Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Je bent een held, schitterend leesvoer dit! :biggrin:

Dankje Ludo, gelukkig iemand die me begrijpt :wink: Vond het echt een mooie belevenis.

Vanmorgen 06.30 vertrokken en om 22.15 thuis, alles zonder problemen.
Leidschendam-Voorburg-20140916-00109.jpg


Wat later kom ik misschien nog met wat opmerkingen waar andere reizigers ook iets aan hebben. Nu eerst de reiskosten aan de klant factureren. Normaal vlieg ik altijd, hoe doen we dat, 2.581 km keer ... ehm ... 60 cent per km, is zoiets gebruikelijk? :scared:
 
Dankje Ludo, gelukkig iemand die me begrijpt :wink: Vond het echt een mooie belevenis.

Vanmorgen 06.30 vertrokken en om 22.15 thuis, alles zonder problemen.
Wat later kom ik misschien nog met wat opmerkingen waar andere reizigers ook iets aan hebben. Nu eerst de reiskosten aan de klant factureren. Normaal vlieg ik altijd, hoe doen we dat, 2.581 km keer ... ehm ... 60 cent per km, is zoiets gebruikelijk? :scared:

Goed om te horen dat het nu probleemloos is gegaan. Dat eerste verhaal (het smatrics deel) vond ik nogal een horrorstory.

Over die declaratie: het ligt natuurlijk aan de afspraken met je klant, maar ik ga altijd uit van de meest redelijke kosten. Een tripje naar wenen, @ €1500 kilometerkosten is best veel. Alternatief, fiscus tarief van 19 cent. Dat komt uit op €475. Je zou ook een businessclass tarief vliegticket kunnen declareren. Maar goed, als je klant HEEL erg blij was dat je er was, kun je misschien ook nog wel je reisuren declareren :redface:
 
Dit (lang) weekend op en neer naar München geweest. Dit was onze eerste roadtrip met de Tesla naar Duitsland, op wegen waar ik al zo'n 20 jaar niet meer ben geweest (eerder al met de Tesla naar Noordwest Frankrijk geweest). Ik kan alle verhalen alleen maar beamen, dus ik ga proberen het kort te houden:

- Op de heenweg kwamen we Rafael de Mestre tegen (ik herkende hem niet maar pas toen hij vertelde dat hij degene was die met de roadster rond de wereld was gereden ging er een lichtje branden) bij de supercharger bij Jettingen. Hij waarschuwde ons voor een file verderop die ik daardoor kon omzeilen. Zulke ontmoetingen bij de Tesla hangplekken zijn goud waard.
- het is ons niet gelukt eerder klaar te zijn met eten/drinken/plassen/kindje op de glijbaan laten spelen dan de Tesla laders nodig hadden om de auto weer vol te laden. Petje af voor Tesla om dit supercharger netwerk zo goed georganiseerd te hebben in Duitsland.
- de routeplanner is grote bagger. Mijn eerste baan toen ik mijn studie afrondde was als software tester bij Philips Car Systems (later VDO) om de Carin (later VDO Dayton) navigatie systemen te testen. Dat was pionierswerk. Dat betekende weken lang door Europa cruisen in (onder andere) dikke BMW's (de 750i en 540i waren de enigen die toentertijd die systemen af fabriek in de auto gemonteerd kregen) om real life problemen in kaart te brengen. Dit is intussen dus bijna zo'n 20 jaar geleden. Wat hier door dit Tesla/Navigon systeem aan belachelijke routes gepland wordt heb ik toentertijd met de allerrauwste prototypes bij Philips/VDO nog nooit gezien, zo slecht.
Toppunt was toen ik een parkeerterrein op reed om uiteindelijk handmatig een route uit te stippelen tussen alle rode snelwegen door (spitsuur in de regen), door de navigatie zeker 15x in 10 meter werd uitgescholden ('binnenkort omkeren, keer nu om, indien mogelijk omkeren etc.)
Ik ben benieuwd in hoeverre de navigatie in V6 dadelijk is verbeterd... Hopelijk werkt in ieder geval de routeplanning op basis van traffic (en dan hopelijk niet via 3G), want we hebben vandaag zeker een uur langer dan nodig in de auto gezeten (15km file ingereden die ik op de google kaart niet kon zien vanwege gebrek aan 3G ontvangst).
Met 5.9 is het in ieder geval ouderwets met kaarten navigeren, met als enige verschil dat de kaart op een groot scherm zichtbaar is ipv opengevouwen op het stuur, en dat je de traffic erop ziet (en dat alles alleen als er goede 3G ontvangst is). Of je moet graag op binnenringwegen van grote steden filerijden...
- Ook de niet-P (oftewel de gewone S85) is rapper dan de meeste anderen op de autobahn. Ik geloof dat de acceleratie boven de 100 sowieso niet veel verschilt tussen S en P, maar het is bijzonder grappig als er weer zo'n nier of ster in de spiegel aankomt die in de verte al begint te knipperen en te flitsen voordat je op het idee kwam om 'zijn' linkerbaan te gaan gebruiken, om hem vervolgens te laten zien dat al dat geflits en geknipper beslist niet nodig was... Helaas houdt het wel op boven de 200km/h.
- Je kunt je het beste aan ons nederlandse credo houden: NL (Nur Links) want anders blijven de Duitsers/Polen/Russen/Liechtensteiners/Zwitsers in je dode hoek hangen totdat je moet remmen voor die vrachtwagen die naar de middenbaan schoof... Vaak kun je er dan wel even voor langs naar links schieten maar fijn is het niet.
- Veel bekijks bij de superchargers, vaders die hun zoontjes naar de auto trekken om uit te leggen wat voor auto dit is, mensen met de bekende vragen, etc. Veel bekijks ook in files, bijv. een vrachtwagenchauffeur die helemaal uit zijn raam hing om de auto met open mond te bekijken, bestelbusjes die naast je naar binnen gluren op het beeldscherm (hoe lang is de file nog?) en ook een keer gehad dat een echtpaar me met grote gebaren voorliet omdat ze dan achter een schone auto in de file konden staan...
- De Tesla is niet een auto waarmee je langdurig 200+ km/h het Duitse land gaat doorkruisen maar gewoon 150 - 170 doorknorren tussen de baustellen door is prima te doen, mist je een beetje ruim laadt bij de superchargers.

