Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Help: in Brest gestrand, wat nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

Ik had al wat om het forum geschreven over onze reis naar Spanje via Engeland met de boot. Wij zijn nu bezig met een rampzalige overtocht van Portsmouth naar Bilbao die in Brest gaat eindigen: na 32 uur op deze boot te hebben gezeten heeft de kapitein net aangekondigd de handdoek in de ring te gooien. Door de storm worden we te land gelaten in Brest, de reis naar Bilbao gaat niet door.

Over een krap uur komen wij dus in Brest aan. Wat nu? Door proberen te rijden naar Gijon in Spanje of terug naar Nederland, al dan niet met een paar leuke dagen in Bretagne en Normandië?

Hoe zit het met de laadmogelijkheden in Frankrijk? Ik heb mij daar - gelet op ons reisschema - niet in verdiept.

Bij vertrek in Portsmouth hadden wij nog 320 km typical range over, daar zullen nu dus wel een paar km van af zijn.

Kunnen wij jullie kennis gebruiken? Weet iemand een goede site van Franse laadpalen? Waar zitten Ikea's?

Met vriendelijke groet vanuit een stormachtig Brest,

Daniel
 
Last edited:
mijn Frans is niet best en dit stuk wordt niet vertaald door Google, heb jij hier iets meer aan?
Borne_recharge.jpg
 
Ikea Reims kun je terecht: http://fr.chargemap.com/points/details/ikea-reims

Borne de recharge rapide Nissan : - 1 prise CHADEMO DC : 50 kW - 1 prise type 2 Mennekes AC : 43 kW Demander la carte de recharge au retrait marchandises dans Ikea juste en face de la borne. AU NIVEAU DES PLACES F. Compatibility and availability checked OK for Tesla Model S, using cable type 2 attached. Expect 110 km per hr spent on charge (assuming dual chargers installed). Ask for complementary access card at IKEA merchandise pick-up point.

Als je nog verder wilt zoeken, dan is dit een handige term:
ikea bornes de chargement rapide
 
Dit is wat ik heb kunnen vinden welke IKEA in Frankrijk laadstations hebben :

Nissan et Ikea partenaires pour linstallation de bornes de recharge rapide

copy/paste :

Entre la fin du mois d’avril et le mois de juin, des bornes de recharge rapide ont déjà été mises en place sur les parkings des Ikea suivants :

D’autres magasins suivront très prochainement, l’objectif étant de couvrir à terme 100% des magasins.
« Ikea et Nissan partagent les mêmes valeurs et travaillent ensemble au développement de nouveaux services liés à l’éco-mobilité. Notre rapprochement a finalement été assez logique et permet de faire avancer de manière significative le maillage de bornes rapides en France. Nous accélérons notre stratégie de création de corridors électriques » a précisé Claude Muller, Electric Vehicle & Infrastructure Manager chez Nissan West Europe.

Behalve bij IKEA, is er zo goed als overal Type 3c.
Komt erop neer als je wilt laden via publiek netwerk in Franrijk dat je een adapter Type3c -> Type 2 moet hebben.
Bijna ALLES is type 3c daar.
 
Voor de rest: 90 rijden! Dan ga je echt het verste komen en als je dan op 16A (Blauwe CEE) of 13A (Schuko) moet laden, dan kom je zo het snelste thuis.

Ik heb trouwens op een hele hoop franse marktpleinen vaak 16A 3-fase aansluitingen gezien, kijk daar dus ook goed naar! In de kleinste dorpjes heb ik die dingen gezien.

P.S.: Die fransen moeten echt snel opr**ten met hun Type 3c stekkers!
 
Daniel

Het zit niet altijd mee-;) en dan ook nog in de donkere dagen met Kerst..

Maar goed - wat is je plan ? Wil je doorrijden of terug naar Nederland ? Mijn zoon woont in Concarneau - ligt wat zuidelijker in Bretagne . Hij spreekt (ook) vloeiend Frans en heeft de nodige ervaring met elektrotechnische installaties. Heb je er wat aan als ik hem met je in contact breng ?
 
Dank voor jullie hulp. Wij gaan waarschijnlijk terug, we zitten er best doorheen na onze boottocht. Idee zou dan zijn om terug te gaan via Normandië en mont St. Michel.

Wij zitten nu in de auto te wachten op het moment dat wij eruit kunnen. Wij hebben 318 km typical range.

Via chargemap (dank voor de link !) zie ik in saint quay perros een type 2 lader bij de intermarche aldaar, dat is wellicht iets!
 
Rennes is ook haalbaar, zie http://openchargemap.org/site/poi/details/13494. Lijkt ook een type 2 te hebben.

Edit: nee, ik zie dat "europlug2" een "gewone" stekker inhoudt. Je kunt natuurlijk ook prima een hotel pakken, ik neem aan dat er veel hotels best een stopcontact ter beschikking willen stellen.

Verder is forumlid Seth ook in Frankrijk, bij Calais meen ik. Hij heeft een type 3 stekker bij zich. Maar ja, dat is wel 600 km naar het noorden voor je. Als je wilt heb ik zijn mobiele nummer voor je, PM maar in dat geval.
 
Last edited:
Daniël, ik zit nu in de buurt van Boulogne, dus een stuk noordelijker, maar heb wel een type3>2 kabel bij me. Mocht je dus langs de kust rijden, ik zit hier tot en met Zaterdag. Laden bij Renault kun je gewoon vragen, de meeste grotere hebben een oplaadpunt. Ook diverse Leclercs. Gebruik Chargemap.com die is voor Frankrijk vrij accuraat.

Sterkte!
 
Hier nog wat info die ik eerder had gepost over laden bij Ikea in Frankrijk (met kaartje): Belgium and the Netherlands (Dutch) - Page 1156

Vanuit Brest zijn zowel Ikea Rouen als Ikea Tours circa 500 km dus niet in één keer te bereiken.
Let wel even op de openingstijden nu rond Kerst! Bij de meeste Ikea's moet je namelijk en pas bij de service balie afhalen. Bij Ikea Paris Nord was dat niet het geval, maar dan is de vraag of het terrein na sluitingstijd nog wel bereikbaar is...
Succes!