Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Van Tesla weet je zeker dat ze geld verdienen, maar volgens mij verkoopt BYD ook een heleboel PHEV, splitsen ze dit ook uit? Oftewel verdienen ze ook daadwerkelijk geld met hun EV's? Serieuze vraag, voor zover ik weet is Ford een van de weinige die hier eerlijk over is en die stevenen af op een verlies van 4 miljard dit jaar.
Leuk dat het als verlies wordt genoem, maar hoeveel heeft Tesla geïnvesteerd voordat ze winst begonnen te maken?
 
Leuk dat het als verlies wordt genoem, maar hoeveel heeft Tesla geïnvesteerd voordat ze winst begonnen te maken?
Hier kunnen we het heel lang over hebben, ik vind zelf altijd oude berichten leuk, zoals deze kop uit jan 2021.......waar blijft die competition dan? Dat is waar het om gaat. GM die 2 Hummers verkoopt en enkele duizenden Bolts waar ze mee gaan stoppen omdat ze daar zwaar verlies op blijven draaien?

De competition komt nu uit een hele andere hoek van de globe.

1684920644068.png
 
Gross margin op Tesla’s is altijd positief geweest, zelfs bij de Roadster.
Nee. De noodzakelijke investeringen waren zo hoog dat ze bijna failliet gingen aan de introductie van de Model 3. Diezelfde investeringen moeten nu door Ford ook worden gedaan, daarom wordt er geroepen dat ze 60 k verlies maken per auto. Als je dat ook mee neemt bij de introductie van de Model 3 dan was daar ook sprake van een verlies per auto. Niet zo met een roze bril kijken.
 
Nee. De noodzakelijke investeringen waren zo hoog dat ze bijna failliet gingen aan de introductie van de Model 3. Diezelfde investeringen moeten nu door Ford ook worden gedaan, daarom wordt er geroepen dat ze 60 k verlies maken per auto. Als je dat ook mee neemt bij de introductie van de Model 3 dan was daar ook sprake van een verlies per auto. Niet zo met een roze bril kijken.

Ik kijk niet met een roze bril. Ik kijk met een boekhoudbril. Als je kijkt naar gross margin/COGS was deze altijd positief.


Gross margin/COGS is bij Ford (en nog extremer bij Rivian/Lucid et al) en waarschijnlijk alle Legacy OEM’s negatief.

Huge Red Flag.

Simpel gezegd ga je met een negatieve gross margin alleen maar meer verlies maken als je meer verkoopt.
Met een positieve gross margin ga je uiteindelijk winst maken als je meer verkoopt.

De prestatie van Tesla is nog opvallender als je qua COGS meeneemt dat accu’s destijds een factor 10 duurder waren en de EV specifieke supply chain non-existent was.
 
Last edited:
de publieke laadpassen business is gewoon een jungle, ik snap niets van het business model. Met mijn Freshmiles rfid kan ik dc snelladen aan 0,26 bij 1 bepaalde snellader in de buurt, ga ik 1 km verder naar een andere dc snellader dan betaal ik 0,47 en gebruik ik diezelfde freshmiles om te ac laden op een Allego paal aan 11 kw dan kom ik op 0,44 en op de Shell newmotion paal 100 meter verder is het 0,72. Die 4 voorbeelden zijn dus allemaal in een radius van 1 km rond mijn woning. De goedkoopste optie momenteel om te laden voor mij is een dc snellader aan een tarief dat competitief is met thuis laden :)
 
  • Like
Reactions: robertvg
de publieke laadpassen business is gewoon een jungle, ik snap niets van het business model. Met mijn Freshmiles rfid kan ik dc snelladen aan 0,26 bij 1 bepaalde snellader in de buurt, ga ik 1 km verder naar een andere dc snellader dan betaal ik 0,47 en gebruik ik diezelfde freshmiles om te ac laden op een Allego paal aan 11 kw dan kom ik op 0,44 en op de Shell newmotion paal 100 meter verder is het 0,72. Die 4 voorbeelden zijn dus allemaal in een radius van 1 km rond mijn woning. De goedkoopste optie momenteel om te laden voor mij is een dc snellader aan een tarief dat competitief is met thuis laden :)
What is interesting is that even on freshmile not all Shell fast chargers come to the same cost. Some at 21 c / kW + 0.07 per min and the others at 30c per kW + 0.30 per min. Strange
 
de publieke laadpassen business is gewoon een jungle, ik snap niets van het business model. Met mijn Freshmiles rfid kan ik dc snelladen aan 0,26 bij 1 bepaalde snellader in de buurt, ga ik 1 km verder naar een andere dc snellader dan betaal ik 0,47 en gebruik ik diezelfde freshmiles om te ac laden op een Allego paal aan 11 kw dan kom ik op 0,44 en op de Shell newmotion paal 100 meter verder is het 0,72. Die 4 voorbeelden zijn dus allemaal in een radius van 1 km rond mijn woning. De goedkoopste optie momenteel om te laden voor mij is een dc snellader aan een tarief dat competitief is met thuis laden :)
Wat helemaal bizar is dat bij Shell Recharge er verschillen in de tarieven zitten tussen de app en website voor dezelfde laadpaal en met hetzelfde account. Momenteel zijn ze dit al maanden aan het onderzoeken maar vinden het probleem niet. Bij elke update van de app vragen ze me of het is opgelost maar het verschil blijft.