Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Prima idee (als Merijn daartoe bereid is), genoeg techneuten hier die af en toe wat bij willen dragen.

Ja, goed idee. Ik zal een dezer dagen een apart topic hiervoor aanmaken met daarin de broncode (kun je nu ook al bekijken natuurlijk) en de nog uit te voeren aanpassingen.
M'n broncode is wel een bij elkaar geraapt rommeltje dus hoop dat dat niet teveel zal afschrikken... :rolleyes:
 
Goeiemorgen,

sinds 6u00 vanmorgen terug van Val Thorens... En het was een spannende trip, en toch weer niet... Een beknopte samenvatting... We zijn donderdagavond 21u00 vertrokken uit Antwerpen Centrum. Ik had Tess eerst volledig opgeladen op de groenplaats... 378km Typical Range met een volle batterij was de start voor 3 heren, 2 paar ski's, een snowboard ,bagage en een donkere schone :D

Eerste trip was de SC te Metz. 301km volgens navigatiesysteem leek ons best wel haalbaar... Wel dat bleek niet zo simpel te zijn... Een gemiddeld verbruik van ongeveer 257, aan een gemiddelde snelheid van ongeveer 115km/h, deed ons op ongeveer 20km voor bestemming "charge now" zien... Dan maar even de trip gechecked die me vertelde dat ik pas aan 69,9 kWh zat... Met andere woorden nog een 5kWh overschot... De SC in Metz bereikt rond middernacht gingen we op zoek naar een koffieplek... Wel dat lijkt niet zo vanzelfsprekend. Aangebeld aan de poort van het hotel aldaar en "hoewel de bar ging sluiten" hebben ze ons toch nog even binnengelaten. Na twee koffies en ongeveer een uur en een kwart later weer met volle batterij vertrokken richting SC Nuits-saint-Georges. Ongeveer zelfde verhaal... Gelukkig wel iets harder kunnen doorrijden (ongeveer 125km/h gemiddeld) en een verbruik van 260 op 15km voor bestemming op "charge now" gevallen... Aan de SC in Nuits-saint-Georges noodgedwongen maar een dutje gedaan tot Tess weer volledig bijgevuld was (+- 1u20min !!!!). Tenslotte de laatste verplaatsing naar de volgende SC ingezet (Chambery). Deze verliep iets vlotter. 272km in het vooruitzicht, met 22km over aangekomen. Hier was gelukkig tegen 7u30 wel al een brasserie open. Na een ontbijten van een klein uur de klim naar boven ingezet. Hier hebben we Tess wel eens de sporen gegeven en ik moet zeggen : FANTASTISCH. Net alsof ze hiervoor gemaakt is. Van bocht naar bocht omhoog sprinten, de Audi RS6 achter ons kon met nauwernood volgen en moest bij aankomst even stoppen en toch vragen wat voor auto het was, wat het vermogen was en ons proficiat wensen... Nadeel was wel dat de batterij teruggeslonken was tot 62 typische kms...
We sliepen in Village Montana en hadden een parkeerplek in de buurt van een stopcontact gevraagd. Wel zo was er gelukkig eentje, alleen was laden niet vanzelfsprekend. De verlichting in de garage sprong namelijk automatisch aan als er iemand doorwandelde en bijgevolg ook onmiddellijk (samen met het stopcontact) weer uit... Jammergenoeg pas de tweede avond ontdekt... Maar even gevraagd of ik de elektriciteitskast kon zien... Bleek (ondanks dat het stopcontact 13A gaf volgens Tess) er een stop te zitten van 10A. Even snel de TL verlichtingsarmaturen geteld klein rekensommetje gemaakt en Tess laten laden aan 6A. Weliswaar maar aan 5km/u maar gezien ze nog bijna 3 dagen mocht rusten ruim voldoende om maandagnamiddag om 16u terug richting Chambéry te vertrekken...
De terugrit begon goed. Met 300 typische kilometers vertrekken in Val Thorens, met 246 typische kilometers aankomen in Chambéry. Wat me wel opviel is dat na de eerste 4 bochten in de afdaling de regen beperkt werd tot 30... Beneden aan de berg hadden we 309 typische kilometers op de teller staan. Maar van dan af aan is het een beetje nipt geweest. Nog nipter dan in de optocht. Nuits-saint-George bereikt, maar louter op het batterij verbruik gekeken. Niet meer naar de kilometers want die waren ongeveer 30km voor aankomst al opgebruikt. En we hebben op die rit maar gemiddeld 105km/h kunnen rijden. Nu was het hotel/restaurant wel open en dat is een aanrader. De beperkte kaart deed ons eerst wat twijfelachtig zijn maar zowel de biefstuk als de ree smaakten uitmuntend (en dan nog eens prijs-gunstig 21€ voor een hoofdgerecht, 14€ voor een voorgerecht). Dachten we dat we het ergste wel meegemaakt hadden vertrokken we richting SC Metz. Wel 42km voor aankomst waren alle typische kilometers opgebruikt, en dat zonder ooit meer als 110km/h te hebben kunnen rijden, maar wel een verbruik van 271! Het was voor mij de allereerste keer dat ik het vermogen op 40 zag beperkt worden! Gelukkig wel de supercharger bereikt rond 1u snachts maar alles weer potdicht. Na ons powernapje van ongeveer 1u25 toch maar beslist om de laatste rit richting antwerpen te splitsen en een tussenstop te maken in Nijvel zodat we nog een beetje konden doorrijden. Ongeveer 275 wh/km verbruikt maar wel constant aan 125 a 130 kunnen rijden, maar weliswaar 5km voor aankomst op 0 typische kilometers gevallen. In Nijvel terug bijgeladen tot 150km om vlot in Antwerpen te geraken... Nu deze voormiddag Tess nog ergens aan een laadpunt hangen om vanavond (na een werkdag) terug richting Zuid-Limburg te kunnen bollen, dat lukt me jammergenoeg niet met 38 typische kilometers...