Op de navi na een overtuigende roadtrip in ieder geval voor ons.
 
(...) Over die declaratie: het ligt natuurlijk aan de afspraken met je klant, maar ik ga altijd uit van de meest redelijke kosten.
Tuurlijk, komt goed hoor :wink: kosten vliegticket ofzo, is al meer dan de werkelijke kosten. Toch vraag ik me af of ik mijn tarief maar eens moet herzien. Vandaag en morgen heb ik Amerikanen over de vloer (en in de auto) die me normaal wel die 60 cent vergoeden, maar we moeten ook in Oosterhout zijn en ze weten al dat we daar gratis gaan laden :rolleyes: dus ja...

- - - Updated - - -

Bas, je bespaart me veel typewerk, volledig herkenbaar... Alleen Rafael niet gezien. Sowieso weer vanaf Wenen tot Neuberg geen enkele andere Tesla! In Wenen kreeg ik problemen met 3G, kwam ook na diverse resets en power downs niet terug. Bij SeC langs geweest, moesten uiteindelijk Telefonica bellen om hun een reset van mijn SIM te laten doen. Is maar dat je het weet, blijf het niet eindeloos zelf proberen en vraag RoadSide assistance die variant ook te proberen als het je overkomt!

Verder nog dit:

Ik had tussen Wilnsdorf en Gramschatzer Wald nog een stuk laden in Neuberg ingebouwd, wetende dat het wel laadtijd en een stukje omrijden zou kosten, maar dan zou ik op die korte legs echt voluit kunnen gaan. Sweet dreams natuurlijk. Heen op zondag ging dat wel, maar terug op dinsdag had ik ook die SuC kunnen overslaan en rustig van Baustelle naar Baustelle kunnen tuffen, want langdurig hard gaat gewoon niet met al dat verkeer.

Na Wenen zou ik een van de gratis laders in Wels hebben genomen om geen Smatrics gedoe meer te hebben, maar halverwege veranderde ik mijn plan en koos alsnog Mühldorf als eerste SuC zodat ik Wels kon overslaan (scheelt 1,5 uur laden, 0,5 uur laadplek naar en van laadplek, moet altijd terug verdiend kunnen worden, dacht ik). Hans Noordsij had al gewaarschuwd dat je dan een stuk binnendoor moet, maar dat het ZO erg zou zijn... Allemaal vrachtwagens 70 km/h heuvel op heuvel af. Geen aanrader!

