Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
@Martijn,

Dat klopt die PUT150 jan 2015 neemt in waarde af, absoluut en hier gaan veel mensen mee de mist in.
De "ouderdoms" waarde laat de waarde verminderen. En als de koers omhoog gaat van het onderliggende instrument wordt deze put ook minder waard.

Echter deze lang lopende puts neem veel minder in waarde af(absolute zin) dan de kort lopende puts bij een gelijkblijvende koers.
Vandaar dat het schrijven van korte puts tegen een lang lopende put winst oplevert.
De put zal ik ook zodra 2016 beschikbaar is door rollen ( huidige verkopen en nieuwe inkopen ) zodat ik altijd in de minimale tijds verlies zone blijf van mijn langlopende puts.
De kosten hiervoor financier ik uit schrijven..

Als we kijken naar de PUT 150 van Jan 2015 tegen een PUT een jaar eerder dan kunnen we een goede inschatting maken hoeveel zo'n lang lopende put per jaar verliest aan waarde:
PUT 150 van 2015 kost nu 30.86
PUT 150 van 2014 kost nu 10.39

Dus grove schatting verlies ik $20 per put per jaar (dat is erg veel maar goed!) voor de verzekering van mijn aandelen op 150. Dus moet ik minimaal $20/12 = $1.66 per maand aan geschreven premie binnen halen op de kort lopende puts die ik schrijf.
Even ter illustratie wat ik afgelopen periode heb:

TSLA 20JUL13 120.0 P = $3.20
TSLA 17AUG13 120.0 P = $17.00 (dit was een treffer van de Goldman Sachs (GS) manipulatie die ik wist te gebruiken)
TSLA 13SEP 13 150.0 P = $3.04
TSLA 27SEP 13 135.0 P = $2.28

(TSLA 18OCT 13 155.0 P = $4.70 deze loopt nu nog en is nog niet afgesloten dus laat hem buiten alle berekeningen deze is nu nog $2.08 waard)


Zonder die daytrade erin van GS (even niet die $17 mee nemend in de berekening), kom ik op $8.52 oprengst inc kosten voor afgelopen 3 maanden wat gemiddeld $2.84 is aan premie per maand aan inkomsten onder deze omstandigheden.
Dat is ruim boven de "afschrijving" dus op schema :)
De Put is echter ook onder invloed van de koers stijging van 39 naar 30 gedaald dus bijna breakeven op een stijgend aandeel dat bizar hard omhoog knalt. Inclusief mijn GS trade sta ik positief op het hele project.

Nu met die treffer van GS erin had ik idd al bijna de helft van mij JAN15 PUT 150 terug verdiend (heb deze ingekocht voor $39) en zou ik nu in 7 maanden tijd mijn gehele PUT afbetaald hebben en kan ik de overige manden gemiddeld die $2.84 blijven vangen voor mijn "verzekering".

Zonder GS klapper zou ik in een ruim 1.3 jaar (14 maanden) de gehele "verzekering" terug verdiend hebben en heb ik nog een 8 maanden gratis liggen met nog steeds de inkomsten per maand van het schrijven.

Dus klopt absoluut die PUT daalt in waarde door de tijd en ook met het stijgen van de onderliggende waarde daalt de put ook..

Nog een note w.b.t. de waarde daling van een PUT t.o.v. het onderliggende instrument.
Als TSLA van 183 naar 184 gaat dan is de waarde vermindering van de PUT gelijk aan 1x huidige PUT Delta = -$0.25 aka bij iedere punt winst die ik maak op 100 aandelen verlies ik $250 aan waarde in mijn PUT en maak dus Netto $750 winst op 100 aandelen TSLA met een PUT op 150 eronder.

En zie hier ook de grap van het omhoog trekken van de PUT. als ik de PUT nu van 150 naar een dekking van 160 zou brengen dan kost dit dus geen 10 punten maar minder in de PUT.
PUT 150 = $30.86 nu
PUT 160 = $35.56
Dus voor $5 ( = $500 kosten) kan ik mijn 100 aandelen verzekering optrekken van 150 naar 160.

Echter, dan heb ik totaal al 39+5= $44 ($4400 kosten) in mijn verzekering zitten voor aandelen die ik op $120 gekocht heb en bij een koers van $160 per 100 stuks $4000 waard zijn en dus nog niet winstgevend gedekt met deze put. Dat is dan ook de rede dat ik (in het begin) er bij schrijf om extra inkomstenten te generen over de TSLA aandelen / afbetaling van de put


Wxll

DISCLAIMER, opties zijn geen makkelijke materie, verdiep je er in als je het leuk lijkt om "creatief met hope te zijn" maar ga alsjeblieft niet met geld erin totdat je goed de werking begrijpt. Volg een cursus lees je in en begin klein als in maximaal 1 contract op een klein aandeel <€50 Je kan gemakkelijk met opties meer geld verliezen dan op eerste instantie lijkt.
PS II als je schrijft op een PUT dan ben je w.b.t. je aandelen ongedekt op dat moment. Dus in ratio's schrijven of andere beveliging voor je aandelen aanbrengen dat je verlies beperkt blijft.
Dit deel is denk ik toch iets te kort door de bocht / iets te veel Jip&Janneke.
Want dan ben je ook je betaalde premie voor de put150 kwijt (die staat nu op ± €3.200,- maar jij zal er iets meer voor hebben betaald). Dus zwaar verlies. Je put verkopen i.p.v. uitoefenen zal aanzienlijk minder verlies opleveren (tenzij het aandeel op $0,- staat).

