Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadproblemen op de Keba

This site may earn commission on affiliate links.
De verklaring van de kleurencodes van keba laadstations vind je terug in dit document

Super! Ik heb meteen de illustratie van de betreffende code aan mijn post toegevoegd!

- - - Updated - - -

Sinds gisterennacht heb ik ineens problemen met laden... Het laden was na 1,5 uur gestopt. Vanavond maar eens geladen terwijl ik niet sliep; nu stopte het laden na 4u.

Dit lijkt hetzelfde probleem te zijn als ik heb (of had). Bij mij werd die 4 uur steeds korter, totdat hij gisteren stilviel vlak na het starten en de foutcode op het display verscheen.

Ik heb het volgende laadpunt (zonder pas):

Dat is inderdaad een Keba.

(blauwe lampjes tussen de groene geeft hij al vanaf het begin aan)

Die code staat niet in de installateurshandleiding, niet de de bedieningshandleiding en niet in het FAQ document dat Fivari zojuist gepost heeft. Het lijkt me niet normaal, en voor een apparaat met 22kW aangesloten vermogen lijkt het me wel even de moeite je installateur/leverancier hierover te raadplegen.

Is dit laadpunt ook door mijzelf te updaten en kan dit uberhaupt het probleem zijn?

Ik ga morgen iig Tesla maar weer bellen...

Bedankt voor het meedenken alvast! (Iig prettig om zoiets even van je af te schrijven :))

Ja, dit laadpunt kun je zelf updaten. Maar je leverancier/installateur kan dat ook, en een goeie biedt je aan dat gewoon voor je te komen doen.

Ik denk dat je ipv Tesla, beter even je leverancier/installateur. Niet alleen voor die update, die waarschijnlijk wel gaat helpen, maar ook voor dat blauwe segment in jet display, want dat hoort volgems mij ook niet.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Vanmorgen met Tesla gebeld; daar kreeg ik de 'tijdelijke' oplossing te horen: laden op 15 Ampere ipv 16. Ik ben nu alweer ruim 4 uur aan het laden, zonder problemen... Ze bellen me nog terug als ze een 'echte' oplossing hebben / vinden.

Mindbender: goeie tip, ik ga Cohere morgen meteen even bellen voor de update en een controle van de lampjes. Er kan maar beter iemand met verstand hiervan (ik niet dus :)) naar kijken.
 
Nou Ik heb zojuist mijn Keba P20 ge-update.
Heeft de hele tijd feilloos gewerkt, tot plots vanavond.
Stopte met laden na ca 10 min.

Aangezien ik niet de moeite heb gedaan een netwerkkabel mee aan te leggen destijds was het dus weer alles uit elkaar schroeven...

Naja, de handleiding bij software was enorm duidelijk. Zelfs een leek moet dit kunnen.
Het flashen... ging op zich goed. Heeft alleen 4 pogingen nodig gehad (lag blijkbaar aan mijn kabel die niet goed was ?!??? De prullenbak in dus..

In ieder geval. Hij blijkt het nu weer te doen. Probleemloos etc.

@Karachy : Dat flashen kun je inderdaad zelf doen. De handleiding is zeer duidelijk en hij kiest automatisch de juiste manier om te flashen etc. Ik heb allereerst jou truc eens geprobeer. 15A en 14A wilde bij mij ook niet werken...
 
Naja, de handleiding bij software was enorm duidelijk. Zelfs een leek moet dit kunnen.
Het flashen... ging op zich goed. Heeft alleen 4 pogingen nodig gehad (lag blijkbaar aan mijn kabel die niet goed was ?!??? De prullenbak in dus..

De handleiding is inderdaad erg duidelijk, maar toch ging het bij mij ook niet in één keer goed: De Keba bleef elke ~20 seconden resetten en de voortgang bleef op 0% staan. Ik durfde het process niet te onderbreken, maar wat ik na 5 minuten wel durfde was het uitschakelen van de Windows FireWall. Toen die uitgeschakeld was, liep de voortgang in zo'n ~20 seconden naar 100% en was het gebeurd. Toen ik het window afsloot, bleek daar een nog een FireWaal uitzonderingsverzoek voor het programmeertool onder te zitten.

In ieder geval. Hij blijkt het nu weer te doen. Probleemloos etc.

Gisteren de auto nog even half leeggereden en vannacht heeft hij prima op 16A geladen.

Dit is misschien niet de juist plaats om dit te posten, maar tot slot nog even wat over de netwerkaansluiting.
De Keba heeft twee Ethernetaansluitingen; Eén normale RJ-45 aansluiting en één met een LSA afmonteerstrook. Ik had voor deze twee aansluitingen twee Cat5e kabels getrokken, maar nog niet aangesloten. Toen ik alles deze week toch open had liggen, heb ik die twee kabels ook meteen maar even afgemonteerd, en wat blijkt: Achter deze twee aansluitingen zit maar één Ethernet interface. Waarschijnlijk staan de RJ-45 aansluiting en de LSA afmonteerstrook dus gewoon parallel. Sluit ze dus nooit tegelijkertijd aan op je netwerk! Dit was iets voor in de handleiding geweest.

