Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
het meest storende vind ik dat Tesla alle auto’s naar 1 SuC stuurt (een V2), die dan helemaal vol is waardoor iedereen een uur moet wachten terwijl er om de hoek 12 (!) V3 stalls vrij zijn. Al de tweede keer op deze rit, wat een onzin

View attachment 966478
Wat vreemd! Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat op de routeplanning op een gegeven moment een klokje bij een geplande charger kwam te staan en even daarna de planning naar een andere charger werd aangepast.
 
Wij hebben een rondreis gemaakt met een Tesla model y rw en zijn vertrokken vanuit Nederland door stukje Duitsland- Denemarken- Zweden stukje Finland naar de Noordkaap gereden. Terugreis via Noorwegen langs de kust Zweden- Denemarken en Duitsland terug gereden naar huis ( in NL) ruim 7000 km in 8 dagen overnachten in hotels en op geen enkele wijze problemen gehad met laders. Overigens alleen maar Tesla SUC gebruikt.
Dus de gratis km die Tesla mij heeft gegeven bij de aankoop zijn voldoende gebruikt, Het gemiddeld verbruik was 136 wh/km De volledige rit via de routeplanner van de auto gedaan en nergens hoeven wachten of in paniek moeten raken dat we zonder stroom zouden komen te zitten .. ...
Deze landen zijn echt een aanrader voor een EV-rijder.
En wat is het heerlijk 2 a 2,5 uur rijden en en dan 15 a 20 min stoppen. Gem snelheid is dan ook niet zo hoog en je kan volop genieten van de omgeving. echt een aanrader Je moet wel van sturen houden anders beter niet aan beginnen. 10 a 12 uur per dag zit je in achter het stuur of meer de tijd nemen is de andere optie .....
 
… ruim 7000 km in 8 dagen overnachten in hotels en op geen enkele wijze problemen gehad met laders.

En wat is het heerlijk 2 a 2,5 uur rijden en en dan 15 a 20 min stoppen. Gem snelheid is dan ook niet zo hoog en je kan volop genieten van de omgeving. echt een aanrader Je moet wel van sturen houden anders beter niet aan beginnen. 10 a 12 uur per dag zit je in achter het stuur of meer de tijd nemen is de andere optie .....
8 dagen :eek:Ik heb er ooit 3 weken over gedaan en kwam toen al tijd tekort om al het moois langs de 8000 km route te zien.
Of je nu wel of niet moet laden, in Scandinavie is je gemiddelde snelheid altijd laag, met een EV verlies je dus eigenlijk geen tijd.
 
het meest storende vind ik dat Tesla alle auto’s naar 1 SuC stuurt (een V2), die dan helemaal vol is waardoor iedereen een uur moet wachten terwijl er om de hoek 12 (!) V3 stalls vrij zijn. Al de tweede keer op deze rit, wat een onzin

View attachment 966478

Deze week naar Wenen gereden.
Ook mij viel het op dat bij de route alleen V2 SuC’s voorgesteld worden door de auto.
Blijkbaar houdt hij er totaal geen rekening mee dat de auto de CCS-ombouw heeft.

Dus heb ik steeds maar elke keer zelf de volgende V3 geselecteerd.
Als ik dat doe, krijg ik dus ook een waarschuwing dat daarvoor een CCS-stekker nodig is...
Je zou toch wel mogen verwachten dat de software van de auto ziet dat de auto de CCS-ombouw heeft. :(
 
Deze week naar Wenen gereden.
Ook mij viel het op dat bij de route alleen V2 SuC’s voorgesteld worden door de auto.
Blijkbaar houdt hij er totaal geen rekening mee dat de auto de CCS-ombouw heeft.

Dus heb ik steeds maar elke keer zelf de volgende V3 geselecteerd.
Als ik dat doe, krijg ik dus ook een waarschuwing dat daarvoor een CCS-stekker nodig is...
Je zou toch wel mogen verwachten dat de software van de auto ziet dat de auto de CCS-ombouw heeft. :(
Ik denk dat hij zeker wil weten dat je de verloop bij je hebt..
 
Dat is het inderdaad: zonder CCS inbouw zou je die V3-only SUC niet eens zien. De waarschuwing is omdat de auto niet kan weten of je de verloopstekker mee hebt genomen.

Op een trip, waar je de eindbestemming ingeeft, is dat na de eerste tussenstop laden met de CCS-stekker toch wel duidelijk, lijkt mij.
Maar goed, het gaat er mij vooral om dat het vervelend is dat mijn classic de V3 SuC’s tijdens een ingevoerde trip consequent mijdt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: cousin_IT
Klopt, is ook vervelend. Ik begrijp uit dit draadje dat het ook bij niet classics gebeurt? Blijft vreemd, vooral als de V2 lokatie druk is.

