Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duolader

This site may earn commission on affiliate links.
Als de duolader niet op je factuur staat, zit-ie er waarschijnlijk ook niet in.

Maar inderdaad, gewoon even aan de 22 kW paal en je weet 't.
max 32A laden -> duolader
max 16A laden -> geen duolader
 
Als ie er onverhoopt toch niet in blijkt te zitten is die twee lader het eerste dat je wil kopen voor je MS.
No-brainer.

Ik vind het nogal een dure optie voor de keren dat je hem echt gebruikt. Thuis laadt onze auto in de nacht helemaal vol. Als hij dat twee keer zo snel doet dan is hij om 4 uur 's nachts klaar, hoeft van mij niet perse. Onderweg bij Superchargers heb je hem bovendien niet nodig. Ik zou er toch wat langer over nadenken.
 
Als ie er onverhoopt toch niet in blijkt te zitten is die twee lader het eerste dat je wil kopen voor je MS.
No-brainer.

Daar ben ik het persoonlijk niet meer mee eens. In het begin vond ik het ook geweldig en ik laad thuis nog steeds op 22kW, maar ik zou nu eerder de CHAdeMO adapter kopen en gewoon op 11kW laden.

22kW laden kom ik bar weinig tegen en de keren dat het er is, is het "leuk", maar niet essentieel. 44kW laden met CHAdeMO zet dan meer zoden aan de dijk imho.
 
Heeft natuurlijk alles te maken met beschikbaarheid. Geen duo-lader vanwege Chademo is natuurlijk een non-argument. (kom maar bijster weinig destination-charger-Chademo's tegen).
Ik sta heel vaak overdag aan een 22kW paal. En daar waar er een 22kW paal is (ik heb het niet over 's nachts thuis), is het zonde als je daar geen gebruik van kunt maken.

Gisteren naar Groningen geweest. Dan is het toch geweldig dat hij weer vol zit als je vertrekt in plaats van dat je nog weer even een kwartier in Zwolle moet gaan staan?

Verder is de duo lader het verschil tussen 4 of 8 uur wachten als je eens op een roadtrip bent waar er geen SuC's of Chademo's in de buurt zijn.
(zeg Belgrado of Sofia).
 
Ik heb ondertussen met de Delivery Specialist gechecked, er zit geen duoladers std in; Hij had zich vergist.
Ik heb de indruk dat de mensen hier beter Delivery Specialist zouden worden. Op dat vlak hebben ze toch nog werk aan de winkel bij Tesla...

Er zijn hier mensen op het forum die 2,5 jaar hebben gewacht op hun Model S. Dan heb je 2,5 jaar om letterlijk alles over Tesla in je op te zuigen. Als de auto dan uiteindelijk arriveert krijg je te maken met een Delivery Specialist die dan twee weken bij Tesla in dienst is. Het is dan niet gek dat zo'n jongeman lang niet weet wat de al 2,5 jaar wachtende nieuwe eigenaar weet. Ik was iemand die 2,5 jaar heeft gewacht en de aflevering duurde dan ook 10 minuten. De DS constateerde ietwat besmuikt dat ie nog niet alles wist. En dat was ook zo.

Ook nu nog stromen veel nieuwe mensen in bij Tesla. Er is dan ook een begrijpelijk verschil in kennis tussen een echte liefhebber die lang op zijn Model S heeft gewacht en iemand die nog maar een paar weken een baan heeft bij Tesla.

Overigens is dit niet alleen bij Tesla zo. Ik was ooit CEO bij iCentre, de grootste Apple dealer in Nederland. Gelukkig wel van voor de tijd dat een stel graaiers de zaak failliet maakte. In die tijd kwam het regelmatig voor dat klanten, vooral grafici, heel wat meer van de Apple producten afwisten dan de gemiddelde Apple verkoper/adviseur die we in dienst hadden.
 
Ik heb ondertussen met de Delivery Specialist gechecked, er zit geen duoladers std in; Hij had zich vergist.
Ik heb de indruk dat de mensen hier beter Delivery Specialist zouden worden. Op dat vlak hebben ze toch nog werk aan de winkel bij Tesla...

Onze ervaring als eigenaar is natuurlijk anders dan de ervaring die een SA of DS bij Tesla op kan doen. De meeste Tesla medewerkers kunnen zich jammer genoeg (nog) geen Tesla veroorloven. Het is niet vanzelfsprekend alle details "echt" te kennen als het niet je dagelijkse wagen is.
 
Even terug komend op de duo charger. Ik heb mijn auto nu ruim 5 maanden en 33k gereden. Tijdens die 33k heb ik welgeteld 2 maal aan een 22Kw lader gehangen. 1 keer bij v/d valk en 1 keer bij een VW dealer. Voor de bestelling lang nagedacht wel of geen duo charger, uiteindelijk niet gedaan. In Amsterdam waar ik het meeste laad, zijn alle straat palen 11Kw, daarbuiten trouwens ook. Tot nu toe niet gemist. Voor de mensen van het eerste uur kan ik het me goed voorstellen dat ze wel deze optie hebben gekozen, zeker voor roadtrips, maar nu de Superchargers in Europa zijn uitgerold kan ik de meerprijs voor een duo charger voor mezelf niet meer verantwoorden.
 
Ik denk dat het een verstandige beslissing was van Tesla om de duo charger optie niet langer te voorzien bij een bestelling af fabriek. Ik heb mijn 2de lader welgeteld 0 keer gebruikt tijdens de afgelopen 9 maanden. Is dus een nice-to-have, zeker geen must-have voor de meeste mensen. Hangt er vooral van af hoeveel kilometer je dagelijks doet.