You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toch maar even in dit draadje. Regelmatig komt de angst naar boven dat een bestemming niet gehaald kan worden. Als het erop aan lijkt te komen, bij de reisplanning, wordt al snel naarstig gezocht naar laadmogelijkheden.
Toch kan de auto veel meer dan we denken.
Vanochtend had ik een afspraak met Vincent Everts in Amsterdam. De afspraak was iets verzet waardoor ik royaal in de tijd zat. Daarnaast wilde ik het nog wat meer voorbereiden en wat notities maken.
Daarom heb de auto op AP geparkeerd op de rechter strook.
Natuurlijk gaat het dan minder snel (tussen 85 en 90) maar kijk eens wat dat met het verbruik doet?
Het tijdverlies is niet eens zo groot maar je moet je natuurlijk nergens iets van aantrekken. Laat ze maar denken. Ook niet verkeer hinderen maar gewoon op keurige afstand achter de voorganger blijven.
Op deze manier kun je zelfs met een 70 batterij in de buurt van de 450 km range komen. De tijd die je extra nodig hebt weegt niet op tegen de tijd die je kwijt bent om een laadpaal te zoeken en bij te laden, zelfs al is het chademo.
Dus geef niet te snel op, het gaat bijna altijd gewoon lukken. En ja, ik lijk een nerd maar dit is wel realiteit.
Beste Teslabroeders (M/V),
Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een 90D, en kijk reikhalzend uit naar onze eerste lange trip,eind april naar Wenen vv.
Als ik de routeplanners volg (en ook de bovenstaande draad doorblader), lijkt het aangewezen beleid op lange ritten te zijn om veel kortstondige laadstops bij de SuC's te maken. Daar zit ongetwijfeld al veel Teslawijsheid in, maar ik permitteer het me toch om mij daarover te verbazen. Als Newbie mag je naast onwetend ook nog een beetje eigenwijs zijn, toch?
Mijn verbazing is namelijk dat elke stop ongemerkt veel overhead heeft, die ervaring heb ik althans ook van tankstops met mijn benzine-auto's. In het geval van de SuC's moet je de snelweg af en bij de lader parkeren, laadkabel aanbrengen, en na afloop kabel afmonteren en opbergen, allemaal weer instappen en terugrijden naar de snelweg. Ik schat in dat die overhead al gauw 15 minuten per keer is. Op een traject van 1200 km met 5 stops (om de 200 km) is dat vijf kwartier, los van de werkelijke laadtijd.
Is het dan niet even snel om zuiniger (=langzamer) te rijden, zodat je effectief 400 km haalt en dus maar twee keer hoeft te stoppen om te laden? Je verliest dan tijd door de lagere snelheid (maar dat verschil is in de praktijk altijd kleiner dan je denkt) en doordat je verder moet volladen (dus een langere effectieve laadtijd per kWh hebt), maar bespaart op de overhead-tijd. De totale reisduur hoeft daardoor volgens mij niet echt toe te nemen. En het lijkt mij een veel rustiger schema, omdat je lekker door kunt kachelen en niet steeds uit en in hoeft te stappen.
Zijn er ook mensen die het op deze manier aanpakken? Er bestaan vast al uitgebreide optimalsatie-berekeningen, met mooie grafiekjes. Kan iemand mij daarover meer info geven?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Daan
Beste Teslabroeders (M/V),
Is het dan niet even snel om zuiniger (=langzamer) te rijden, zodat je effectief 400 km haalt en dus maar twee keer hoeft te stoppen om te laden? Je verliest dan tijd door de lagere snelheid (maar dat verschil is in de praktijk altijd kleiner dan je denkt) en doordat je verder moet volladen (dus een langere effectieve laadtijd per kWh hebt), maar bespaart op de overhead-tijd. De totale reisduur hoeft daardoor volgens mij niet echt toe te nemen. En het lijkt mij een veel rustiger schema, omdat je lekker door kunt kachelen en niet steeds uit en in hoeft te stappen.
Daan
Het verschil in tijdsduur tussen 130-150 km/h en iedere 200 km laden en 100 km/h en pas na 400 km laden is inderdaad kleiner dan je denkt. Op een rit naar Wenen scheelt dat een uurtje. Ik heb het twee keer gedaan en de snellere variant neemt 14 uur. Het gaat om wat je prettig vindt, niet zozeer om wat het snelst gaat, is mijn ervaring. Ik kies voor de snellere variant omdat ik het prettiger rijden vind en omdat ik niet pas na een uur of vier de auto uit wil mogen.
Merijn m'a autorisé à adapter sa feuille de calcul au "marché francophone" (...). Il existe une vitesse idéale entre SuC (et elle est généralement bien supérieure à 70 km/h - notre monde a bien changé depuis l'installation des SuC!).
Donc la voici: View attachment 74310
Amusez-vous avec les calculs ! Mais ne mettez quand-même pas votre régulateur de vitesse à la 'vitesse optimale' de 162 km/u entre les SuC de Metz et Nancy - par 'vitesse idéale', la feuille de calcul entend le minimum de temps (temps de recharge et temps de roulage combinés) nécessaire à atteindre le prochain SuC ou votre destination; rien à voir avec la sécurité et la convivialité évidemment (cette feuille de calcul donnerait, avec une voiture à essence, sans doute 385 km/h comme vitesse idéale dans la plupart des cas) .
Un membre du forum belgo-hollandais (Merijn) a fait une feuille de calcul Excel très utile à ce sujet (qu'on peut paramétrer en fonction de la distance, l'autonomie au départ et l'autonomie qu'on veut encore avoir à l'arrivée): View attachment 74185
Sur un trajet de 250km entre deux SuC la vitesse idéale est de 120-130 km/h (environ 2h45m de charge+trajet); au-delà de 130 km/h, on va perdre du temps (en chargeant), en-dessous de 120 km/h aussi (en roulant). Parfait pour nous éviter des tentations, en fait !
Les SuC chargent plus vite quand l'autonomie est basse (donc cela a du sens d'arriver à un SuC avec une 'petite' marge seulement). Donc pour parcourir la petite centaine de km entre les SuC de Metz et Nancy (avec tous les radars qu'ils ont mis sur ce trajet-là) la vitesse idéale serait de 162 km/h :biggrin:
Si vous voulez jouer avec le tableau Excel, un mini-cours de néerlandais:
- "typical range voor het laden": l'autonomie avant de ne commencer à charger;
- "gewenste typical range bestemming": la réserve d'autonomie que vous voudrez encore avoir à destination
- et sur la feuille "berekening" (calcul): "snelheid" veut dire vitesse, "reistijd" le temps de trajet, "laadtijd SuC120" le temps de recharge au SuC, et "totale tijd" - bon d'accord j'arrête là.
EDIT: ceci vaut pour des SuC chargeant à plein régime évidemment: Si vous êtes le 2ème à charger sur un SuC à deux bornes, cela change la donne (aussi longtemps que la première voiture n'est pas chargée); et si vous êtes le 3ème... Ces SuC à deux bornes sont toutefois (si j'ai bien compris) temporaires (en Belgique Tesla les a tous remplacé après quelques mois par des SuC à huit bornes)