Gisteren een test gedaan die ik eigenlijk gepland had met de oude batterij.
Ik heb de batterij eerst volgeladen aan een SuC, dan in één rit zowat leeggereden (snelweg) en dan terug volgeladen aan een SuC.
Bij de start in Luxemburg : 69kWh geladen , laden gestopt op 100% toen er 10kw nog geladen werd, 24A bij 403V.
Temp was hoog, 34°, koeling had tijdens de laadcyclus zowat continu op 100% gedraaid. Wagen stond ook in de zon tijdens het laden.
Tijdens de rit door B. zowat continu 125km/u kunnen rijden, mooi weer, temp daalde naar 24° bij aankomst in Aartselaar.
Paar druppels regen maar, één slag van de ruitenwissers volstond.
Gedurende een 5-tal minuten wel veel wind.
Range-mode aan.
Totaal 3u10m gereden. (gemiddelde snelheid : 107,6km/u)
Bij aankomst SoC 3%, typical 15km.
340,8 km gereden, 67,3 kWh verbruikt volgens de tripmeter, 197Wh/km.
Met 197Wh/km zat ik dicht bij typical; ik had dus +/- 355 km kunnen rijden met een volle batterij, tot 0%. Totaal verbruik zou dan (67,3 + 15x 0,2) = 70,3 kWh zijn, volgens tripmeter.
Dat viel mij toch wat tegen, verbruik was immers laag.
Nadien dus terug opgeladen, opnieuw tot zowat dezelfde waarde (100%, 11kW, 27A bij 403V)
Temp was lager nu, 22°C, koeling heeft niet op 100% gedraaid tijdens het laden.
Totaal 71kWh geladen.
Zoals Hans opmerkte : die 71kWh zullen wel zowat allemaal naar de batterij gevloeid hebben, er is geen verlies op de laders (in bypass).
Maar er zijn wel de warmteverliezen in de batterij.
Als ik extrapoleer (SoC was 3% bij start laden), kom ik op 73,2 kWh laden.
Zonder Brick-Protection, en ZeroMile-Protection zou een 85KwH netto 75,9 kWh leveren.
Ik kwam dus op 70,3 kWh volgens tripmeter, op 73,2 kWh volgens lader.
Het exacte cijfer zal ergens tussenin liggen.