Boven 176 km/u houdt de CC ermee op, en das een fijne kruissnelheid.

Duidelijk is wel dat de begrenzing van de 85P op 212 beneden de max is, want heuvel op bereik je die snelheid ook met gemak. Naar beneden heb ik 220 gezien, weet niet of het harder kan, ik vind het sowieso niet OK om zo hard te rijden (maar het is wel leuk).

En nu ga ik weer werken.
 
Vorige week naar Zwitserland gereden, heen door Duitsland, terug door Frankrijk. Totaal ongeveer 2000 km gereden. Duitsland schiet lekker op, Frankrijk niet echt. Naast de kosten voor tolwegen in Frankrijk liggen de SuC daar nu nog net te ver uit elkaar. Om de afstanden te halen hebben we dus wat rustiger gereden (hoe dan ook maximum van 130 km/uur in Frankrijk) en aan de SuC ook wat verder doorgeladen (90 %) waardoor het laden zelf ook langer is gaan duren. Het laatste deel gaat immers een stuk langzamer tijdens het laden. Al met al geen problemen gehad overigens.

Stekkers in Zwitserland... De rode CEE stekkers zijn nog niet altijd overal gemeengoed. Veel aansluitingen bij gebouwen zijn nog van het oude "witte" type, wel krachtstroom maar vierkant of rechthoekig van vorm. De stekkers hiervoor zijn echter al bijna tien jaar niet meer te koop. Met de UMC en een verloop heb ik wel gewoon kunnen laden uit een stopcontact.

Merijn, jouw site hebben we regelmatig gebruikt om te kijken wat de hoogteverschillen waren op de route en om te plannen met laden bij de SuC. Mijn complimenten, het werkte perfect !
Feedback, het enige kleine gemis was een knop om de laatste invoer (huidige GPS naar eindbestemming) nog eens te herhalen voor de hoogte-pagina. Eenmaal onderweg is het dan eenvoudig om even een update te doen van de situatie zonder veel tijd aan het scherm te besteden tijdens het rijden en bij trage verbinding.
In Egerkingen nog een leuk gesprek gehad met de voorzitter van de Swiss Tesla Owners Club. Hij was daar aan het laden met zijn Roadster. Hij was erg onder de indruk van jouw werk, hij heeft de link inmiddels ook in gebruik. In Matougues kwam ik een Engelsman tegen op weg naar Italië, zijn eerste SuC ervaring. Hij was eveneens positief verrast met de site. Wellicht handig om ook aan Engels te gaan denken voor jouw site ?

Groetjes, Martijn
 
Vorige week naar Zwitserland gereden, heen door Duitsland, terug door Frankrijk. Totaal ongeveer 2000 km gereden. Duitsland schiet lekker op, Frankrijk niet echt. Naast de kosten voor tolwegen in Frankrijk liggen de SuC daar nu nog net te ver uit elkaar. Om de afstanden te halen hebben we dus wat rustiger gereden (hoe dan ook maximum van 130 km/uur in Frankrijk) en aan de SuC ook wat verder doorgeladen (90 %) waardoor het laden zelf ook langer is gaan duren. Het laatste deel gaat immers een stuk langzamer tijdens het laden. Al met al geen problemen gehad overigens.

Stekkers in Zwitserland... De rode CEE stekkers zijn nog niet altijd overal gemeengoed. Veel aansluitingen bij gebouwen zijn nog van het oude "witte" type, wel krachtstroom maar vierkant of rechthoekig van vorm. De stekkers hiervoor zijn echter al bijna tien jaar niet meer te koop. Met de UMC en een verloop heb ik wel gewoon kunnen laden uit een stopcontact.

