Gaston
Active Member
Wat gaat de tijd snel: net een afspraak ingepland bij SeC Rotterdam voor over een paar weken. Dan heeft onze X90D er bijna 60.000km op zitten en is het eerste jaar Tesla rijden voorbij gevlogen.
Straks de punten die on topic zijn in dit draadje en die opgelost moeten worden. Eerst even dit: ik ben nog nooit zo enthousiast en tevreden geweest over een auto. Ik merk zelfs dat de Tesla steeds vaker eigenlijk buiten de categorie ‘auto’ valt )
Dan weer on topic. Welk lijstje krijgt het SeC mee:
- Een keyfob doet helemaal niets meer. Batterij vervangen helpt niet (ik zal jullie voor zijn)
- De gordel van de passagiersstoel blokkeert vaak. Dat wil zeggen als mijn vrouw uit ademt en de gordel iets meer ruimte krijgt trekt hij strak. Dat is uiteindelijk alleen op te lossen door de gordel in zijn geheel los te maken en opnieuw vast te maken. Eerste reactie van Tesla: dat heb je nu eenmaal bij amerikaanse gordels. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de beweging van uw vrouw. Mijn eerste reactie daarop: (1) dat klinkt nog niet als een oplossing, (2) wilt u dan even aan mijn vrouw uitleggen dat ze de eerste 40.000km (toen dit probleem niet optrad) anders heeft bewogen dan de laatste 14000 km, en (3) toch maar even naar kijken dus...
- De gordels van de tweede en derde zitrij (wij hebben de 6 persoonsuitvoering) blijven een beetje slap hangen. De in de stoelen geintegreerde gordels trokken eerst mooi strak, maar na een klein jaar gebruik niet meer.
- Bij flinke regen (als in ‘druppels die uit de lucht vallen’) hebben we twee keer gehad dat er water drupte uit de binnenverlichting in het midden van de auto, bij de FWD.
- De voor sommigen bekende gele streep rondom het centrale scherm. Misschien zat ie er al langer, maar sinds de nieuwe navi met minder geel en meer grijs is het niet meer te missen. Nieuwe MCU dus...
Op de gordel van mijn vrouw na, allemaal zonder morren genoteerd door Tesla met oplossingsrichting erbij. Zoals je mag verwachten. Alleen nieuwe MCU levering was niet zeker of die er over 3 weken (dan heb ik de afspraak) al zou zijn. Overigens had ik op basis van sommige berichten verwacht dat ik weken zou moeten wachten voordat ik terecht kon, maar als ik niet met vakantie was had ik nog wel sneller terecht gekund. En dat terwijl ze de auto toch 2 dagen willen hebben. Geen lange wachttijden bij SeC Rotterdam dus...
Naast deze punten ben ik afgelopen jaar 1 keer terug geweest om een raam opnieuw af te laten stellen en een raamstijl die door de verkeerde afstelling was gesneuveld te laten vervangen.
Ook heb ik een haat-liefde verhouding met een aantal zaken in de categorie ‘software’. Zo zijn er periodes dat ik AP (al dan niet op verzoek van mijn passagiers) niet gebruik, kan ik soms een paar softwareversies mijn iPhone niet synchroniseren en kwam de navigatie soms met ‘verrasende oplossingen’. En tot overmaat van ramp doet de christmas show het sinds een maand of 2 niet meer
Waar zit dan het ‘liefde’-element? Tesla is erin geslaagd om mijn mindset ten opzichte van de ‘auto’ te veranderen. Door de OTA updates weet ik dat elk ongemak maar tijdelijk is en word ik regelmatig verrast met nieuwe functionaliteit en verbeteringen. Doet AP het vandaag niet lekker? Goede kans dat het volgende week weer beter gaat. En ja, ook het nieuwe navigatiesysteem is nog niet perfect, maar he: welke andere auto geeft je gewoon over the air en gratis een heel nieuw systeem? Een hoge tolerantie van mijn kant daar dus en veel plezier met hoe dit werkt.
Als laatste item op het lijstje staat mogelijk (ik twijfel nog) het laten vervangen van de banden door all season exemplaren.
Al met al ben ik dus dik tevreden. Zeker als je bedenkt dat ik al bijna een jaar rijd in de meest innovatieve en geavanceerde auto die er op de markt is. Het werkt gewoon heel goed. En fijn. En comfortabel. En fun. En....<gaat verder off topic>.....
Gelukkig heeft mijn X90D van maart 2017 en inmiddels 44000km minder problemen.
Wel de gele ingebrande randen in de MCU. Ik wacht al een maand op de nieuwe touch screen die “in Europa nooit op voorraad is omdat wij die heel weinig vervangen”, aldus Tesla.
Zojuist nog even met Tesla contact gehad en de verwachting is nu “begin september, maar hopelijk eerder”. Ja, dat hoop ik ook.
Afijn, er zijn ergere dingen dan een gele rand in het scherm. Wel vind ik het onderdelen-levertijd-drama afdoen aan het plezier van een Tesla.