Naast de netwerkaansluitingen, heeft de Keba ook nog een potentiaal-vrije in- en uitgang. Met de uitgang kan de Keba een ventilator in je garage bedienen; In sommige landen schijnt dat verplicht te zijn. Met de ingang kun je (mits de DIP switch is gezet) de Keba vergrendelen en vrijgeven. Ik heb een uitvoering met een RFID slot, maar het leek me wel aardig om toch mensen in nood te kunnen helpen. Ik heb deze ingang dus op mijn domotica installatie aangesloten waardoor ik hem vanaf mijn iPhone kan bedienen. Helaas werkt deze ingang op Keba's met een RFID slot anders dan verwacht. Deze ingang overbrugt niet het RFID slot! Om te kunnen laden moet je zowel een geldige RFID kaart hebben, als de ingang gesloten hebben, wat het eigenlijk een beetje zinloos maakt.
 
Laden op 15a lijkt te werken. Geen storingen meer (knock on wood). Cohere nog niet gebeld; lijkt me verstandig (gezien de niet gedocumenteerde kleurcode), dat er iemand voor komt.. Voor nu maar even laden op 49 km/u ipv 51 :)


Mijn advies aan nieuwe Teslati : geef iets meer uit en koop een Mennekes.
Als ik problemen lees mbt laadpalen thuis, dan is het steeds Keba.
Over Mennekes heb ik nog geen enkel probleem gelezen.


(laat de storm maar komen)
 
Gelukkig, update bij keba gedaan en nu werkt alles alles weer!

Tis waarschijnlijk/denk ik dus een combinatie van de update van Tesla naar 5.9 icm oudere versie (1.012) van Keba wat storing geeft.
Als de Keba naar 1.013a gaat lijkt het gezamenlijk weer prima te werken.
 
Wat ik heb begrepen is dat er iets is veranderd aan het protocol, een uitbreiding. Waarschijnlijk vanwege de smart charge.
Dit patched de keba ook, hierna werkt die feilloos zoals voorheen.

Heb hierdoor wel besloten de keba om het interne netwerk te hangen zodat ik in de toekomst gewoon vanaf mijn pc kan patchen.
 
Dear Tesla S drivers,


Over the last weeks rumors have come to our attention that our product, the Keba KeContact P20, supposedly shows incompatibilities with Tesla Model S vehicles. It has been reported that affected vehicles do not start charging despite solid "green-green-green-green" lights on the wall boxes' front HMI.


We therefore want to rectify the situation and provide some explanatory words as for the alleged erroneous functions in the KEBA wall box.


First, the Keba KeContact P20 complies with all applicable standards and requirements in all respective markets. The product reaches even beyond that: Unlike other EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) manufacturers, we decided already at an early development stage to build in a current monitoring device, because standard circuit breakers which are installed in upstream installations have comparatively slow tripping characteristics. This built-in device is an essential safety feature in our product that distinguishes us from competitors in terms of operational safety.


The built-in current monitoring is highly precise, measuring deviations from the maximum current settings in real time. In all reported incidents that show the aforementioned pattern the KEBA wall boxes measured temporary excess current drawn by the vehicle. In such an event, KEBA EVSEs reboot and try to re-establish charging sessions by signaling to the vehicle that charging can be resumed ("green-green-green-green"), upon which some vehicles with newer firmware versions apparently do not respond.


We are in contact with Tesla in this matter and we have been informed that vehicle firmware adaptations were already made. This new firmware is currently being rolled out and affected customers are advised to contact their local Tesla dealers.


In conclusion we want to emphasize that the KEBA KeContact P20 is a safe, robust and reliable EVSE, suitable for all available electric vehicles. We continuously test and evaluate our product with cars of all makes and, if necessary, adapt to new findings or changes in applicable standards. Our current installed base, which is growing from day to day and soon reaches 10,000 units across the globe, proves that.


Sincere thanks for your trust in our product,
KEBA KeMove development & sales team
 
Mijn advies aan nieuwe Teslati : geef iets meer uit en koop een Mennekes.
Als ik problemen lees mbt laadpalen thuis, dan is het steeds Keba.
Over Mennekes heb ik nog geen enkel probleem gelezen.


(laat de storm maar komen)

advies gevolgd.
Zit nu zonder stroom......
Eandis is nu stroomtoevoer op 40A. X 380 aan het brengen.
Mennekens laadpunt is in bestelling. Bij levering S, zal hij er staan.
Laden met 32A. zal mogelijk zijn.
dank aan Dirk.
 
advies gevolgd.
Zit nu zonder stroom......
Eandis is nu stroomtoevoer op 40A. X 380 aan het brengen.
Mennekens laadpunt is in bestelling. Bij levering S, zal hij er staan.
Laden met 32A. zal mogelijk zijn.
dank aan Dirk.
Dirk zijn advies is van goudwaarde. Maar Keba heeft ook een goed product. Zeker als je de prijs in rekening neemt. Voor nog geen 1.000€ heb je een top laadpaal. Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad. Ik heb wel 1 keer een firmware update moeten doen.
 
Ik heb ook zo'n KEBA P20 omdat deze ook over één fase kan laden (in afwachtingen van omschakeling naar 400V door Eandis), maar mijn MS wil maar 13A afnemen (of krijgt ze er maar 13?) over één fase. Is dit normaal? Bekabeling is 5G6 naar de KEBA en Type 2/Mode 3 naar de MS. Jan.
 
Ik heb ook zo'n KEBA P20 omdat deze ook over één fase kan laden (in afwachtingen van omschakeling naar 400V door Eandis), maar mijn MS wil maar 13A afnemen (of krijgt ze er maar 13?) over één fase. Is dit normaal? Bekabeling is 5G6 naar de KEBA en Type 2/Mode 3 naar de MS. Jan.

Heb je de DIP switches juist gezet? Zie pagina 35 op onderstaande manual

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/425000-449999/431396-an-01-en-INSTALL_HEIMLADESTATI_KECONTACT_P20_16A.pdf