Mijn bevindingen :
- een rit naar Val Thorens is te doen, maar duurt ongeveer 5u langer dan met een antieke brommobiel (lagere snelheid en langere rustpauzes, die we met drie chauffeurs normaal niet nodig hebben)
- 300km autosnelwegrit tussen de superchargers lijkt me een maximum, en dan kan je jammergenoeg nog niet (in frankrijk) constant 130 rijden
- het terug volledig volladen aan de superchargers in Frankrijk duurt langer dan ik had gehoopt. In Oosterhout, Urmond en Gent leek het een dik kwartier sneller te gaan...
- ipv rekening te houden met de typische kilometers hou ik vanaf nu meer rekening met het totale vermogen, ik had me voorgenomen nooit de 76,5kwh te overschrijden en daar ben ik maar één keer boven gegaan (77,1 kWh bij aankomst aan de supercharger).
- zeker 's nachts te rijden om zeker te zijn dat je overal onmiddellijk kan laden, weliswaar mis je dan wel een paar koffies

Zou ik Tess opnieuw nemen ondanks bovenstaand verhaal. JAZEKER. Vond het heerlijk om alle tankstations te passeren, op zich duurt de rit langer maar geeft het je ook een meer relax gevoel (als je je niet opjaagt in de "charge now" en "batterij niveau is zeer laag, klimaatregeling en airco worden gereduceerd" meldingen en je moet gewoon een beetje meer plannen. Mijn reisgenoten opteren volgende keer weliswaar weer voor hun klassieke wagen... Maar ik kijk al uit naar de volgende beklimming tot Val Thorens met Tess...
 
Ja, goed idee. Ik zal een dezer dagen een apart topic hiervoor aanmaken met daarin de broncode (kun je nu ook al bekijken natuurlijk) en de nog uit te voeren aanpassingen.
M'n broncode is wel een bij elkaar geraapt rommeltje dus hoop dat dat niet teveel zal afschrikken... :rolleyes:
Nou het werkt anders prima :)

Ik zou als ik jou was het wel op github (GitHub · Build software better, together.) of andere collaboratie site zetten zodat versiebeheer, discussie en melden van bugs en features centraal geregeld is. Features die anderen dan implementeren kun je dan eenvoudig mergen (samenvoegen met bestaande broncode), anderen kunnen de code makkelijk forken (kopiëren en hun eigen aanpassingen erin maken). (Lekentaal toegevoegd zodat het duidelijker wordt voor de niet-software-technici onder ons).

