Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mobility as a Service (MaaS)

This site may earn commission on affiliate links.

CO2CLEAN

Olivier Willemsen
Apr 3, 2015
3,144
2,740
Netherlands
Een draad speciaal voor Mobility as a Service. Mobility as a Service staat voor een transitie in mobiliteit, waarbij de consument mobiliteit inkoopt, in plaats van te investeren in transportmiddelen. Een essentiële verandering hierin is het concept van denken in service levels. Nieuwe services zullen een combinatie vormen tussen openbaar vervoer, vraag gestuurd vervoer en privé voertuigen. ITS (intelligente transportsystemen) is een belangrijk onderdeel van Mobility as a Service, door alle elementen van multimodaal transport te koppelen – reizigers, goederen, voertuigen, informatie en communicatie technologie, infrastructuur, etc. | Connekt

Het Tesla network (waarvoor later een eigen draadje handig is) zal een onderdeel kunnen vormen van MaaS. In dit draadje kunnen we het hebben over alle ontwikkelingen rondom MaaS, mogelijke struikelblokken en kansen voor individuelen en organisaties om efficienter en goedkoper toegang tot vervoer te hebben.
 
Mobility as a Service staat voor een transitie in mobiliteit, waarbij de consument mobiliteit inkoopt (...) Nieuwe services zullen een combinatie vormen tussen openbaar vervoer, vraag gestuurd vervoer en privé voertuigen. (...)
Heel interessant, en belangrijk.

Meteen maar even een "niet alles is positief" puntje, niet omdat ik negatief tegenover MaaS sta, maar omdat ik het in de afgelopen dagen meermaals tegenkwam. Vraag: gaan we door autonome voertuigen meer kilometers maken, en welke invloed heeft dat op het milieu?

Een van de vele hits: The Impact of Vehicle Automation on Carbon Emissions - Center for American Progress

Ik kijk uit naar je berichten!
 
Ik twijfel alleen, waar aan? De gemiddelde mens snapt er echt helemaal niets van. Veel te moeilijk voor veel mensen.

Het idee is om met een OV-chipkaart achtige pas en een enkele interface toegang te hebben tot alle mogelijke vormen van vervoer. Dus niet alleen OV, maar ook deelauto's, taxi's, lease auto's etc. Ik geloof zeker dat dit weerstand en onzekerheid met zich meebrengt voor veel mensen, maar dat dit idee te moeilijk zou zijn geloof ik niet. Het is een uitbreiding van een bestand systeem (zoals ik het zie).

Heel interessant, en belangrijk.
Meteen maar even een "niet alles is positief" puntje, niet omdat ik negatief tegenover MaaS sta, maar omdat ik het in de afgelopen dagen meermaals tegenkwam. Vraag: gaan we door autonome voertuigen meer kilometers maken, en welke invloed heeft dat op het milieu?
Een van de vele hits: The Impact of Vehicle Automation on Carbon Emissions - Center for American Progress
Ik kijk uit naar je berichten!

Goed punt! Ik geloof dan ook dat ontwikkelingen zoals MaaS vooral bijdragen aan de flexibiliteit van vervoersmiddelen. Organisaties en overheden kunnen vervolgens stimuleren dat men vaker met fiets/OV reist en alleen voor specifieke situaties met de auto reist.
 
Even de post over jouw firmawagen, off topic in 'Tesla in de Pers', hier een ontopic draai geven.

Zou er geen benefit zijn voor een bedrijf om, voor beginners als jij, een reservatie op een model 3 te plaatsen.
Duurt nog 2 jaar voor die komt en is meteen een incentive om in twee jaar een aantal targets te halen. En om niet te vertrekken. Bespaart hen minstens twee jaar aan andere motivatiekosten (loonsverhoging), verloren gegane opleidingskosten, aanwervingskosten van een vervanger...
Dat die wagen dan beschikbaar gesteld wordt aan MaaS klanten terwijl je op kantoor zit, zal je er graag bij nemen.
 
Even de post over jouw firmawagen, off topic in 'Tesla in de Pers', hier een ontopic draai geven.