- - - Updated - - -

:smile: En dat is meetal ook het overzichtelijkste en efficiëntste bij een sterke bull markt :smile:
al die rare toetanden :)

ik koop gewoon x-aantal aandelen, hou ze tot ik het beu ben en verkoop ze weer ...
 
Last edited:
Dat is een gezonde aanvliegroute zou ik zeggen..

Al wil schrijven wat opleveren heb je wel een flinke volatiliteit nodig helaas. Maar je kan het zo zien neem een lange optie en kijk wat de huidige prijs is van de kort lopende en als de volatiliteit dan gelijk blijft ga je het dan halen om de optie te financieren uit geschreven opties.
Dat is tevens het risico als TSLA nu plat valt en niets meer doet dan stroomt de prijs uit de opties weg en is het niet meer mogelijk de lang lopende te financiere met de korte omdat de korte te weinig opleveren meer.

Heb zelf long een lang lopende call op RDSA en heb daar wat straddles op geschreven in het verleden toen het nog erg in een range zat.

Succes en vooral ook have fun, t'is altijd wel erg leuk wat creatief met kurk zijn met opties :cool:

Wxll

Interessant Wxll. Maar mij te risicovol bij een zo volatiel aandeel als TSLA.
Misschien s een tijdje in een schaduwportefeuille kijken hoe dat werkt bij een stabiel aandeel als bijvoorbeeld Royal Dutch.
 
Ik wil geen paniekvoetbal veroorzaken maar zojuist is er een Model S in Amerika in de fik gegaan.
Je vind filmpjes op dit forum......ik ben zojuist uitgestapt.

Heb je aandelen, trek aub je eigen conclusie..
 
Graag gedaan. Het is nog maar net gebeurt en geen idee of dit de reden was van de daling. Ik denk dat er over een paar uur meer bekendheid komt en er wellicht wat stoplosses afgaan.

Ik voel me in ieder geval op mijn gemak nu. Nog eentje voor morele support gehouden!
 
Ik kan niets vinden. Ik denk dat de angst van een productiefout genoeg is voor mensen om hun winst te nemen en dat juist daardoor het aandeel veel harder zal zakken dan nodig is. Als het sentiment dan omslaat zitten we zo weer op 130..

Het is natuurlijk een aandeel wat vreselijk hard is gegaan en je kunt de casus van Tesla niet met anderen vergelijken. Ik heb geen idee hoe het aandeel erbij staat eind van deze week.
 
Toevallig vandaag terug gezocht wanneer ik ben begonnen met het aandeel tesla, en wat blijkt: precies 1 jaar geleden ben ik ingestapt. Op een koers van $ 29,39:frown:
Toen des tijd had ik toch nooit verwacht dat ik ze 1 jaar later zou verkopen voor $187.(meer dan 500% hoger) Bizar he?:eek:
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik door bijkopen en soms verkeerd verkopen dat resultaat niet gehaald hebt.
Maar ik ben zeker een tevreden man:wink:
 
Dan zijn we ongeveer gelijk begonnen met ongeveer hetzelfde resultaat. Ook ik heb een paar hele goede en hele fouten besluiten genomen. Het beste besluit is altijd geweest om niets te doen, houden dus.

Vandaag alles verkocht en zojuist weer terug gekocht. De brand was het gevolg van een groot stuk staal op de weg. Geen productiefout dus en we kunnen weer rustig afwachten. Al met al een paar aandeeltjes extra verdiend.....leuke dag, niet te vaak doen!
 
ScreenShot063.jpg


resultaat over 14 dagen..
 
@S19990 Boeien die grafiek! dank!


Update positie:

Vandaag mijn geschreven put van 155 Oct18 gesloten. Met de US shutdown geluiden en onrust . Had hem geopend op $4.73 en sluit hem nu op $0.70 dus $400 aan tijdswaarde binnen laten stromen per put, dat is weer prima voor de maand van September. Zodra TSLA door de $200 gaat begin ik pas weer met schrijven erop.
Zolang ik maar meer dan $1,34 per maand aan schrijven verdien blijft mijn dekking van de aandelen kosteloos.

Ondertussen probeer ik mijn PUT 150 voor Jan 2016 omhoog te trekken naar 165. Dat is 15 punten winst in dekken, echter voor deze verhoging wil ik niet meer dan 50% van mijn winst afstaan dus heb ik een doorlopende combinatie order geplaatst voor $7 om de oude PUT 150 te verkopen en de nieuwe PUT 165 te kopen voor $7 of minder.
momenteel tikt de prijs 7.50 ongeveer. Als de koers nog een beetje doorstijgt van het aandeel dan gaat dit wel lukken voor $7 de optie door te rollen naar boven.

En mijn zakje met aandelen hou ik voor nu ook aan die zijn gedekt vanaf 150 en lager en hopenlijk aan het eind van de dag gedekt v.a. 165.

Wxll
 
Lijkt inderdaad de shutdown. Nergens slecht nieuws.

Gisteren verkocht voor 179 en vandaag weer terug voor 165. Zo'n 40 aandelen extra met deze actie. Is echt een kwestie van puur geluk, er is geen touw meer aan vast te knopen.

Ik ga er nog wel vanuit dat er goed nieuws komt met de Q3 cijfers.
 
Die Shut Down idd, dat was ook de rede dat ik gisteren mijn Risico ging afbouwen.. En zo te zien hebben meer mensen dat gedaan door hun winst te nemen..

@The Froq Wel netjes als je er weer wat lager ingekocht hebt.. :cool:

Ik verwacht zelf ook dat de Q3 weer een feestje wordt. Is nu even inschatten waneer we uitgepanniekt zijn en weer op naar boven kunnen