Mocht je er niet bekend mee zijn dan maak ik het graag in orde voor je (stuur me een pm).
 
Ouch... wilde in februari naar La Plagne met 'Electric Blue' maar denk dat ik voor zo'n weekje toch maar de switch maak met een ICE-collega...
In de zomer, als roadtrip, even stoppen, terrasje, overdag, ... lijkt het me prima, maar in de winter, deel 's nachts rijden, vind ik de combi afstand en met name laadtijd een heel nare...
 
Een gemiddeld verbruik van ongeveer 257, aan een gemiddelde snelheid van ongeveer 115km/h, deed ons op ongeveer 20km voor bestemming "charge now" zien... Dan maar even de trip gechecked die me vertelde dat ik pas aan 69,9 kWh zat... Met andere woorden nog een 5kWh overschot...
verbruik aan 257: bagagedrager gemonteerd voor de ski's?

Aan de SC in Nuits-saint-Georges noodgedwongen maar een dutje gedaan tot Tess weer volledig bijgevuld was (+- 1u20min !!!!).
dus als ik het goed begrijp: terug een full charge, geen range charge ?

Nog nipter dan in de optocht. Nuits-saint-George bereikt, maar louter op het batterij verbruik gekeken.
Misschien toch een (snelle) tussenstop in Macôn inlassen ?

Zou ik Tess opnieuw nemen ondanks bovenstaand verhaal. JAZEKER. Vond het heerlijk om alle tankstations te passeren, op zich duurt de rit langer maar geeft het je ook een meer relax gevoel (als je je niet opjaagt in de "charge now" en "batterij niveau is zeer laag, klimaatregeling en airco worden gereduceerd" meldingen en je moet gewoon een beetje meer plannen. Mijn reisgenoten opteren volgende keer weliswaar weer voor hun klassieke wagen... Maar ik kijk al uit naar de volgende beklimming tot Val Thorens met Tess...
ik ga op stap met het meest kritische publiek: de eigen familie... als dat maar goed komt ?!

BEDANKT voor de info en het bewijs dat het te doen is...
 
verbruik aan 257: bagagedrager gemonteerd voor de ski's?
Nope, rechterdeel van de achterzetel plat gelegd...

dus als ik het goed begrijp: terug een full charge, geen range charge ?
mmm, ik bedoel range charge (volledige batterij opladen)

Misschien toch een (snelle) tussenstop in Macôn inlassen ?
Is een serieuze omweg... Dan duurt de rit nog langer en leek ons - zoals gebleken - niet echt nodig

ik ga op stap met het meest kritische publiek: de eigen familie... als dat maar goed komt ?!
Zal wel goed komen. Op zich waren mijn medereizigers ook wel te spreken over de Tesla (zeker nadat ze er even in gereden hadden), alleen zouden ze liever een supercharger of twee meer zien, en mss snellere laadtijden (wat klopt want dat zou mij ook zeer blij maken)

BEDANKT voor de info en het bewijs dat het te doen is...

Succes en laat maar weten hoe het verlopen is...
 
Kwam ergens anders ook een stuk software tegen met overlap op jouw pagina:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/38848-Cool-webapp-for-model-S
http://teslapage.com/

Combineren tot/ samenwerken aan dé killer app voor Tesla?
In ieder geval vermijden sommige zaken 2 keer te doen.

Die staat bij mij ook in de favo's. Net als https://www.evtripplanner.com/

Die site werkt nu niet wegens een dispuut met de hosting partij. Ze hebben net aangekondigd dat er in januari een versie komt voor op de Tesla browser, waar je ook wordt geïnformeerd over hoeveel je moet laden om met je huidige verbruik comfortabel bij de volgende SuC aan te komen.
 
