Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Zo’n 20 procent van de bestaande 18,5 miljoen bitcoins – met een huidige waarde van in totaal 140 miljard dollar – zit vergrendeld in digitale portemonnees die niet meer toegankelijk zijn. En dat aantal kan alleen maar stijgen. Dit kan ook een reden zijn dat velen niet verkopen. Ik zie de kans groot dat ik in dit deel van de groep zou terecht komen.:eek:
Er zit zo'n $140 miljard aan dode waarde in bitcoin, omdat gebruikers toegang tot hun digitale portemonnee zijn kwijtgeraakt

excuses @PaulusdB ;)
 
“Om dezelfde reden dat zo'n glimmende steen goud waarde heeft. Er moet voor gewerkt worden er zit dus energie in”

Yeah right. Kan ik mijn huis verwarmen met bitcoins?
Een keer del *.* en weg is het.
Ooit waren poppetjes in Second Life ook veel geld waard.
Ik heb in Polen een proef huis staan voor een nieuwe bouwmethode. Het huis wordt verwarmd met.... een bitcoin mining rig, Je huis wordt warm en het levert geld op.
 
Is Gamestop niet de karikaturale uitvergroting van de stelling dat de beurs 1 groot pyramidespel is? Zolang je mensen in je slipstream kan overtuigen om er meer geld in te stoppen, maken de mensen die er al in zitten profijt. als de toevoer stokt, kan het zelfs snel bergaf gaan.
Bij bedrijven waar de beurskoers nog enigszins de bedrijfsresultaten volgt, kan de waarde nog gelinkt worden aan iets materieels. Maar de laatste tijd zien we meer en meer loskoppeling. Gamestop als extreem voorbeeld.
Kan iemand mij wat bijscholen met een antwoord op de volgende vraag: heeft een hogere beurskoers eigenlijk een materieel voordeel voor een bedrijf (los van imago)? Tesla is op de beurs heel veel waard, maar what’s in it voor Tesla? Voor de aandeelhouders wel ja, maar Tesla zelf ziet daar toch geen dollarcent van.
Omgekeerd, met wat internethype zou je een failliet bedrijf op de beurs nog wat kunstmatig in leven kunnen houden. Maar daarmee zijn de rekeningen toch niet betaald?
 
“Om dezelfde reden dat zo'n glimmende steen goud waarde heeft. Er moet voor gewerkt worden er zit dus energie in”

Yeah right. Kan ik mijn huis verwarmen met bitcoins?
Een keer del *.* en weg is het.
Ooit waren poppetjes in Second Life ook veel geld waard.

Een keer del *.* en weg is het?:eek:
Gezien die statement heb ik als tip: verdiep je in de blockchain technologie. Daarmee is BTC het meest publiek en beveiligde grootboek op het internet. Kan ik mijn huis verwarmen met bitcoin... Zeker, omdat het waarde heeft die met de jaren alleen maar groeit.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Remog
Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen
maxresdefault.jpg
 
Is Gamestop niet de karikaturale uitvergroting van de stelling dat de beurs 1 groot pyramidespel is? Zolang je mensen in je slipstream kan overtuigen om er meer geld in te stoppen, maken de mensen die er al in zitten profijt. als de toevoer stokt, kan het zelfs snel bergaf gaan.
Bij bedrijven waar de beurskoers nog enigszins de bedrijfsresultaten volgt, kan de waarde nog gelinkt worden aan iets materieels. Maar de laatste tijd zien we meer en meer loskoppeling. Gamestop als extreem voorbeeld.
Kan iemand mij wat bijscholen met een antwoord op de volgende vraag: heeft een hogere beurskoers eigenlijk een materieel voordeel voor een bedrijf (los van imago)? Tesla is op de beurs heel veel waard, maar what’s in it voor Tesla? Voor de aandeelhouders wel ja, maar Tesla zelf ziet daar toch geen dollarcent van.
Omgekeerd, met wat internethype zou je een failliet bedrijf op de beurs nog wat kunstmatig in leven kunnen houden. Maar daarmee zijn de rekeningen toch niet betaald?
Gamestop is een uitvergroting van het probleem waar bijvoorbeeld @fivari mee kamp: de overtuiging dat de beurswaarde 1 op 1 gerelateerd zou moeten zijn met de activa binnen het bedrijf, en mensen aandelen kopen omwille van het dividend.