Zou er geen benefit zijn voor een bedrijf om, voor beginners als jij, een reservatie op een model 3 te plaatsen.
Duurt nog 2 jaar voor die komt en is meteen een incentive om in twee jaar een aantal targets te halen. En om niet te vertrekken. Bespaart hen minstens twee jaar aan andere motivatiekosten (loonsverhoging), verloren gegane opleidingskosten, aanwervingskosten van een vervanger...
Dat die wagen dan beschikbaar gesteld wordt aan MaaS klanten terwijl je op kantoor zit, zal je er graag bij nemen.

Ik ga het morgen meteen melden ;)
Het tegenovergestelde vindt overigens plaats. Men kiest er bewust voor om niet meteen starters een auto te geven, maar vooral met OV te laten reizen (met NS business card van de zaak) om duurzaam vervoer te stimuleren. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn, met de voorwaarde dat indien er een auto nodig is het een elektrische betreft.
 
Heel interessant, en belangrijk.

Meteen maar even een "niet alles is positief" puntje, niet omdat ik negatief tegenover MaaS sta, maar omdat ik het in de afgelopen dagen meermaals tegenkwam. Vraag: gaan we door autonome voertuigen meer kilometers maken, en welke invloed heeft dat op het milieu?

Een van de vele hits: The Impact of Vehicle Automation on Carbon Emissions - Center for American Progress

Ik kijk uit naar je berichten!
Dat is natuurlijk heel snel opgelost met accijns op MaaS.
(en ik zie alweer de toeslagen voor de minder bedeelden, de drempels, de bijtellingen, de vrijstellingen enz. enz. ontstaan. Goed voor een nieuw debakel bij de belastingdienst).
 
Eerlijk gezegd... Openbaar vervoer is eigenlijk een lapmiddel... Wat we allemaal wensen is individueel vervoer dat ons brengt van onze huidige locatie naar onze eigenlijke bestemming. OV is suboptimaal en kan enkel interessanter zijn als het vervoer er sneller door gebeurt, maar dan nog heb je te maken met beperkte bagagemogelijkheden en dat je de ruimte met andere mensen moet delen.

In een ideale wereld van autonoom rijdende elektrische auto's die dankzij computers geen ongevallen meer veroorzaken, geen parkeerplaatsen innemen in de stad en probleemloos bumper aan bumper aan hoge snelheid kunnen rijden, is het misschien toch eens tijd om het nut en de hoge investeringen van het openbaar vervoer onder de loep te nemen. Misschien blijkt tegen dan dat het nuttiger blijkt om treinsporen te vervangen door asfalt waar elektrisch autonoom rijdende 'pods' die deur tot deur rijden aan aanvaardbare hoge snelheid over die nieuwe wegen kunnen rijden, dan dat we blijven investeren in grote ondeelbare vervoersmiddelen die een grote veiligheidsafstand met hun voorligger moeten aanhouden omwille van de remafstand. Het kan wel eens blijken dat het interessanter is om 50 autonoom rijdende elektrische vrachtwagens op zo een traject te laten rijden dan het hele voor- en navervoer te organiseren om huidige vrachtwagens op een trein te krijgen die dan aan 40 per uur langsheen en doorheen talloze bewoonde gebieden moet boemelen op de meest ontiegelijke uren...

Alleszins verwacht ik niet dat ik binnen 10 naar een zelfrijdende Uber naar een treinstation moet nemen, daar overstappen en wachten op een trein om me dan collectief naar een stad te begeven, om daar over te stappen op het netwerk van openbaar vervoer om dan de laatste 5 minuten nog te wandelen, als ik de mogelijkheid heb om die zelfrijdende Uber gewoon te laten rijden tot recht voor de deur van mijn bestemming in de stad.
 
Waar bij dergelijke concepten m.i. vaak aan voorbij wordt gegaan is emotie. Een eigen auto geeft mensen een gevoel van vrijheid, je kan overal naar toe wanneer je wilt, maar ook geborgenheid/veiligheid. De door jou met veel moeite bij elkaar gespaarde (eerste) auto, hou je graag netjes schoon.

Als ik kijk hoe vaak ik in een vieze met stift ondergeknoeide trein heb gezeten. Banken waar ondanks het rookverbod peuken in zijn uitgedrukt etc. Of how vaak het erg onaantrekkelijk rook in de trein door geuren van andere mensen. En als ik dat projecteer op carsharing dan geloof ik er niet heel hard in. Als ik voor de 3e keer in een paar maanden een auto voor krijg waarin toch stiekem gerookt is, waar de MC Donald's afval nog op de vloer ligt of waar ik me vanwege de geur in de auto me een onplezierig beeld vorm van een zwetend persoon die voor mij op de stoel heeft gezeten, waarop ik het komende uur mag zitten, nee dan pas ik.