Kwam ergens anders ook een stuk software tegen met overlap op jouw pagina:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/38848-Cool-webapp-for-model-S
http://teslapage.com/

Wat grappig om een andere site te zien met een soortgelijke opzet.
En bizar om te zien dat drie dingen die ik op mijn ideeën lijstje had zien hier ook al inzitten: pagina met klassieke klokjes, nieuws, notities. :smile:

Combineren tot/ samenwerken aan dé killer app voor Tesla?
In ieder geval vermijden sommige zaken 2 keer te doen.

Ja, vanuit een gebruikersperspectief wel valide, maar ik vind het ook wel leuk om m'n eigen ding te doen… :rolleyes:

- - - Updated - - -

Nou het werkt anders prima :)

Ik zou als ik jou was het wel op github (GitHub · Build software better, together.) of andere collaboratie site zetten zodat versiebeheer, discussie en melden van bugs en features centraal geregeld is. Features die anderen dan implementeren kun je dan eenvoudig mergen (samenvoegen met bestaande broncode), anderen kunnen de code makkelijk forken (kopiëren en hun eigen aanpassingen erin maken). (Lekentaal toegevoegd zodat het duidelijker wordt voor de niet-software-technici onder ons).

Mocht je er niet bekend mee zijn dan maak ik het graag in orde voor je (stuur me een pm).

Heb inderdaad geen ervaring met het zelf iets op GitHub zetten. Wel leuk om eens uit te proberen misschien.
Maar heb dan toch de behoefte om eerst nog wat rommel op te ruimen en m'n NL comments in de broncode even te vertalen naar het Engels. Zal wel iets voor de Kerst worden. Mocht het nodig zijn dan zal ik je pm'en. Dank voor het aanbod! :)
 
Een vast en zeker al vaak gestelde en beantwoorde vraag, maar u weet dat zoeken ook niet altijd meevalt en wellicht heeft iemand een hapklaar antwoord: Met de S naar een Duitse stad, waar een Umweltzone van kracht is, voor twee dagen ... Sticker nodig of niet?
 
Misschien toch een (snelle) tussenstop in Macôn inlassen ?
Is een serieuze omweg... Dan duurt de rit nog langer en leek ons - zoals gebleken - niet echt nodig

hein ?
Macôn ligt toch pal op de weg naar Lyon - Chambéry ?
I.p.v. helemaal vol te laden in Nuits-Saint-Georges, alleen maar een 'daily charge' doen en een extra 'daily charge' inlassen in Macôn, niet ?
Of mis ik iets ?

macon.png
 
Bedankt voor jullie reacties over de Umweltstikkert. Ik ga er inderdaad toch één halen; als ik alleen zou gaan, kon ik de gok nemen dat ze me niet horen en zo hard rijden dat ze me niet zien, maar het moeten voor ons allemaal leuke dagen worden en ik heb geen zin om mijn alias later te moeten veranderen in nulauto, of nulgeld, of (toch) nog erger nulvrouw ofzo... :wink:
 
hein ?
Macôn ligt toch pal op de weg naar Lyon - Chambéry ?
I.p.v. helemaal vol te laden in Nuits-Saint-Georges, alleen maar een 'daily charge' doen en een extra 'daily charge' inlassen in Macôn, niet ?
Of mis ik iets ?

View attachment 65735

Dat klopt, maar de extra laadtijd (+- terug 40min) en later beginnen snowboarden zagen we niet meer zitten... En gezien het op de opweg lukte, hebben we dat tijdens de terugweg ook niet meer gedaan...
 
Dat klopt, maar de extra laadtijd (+- terug 40min) en later beginnen snowboarden zagen we niet meer zitten... En gezien het op de opweg lukte, hebben we dat tijdens de terugweg ook niet meer gedaan...

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat een heel korte charge in Nuits-Saint-Georges voor 100 km en een dailycharge tussen de 80% en 90% in Macon minder lang duurt dan 1 range-charge in Nuits-Saint-George.
Ik ga daar op kerstdag bij allebei laden en overnachten in Macon