Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Beetje rare plaatsing van die kruizen ?
Die linkertwee zijn naast de laadpaal zo te zien, maar het bord staat bij de twee rechterkruizen ?
De borden zijn in die straat - de Prinsessengracht in Den Haag - geplaatst vanaf de rijrichting. Het eerste bord voor het gekruiste vak helemaal rechts staat een het begin van dat vak. Het is vrij logisch als je het gehele plaatje ziet.

Merijn, ik wist niet dat jij zo dicht bij ons kantoor woont. Wij zitten in de Muzentoren.
 
  • Like
Reactions: robertvg
De borden zijn in die straat - de Prinsessengracht in Den Haag - geplaatst vanaf de rijrichting. Het eerste bord voor het gekruiste vak helemaal rechts staat een het begin van dat vak. Het is vrij logisch als je het gehele plaatje ziet.

Het eerste kruis is voor een Greenwheels. Vervolgens komen de twee laadplekken inderdaad.
Eigenlijk was het bord verkeerd geplaatst en verwees ook naar de Greenwheels plek (zie foto), maar na een mailtje naar de gemeente hebben ze de twee pijlen onder het bord vervangen door '2x'. :)

image.jpeg


Merijn, ik wist niet dat jij zo dicht bij ons kantoor woont. Wij zitten in de Muzentoren.

Dat is om de hoek inderdaad.
Ik zal eens naar je zwaaien. :D
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het eerste kruis is voor een Greenwheels. Vervolgens komen de twee laadplekken inderdaad.
Eigenlijk was het bord verkeerd geplaatst en verwees ook naar de Greenwheels plek (zie foto), maar na een mailtje naar de gemeente hebben ze de twee pijlen onder het bord vervangen door '2x'. :)

View attachment 211094



Dat is om de hoek inderdaad.
Ik zal eens naar je zwaaien. :D
Ik zal terugzwaaien vanaf de 13e verdieping! :p
 
Langs de andere kant zijn ze absoluut noodzakelijk voor EV rijders in een binnenstedelijke omgeving. Die hebben geen eigen grond om prive thuislaad-infrastructuur aan te leggen. Of het dan de zaak van de netbeheerders is, daar kan je inderdaad over discussieren.
Ja, maar het wordt een behoorlijk dure investering als we voor elke EV een 'eigen laadpaal' hebben staan waar hij 24/7 aan kan staan.

In de toekomst zie ik langzaamladen ook grotendeels verdwijnen omdat het snelladen steeds sneller (150 ~ 350kW) zal worden met nog grotere accu's.

Mijn probleem zijn nu vooral de PHEV's, die staan uuuuuren aan die paal maar zijn echt allang vol. Dat is onhoudbaar qua omzet voor die laadpaal.
 
Ja, maar het wordt een behoorlijk dure investering als we voor elke EV een 'eigen laadpaal' hebben staan waar hij 24/7 aan kan staan.

In de toekomst zie ik langzaamladen ook grotendeels verdwijnen omdat het snelladen steeds sneller (150 ~ 350kW) zal worden met nog grotere accu's.

Mijn probleem zijn nu vooral de PHEV's, die staan uuuuuren aan die paal maar zijn echt allang vol. Dat is onhoudbaar qua omzet voor die laadpaal.

Eens, maar dat impliceert wel dat 'thuisladen' niet meer kan.
Dat is ook bij hogere laadsnelheden (echt snel zal t wel nooit worden) achteruitgang. Moet ik weer 'gaan tanken'. Bah.
 
Eens, maar dat impliceert wel dat 'thuisladen' niet meer kan.
Nee, maar hoe gaan we dan voor elke EV in de straat een laadpaal neer zetten?

Ik wil nu niet (weer) de hele discussie over laadpleinen, thuis laden e.d., maar ik zie het niet als te doen dat we elke EV elke avond aan een laadpaal kunnen hebben staan.

Ik wil daarom ook altijd een huis met oprit en eigen laadplek. Ik snap ook dat het niet voor iedereen kan.

Dat is ook bij hogere laadsnelheden (echt snel zal t wel nooit worden) achteruitgang. Moet ik weer 'gaan tanken'. Bah.
Bij de Supermarkt een snellader terwijl je boodschappen doet, dat soort opties zie ik juist als behoorlijk realistisch.
 