Zoals we al een tijd zien, is dat al lang niet waar. Dat is niet zo voor aandelen, dat is niet zo voor huizen en dat is niet zo voor oldtimers. Voor al die dingen geldt: wat de gek er voor wilt geven en de greater fool theorie.

Gamestop is overigens een mooi voorbeeld van een bedrijf dat voor de laatste paar weken minder waard was op de beurs dan al z'n activa samen. Het scoorde ook vaak beter dan wat analisten hadden verwacht. Het verschil is dat een hedge fund een short positie van 140% van alle uitstaande aandelen had, en een pientere redditor hierachter kwam en dit enkel kon aflopen in 2 scenario:s
  • Gamestop gaat failliet, het hedge fund moet de aandelen niet terugkopen
  • Gamestop gaat niet failliet, de prijs van de aandelen stijgt en het hedge fund moet de aandelen wel terug kopen, maar dat gaat moeilijk als je 140% van alle uitstaande aandelen moet kopen.
Het hedge fund had gegokt op een faillissement. De redditor gokte op een short squeeze.

Als een bedrijf een hoge koers noteert van haar aandelen, is het voordeel dat het bedrijf makkelijker kapitaal kan ophalen door extra aandelen uit te geven. Die nieuwe aandelen komen dan op de markt aan die eveneens hoge prijs.

De handicap die de Gamestop shorts overigens nu hebben, is dat er een hele hoop investeerders eigenlijk geen interesse hebben om snel te verkopen. Dat zijn dus openstaande aandelen die niet meer verhandeld worden, waardoor de vijver met wél nog verhandelde aandelen nog kleiner wordt. Hetzelfde zie je bij Tesla, waar een hele hoop particuliere investeerders gewoon op hun aandelen zitten om later hun zwembad, renovatie of Model S plaid van te kopen. Het feit dat de koers van Gamestop zo hoog blijft, de vergoedingen om aandelen uit te lenen blijven lopen en de 'verzekeringen' die uitleners vragen de hoogte in schieten, zorgen ervoor dat de shorters gedwongen worden om toch aandelen te gaan kopen, wat natuurlijk de prijs nog meer gaat opdrijven en je dus nog meer een short squeeze gaat zien.

Gaan er mensen achter blijven met verlies? Ja, maar het is nog koffiedik kijken of het eerst nog gaat stijgen vooraleer het gaat dalen. Sowieso zijn de short-posities niet verdwenen dus is er nog altijd een risico dat de prijs terug snel stijgt.

Het voordeel van mensen die gewoon aandelen kopen is dat je enkel kwijt bent wat je erin steekt. Als je daarentegen zoals de hedge funds gaat shorten, riskeer je vele malen de waarde van het aandeel bij het begin van je short te verliezen.
 
Ik had er ook een paar gekocht uit sympathy voor de revolutie. En om te helpen de shorters de nek om te wringen.:cool:.
Ik ging er direct van uit dat het geld verloren zou zijn. Maar het is anders uitgedraaid. Twee keer in en uit met 120% winst. Misschien speel ik volgende week ook nog eens mee.
Vele kleintjes maken één grote ( kapot):D
Weer eentje minder die tesla kan shorten (on topic);)
 
  • Like
Reactions: robertvg and Adm
Gamestop is een uitvergroting van het probleem waar bijvoorbeeld @fivari mee kamp: de overtuiging dat de beurswaarde 1 op 1 gerelateerd zou moeten zijn met de activa binnen het bedrijf, en mensen aandelen kopen omwille van het dividend.
Heu, ik ķamp niet met een probleem. Het is de klassieke manier om een waardering op een bedrijf te plakken.
Op termijn gaat de koers daar ook terug naar toe. Omdat de koers terug neerdaalt op de aarde of omdat omzet- en winstgroei daadwerkelijk correct blijken ingeschat. Vb Apple en andere bedrijven uit de tech.
Tijdelijke overdrijvingen vanwege hype of shortsqueeze of omgekeerd vanwege uit de gratie kunnen er altijd zijn. Of vind je echt dat GME aan de huidige koers zinnig is? VW was nagenoeg onmiddellijk terug op de 'evenwichtswaarde' bij sommigen duurt
 