Merijn, jouw site hebben we regelmatig gebruikt om te kijken wat de hoogteverschillen waren op de route en om te plannen met laden bij de SuC. Mijn complimenten, het werkte perfect !
Feedback, het enige kleine gemis was een knop om de laatste invoer (huidige GPS naar eindbestemming) nog eens te herhalen voor de hoogte-pagina. Eenmaal onderweg is het dan eenvoudig om even een update te doen van de situatie zonder veel tijd aan het scherm te besteden tijdens het rijden en bij trage verbinding.
In Egerkingen nog een leuk gesprek gehad met de voorzitter van de Swiss Tesla Owners Club. Hij was daar aan het laden met zijn Roadster. Hij was erg onder de indruk van jouw werk, hij heeft de link inmiddels ook in gebruik. In Matougues kwam ik een Engelsman tegen op weg naar Italië, zijn eerste SuC ervaring. Hij was eveneens positief verrast met de site. Wellicht handig om ook aan Engels te gaan denken voor jouw site ?

Groetjes, Martijn

Dank voor de feedback!
Had van iemand anders via pm al dezelfde suggestie gekregen (updaten route obv huidige locatie) en dit zelf ook al ervaren bij een rit naar Berlijn. Het staat op m'n lijstje van te maken aanpassingen.
Ik zal tzt ook kijken of ik een Engelstalige versie kan maken, maar dan moet de content ook iets internationaler worden dus dat wordt een klus voor als ik wat meer vrije tijd heb. :)
 
Ervaring Metz

We staan nu in Metz te laden.
gaat lekker snel.
362v, 323A
565 km/u

Oosterhout - Metz (met 100% geladen) was goed te doen door de snelheid te limiteren op 115 km/u
We hadden nog 32 km range over.
Bewust wat rustig aangedaan omdat je licht heuvel op gaat.
terugweg zal zuiniger zijn, verwacht ik.

Grote Leclerc waar je hapjes en drankjes kunt halen

---------- update -------
De terugweg was een stuk minder leuk.
Een paar uur later waren we hier weer.
Het opladen begon goed, totdat een 2e tesla kwam laden.
langzaam ging de laadsnelheid omlaag, totdat hij er helemaal mee stopte.
Kabel erin en eruit.
roadside assistance gebeld.
Die hebben of afstand klaarblijkelijk wat gedaan waardoor e.e.a. weer startte.
Het laden bleef wiebelig en stopte er weer mee. Gelukkig zaten we bijna vol en wisten we dat we richting NL bergaf zouden gaan.
Gelukkig hebben we Oosterhout gehaald met een verbruik van 180kW.
Vertraging was wel ruim een uur.
 
Last edited:
Ga komende herfst vakantie even naar Barcelona op en neer en vroeg me af of ik Nuits-Santes-Georges zou kunnen halen vanaf Urmond als deze klaar is ?

Dat gaat zeker niet lukken.

Ik zou vanuit Culemborg naar Metz rijden. Eventueel kort stoppen bij Oosterhout om af te toppen. Rond Luxemburg begint het aardig bergop te gaan.
Energie verbruik limiteren op 200kW/km, dan kun je zo'n 110 à 115 km/u rijden

Bij Metz heb je een grote supermarkt waar je even wat kunt eten en drinken.
 
Ik was van plan om volgende week naar Le Touquet te gaan, paar dagen golfen. De supercharger in Nivelles is m.i. wat uit de richting en die in Gent is nog niet af, dus ik dacht erover om vanuit Z'meer naar omgeving Nieuwpoort te rijden en daar tijdens het diner een 22kW oplaadpunt te gebruiken, om daarna door te rijden. Of is dat geen handig idee?
 
metz-dijon

Sorry bedoelde natuurlijk Metz naar Nuites-Saint-Georges, lukt dat ? Ga wel via Urmond want dan is deze wel live, verder lukt Urmond Metz ook wel
heb ik eergisteren gedaan en gaat precies, wel max 125 kmpu aangehouden, was 12-16 graden. Nivelles - Metz was spannender vanwege bergen en 12 graden, dan lijk je het niet te halen, maar uiteindelijk nog 100 km over omdat het laatste stuk naar beneden gaat....
 
Morgen is het dan eindelijk zover: de eerste lange rit met de Tesla!
Düsseldorf, Kleef, Brussel, Antwerpen en Domburg vallen in het niet bij München voor het Oktoberfest.
Vrijdag heen, zaterdag naar de Wiesse, zondag terug, ben benieuwd....

Met de Audi lukte het in 7 uur vanuit Oss, dat zal nu niet gaan lukken.
Ik twijfel nog steeds of we 2 of 3 SuC's gaan doen, in elk geval Jettingen als laatste voor München, maar daarvoor zien we morgenvroeg wel.
Verder is het natuurlijk afwachten of ze het allemaal doen en of de plaatsen zijn geICEd....

iemand nog tips??? Gaan er nog anderen toevallig dit weekend?
 
