Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de Ankers...

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij nu zo'n 2 jaar in mijn model 3 en loop tegen een probleem op. Omdat ik niet zeker ben of ik iets niet goed heb ingesteld toch maar even hier navragen.

Waar gaat het om?

We kennen allemaal de situatie dat er file gereden wordt op de linkerbaan en er geremd wordt door voorgangers. Normaal is dat geen probleem (Ik heb FSD), en remt de auto normaal mee. (ik rijd op afstand 2 bij drukte)
Heel af en toe ( het is me in de afgelopen 2 jaar 2 keer gebeurd) gooit de Tesla echter volledig het anker uit, terwijl er geen directe botsing dreigt. Tesla's remmen heel erg goed, beter dan de meeste andere auto's. Het is dan ook puur geluk dat ik niemand achterop heb gekregen. Maar vroeger of later gaat dat gebeuren....

Heeft iemand tips om te voorkomen dat de auto zo vol in de ankers gaat ( uiteraard zonder noodzaak)? Zou b.v. iets wijzigen aan forward collision warning instellingen dit probleem kunnen voorkomen?
 
Mijn ervaring is dat de Tesla een beetje te actief de tussenafstand in meters aan wil houden en niet in tijd. Altijd voor een rotonde of een verkeerslicht, dan remt hij eerst redelijk netjes mee, maar als we dan bijna stil staan gaat hij vol in de ankers en blijft dan 10 meter achter mijn voorligger staan.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Mijn ervaring is dat op AP rijden inhoud dat je voet boven de accelerator hangt, niet boven de rem. De kans dat de auto plotseling besluit onnodig te remmen is vele malen groter dan dat ie vergeet te remmen (op zich misschien beter). Voronaamste reden die ik ken voor plotseling absurd hard remmen is als er iemend in de baan rechts naast je/vlak voor je, net ff iets te ver naar links uitwijkt. Dan wordt er niet een beetje vol geremd maar bijna noodstop style.

Ik heb nooit iets gevonden om dit te verminderen (Behalve AP uitzetten)
 
Mijn ervaring is dat op AP rijden inhoud dat je voet boven de accelerator hangt, niet boven de rem.

Zelf ben ik ook schuldig aan dit gevaarlijk gedrag.
Het spiergeheugen van mijn rechter been/voet is ondertussen al zo getraind dat als NoICE plots vertraagd ik op mijn Watt-pedaal duw. Totaal verkeerde reactie, ik weet het.
Vroeg of laat gaat NoICE eens terecht in de ankers en beveelt mijn spiergeheugen om vol in de voorligger te gaan...
 
  • Like
Reactions: OttoR and Phil V
Zelf ben ik ook schuldig aan dit gevaarlijk gedrag.
Het spiergeheugen van mijn rechter been/voet is ondertussen al zo getraind dat als NoICE plots vertraagd ik op mijn Watt-pedaal duw. Totaal verkeerde reactie, ik weet het.
Vroeg of laat gaat NoICE eens terecht in de ankers en beveelt mijn spiergeheugen om vol in de voorligger te gaan...
Je hebt how to make friends and influence people gelezen :) Mooie (terechte) terechtwijzing terwijl je zelf ook aangeeft er niet onschuldig aan te zijn. NICE :)
 
  • Like
Reactions: OttoR and Krisja
Die krijg je er altijd bij en horen, samen met de bruuske vertraging, tot een deel van het spiergeheugen.
Voor dat spiergeheugen heb ik ook al 7,5 jaar schrik. Of meer nog: het negeren van de alarmen door de hersenen.
Ooit reed ik achteruit op mijn oprit terwijl de passagier zijn deur nog niet gesloten en nam zo met de deur de paal van de afsluiting mee.
Ik reed ook eens heel traag tegen een vrachtwagen rechts van mij in de file. Ik was er van overtuigd dat AP op stond, maar het was enkel TaCC.
Waren er geen alarmen? Vast wel, maar ik heb ze niet opgemerkt. Er komen er zo veel dat je hersenen ze gewoon negeren.
Ondertussen hopelijk mijn les geleerd.