Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
En wat kost parkeren bij Pullman in Eindhoven?

Wij betaalden 10,50 voor een ochtend. Ik meen 3,50 per uur.

Ik laad dan, met standaard lader, 11 Kw. Komt ongeveer overeen met tarief laadpaal maar dan betaal je en voor laden en voor parkeren. En parkeren is in behoorlijk luxe parking (ook goed in en uit te rijden) en de laders zitten direct na binnenkomst aan de rechter kant.

Heb je een dubbellader zit je nog beter natuurlijk.
 
Ik ken van toen ik nog mijn Leaf had enkel de parking aan de Mathildelaan, kon daar zo goed als altijd laden. Maar de in en uitrij stroken zijn echte velgenbeschadigers, dus daar wil ik niet meer komen.

Mijn ouders gaan graag shoppen in Eindhoven en was nu al enige tijd op zoek naar een goede parking in Eindhoven waar ik zonder beschadiging uitkom. Zal dan deze eens testen!
 
Ik ken van toen ik nog mijn Leaf had enkel de parking aan de Mathildelaan, kon daar zo goed als altijd laden. Maar de in en uitrij stroken zijn echte velgenbeschadigers, dus daar wil ik niet meer komen.

Mijn ouders gaan graag shoppen in Eindhoven en was nu al enige tijd op zoek naar een goede parking in Eindhoven waar ik zonder beschadiging uitkom. Zal dan deze eens testen!

Zeker doen, wel een stukje de éénrichtingsring in het centrum volgen om er te komen.
 
Belofte maakt schuld.

Als ik terugkijk op mijn periode "straatladen" ben ik daar niet vrolijk over.

Los van de onzekerheid over de beschikbaarheid is er het geklooi met die kabel, het aan twee kanten aansluiten, het pasje (dat overigens wel werkte) en het onvermijdelijke weer afkoppelen en opbergen van de kabel. Een paar keer regende het flink en dat is dan geen pretje.
Natuurlijk het kan en als het meezit gaat het sneller dan je fiets op slot zetten maar in zijn algemeenheid, "Bah, liever niet".

En om eerlijk te zijn, het ziet er niet uit, een auto van meer dan 70 duizend € met een snoertje aan een paaltje op de stoep. Ik denk dat het huidige beeld van de palen, bezet met met Outlanders etc. een negatief beeld oproept bij de gemiddelde automobilist.

Daarnaast is onderhand type 2 wel de standaard geworden dus er is geen enkele bezwaar tegen om laders een vaste kabel te geven. Het werkt prima op de duizenden Destination Chargers en zal dat met een rijtje op een parkeerplek ook kunnen doen.
Verder communicatie tussen auto en provider via de aansluiting zelf.
Dus gewoon aankoppelen, auto wordt herkend en bij akkoord staat lader en wordt via provider verrekend.

Als ik als echte EV fanaat er al een hekel aan heb (ook omdat het vele malen beter kan, waarbij een wakkere overheid de juiste duwtjes kan geven) hoe moet het dan met de ICE rijder? Die is niet gek en komt niet gemakkelijk uit zijn comfortzone.

Ik herken me helemaal niet in je verhaal. Ik vraag me zelfs af of het te maken heeft met wel/niet elektrisch rijden en publiek laden. Als je van wonen in (het centrum van) een stad houdt, neem je op de koop toe dat je soms een straat verder moet parkeren of nog een rondje moet rijden om een parkeerplek te vinden. Je bumpers zitten aan alle kanten vol deukjes van het inparkeren (van anderen) en je auto wordt dagelijks ondergescheten door parkieten die de boom boven je auto als slaapplek hebben uitgekozen. Het inpluggen kan er dan ook nog wel bij. Nat geregend word je toch wel.
Als je daar niet van houdt, dan woon je in een woon-/buitenwijk van een stad of op het platteland en dan heb je je eigen garage/oprit/carport met eigen laadvoorziening etc.* Ook een prima keuze, maar niet met elkaar te vergelijken door iemand die van het een of van het ander houdt. Het is voor een groot deel een kwestie van smaak. Ik plug dagelijks met veel plezier m'n auto in bij een van de laadpalen in de buurt en ik heb nog nooit een probleem gehad met range vanwege het niet kunnen laden.

