lijkt te komen?"

Que ??? Productie staat op punt van het electrische gamma van BMW en Audi ? Waar staan die fabrieken (overal ter wereld) ? Waar is dat lekkers ? En die Tesla lijkt maar niet te komen ?
Geloven die dat nu zelf ????

jong jong toch....
Zo zo, de redacteur heeft de advertentiegelden voor het komend half jaar weer veiliggesteld...
 
  • Like
Reactions: FVO
Nieuwtjes van de Model 3: New Tesla Model 3 details revealed by EPA: ~80 kWh battery pack, 258 hp, and more

Mogelijk 80/78 kWh batterij en permanente magneet motor. Dat laatste zou ik jammer vinden, omdat er zeldzame aardmetalen voor nodig zijn.
Die zaten ook al in hun huidige motoren volgens mij. Elon heeft dat ooit gezegd. Dat er geen dergelijke materialen in de accu zit, maar wel in de motoren. Niet super veel, maar toch ;).

Blijkbaar is een permanente magneet motor kleiner te maken en goedkoper. Misschien ook minder slijtage gevoelig? Blijkbaar is uit de afweging voor een motor dit concept gekomen. Dat vind ik overigens wel goed van Tesla...er wordt gekeken naar wat voor een bepaald product het beste is. Of wel...de beste afweging van produceerbaarheid, kosten, performance, betrouwbaarheid, etc.

Die accu is wel groot zeg. Kan zomaar over de 75kWh bruikbaar worden. En die dynotest docjes uit Freemont...staat daar echt 450+ miles? :eek:.
 
Die zaten ook al in hun huidige motoren volgens mij. Elon heeft dat ooit gezegd. Dat er geen dergelijke materialen in de accu zit, maar wel in de motoren. Niet super veel, maar toch ;).

Blijkbaar is een permanente magneet motor kleiner te maken en goedkoper. Misschien ook minder slijtage gevoelig? Blijkbaar is uit de afweging voor een motor dit concept gekomen. Dat vind ik overigens wel goed van Tesla...er wordt gekeken naar wat voor een bepaald product het beste is. Of wel...de beste afweging van produceerbaarheid, kosten, performance, betrouwbaarheid, etc.

Die accu is wel groot zeg. Kan zomaar over de 75kWh bruikbaar worden. En die dynotest docjes uit Freemont...staat daar echt 450+ miles? :eek:.

de huidige motoren in de S en de X zijn asynchrone motoren, daar zitten géén zeldzame aardmetalen in.

voor de 3 heb ik geen info. Maar een voordeel van een synchrone motor (met permanent magneet) is minder verlies - dus ook minder warmteontwikkeling.
 
Is een artikel van 2012, en zal toen wel correct geweest zijn. Mogelijk niet relevant vandaag als Tesla met permanente magneten gaat werken (als dat zo is). Als Tesla dat doet, zal het dat vermoedelijk doen om redenen van efficiëntie en vooral kostenbesparing. Zo "rare" zullen die componenten dan per hypothese ook niet zijn.
 
Is een artikel van 2012, en zal toen wel correct geweest zijn. Mogelijk niet relevant vandaag als Tesla met permanente magneten gaat werken (als dat zo is). Als Tesla dat doet, zal het dat vermoedelijk doen om redenen van efficiëntie en vooral kostenbesparing. Zo "rare" zullen die componenten dan per hypothese ook niet zijn.

Klopt. De naam geeft een vertekend beeld: Rare-earth element - Wikipedia

Op 1 na, is er niks zeldzaams aan deze metalen.
 
Bij deze door Elon Musk bevestigd (tijdens conference call met investeerders) dat de Model 3 batterijen een capaciteit van "iets meer dan 50 kWh" en "ongeveer 75 kWh" bevatten. Tesla Model 3 battery packs have capacities of ~50 kWh and ~75 kWh, says Elon Musk

Dat wisten wij allang natuurlijk nadat het cijfer "237 Wh/mile" was gevonden in de code van de Tesla site. Immers:
220 miles * 237 Wh/mile = 52,14 kWh bruikbaar
310 miles * 237 Wh/mile = 73,47 kWh bruikbaar
 
