Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt voor jullie reacties over de Umweltstikkert. Ik ga er inderdaad toch één halen; als ik alleen zou gaan, kon ik de gok nemen dat ze me niet horen en zo hard rijden dat ze me niet zien, maar het moeten voor ons allemaal leuke dagen worden en ik heb geen zin om mijn alias later te moeten veranderen in nulauto, of nulgeld, of (toch) nog erger nulvrouw ofzo... :wink:

Ik heb het even nagevraagd bij mijn vrienden van de KBA (Duitse RDW). Het korte antwoord is: er is geen uitzondering voor een EV. Sticker is verplicht. Het lange antwoord: sommige steden kennen echter wel uitzonderingen, maar of Berlijn daar onder valt is nog niet duidelijk. De vraag staat uit bij de Environmental Services Department van Berlijn. Als ik uitsluitsel heb dan lees je dat hier wel....

Meer info:

English - Air Pollution Control - General Information - Low emission zone / emissions-control windscreen sticker
 
Ik heb het even nagevraagd bij mijn vrienden van de KBA (Duitse RDW). Het korte antwoord is: er is geen uitzondering voor een EV. Sticker is verplicht. Het lange antwoord: sommige steden kennen echter wel uitzonderingen, maar of Berlijn daar onder valt is nog niet duidelijk. De vraag staat uit bij de Environmental Services Department van Berlijn. Als ik uitsluitsel heb dan lees je dat hier wel....

Meer info:

English - Air Pollution Control - General Information - Low emission zone / emissions-control windscreen sticker

Ik heb het antwoord, je moet gewoon die sticker hebben. Ik had hem voor BErlijn meegenomen, maar nog in mijn handschoenenvlakje liggen aangezien ik vanuit Kroatië aan kwam rijden. Op de Kurfürstendamm aangekomen bij een laadpaal, was deze niet bereikbaar vanaf de weg ivm werkzaamheden, heb hem op de stoep gezet om te kunnen laden. De parkeerwachters gaven aan dat ik zo prima stond, en dat ze wel begrijpen dat het een EV is, maar ze gaven wel aan dat als hij niet aan een laadpaal zou staan mogelijk je en bekeuroing an krijgen zonder de sticker. Doet er niet toe of je voertuig wel groen is,zonder sticker ben je in overtreding. Wel gaven ze aan dat als een parkeerwachter weet dat het een EV is, ze geen bekeuring zullen geven maar als je er een krijgt, dan kan je geen bezwaar maken. Ding kost niets, 11 euro ofzo. gewoon kopen, en plakken.
 
Ik heb deze supercharger kaart hier nog niet langs zien komen (dagelijks -euh nee regelmatig- ge-update):
carte-supercharger-11nov2014.jpg
 
Last edited:
Ik heb het even nagevraagd bij mijn vrienden van de KBA (Duitse RDW). Het korte antwoord is: er is geen uitzondering voor een EV. Sticker is verplicht. Het lange antwoord: sommige steden kennen echter wel uitzonderingen, maar of Berlijn daar onder valt is nog niet duidelijk. De vraag staat uit bij de Environmental Services Department van Berlijn. Als ik uitsluitsel heb dan lees je dat hier wel....

Meer info:

English - Air Pollution Control - General Information - Low emission zone / emissions-control windscreen sticker
Ik heb m hoor!

Nogmaals dank voor de reacties.
 
We gaan januari een kantoor openen in Leeds, 2x22kW al besteld, of iets wat in de buurt komt dan. Elektra is iets anders daar.. Schijnt ;)

Als hij operationeel is zet ik hem op Maurice zijn kaart, 24/7 middels code van het hek beschikbaar en ook de koffie... Komen op het terrein te staan waar ook nachtbezorgers komen en dan gaat ook de overhead deur open waar het koffieapparaat staat. Zolang er nog géén SuC daar is, kan het handig zijn om een paar KM te laden om naar de dichtstbijzijnde SuC te geraken.
 
Vandaag een dagje kerstmarkt in Osnabrück gedaan. Oplaadpunt gezocht via TheNewMotion aan de Natruper-Tor-Wall 2. Was wel lastig te vinden. Je moet de ingang van de Parkeergarage Rathaus nemen, maar niet de parkeergarage inrijden, maar vlak voor de ingang rechts omhoog rijden. Er zijn dan 6 laadpunten, maar slechts twee parkeerplaatsen. Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar goed. Laden werkt dus met de TheNewMotion pas. Prima, met de volle accu de topsnelheid geprobeerd, 203 kmh harder ging het niet. Wel een verbruik van 400 w/km.
ImageUploadedByTapatalk1418497471.242360.jpg
ImageUploadedByTapatalk1418497486.473666.jpg
 
Voor de Zwitserlandgangers.

