Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Nu, je hebt wel een "P" versie. Iedereen die dié versie koopt weet toch wel dat ie geld gewoon weggooit rationeel besteedt aan zijn of haar passie voor supersnelle wagens.

Da's waar natuurlijk, maar daar waar het 2j geleden nog "doenbaar" was tussen de entry-level S en (toen) P85D, is het nu heel absurd, gegeven dat aan de andere kant van het spectrum nu een M3 zit die qua features niet veel moet onderdoen

Misschien dat ik het te expliciet vergelijk met de markt voor consumer electronics, e.g. zie wat er gebeurt met de pricing van PC's en smartphones. Velen zien de Tesla's als een auto, maar het is evengoed een computer met batterijen, no more no less.

Als ik vandaag de keuze zou hebben zou ik waarschijnlijk de M3 kopen (kids/week) *en* een Porsche 911 (weekend) of zo, ipv 1 top-range MS
 
Ik heb net info gevonden om toch duidelijkheid te geven.
De inhoud van de kofferbak (voor+achter) is 15 kubieke voet en daarmee de beste in deze klasse. Dit getal kun je schijnbaar niet vertalen naar liters en vergelijken met liters in Europa, omdat de USA een andere meetmethode hanteert. Details hierover zijn mij echter niet bekend. Deze bron (Bloomberg) gebruikt data van fabrikanten en deze vertrouw ik.

Grootte van de opening kofferbak: 47 cm hoog en 106,6 cm breed. Dit schijnt normaal te zijn voor een kleine sedan en dus niet geweldig groot. Driving Tesla’s Model 3 Changes Everything

Mooie vergelijking:
View attachment 238968
ik zou eigelijk hebben verwacht dat de model 3 veel zwaarder zou zijn dan zijn de 320i en C300. valt reuze mee
 
  • Like
Reactions: HWS and CO2CLEAN
Ik denk dat MS in .nl zowel in aankoop als 2-hands duurder zijn dan in .be, voornamelijk gedreven door de fiscaliteit. 2 maand geleden kreeg ik hier in Belgie nog een quote van Tesla van 68K EUR + 21% BTW voor m'n full option P85D
Nieuw kosten ze in beide landen ongeveer t zelde volgens mij. Dat je niet bij Tesla moet zijn bij inruil is inmiddels toch wel bekend?
 
Beste mensen, ik zag dat er in dit draadje een aantal keer werd gevraagd wat de Model 3 zou gaan kosten in Nederland, en ook met financial lease. Ik kreeg toen het idee om een simpele website te maken. Ik heb met behulp van een spreadsheet alle huidige Model S en X prijzen vergeleken tussen de US en de Nederlandse site en heb wat conversiefactoren berekend. Hier heb ik een simpele webpagina voor gemaakt waar je opties aan- en uit kan zetten en dan zie je direct een schatting van de totaalprijs en de financial lease prijs per maand.

Ik heb nog een hoop plannen voor de nabije toekomst, inclusief berekeningen of het slimmer is om de Model 3 privé of zakelijk te kopen en rijden, en hoeveel je bespaart na een aantal jaar doordat er geen wegenbelasting is en elektriciteit goedkoper is dan benzine/diesel. Ook wil ik de incentives benoemen die in Nederland mogelijk zijn, en hoeveel de 4% bijtelling je gaat kosten op jaarbasis. Heeft er iemand nog andere tips, dan probeer ik die z.s.m. toe te voegen. Of bestaat dit al?

Het allerbelangrijkste is dat ik de forumregels heb gelezen, maar als deze post toch niet gewenst is dan zal ik hem verwijderen. Het is niet mijn bedoeling om mijn website hier te promoten, maar ik begrijp het wel als het als zodanig gezien wordt. Ik hoop echt alleen maar dat dit een handige tool is voor sommige mensen: Hoe Duur is een Tesla.nl | Bereken de aanschaf en maandelijkse kosten voor de nieuwe Model 3, Model S en Model X
 
Beste mensen, ik zag dat er in dit draadje een aantal keer werd gevraagd wat de Model 3 zou gaan kosten in Nederland, en ook met financial lease. Ik kreeg toen het idee om een simpele website te maken. Ik heb met behulp van een spreadsheet alle huidige Model S en X prijzen vergeleken tussen de US en de Nederlandse site en heb wat conversiefactoren berekend. Hier heb ik een simpele webpagina voor gemaakt waar je opties aan- en uit kan zetten en dan zie je direct een schatting van de totaalprijs en de financial lease prijs per maand.

Ik heb nog een hoop plannen voor de nabije toekomst, inclusief berekeningen of het slimmer is om de Model 3 privé of zakelijk te kopen en rijden, en hoeveel je bespaart na een aantal jaar doordat er geen wegenbelasting is en elektriciteit goedkoper is dan benzine/diesel. Ook wil ik de incentives benoemen die in Nederland mogelijk zijn, en hoeveel de 4% bijtelling je gaat kosten op jaarbasis. Heeft er iemand nog andere tips, dan probeer ik die z.s.m. toe te voegen. Of bestaat dit al?