Nee, maar hoe gaan we dan voor elke EV in de straat een laadpaal neer zetten?

Ik wil nu niet (weer) de hele discussie over laadpleinen, thuis laden e.d., maar ik zie het niet als te doen dat we elke EV elke avond aan een laadpaal kunnen hebben staan.
Een stekkerpaaltje of liever een lus in de straat (voor hopelijk toekomstig inductief laden) op elke parkeerplaats is toch niet onmogelijk? We hebben tenslotte ook overal de straat open gegooid voor kabel tv en daarna glasvezel enz. Dit is qua moeilijkheidsgraad en kosten niet moeilijker.
Als een auto vervolgens doorgeeft dat ie hier verder X uur blijft staan en voor die tijd minimaal X% geladen wil hebben dan kan de netbeheerder dat verder fijn balanceren. Afrekenen via een abbo bij leverancier naar keuze en klaar. We doen het met telefoon en internet niet anders... Ik zie daar geen technische hobbels eigenlijk. Zelfs al is de helft van de parkeerplaatsen maar voorzien dan haal je het al wel, niet iedereen rijdt 300km op een dag...

Ik wil daarom ook altijd een huis met oprit en eigen laadplek. Ik snap ook dat het niet voor iedereen kan.


Bij de Supermarkt een snellader terwijl je boodschappen doet, dat soort opties zie ik juist als behoorlijk realistisch.
Dan moet je bij elke supermarkt een erg dikke stroomaansluiting realiseren en een hele boel supercharger palen voor de piek op zaterdagochtend...
(daarbij laat ik liever al die standaard boodschappen gewoon bezorgen, scheelt een boel gezeul en dan op de fiets of te voet naar de supermarkt voor die paar dingen die je vergeten bent... al komt dat steeds minder voor merk ik bij mezelf, maar dat allemaal terzijde)

En/en, niet of/of is het beste denk ik.
 
Nee, maar hoe gaan we dan voor elke EV in de straat een laadpaal neer zetten?

Ik wil nu niet (weer) de hele discussie over laadpleinen, thuis laden e.d., maar ik zie het niet als te doen dat we elke EV elke avond aan een laadpaal kunnen hebben staan.

We zijn het eens, hoor. In de praktijk is het delen van de palen voor thuisladers geen probleem en hoeft er zeker niet voor elke ev een paal te staan. Zeker omdat de eerst enthousiast ladende outlanders, BMW's en Volvo's nu, na een paar maanden, vooral niet meer staan te laden :oops: echt opvallend..
 
Hier idem.
De buren vinden het niet grappig als de laadplekken vrij zijn terwijl de parkeerdruk hier heel hoog is.
Dan krijg je een situatie als deze (de E-Golf van mijn vrouw en de Tesla beide naast de lege laadplekken terwijl er nergens anders parkeerplaatsen vrij zijn):

View attachment 211091

Ik vind een idle fee prima als ik ergens anders laad, maar thuis zou ik dat wel heel onhandig vinden.
Als publiek lader wil je toch ook je auto altijd ingeplugd houden, zodat je aan de paal kunt voorverwarmen en voor vertrek nog even kunt bijladen zodat de accu warm is...?
Als je publiek laden te duur en/of onpraktisch maakt, zal dat een hoop mensen in de steden weerhouden van het kopen van een elektrische auto ben ik bang.

Het blijft dubbel... een EV-rijder die nu aankomt (ik refereer naar de foto) kan nu probleemloos laden.
Anders bestaat toch het risico dat de plaats ingenomen was door een volgeladen EV.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Nee, maar hoe gaan we dan voor elke EV in de straat een laadpaal neer zetten?
Ik wil nu niet (weer) de hele discussie over laadpleinen, thuis laden e.d., maar ik zie het niet als te doen dat we elke EV elke avond aan een laadpaal kunnen hebben staan.
Ik wil daarom ook altijd een huis met oprit en eigen laadplek. Ik snap ook dat het niet voor iedereen kan.
Bij de Supermarkt een snellader terwijl je boodschappen doet, dat soort opties zie ik juist als behoorlijk realistisch.

