Dirk VP
Member
We zijn het eens. Ik vraag me alleen af of het zinvol is om de capaciteit van onze accu's te vergelijken als de range in feite een schatting is van de autocomputer.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
We zijn het eens. Ik vraag me alleen af of het zinvol is om de capaciteit van onze accu's te vergelijken als de range in feite een schatting is van de autocomputer.
Hoe meer data, hoe beter het in te schatten is. Zolang meer en meer members deze informatie invullen krijgen we een steeds beter beeld van de accu's en hun status.
Kwam er vandaag achter dat als je Range Mode aan zet je er ineens een paar KM bij krijgt.
Vol geladen bij SuperCharger tot 100% kwam ik 374km, maar met range mode aan op 378km. Iemand enig idee?
Wel spreadsheet weer bij gewerkt.
Is er eigenlijk een grafiek bekent kwa verbruik tov snelheid ?
.Nu rijd ik die rit gewoon als volgt: ik gooi de tank vol voor vertrek en ik rijd tegen 130-150 km/u in één trek naar de eindbestemming
De post van Danny174 is dan toch hetgeen dat mij doet blijven twijfelen om een bestelling te plaatsen voor een Model S. Van 0-100 in 3.4 sec is buitengewoon leuk, echter als ik dan lees dat je moet vertragen tot 85 km/u om je bestemming te halen, blijft daar weinig van over. (auto kopen van 120k en dan als een slakje een gebedje moeten doen om nog thuis te kunnen komen)
Ok, Danny174 zoekt natuurlijk 'problemen' want hij weet dat het koud is en de tesla meldt dat hij 'maar' 7% zal overhouden.
Ik dien tweemaandelijks een route te doen van 700 km waarbij de eerste SuC zich na 250km bevindt, de tweede SuC vervolgens 150km verder en de eindbestemming nog 300 km verder.
Als ik het goed begrijp zou dit betekenen dat ik tot de eerste SuC 120 km/u kan rijden. Naar de tweede SuC zou ik zonder problemen 150 km/u kunnen rijden en dan de laatste 300 km zou ik aan 80 a 90 km/u dienen te doen.
Nu rijd ik die rit gewoon als volgt: ik gooi de tank vol voor vertrek en ik rijd tegen 130-150 km/u in één trek naar de eindbestemming.
Bijkomend probleem dat ik voorzie, de laatste SuC heeft maar 2 bays, én bevindt zich net naast een hotel! Wat als er een Tesla owner zijn Tesla een hele nacht ingeplugd laat zodat ik daar aan de SuC kan wachten tot hij ontbeten heeft?
Nu op de route die ik doe zijn er nog wel plannen om een paar SuC bij te plaatsen, maar op heden staan ze er nog niet..
De post van Danny174 is dan toch hetgeen dat mij doet blijven twijfelen om een bestelling te plaatsen voor een Model S. Van 0-100 in 3.4 sec is buitengewoon leuk, echter als ik dan lees dat je moet vertragen tot 85 km/u om je bestemming te halen, blijft daar weinig van over. (auto kopen van 120k en dan als een slakje een gebedje moeten doen om nog thuis te kunnen komen)
Ok, Danny174 zoekt natuurlijk 'problemen' want hij weet dat het koud is en de tesla meldt dat hij 'maar' 7% zal overhouden.
Ik dien tweemaandelijks een route te doen van 700 km waarbij de eerste SuC zich na 250km bevindt, de tweede SuC vervolgens 150km verder en de eindbestemming nog 300 km verder.
Als ik het goed begrijp zou dit betekenen dat ik tot de eerste SuC 120 km/u kan rijden. Naar de tweede SuC zou ik zonder problemen 150 km/u kunnen rijden en dan de laatste 300 km zou ik aan 80 a 90 km/u dienen te doen.
Nu rijd ik die rit gewoon als volgt: ik gooi de tank vol voor vertrek en ik rijd tegen 130-150 km/u in één trek naar de eindbestemming.
Bijkomend probleem dat ik voorzie, de laatste SuC heeft maar 2 bays, én bevindt zich net naast een hotel! Wat als er een Tesla owner zijn Tesla een hele nacht ingeplugd laat zodat ik daar aan de SuC kan wachten tot hij ontbeten heeft?
Nu op de route die ik doe zijn er nog wel plannen om een paar SuC bij te plaatsen, maar op heden staan ze er nog niet..
Je noemt je route niet, maar de snelheden die je noemt lijken me wel erg conservatief. Voer de route eens in op Tesla | Hoogte voor een schatting die ook meerverbruik ten gevolge van hoogteverschillen meerekent.
Daarnaast hoef je niet bij alle SuC's helemaal vol te laden. Als je in jouw voorbeeld vol van huis gaat, met 100km typical bereik bij de 1e SuC aankomt, dan hoef je maar 10-15 min te laden om SuC 2 makkelijk te halen.
(En een Tesla eigenaar die de hele nacht zijn auto aangekoppeld laat aan de SuC met maar 2 stalls mag je zonder scrupules wakker laten bellen door de receptie van het hotel)
Zoals geschreven was de rit van gisteren een 'test'.
Ik had gedurende de 5 uren stilstand kunnen laden, dan had ik terug 250km extra gehad, maar dan is het natuurlijk geen test.
Het was trouwens mijn eerste maal dat ik zo traag reed met Tes.
En inderdaad, meestal zit ik in Gent, Brussel en Nederland, dan vertrek ik met slechts 250km range en hier en daar stop ik bij een SuC voor een sanitaire/koffie stop, ondertussen is er weer een 200km 'bijgetankt'.
Kortom als er SuC liggen op je route hoef je U geen zorgen te maken..
Zijn er geen SuC dan is het verhaal iets anders. Laden aan een SuC is voldoende snel (als alternatief voor tanken).
Heb zo wat van die youtube filmpjes gezien van mensen die roadtrips deden zonder dat ze toegang hadden tot SuC en dan waren ze meer bezig met laadpalen zoeken dan met iets anders
- - - Updated - - -
@Danny174 : ik stel vast dat je op de heenweg 230Wh/km haalde door 100 km/u te rijden en nadien thuis bent gekomen met een gemiddelde van 211Wh/km door 85 km/u te beginnen rijden, wat dan ongeveer een verbruik van 190Wh/km betekent op de terugweg.
Als je die rit aan 125 zou gedaan zal je aan een verbruik van 260-270Wh/km hebben gezeten?
Anderzijds meld je dat je de rit in de zomer kon doen aan 120-130 op één charge, met andere woorden in de zomer had je een verbruik van 210Wh/km aan 120-130 km/u? Dus 50 Wh/km verschil tussen zomer en winter aan legale autostrade-snelheden als ik het goed heb?
Kortom als er SuC liggen op je route hoef je U geen zorgen te maken..
Zijn er geen SuC dan is het verhaal iets anders. Laden aan een SuC is voldoende snel (als alternatief voor tanken).
Heb zo wat van die youtube filmpjes gezien van mensen die roadtrips deden zonder dat ze toegang hadden tot SuC en dan waren ze meer bezig met laadpalen zoeken dan met iets anders
de route was van Antwerpen naar Jalhay