De concepten zoals het combineren van diensten klinkt aantrekkelijk. Maar die zijn er nu ook al. Met de fiets naar de trein, de trein naar de volgende stad, en daar een taxi of deelauto.
 
@wooter: op het eerste gezicht aantrekkelijk. Maar NS vervoert 1 miljoen reizigers per dag, dan hebben we nog streekbussen en stads-OV, hoeveel pods moet: je dan aan denken..? Hoeveel elektriciteit extra voor al die individuele pods ipv gezamenlijk reizen?
Klopt, maar wat ga je doen als naar verwachting het dagelijks huren van zo een 'pod' of zelfrijdende elektrische auto 1/4e gaat kosten van zelf een auto te bezitten? Kan je dan als OV nog op kostprijs concurreren?
 
Als ik voor de 3e keer in een paar maanden een auto voor krijg waarin toch stiekem gerookt is, waar de MC Donald's afval nog op de vloer ligt of waar ik me vanwege de geur in de auto me een onplezierig beeld vorm van een zwetend persoon die voor mij op de stoel heeft gezeten, waarop ik het komende uur mag zitten, nee dan pas ik.
Hmja, de Model 3 komt al met een camera gericht naar het interieur... Als dat soort gedrag zich gaat nivelleren omdat verhuurders en huurders mekaar kunnen raten en er een camera op de inzittenden staat gericht, hoelang duurt het dan nog voor een slordig iemand zo een auto kan huren?
 
Klopt, maar wat ga je doen als naar verwachting het dagelijks huren van zo een 'pod' of zelfrijdende elektrische auto 1/4e gaat kosten van zelf een auto te bezitten? Kan je dan als OV nog op kostprijs concurreren?
Snap ik,maar het ging toch over de individuele pod als substituut voor OV, niet als substituut voor de eigen auto. Vraag was hoeveel pods je dan gaat inzetten om een flink deel van de OV-reizigers individueel te bedienen.
 
Last edited:
Ik zie wel mooie perspectieven voor veel meer kleinschaliger OV zonder bestuurder, veel meer deur tot deur, niet meer via Rotterdam Centraal hoeven als je vanuit Den Haag naar Schiebroek of Spaanse Polder wilt.

Substituut voor de volle trein en voor de eigen auto dus.
 
Misschien blijkt tegen dan dat het nuttiger blijkt om treinsporen te vervangen door asfalt waar elektrisch autonoom rijdende 'pods' die deur tot deur rijden aan aanvaardbare hoge snelheid over die nieuwe wegen kunnen rijden, dan dat we blijven investeren in grote ondeelbare vervoersmiddelen die een grote veiligheidsafstand met hun voorligger moeten aanhouden omwille van de remafstand.
Ik zat ooit op een project bij NMBS en deed dit voorstel. Ik heb er niet lang meer gezeten.
Wat een kapitaal aan open ruimte hebben die niet, je moet maar eens Brussel binnen rijden met de trein.
Asfalteren die boel en open stellen voor privéwagens die verplicht stoppen aan de stations om carpoolers mee te nemen tot ze vol zitten. De rangeerzones bij Brussel zuid en Brussel noord zorgen voor gigantische parkings. De auto de stad uit en verder met openbaar vervooer.

Als ze er zelfs nog niet aan denken om treinen, die geen sturing nodig hebben, enkel Tacc zonde chauffeur te laten rijden, dan illustreert dat hoe ze daar achter lopen.
 
Als ik het heb over die pods denk ik overigens aan dit dingetje: Mercedes unveils a new all-electric and autonomous Smart prototype for ride-sharing

17c649_002.jpg


Je moet volgens mij echt van dat dogma dat collectief vervoer de oplossing is voor de toekomst. Momenteel ben ik daarmee akkoord, maar wanneer je bovenstaande autonoom rijdende smart wagentjes aan 120 km/u op een paar meter van mekaar kan laten rijden, bereik je een grotere belading van je netwerk dan dat je 800 mensen in een trein perst die 2 km veiligheidsafstand met z'n voorligger moet houden, tezamen met alle nadelen van mensen brengen van een plek waar ze niet hoeven te zijn naar een plek waar ze niet moeten zijn.