Die hele discussie hoeven we inderdaad niet helemaal opnieuw te doen.
Ecofys/TUe heeft recentelijk een naar mijn mening redelijk realistisch rapport opgesteld over de vraag hoeveel laadinfrastructuur we nodig hebben als alle 8 miljoen auto's in NL electrisch gaan rijden.
Belangrijkste conclusies:
- 700.000 tot 1.700.000 thuislaadpunten in 2035 (m.i. zal iedereen die een ev heeft en thuis de mogelijkheid heeft een eigen lader aan te leggen dat ook doen, en dat schijnt 20% van alle auto eigenaren te zijn, dus 1.6 miljoen)
- 570.000 tot 1.000.000 werklaadpunten (wordt nu nagenoeg niet / zeker veeeels te weinig gestimuleert)
- 900.000 tot 1.800.000 publieke laadpunten (we hebben voor alle 8 miljoen auto's in NL zeker 12.5 miljoen parkeerplekken, dus meer dan 1.5 per auto.
- 1000 tot 2000 corridor chargers; laden onderweg neemt maar een klein deel van het totale laden in.

De aantallen lopen zo uiteen omdat ze voortkomen uit vier verschillende modellen waarin bijvoorbeeld verwerkt is of autdelen versus eigen bezit en volledige autonomie een grote vlucht neemt. De jaartallen waarin de aantallen laders zullen worden gehaald hangt weer erg af van de snelheid waarin de energietransitie plaatsvindt (inclusief de technische- en prijsontwikkeling, en de acceptatiegraad van de elektrische auto).

Voor liefhebbers hier het rapport: Toekomstverkenning elektrisch vervoer - Ecofys
 
Aangezien Nederlanders erom bekend staan op de kleintjes te letten heeft het dus wel effect!

Bij nader inzien denk ik dat het inderdaad wel een goed effect gaat hebben.
Maar dat het tegelijkertijd niet zo hoog is dat je meteen bankroet bent als je auto een uur eerder vol is dan verwacht, of je vergeet hem even.
Momenteel blijkt 1.4% van de laadsessies langer te duren dan 48 uur (in de 4 grote steden)
Die 1.4% van alle laadsessies zijn bij elkaar verantwoordelijk voor bijna 12% van de tijdsbezetting.
22 cent per uur zal na 48 uur (10€) iemand wel motiveren zijn wagen even weg te zetten, ik denk zelfs na 24 uur al.
Als Nuon het in Brabant redelijk doet (neem ik aan van wel) dan hanteren ze een soort grace periode en laten ze de idle fee niet 's nachts ingaan. Wel wordt het hele oerwoud van verschillende tarieven er niet overzichtelijker op.

IMG_0707.JPG IMG_0708.JPG

Bron: Idolaad De "laadpaalklever" : De cijfers - IDO-laad - Hogeschool van Amsterdam
 
  • Informative
Reactions: Merijn
Ecofys/TUe heeft recentelijk een naar mijn mening redelijk realistisch rapport opgesteld over de vraag hoeveel laadinfrastructuur we nodig hebben als alle 8 miljoen auto's in NL electrisch gaan rijden.

<knip>

Voor liefhebbers hier het rapport: Toekomstverkenning elektrisch vervoer - Ecofys

Supermarkten/winkelcentra/woonboulevards en dergelijk wordt ook genoemd als een nog niet erg benutte type lokatie voor (snel)laders.
 
Die hele discussie hoeven we inderdaad niet helemaal opnieuw te doen.
Ecofys/TUe heeft recentelijk een naar mijn mening redelijk realistisch rapport opgesteld over de vraag hoeveel laadinfrastructuur we nodig hebben
Ik weet niet of de discussie met dit rapport geëindigd kan worden. De waarde van het rapport kun je al inschatten op basis van pagina 2: 'Ecofys 2016 in opdracht van: Ministerie van Economische Zaken'. Het rapport is een echo van politieke standpunten van de ambtenaren van het ministerie.
Om twee punten te noemen.
Bij de technisch uitgangspunten(pag. 21) komen de ontwikkeling van autonome auto's niet voor. Indien auto's volledig autonoom worden, waarom heb je dan meer dan zeg een miljoen voertuigen nodig?
Uitgangspunt is een kWh prijs van meer dan €0,015 (pag. 37). Wat indien de prijsval van wind- en pv-elektriciteit doorzet en de de daluren prijs zakt naar enkele centen?
De kids van Ecofys zullen er goed aan verdient hebben.
 