Het is absoluut niet zo dat hij altijd de V2 kiest wij worden met de S ook regelmatig naar een V3 gestuurd maar de keuzes blijven soms verrassend. Soms heb ik het idee dat er eerder op de route een SC wordt gekozen wanneer er daarna ernstige opstoppingen zijn. Misschien op hoop van meer doorstroming op een later uur?
 
Wat ik nog vervelender vind is dat als ik vrijwel vol vanuit Den Haag naar Spanje vertrek hij persé bij Dordrecht wil laden.. Met iets van 85% lading.
Is wel meteen duidelijk voor de rest van de trip dat je zelf moet blijven opletten.
Dan is je recente verbruik te hoog, gewoon rustig gaan cruisen en na een tijdje opnieuw laten uitrekenen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dan is je recente verbruik te hoog, gewoon rustig gaan cruisen en na een tijdje opnieuw laten uitrekenen.
Das een zeer plausibele verklaring. Wij vernbaasden ons ook vaak over de snelle eerste stop maar was inderdaad waarschijnlijk zo dat wij in de dagen daarvoor alleen maar een rondje om de kerk hadden gereden. De klassieken hebben daar inderdaad veel energieverlies van.
 
Dan is je recente verbruik te hoog, gewoon rustig gaan cruisen en na een tijdje opnieuw laten uitrekenen
Dat is het niet, mijn verbruik is behoorlijk laag met nauwelijks korte ritten.
Rond de 220 Wh/km voor de laatste 20.000 km.
En zelfs al zou het aan het verbruik liggen dan is het natuurlijk vreemd om na 10% verbruik al weer te willen laden (geschatte laadtijd 5 minuten).
Foutje in de software. Het is er ineens in gekomen, zal ook wel weer verdwijnen.
 
Soms heb ik het idee dat er eerder op de route een SC wordt gekozen wanneer er daarna ernstige opstoppingen zijn. Misschien op hoop van meer doorstroming op een later uur?

Dat was bij mij niet het geval.
De auto ging naar een propvolle V2 SuC bij Wertheim met 6 V2 SuC’s, waar meerdere andere merken stonden te laden.
Na een paar minuten maar doorgereden naar Geiselwind met 34 overdekte V3 SuC’s.
Geen significante opstoppingen onderweg en het was erg rustig in Geiselwind.

Maar goed, op de terugweg naar NL ga ik gewoon elke keer zelf handmatig de volgende V3 SuC instellen.
Old school! :)
 
Das een zeer plausibele verklaring. Wij vernbaasden ons ook vaak over de snelle eerste stop maar was inderdaad waarschijnlijk zo dat wij in de dagen daarvoor alleen maar een rondje om de kerk hadden gereden. De klassieken hebben daar inderdaad veel energieverlies van.
Bij een koude start kan het verbruik de eerste km serieus oplopen. Bij veel korte ritjes geraak je zelfs niet aan een ‘normaal’ verbruik.
In de winter zet je best bij korte ritjes de clima uit. Neemt tot 6kW bij een MS. 4 keer een kwartier rijden gaat dus richting 7% batterijvervruik voor clima alleen al.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bij een koude start kan het verbruik de eerste km serieus oplopen. Bij veel korte ritjes geraak je zelfs niet aan een ‘normaal’ verbruik.
In de winter zet je best bij korte ritjes de clima uit. Neemt tot 6kW bij een MS. 4 keer een kwartier rijden gaat dus richting 7% batterijvervruik voor clima alleen al.
Dit dus. Ik rij regelmatig met climate control uit, al is het maar omdat ik vind dat-ie niet steeds aan moet springen als er voor 5 sec een deur open gaat
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Wat ik nog vervelender vind is dat als ik vrijwel vol vanuit Den Haag naar Spanje vertrek hij persé bij Dordrecht wil laden.. Met iets van 85% lading.
Is wel meteen duidelijk voor de rest van de trip dat je zelf moet blijven opletten.
Ja, altijd zelf blijven nadenken. Los van bugs zijn er ook dingen die niet snel zullen veranderen en handmatige interventie kan dan handig zijn:

De auto houdt een hele ruime buffer aan, met wat kleinere marges kan je efficiënter laden.

Als je met je gezin op reis bent is het vaak lastig om exact met een van tevoren bepaalde SoC te vertrekken als er nog iemand naar de WC moet of als de koffie nog niet op is, heb je al snel meer dan gepland. Dan kan je soms beter even een paar minuten extra wachten en voor een SuC later gaan.

Zelf kan je ook beter inschatten of je heel ambitieus op een SuC mikt met <5% aankomst, bijvoorbeeld als er op de route eerdere SuCs zijn kan je dat makkelijk riskeren en als het tegen zit gewoon eerder stoppen.