Inmiddels is ook Achern online gekomen. Vult het gat tussen Hirschberg en Egerkingen. Voor de A3 rijders (waaronder ikzelf), gelezen dat Mogendorf in de eerste week van januari in de bouw gaat en in januari ook online zal gaan. Nu nog eentje bij, zeg maar, Geiselwind, en de route A3 van Zevenaar naar Passau is gecoverd (en zal zich dan alleen maar verdichten:)
 
In februari gaan we naar st anton am arlberg in oostenrijk skieen. De familie kijkt er niet echt naar uit om met de tesla er naar toe te gaan en im moet zeggen dat ik nu al rangr anxiety krijg. En ik heb hem nog niet eens!! wat is volgens jullie de beste route? Bij welke sc's kan ik het beste laden? En hoe lang doe ik dan over de reis? Ik vertrek vanuit bussum. En te slotte: kan ik beter niet vol vertrekken zodat die bij bijv ze enaar sneller laadt of is dat onzin?
 
In februari gaan we naar st anton am arlberg in oostenrijk skieen. De familie kijkt er niet echt naar uit om met de tesla er naar toe te gaan en im moet zeggen dat ik nu al rangr anxiety krijg. En ik heb hem nog niet eens!!  wat is volgens jullie de beste route? Bij welke sc's kan ik het beste laden? En hoe lang doe ik dan over de reis? Ik vertrek vanuit bussum. En te slotte: kan ik beter niet vol vertrekken zodat die bij bijv ze enaar sneller laadt of is dat onzin?

Dat is de gemakkelijkste, en ook de "oer"Tesla route.

"Vol" thuis vertrekken en naar Zevenaar rijden, daar dan een kwartiertje bijladen en dan haal je dan Wilnsdorf met gemak. Dan kiezen om even snel bij te laden en naar Neuberg te gaan en daar wat langer te laden of om in Wilnsdorf wat langer te laden en dan door naar Bad Rappenau. Als je twijfelt, even in Neuberg stoppen, dan is het gat naar Bad Rappenau kleiner.
Vandaar naar Aichstetten en daar dan bijladen en dan is St. Anton gemakkelijk te doen. Er staat daar zelfs een SuC.
Ik heb die route nu een keer of drie gereden. Echt geen enkel probleem, mits je beheerst van start gaat. Rustig en constant rijden loont.

Het is altijd beter om vol van huis te vertrekken. Ook al laadt Zevenaar iets langzamer omdat er nog flink wat rest is, per saldo ben je altijd beter uit omdat je die rest niet hoeft te laden.

Het duurt door het laden wel wat langer maar met mijn gezin er bij is dat nooit een probleem. Ik ga ervan uit dat je ook met een ICE minimaal een keer of twee, drie stopt voor een pauze dan is het nauwelijks een pauze meer (In Zevenaar kun je in de auto blijven zitten totdat er voldoende is, d.w.z. traject + 75 km extra)

Maak je geen zorgen. Ook met een 60 kWh moet het te doen zijn. Vertrouw op de manier waarop de auto je op de hoogte houdt en hoe eenvoudig je je rijstijl kunt aanpassen.


- - - Updated - - -

Nog even een fotootje van Vorarlberg (Feldkirch/Rankweil) afgelopen vrijdag. Beneden lag geen sneeuw, maar op 1.200 meter hoogte wel.

Feldkirch.jpg


Het blijft een mooie auto!

sneeuw1.jpg


Inmiddels nieuwe trip in aantocht. Vandaag over een week naar Rothenburg. Kerstmarkt en bij vrienden logeren. SuC is geen enkel issue meer na de laatste uitbreidingen.
 
Last edited:
Vanuit omgeving R'dam geeft EVTripplanner aan om via Urmond naar Hirschberg te rijden... Is wel ca 330 km en 75 KWu. Zijn er al mensen die dit gereden hebben in de winter?
Ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Rij in januari naar Oostenrijk vanuit Venlo en dat zou betekenen dat voor mij het ook te halen zou zijn. Op dit traject zit een aardige stijging in hoogte met het nodige gevolg voor het verbruik. Ik durf het in ieder geval niet aan..
 
Met een beetje planning is het echt al snel goed te doen.. was een jaar geleden in Davos, ben in Rome geweest, Parijs...


Ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Rij in januari naar Oostenrijk vanuit Venlo en dat zou betekenen dat voor mij het ook te halen zou zijn. Op dit traject zit een aardige stijging in hoogte met het nodige gevolg voor het verbruik. Ik durf het in ieder geval niet aan..
 
Ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Rij in januari naar Oostenrijk vanuit Venlo en dat zou betekenen dat voor mij het ook te halen zou zijn. Op dit traject zit een aardige stijging in hoogte met het nodige gevolg voor het verbruik. Ik durf het in ieder geval niet aan..

Als je bedoelt het traject Venlo - Hirschberg (rond 325 km) ben ik het met je eens. In de zomer zou ik er geen moeite mee hebben, maar ik heb afgelopen week gemerkt dat lagere temperaturen (en wind en regen) het verbruik flink omhoog stuwen.

Als je bedoelt de reis naar Oostenrijk (in het algemeen) kan ik zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is.

Zowel Oostenrijk binnen via Vorarlberg als oostelijker via Irschenberg is prima te doen. Genoeg SuC's om uit te kiezen.
 
Hans, ik bedoelde inderdaad het traject Urmond - Irschberg. Met een volle bak (vrouw, 3 kinderen en bagage) durf ik dat eigenlijk niet aan. Betekent dat ik beter via Zevenaar kan rijden. Wil voor die tijd eigenlijk zelf eerst een weekendje uitproberen, maar dan moet er wel meer sneeuw gaan vallen...