Met de Audi lukte het in 7 uur vanuit Oss, dat zal nu niet gaan lukken.
Ik twijfel nog steeds of we 2 of 3 SuC's gaan doen, in elk geval Jettingen als laatste voor München, maar daarvoor zien we morgenvroeg wel.
Verder is het natuurlijk afwachten of ze het allemaal doen en of de plaatsen zijn geICEd....

iemand nog tips??? Gaan er nog anderen toevallig dit weekend?

Ik adviseer niet om het met twee SuC's te doen. Volgens mij kan dat ook niet. Oss - Wilnsdorf en Wilnsdorf - Bad Rappenau en Bad Rappenau - Jettingen en dan naar München. Heen en terug München is dan een peuleschil.
Eigenlijk is dit de oerroute van de Superchargers. Bijna nostalgisch. Maar ze deden het bij mij altijd (zijn er ook overal 8) en zijn zo gelegen dat ze niet snel ge-iced zijn.
 
Morgen is het dan eindelijk zover: de eerste lange rit met de Tesla!
Düsseldorf, Kleef, Brussel, Antwerpen en Domburg vallen in het niet bij München voor het Oktoberfest.
Vrijdag heen, zaterdag naar de Wiesse, zondag terug, ben benieuwd....

Met de Audi lukte het in 7 uur vanuit Oss, dat zal nu niet gaan lukken.
Ik twijfel nog steeds of we 2 of 3 SuC's gaan doen, in elk geval Jettingen als laatste voor München, maar daarvoor zien we morgenvroeg wel.
Verder is het natuurlijk afwachten of ze het allemaal doen en of de plaatsen zijn geICEd....

iemand nog tips??? Gaan er nog anderen toevallig dit weekend?

2 weken geleden op en neer geweest naar Munchen...

Ik zou 3 Sucs doen (WD, BR en JS), dan kun je lekker doorrijden ertussen. Reken maar dat je 12 uur onderweg bent, niet alleen vanwege het laden maar vooral ook vanwege de baustellen en drukte. Gemiddelde van ongeveer 130km/h tussen de sucs schijnt voor de kortste reistijd te zorgen, maar is moeilijk te halen met alle wegwerkzaamheden...
Als je nog geen V6 hebt: continu op het google map scherm kijken of er file ontstaat, en er omheen proberen te plannen (goede navigator is goud waard). Met V6 zou het beter moeten zijn qua traffic omleiding, maar gebaseerd op routes hier in de omgeving is mijn eerste indruk met de V6 routeplanner ook niet juichend (google doet het beter)...
 
Hans, Bas, bedankt voor de tips!
Ga inderdaad 3 sucs doen, want een beetje kunnen doorrijden is ook wel fijn.
Baustellen... Tsja daar doe je niets aan vrees ik... Keep my fingers crossed...

ik zal na het weekend mijn ervaringen (met het reizen, Oktoberfest is weer een ander verhaal) hier posten.
 
Ik was van plan om volgende week naar Le Touquet te gaan, paar dagen golfen. De supercharger in Nivelles is m.i. wat uit de richting en die in Gent is nog niet af, dus ik dacht erover om vanuit Z'meer naar omgeving Nieuwpoort te rijden en daar tijdens het diner een 22kW oplaadpunt te gebruiken, om daarna door te rijden. Of is dat geen handig idee?

wij zijn een paar weken geleden ook geweest.
Ik zou Zoetermeer ->Oosterhout (SUC) full charge
-> Kortrijk op de markt a 22KW te pakken (ergens ontbijten of lunchen)
Lille zou ik niet gokken want als Ikea t niet doet, en dat schijnt vaak zo te zijn heb je geen uitwijk mogelijkheden

-> dan via de D341 naar le touquet =160 KM

in Le touquet heb ik geen 22KWH laders gezien.
Ook heb je in frankrijk een ander type laadkabel nodig als je openbaar wilt laden (wat overigens in die hoek minimaal is)
Neem wel zo'n verloopstekkertje mee om de polariteit om te draaien , en je gewoon via een stopcontact kunt laden in geval van nood

succes!