Heu, ik ķamp niet met een probleem. Het is de klassieke manier om een waardering op een bedrijf te plakken.
Op termijn gaat de koers daar ook terug naar toe. Omdat de koers terug neerdaalt op de aarde of omdat omzet- en winstgroei daadwerkelijk correct blijken ingeschat. Vb Apple en andere bedrijven uit de tech.
Tijdelijke overdrijvingen vanwege hype of shortsqueeze of omgekeerd vanwege uit de gratie kunnen er altijd zijn. Of vind je echt dat GME aan de huidige koers zinnig is? VW was nagenoeg onmiddellijk terug op de 'evenwichtswaarde' bij sommigen duurt

exact. Net als de hele dotcom bubble, tulpen, krach 1929, huizenmarkt en banken na 2008, alles sodemieterd vanzelf in elkaar. Kwestie van tijd. Ook tesla dondert vanzelf in elkaar. Het kan allemaal nog wel ff duren, want er word enorm geld geprint. Niemand kan het uitgeven en rente staat toch op 0. Niet raar dus dat de aandelen markten overspoeld worden met verse vloedgolven Fiat. Stuk van de prijs stijgingen op de beurzen is dus puur devaluatie van de dollar. Je wint er dus nog weinig mee, zeker omdat al de andere goederen steeds duurder worden. kom niet aan met inflatie getal van het CPB, die nemen heel tactisch maar enkele zaken mee in het mandje inflatie.

Disclaimer, bovenstaande geld ook zeker voor een deel bij bitcoin. Ook die zal straks nadat de koers 200 a 300k geworden is 70 tot 80% terugvallen, en daarna gezellig in 4 jaar weer nieuwe ATH's neer zetten.
 
De vraag is dan: welke is de reële waarde:
  • de waarde nadat de bubbel spat
  • de waarde tijdens zo een bubbel?
Zeker als je weet dat als je tijdens al die bubbles en crashes je gewoon je aandelen hield, je op +10j nog altijd rijker was dan tevoren en je beter af was dan je geld gewoon op een spaarrekening te houden.

Weeral: greater fool.

VW was nagenoeg onmiddellijk terug op evenwichtswaarde omdat Porsche hun winst nam en die aandelen die eerst vast zaten bij Porsche terug vrij kwamen.

Geen idee hoe het bij GME gaat verlopen. Ja, het aandeel zal nu wel overgewaardeerd lijken, maar het is nog koffiedik kijken tot hoever het gaat dalen, en nog minder geweten tot hoever het eerst nog gaat stijgen.
 
De vraag is dan: welke is de reële waarde:
  • de waarde nadat de bubbel spat
  • de waarde tijdens zo een bubbel?
Zeker als je weet dat als je tijdens al die bubbles en crashes je gewoon je aandelen hield, je op +10j nog altijd rijker was dan tevoren en je beter af was dan je geld gewoon op een spaarrekening te houden.

Weeral: greater fool.

VW was nagenoeg onmiddellijk terug op evenwichtswaarde omdat Porsche hun winst nam en die aandelen die eerst vast zaten bij Porsche terug vrij kwamen.

Geen idee hoe het bij GME gaat verlopen. Ja, het aandeel zal nu wel overgewaardeerd lijken, maar het is nog koffiedik kijken tot hoever het gaat dalen, en nog minder geweten tot hoever het eerst nog gaat stijgen.

ja dat weet niemand. Helemaal eens met de 10j filosofie. Zo zie ik dat ook bij bitcoin. Foolproof en kan bijna niet fout gaan. Maar helaas zijn er een hoop mensen die spelen met geld wat ze niet kunnen missen. Ook bij TSLA. Mensen die niets met het merk hebben. Puur erin fomo'en en straks bagholders worden van veel te dure aandelen. Niets aan de hand, als je maar geduld hebt. Zullen alleen een hoop weakhands zijn die met gruwelijk verlies uitstappen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1