Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
heb vorige woensdag voor de eerste keer een iets langere route gereden en ik ben toch wat ongerust over de aantal kilometers die kan gereden worden. Ik heb ongeveer 70% autostrade gereden op cruise aan 120/h . In het overzicht van die dag enkele keren kort tot 130/h en gemiddelde snelheid van de dag 66 km/h. Ik ben gestrand op 267 km met nog 13 km op de teller. Bij navraag bij de service zeggen ze dat dit eerder normaal is . Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iedereen hier altijd aan 100km/h zal rijden. Als ik met enkele bezitters spreek zeggen ze dat een bereik van 330 à 350 moet haalbaar zijn. Ik vrees dat er iets verkeerd is maar dat dit niet zal toegegeven worden. Graag wat respons. Voor de rest ben ik echt wel zeer gelukkig met de wagen maar dit is voor mij toch een grote zorg
 
Gestart met range charge of 90%?
60 of 85kW?
Wat was je gemiddelde per km?
vlakke route of de zeven heuveltjes?
wind tegen?

(Ik reed pas 160 km/h met de kop in de wind en kwam nauwelijks onder 300Wh/km; maar ik kan ook tussen Den Haag en Rotterdam rijden en me aan de regels houden en op 185Wh/km uitkomen. Maar 100 of 130 scheelt i.e.g. zomaar 30%).
 
heb vorige woensdag voor de eerste keer een iets langere route gereden en ik ben toch wat ongerust over de aantal kilometers die kan gereden worden. Ik heb ongeveer 70% autostrade gereden op cruise aan 120/h . In het overzicht van die dag enkele keren kort tot 130/h en gemiddelde snelheid van de dag 66 km/h. Ik ben gestrand op 267 km met nog 13 km op de teller. Bij navraag bij de service zeggen ze dat dit eerder normaal is . Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iedereen hier altijd aan 100km/h zal rijden. Als ik met enkele bezitters spreek zeggen ze dat een bereik van 330 à 350 moet haalbaar zijn. Ik vrees dat er iets verkeerd is maar dat dit niet zal toegegeven worden. Graag wat respons. Voor de rest ben ik echt wel zeer gelukkig met de wagen maar dit is voor mij toch een grote zorg

Dit is gewoon normaal. Ik denk dat die bezitters het zelf ook wel weten, maar stiekem 25 tot 50 km extra range er bij op tellen. Doe ik zelf af en toe ook.. :redface:

Daarnaast natuurlijk de wind.. In de zomer haal ik met 120/130km/hr zo ongeveer 325-350 kilometer, rest van het jaar houdt het bij mij na 275 km ook wel op.
 
heb vorige woensdag voor de eerste keer een iets langere route gereden en ik ben toch wat ongerust over de aantal kilometers die kan gereden worden. Ik heb ongeveer 70% autostrade gereden op cruise aan 120/h . In het overzicht van die dag enkele keren kort tot 130/h en gemiddelde snelheid van de dag 66 km/h. Ik ben gestrand op 267 km met nog 13 km op de teller. Bij navraag bij de service zeggen ze dat dit eerder normaal is . Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iedereen hier altijd aan 100km/h zal rijden. Als ik met enkele bezitters spreek zeggen ze dat een bereik van 330 à 350 moet haalbaar zijn. Ik vrees dat er iets verkeerd is maar dat dit niet zal toegegeven worden. Graag wat respons. Voor de rest ben ik echt wel zeer gelukkig met de wagen maar dit is voor mij toch een grote zorg

Bij 120/130 km/h zijn dit toch wel normale waardes, met name wind en kou (en dan ivm verwarming, niet zozeer de accu). Ik heb 120 gemiddeld gereden in Italië/Zwitserland tussen de bergen van Dorno naar Beckenried en daar haalde ik wel een groot bereik van 295 km en had nog 20 over oid. Overigens heb ik volgens mijn tabel ook een keer exact 267 gereden, en dat was op die zelfde trip maar dan ervoor van Monaco naar Dorno. Had nog 60 over (dus zo een 45 echte gezien mijn verbruik)

En ik sta hier niet echt bekend als zuinige rijder/auto (21" en volgeladen, met zooi dus, niet alleen de accu)
 
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iedereen hier altijd aan 100km/h zal rijden.
Natuurlijk wordt voor veel rijders de snelheid voor een belangrijk deel bepaald door hoeveel je nog hebt en hoeveel je nog moet. Als ik mijn schoonfamilie 130 km verderop ga bezoek en daar geen laadmogelijkheid heb en dus op dezelfde lading terug moet, zonder SuC tegen te komen, ga ik niet sprinten en hou ik het op 120-130. Als ik 300 km of meer moet rijden en ik kom onderweg langs een SuC dan let ik meer op de snelheidscamera's dan op mijn verbruik, idem als ik na de eerstgenoemde 130 km wel een destination charge zou kunnen doen.