Ik weet niet of de discussie met dit rapport geëindigd kan worden. De waarde van het rapport kun je al inschatten op basis van pagina 2: 'Ecofys 2016 in opdracht van: Ministerie van Economische Zaken'. Het rapport is een echo van politieke standpunten van de ambtenaren van het ministerie.
Om twee punten te noemen.
Bij de technisch uitgangspunten(pag. 21) komen de ontwikkeling van autonome auto's niet voor. Indien auto's volledig autonoom worden, waarom heb je dan meer dan zeg een miljoen voertuigen nodig?
Uitgangspunt is een kWh prijs van meer dan €0,015 (pag. 37). Wat indien de prijsval van wind- en pv-elektriciteit doorzet en de de daluren prijs zakt naar enkele centen?
De kids van Ecofys zullen er goed aan verdient hebben.

Robertvg schreef het volgende onder zijn post:
"De aantallen lopen zo uiteen omdat ze voortkomen uit vier verschillende modellen waarin bijvoorbeeld verwerkt is of autdelen versus eigen bezit en volledige autonomie een grote vlucht neemt. De jaartallen waarin de aantallen laders zullen worden gehaald hangt weer erg af van de snelheid waarin de energietransitie plaatsvindt (inclusief de technische- en prijsontwikkeling, en de acceptatiegraad van de elektrische auto)."

Lijkt me dat ze jouw scenario hebben meegenomen in één van de modellen als ik het zo lees... Maar misschien is het wat realistischer conservatiever opgesteld dan je graag had willen zien... :eek::p;)
 
Ik weet niet of de discussie met dit rapport geëindigd kan worden. De waarde van het rapport kun je al inschatten op basis van pagina 2: 'Ecofys 2016 in opdracht van: Ministerie van Economische Zaken'. Het rapport is een echo van politieke standpunten van de ambtenaren van het ministerie.
Om twee punten te noemen.
Bij de technisch uitgangspunten(pag. 21) komen de ontwikkeling van autonome auto's niet voor. Indien auto's volledig autonoom worden, waarom heb je dan meer dan zeg een miljoen voertuigen nodig?
Uitgangspunt is een kWh prijs van meer dan €0,015 (pag. 37). Wat indien de prijsval van wind- en pv-elektriciteit doorzet en de de daluren prijs zakt naar enkele centen?
De kids van Ecofys zullen er goed aan verdient hebben.

Het venijn zit in de komma's. De € 0.015 die je noemt is al enkele centen :)
 
Lijkt me dat ze jouw scenario hebben meegenomen in één van de modellen als ik het zo lees... Maar misschien is het wat realistischer conservatiever opgesteld dan je graag had willen zien...
Ach, eind dit jaar weten we meer. Misschien blijkt dan dat het rapport niet alleen van waarde was voor de kids van Ecofys.
Op dit moment vernauwt het de tunnelvisie van economische zaken verder.

Het venijn zit in de komma's. De € 0.015 die je noemt is al enkele centen :)
Je hebt gelijk. (Waar is de eenhedenpolitie als je ze nodig hebt.)
De pagina klopt wel hoop ik.
 
(Zie ook het Destination Charger draadje.)

Parkeergarage in Tilburg met 22 laadpunten. Tarief voor het laden (uiteraard niet de Tesla laders) 60 cent starttarief en 35 cent per kWh (incl. BTW).
Parkeren 2 € per uur en afrekenen per minuut. Mooi gedaan, Tilburg!

Parkeren in Tilburg Centrum | Parkeergarage Heuvelpoort
ik vind die prijzen voor het laden vrij fors. Dan beter in de Tivoli garage, daar is het gratis. Vreemd dat dat door de stad heen niet gestandaardiseerd is.
Die destination chargers zijn wel leuk natuurlijk. Heb jij daar de hand in gehad?