Dat is dan enkel al het praktische probleem. Dan zwijg ik nog over het financiële probleem waarbij autogebruik een factor 4 goedkoper zou worden dan nu, en het OV ook op prijs niet meer kan concurreren. Je krijgt gewoon een betere service voor minder geld dan bij het OV.

En daarenboven wordt het ook nog eens makkelijker om je netwerk te onderhouden, want sporen, treinen en bovenleiding zijn onderhevig aan temperatuursverschillen en vereisen regelmatig onderhoud om ontsporingen te voorkomen, terwijl een zelfrijdende auto op 4 banden tegen dan zelf een putje in het wegdek kan ontwijken.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Het is overigens opvallend hoe die dingen lopen. Ik ken iemand in de radiowereld die de laatste jaren ook begon te verkondigen dat alle investeringen in klassieke zendmasten voor FM radio's zouden verdwijnen omdat niemand meer naar FM zou luisteren in de toekomst ("de mensen gaan gewoon alles streamen, playlists op basis van wat ze graag willen horen ipv een radiomaker die een radioprogramma maakt"). Ik lachtte dat ook een beetje weg, en nu rij ik een Tesla en luister ik nooit meer FM, maar sporadisch DAB en heel veel Spotify playlists en soms een podcast :)
 
IMO gaat het niet om of / of (zouden beide dogma's zijn) maar en / en, waarbij ik dus goede mogelijkheden zie voor en / en / en door een flinke vloot kleinere zelfrijdende bussen op een fijnmazig netwerk in te zetten. Dat de haalbaarheid of efficiëntie daarvan in de Randstad veel beter zal zijn dan in de Achterhoek, spreekt vanzelf. Ook daarom weer: en / en / en.

Ik hoop wel dat milieu-effecten samenhangend met aantallen energie verbruikende voertuigen, maar ook simpel het totaal aantal voertuigen dat toch met de nodige milieu-effecten gebouwd en gerecycled moet worden, zal meetellen, en niet alleen gemak, volume en snelheid.
 
Ik geloof niet in en/en... Niemand die het openbaar vervoer gebruikt, doet dit omdat zijn bus of trein 'm brengt vanaf zijn voordeur naar de voordeur van zijn bestemming. Het is altijd een suboptimaal traject, en de optimalisatie zit 'm erin door de kosten te spreiden door collectief de kosten te delen. In Nederland valt het dan nog mee met die kosten, maar in België is bijvoorbeeld het openbaar busvervoer voor maar 9% zelfbedruipend en de rest moet gesponsord worden door de overheid.

Als daartegenover een Uber/Lyft/Taxi Bleue komt die een miljoen van die zelfrijdende autootjes met 2 zitplaatsen voorziet, en dit doet aan 1/4e van de kostprijs om een auto te bezitten, dan duik je ook nog eens onder de prijs van het OV.

Als je dan als gebruiker de keuze hebt om voor 19€ van Maastricht naar Eindhoven te reizen met 2 bussen, een trein en 13 minuten lopen (zonder wachttijden) of voor 15€ zo een zelfrijdende auto te bestellen die vlak voor de deur stopt in Maastricht en in 1 ruk door rijdt tot aan je bestemming in Eindhoven, dan is dat snel gekozen. Dat je dan ook nog eens gegarandeerde zitplaatsen hebt in je huurauto is handig meegenomen.

Milieu-effecten? Ik denk dat je met zo een app veel beter noden kan afstemmen dan dat je een bus met 30 zitplaatsen rondjes laat rijden voor maar 10 reizigers. Maar het milieu-effect zal ook gestuurd worden door de kostprijs: als het duurder is om 15 van die autootjes te maken en rond te rijden in plaats van 1 bus, zal de bus wat goedkoper worden. Maar tot nader order is de prijs van een bus per reizigersstoel meer dan de prijs van een klassieke auto per stoel. Hoe dat komt weet ik niet, want je zou zeggen dat met hetzelfde aantal wielen en maar 1 motor je met 30 stoelen toch goedkoper zou uitkomen, edoch....