Bij deze door Elon Musk bevestigd (tijdens conference call met investeerders) dat de Model 3 batterijen een capaciteit van "iets meer dan 50 kWh" en "ongeveer 75 kWh" bevatten. Tesla Model 3 battery packs have capacities of ~50 kWh and ~75 kWh, says Elon Musk

Dat wisten wij allang natuurlijk nadat het cijfer "237 Wh/mile" was gevonden in de code van de Tesla site. Immers:
220 miles * 237 Wh/mile = 52,14 kWh bruikbaar
310 miles * 237 Wh/mile = 73,47 kWh bruikbaar

En op basis van de VS thuislaadgegevens ;):

Big battery:

240 * 40 = 9.6kW
310 miles / 37 miles/h = 8.4 h

8.4 * 9.6 = 80.6 kWh. Laden via AC is ongeveer 90% efficient -> 72.5kWh netto geladen

Base battery:

240 * 32 = 7.7 kW
220 miles / 30 miles/h = 7.3 h

7.7 * 7.3 = 56.2 kWh. Laden via AC is ongeveer 90% efficient -> 50.5kWh netto geladen


Wel opvallend dat Elon een mogelijke bottleneck in celproductie ziet en misschien de kleine pack (meer) wil pushen. Het prijsverschil naar de grote accu zou daar ook een aanwijzing voor zijn. Dus ondanks dat de meerprijs slechts $500 /kWh is (bij de S is dat veel meer), zit in de meerprijs ook een component "ontmoediging".
 
En op basis van de VS thuislaadgegevens ;):

Big battery:

240 * 40 = 9.6kW
310 miles / 37 miles/h = 8.4 h

8.4 * 9.6 = 80.6 kWh. Laden via AC is ongeveer 90% efficient -> 72.5kWh netto geladen

Base battery:

240 * 32 = 7.7 kW
220 miles / 30 miles/h = 7.3 h

7.7 * 7.3 = 56.2 kWh. Laden via AC is ongeveer 90% efficient -> 50.5kWh netto geladen


Wel opvallend dat Elon een mogelijke bottleneck in celproductie ziet en misschien de kleine pack (meer) wil pushen. Het prijsverschil naar de grote accu zou daar ook een aanwijzing voor zijn. Dus ondanks dat de meerprijs slechts $500 /kWh is (bij de S is dat veel meer), zit in de meerprijs ook een component "ontmoediging".

Ik ken die thuis laad gegevens niet. Het EPA document deed vermoeden dat de batterijcapaciteit hoger zou zijn dan eerder berekend met behulp van het cijfer "237 Wh/mile" (volgens de Tesla website). Ik blijf geloven in ~ 52 usable en ~ 73 usable :)
 
  • Disagree
Reactions: Chief
Ik ken die thuis laad gegevens niet. Het EPA document deed vermoeden dat de batterijcapaciteit hoger zou zijn dan eerder berekend met behulp van het cijfer "237 Wh/mile" (volgens de Tesla website). Ik blijf geloven in ~ 52 usable en ~ 73 usable :)

Vond ik op de VS presskit site. En dan rekenen. :D

Ze gaven V (240V) en A (32/40A) voor thuisladen. Ook de charge rate in miles per uur (30 en 37) en de range in miles (220 en 310).

De rest is dan best recht toe recht aan ;).

Dus we weten de groottes nu zeker...bevestigd door gelekte verbruiksgegevens, door gepubliceerde thuislaad gegevens en als klap op de vuurpijl...Elon says so. Is daar ook geen discussie over mogelijk. Nu wachten op de youtube filmpjes van "particulieren" die een 3 hebben gekocht. Het wordt hoog tijd voor praktijk fimpjes van roadtrips en supercharger sessies :p.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Weet niet zeker of dit artikel (van 7 aug.) nog iets toevoegd of al langs is gekomen (...the Model 3 uses 23.7 kWh for every 100 miles driven...)
Tesla Model 3 Rated 126 MPGe (Long Range Option)

Waarschijnlijk al wel een keer langsgekomen, maar met al het nieuws is het niet meer bij te houden. Dus prima dat het nog benoemd wordt :)

De batterij lijkt uit 3 modules te zijn opgebouwd. Dat komt dan neer op 26 kWh per module. 52 kWh voor 220 mijl M3 en 78 kWh voor 310 mijl M3. Ben heel benieuwd naar definitieve EPA cijfers.