Dus ja, 300 of zelfs 350 km kan best, maar hoeft lang niet altijd, dus nee, ik ken niemand die altijd aan 100 km/h zal rijden :wink:

En ja, het gaat heel erg om: bezig zijn met 'laden' en 'bereik' onderdeel maken van je dagelijkse agenda en denkwereld. Meer dan ik vooraf had gedacht. Maar heel goed doenbaar en best leuk.
 
Last edited:
Na vorig jaar de roadtrip door Noorwegen was mijn twijfels compleet verdwenen.
toen zelfs op een dag 350 km gereden en NOG 150 km over bij aankomst op de volgende locatie.
wel nooit boven de 80 km/h gereden en gemiddeld zo'n 60 km/h gehaald.
Perfecte snelheid in Noorwegen trouwens.
Ik rijd nu elke dag tussen Veghel en Olst op en neer totaal 230 km en heb met en 90% lading bij slecht weer nog maar 50 km range over.
bij mooi weer is dit ca 90 km.
 
Zoals net vermeld in het algemene draadje: gisteren haalde ik max 200 km met een 100% charge. Wel kunnen doorrijden (140-160 km/h). Maar toch. En hij was zelfs voorverwarmd (de accu). Door laden direct voor vertrek.
Tsja, snelheid in het kwadraat en westenwind... Als je met 120-130km/h zo'n 300-350km kunt rijden dan is 200km met 140-160km/h met tegenwind niet verrassend. (125[SUP]2[/SUP]/150[SUP]2[/SUP]=0,7 (tegenwind niet meegerekend))
 
Nou. Vandaag was ik aangenaam verrast. 999km projected range. make my day ;-) Software really makes magic happen

IMG_2702.JPG
 
Voor wie zich nog zorgen maakt. Met het betere weer veranderen ook de verbruikscijfers.

Hier mijn resultaat sinds 6.2, heb toen bovenste tripteller op 0 gezet.

Vandaag retour Amsterdam, mij aan de snelheid gehouden maar waar 120 mag en kon dit ook gedaan. Wel wat vooruit kijken en niet aldoor flink optrekken.

Maar dan krijg je dan ook dit plaatje.

FullSizeRender.jpg
 
Voor wie zich nog zorgen maakt. Met het betere weer veranderen ook de verbruikscijfers.

Hier mijn resultaat sinds 6.2, heb toen bovenste tripteller op 0 gezet.

Vandaag retour Amsterdam, mij aan de snelheid gehouden maar waar 120 mag en kon dit ook gedaan. Wel wat vooruit kijken en niet aldoor flink optrekken.

Maar dan krijg je dan ook dit plaatje.

Hans, lijkt me niet haalbaar met een P85D maar ik zou wel graag van jou willen leren waarop je je richt om deze cijfers te bekomen. De behaalde resultaten zullen verschillend zijn maar de methodiek zeker niet. Gebruik je bvb de kW meter om de gebruikte energie mee te controleren, bvb nooit optrekken boven de 40 kW en cruisen op 20 kW?
Bij de P85D zijn de eerste 2 cijfers bvb 30 en 60 ipv 20 en 40 bij jou. Ik zit nu aan 250 Wh/km na 1200 Km en kan zeker aan 220 Wh/km rijden. Ben benieuwd of minder dan 200 mogelijk gaat zijn terwijl er nog 'normaal' kan gereden worden.
 
volgens mij ligt het grotendeels aan de manier dat je gas(elektriek) geeft.
Ik trek vrij vlot op maar van zodra ik mijn snelheid heb bereikt, laat ik dat gas hangen en zak ik meestal naar 15 a 20kw om deze snelheid aan te houden
je kan ook dezelfde snelheid rijden en continu gas bij geven en op 30kw 35kw uit komen.
het verschil tussen zeer traag optrekken en er lange tijd over doen, of kort en stevig optrekken is minimaal. naar mijn gevoel is het zelfs iets gunstiger om kort en stevig optrekken.
het is een gewoonte en een onbewuste manier van rijden.
 
Frank, wat is je ervaring met cruise in dit verband? Kan je het cruise verbruik gemakkelijk kloppen door manueel te rijden of is cruise echt wel interessant om zoveel mogelijk te gebruiken bij lange ritten?
de cruise lijkt me moeilijk te kloppen door manueel te rijden op de autosnelweg. op provinciale wegen en in bebouwde kom, is het de kunst om op grote afstand voor een afslag al op 0kw te rijden of zeer lichtjes te regenereren en voor de afslag feller regenereren tot de maximale snelheid die mogelijk is om de bocht of afslag te nemen (zonder exrtra te remmen) om na de afslag minimaal te moeten optrekken.

ik denk dat ik dit rijgedrag uit het mountainbiken heb over gehouden om zo efficiënt mogelijk door een bocht te gaan met een minimum aan energieverspilling.