Het allerbelangrijkste is dat ik de forumregels heb gelezen, maar als deze post toch niet gewenst is dan zal ik hem verwijderen. Het is niet mijn bedoeling om mijn website hier te promoten, maar ik begrijp het wel als het als zodanig gezien wordt. Ik hoop echt alleen maar dat dit een handige tool is voor sommige mensen: Hoe Duur is een Tesla.nl | Bereken de aanschaf en maandelijkse kosten voor de nieuwe Model 3, Model S en Model X
Is volgens mij niets mis mee, zolang het om onbetaalde adviezen gaat. Leuke site..
 
wat ik me afvraag is waarom er nog geen (of bitter weinig) reviews naar buiten zijn gekomen afkomstig van de 30 eerste eigenaren. Wat we terugvinden zijn de verslagen van de pers.
Zou het kunnen (hier ga ik weer) dat het slechts een opgezette show was? Dat deze 30 mensen zogezegd hun model 3 in ontvangst hebben genomen maar dat deze allemaal ondertussen terug in fabriek zijn omdat ze bijvoorbeeld nog niet 100% af waren?
 
wat ik me afvraag is waarom er nog geen (of bitter weinig) reviews naar buiten zijn gekomen afkomstig van de 30 eerste eigenaren. Wat we terugvinden zijn de verslagen van de pers.
Zou het kunnen (hier ga ik weer) dat het slechts een opgezette show was? Dat deze 30 mensen zogezegd hun model 3 in ontvangst hebben genomen maar dat deze allemaal ondertussen terug in fabriek zijn omdat ze bijvoorbeeld nog niet 100% af waren?

Ik begin dit wel een beetje te denken. Ik hoorde ook iemand zeggen dat het erg frappant is dat het hele evenement 's avonds laat was. Alle testritjes werden in het donker gedaan waardoor het erg moeilijk is om imperfecties te zien. Iedereen weet dat je nooit een auto gaat kopen in het donker. De eerste 30 hebben redelijk zeker een NDA moeten tekenen, zeker als het allemaal Tesla werknemers zijn (geen bron, dit is speculatie). Als er dan foutjes zijn dan kunnen ze die stilletjes oplossen. En als laatste argument dat het een opgezette show was, is dat er helemaal geen echte verslaggevers met echte autokennis waren - slechts een paar bloggers zoals MKBHD.

Ik denk dat we pas over een tijdje (weken, maanden?) echte reviews gaan zien als de eerste niet-Tesla medewerkers hun auto's ontvangen.
 
Ik begin dit wel een beetje te denken. Ik hoorde ook iemand zeggen dat het erg frappant is dat het hele evenement 's avonds laat was. Alle testritjes werden in het donker gedaan waardoor het erg moeilijk is om imperfecties te zien. Iedereen weet dat je nooit een auto gaat kopen in het donker. De eerste 30 hebben redelijk zeker een NDA moeten tekenen, zeker als het allemaal Tesla werknemers zijn (geen bron, dit is speculatie). Als er dan foutjes zijn dan kunnen ze die stilletjes oplossen. En als laatste argument dat het een opgezette show was, is dat er helemaal geen echte verslaggevers met echte autokennis waren - slechts een paar bloggers zoals MKBHD.

Ik denk dat we pas over een tijdje (weken, maanden?) echte reviews gaan zien als de eerste niet-Tesla medewerkers hun auto's ontvangen.

Alle aankondigingen vinden bij Tesla na de werkdag plaats. Gezien hier dat ook de presentatie met fabriekspersoneel was en projectie op de muur is presentatie later op de avond want donker en iedereen vrij wel zo praktisch. En wereldwijd live te volgen op een fatsoenlijker tijdstip.

De eerste kopers zijn inderdaad medewerkers, dat was al bij de intro bekend: ook om de kinderziektes binnenskamers te houden.

Motortrend heeft een uitgebreide reportage mogen maken en valt wmb wel onder serieuze verslaggeving.
 
Aarde aan PVH, 499 euro de meeste gezinnen kunnen dat niet betalen.

Gelukkig wil Elon naar Mars...

De meeste? Het blijft een Tesla, dus inderdaad zal niet voor ieder gezin, en met name SBS6 kijkend publiek zeg maar, de M3 bereikbaar zijn. Maar toch wel een heel groot publiek ipv niche waar we gewoon nog steeds inzitten. Jan Modaal kan prima dit betalen en zal ook het rekensommetje kunnen maken van de kosten besparing tov leaseprijs en een ICE. Voor de lagere inkomens die nu een rammelbak rijden welke je voor een prijs kan kopen waar wij net 2 nieuwe banden voor krijgen voor onze S of X zal er voorlopig inderdaad geen EV inzitten, maar dit geldt voor vele andere zaken maar het is uiteraard tegenwoordig niet politiek correct om te stellen dat er nou eenmaal verschillen zijn in groepen mensen en er ook onrendabelen zijn waar we allemaal voor moeten zorgen en ook doen. Maar betekend dat dan dat iedereen een auto moet kunnen bezitten? Ergens rond 2030 komen dan genoeg 10 jaar oude EV op de markt met accu's van nog zo een 60% capaciteit en worden dit de nieuwe rammelbakken.....
 
  • Like
Reactions: HWS and Vantage
Panasonic legt geld toe op accupakket Model 3 - Groen7

Het accupakket van de Model 3 bevat in totaal 2170 cellen. Die hebben een hogere energiedichtheid dan de cellen in de accupakketten van de Model S en Model X. Een groter formaat van de cellen betekent dat er in de Model 3 slechts drie modules nodig zijn, terwijl dat er in de Model S nog 16 zijn. (Via: electrek.co)
Vertalen is lastig blijkbaar. Het zijn cellen van het type 2170, waar de S en X 18650 cellen hebben. Is een type, niet een aantal.

Tesla starts mass production of new ‘2170’ battery cell at the Gigafactory, will be used in Model 3 in Q2
 
hq720.jpg