*Er zijn natuurlijk ook stadsappartementen met eigen parkeervoorzieningen, soms zelfs autolift en parkeerplek op je eigen terras. ;-)
 
  • Like
Reactions: robertvg and HWS
Ik herken het beeld ook niet. Natuurlijk is een eigen oprijlaan erg prettig, maar in de compacte randstedelijke bebouwing is dat zeker niet voor iedereen weggelegd. Zelf ben ik ook 100% afhankelijk van openbaar laden en ik kan de problemen met laden in 1,5 jaar Tesla op 1 hand tellen. Grootste probleem was dat de lader bij mij in de straat een week kapot is geweest. Toen mocht ik 300 meter verder parkeren bij een unheimlich plekje bij het station.
Mocht er echt nood aan de man zijn, zijn er zoveel alternatieven nog denkbaar. Even stekker door de brievenbus bijvoorbeeld en met verlengsnoer op straat. Hetzelfde kan ik op kantoor doen. Of onderweg bij een "snel"lader.
Het openbaar opladen van een elektrische auto zie ik ook in de nabije toekomst als geen enkel probleem, maar dat kan natuurlijk ook per regio sterk verschillen.
 
Ik herken me helemaal niet in je verhaal. Ik vraag me zelfs af of het te maken heeft met wel/niet elektrisch rijden en publiek laden. Als je van wonen in (het centrum van) een stad houdt, neem je op de koop toe dat je soms een straat verder moet parkeren of nog een rondje moet rijden om een parkeerplek te vinden. Je bumpers zitten aan alle kanten vol deukjes van het inparkeren (van anderen) en je auto wordt dagelijks ondergescheten door parkieten die de boom boven je auto als slaapplek hebben uitgekozen. Het inpluggen kan er dan ook nog wel bij. Nat geregend word je toch wel.
Als je daar niet van houdt, dan woon je in een woon-/buitenwijk van een stad of op het platteland en dan heb je je eigen garage/oprit/carport met eigen laadvoorziening etc.* Ook een prima keuze, maar niet met elkaar te vergelijken door iemand die van het een of van het ander houdt. Het is voor een groot deel een kwestie van smaak. Ik plug dagelijks met veel plezier m'n auto in bij een van de laadpalen in de buurt en ik heb nog nooit een probleem gehad met range vanwege het niet kunnen laden.

*Er zijn natuurlijk ook stadsappartementen met eigen parkeervoorzieningen, soms zelfs autolift en parkeerplek op je eigen terras. ;-)

Ik begrijp je heel goed en natuurlijk kan het. Je uitleg is ook prima. En zo beroerd ben ik ook weer niet.

Waar ik de focus op heb gelegd is de vraag of het ook zo werkt voor toekomstige EV rijders. Zij kennen nu weliswaar ook de perikelen van het stadsleven die ze voor lief nemen maar wat het tanken betreft hoeven ze maar 1 x per week of zo bij een tankstation te stoppen en ze hebben er verder geen omkijken naar. Zullen zij, die op zich veel minder gemotiveerd zijn dan wij als pioniers, dat ook prima vinden of kan het een remmende werking op hun enthousiasme hebben?
Daar moet bij stil worden gestaan om de transitie zo goed mogelijk te faciliteren.
 
  • Like
Reactions: Carl and simonsmidt
Wat geldt voor het 1x per week passeren langs een tankstation, geldt uiteraard ook voor het slechts 1x per week vinden van een publieke laadpaal waar ze een nachtje kunnen parkeren of een 7-tal uren overdag kunnen blijven staan en laden.
In het tankstation-geval verliezen ze minimaal 30', in het parkeren bij een publieke laadpaal verliezen ze tweemaal 5' met zoeken en wandelen tot thuis of de werkplek.
 
  • Like
Reactions: HWS
Je EV slechts 1 keer per week opladen (omdat je toch maar 50km per dag rijdt) ga je pas doen de auto een batterijcapaciteit heeft van 500 kilometer ofzo. Met een capaciteit van 300km doe je dat niet omdat je resterende range te laag is voor onverwachte ritten of eventueel in geval van nood. Als zo'n situatie zich voordoet dan stuit je weer op het blijvende nadeel van de EV: als je *moet* laden dan moet je erop wachten.
 
Ook in de stad gaan we meer en meer privéparkings zien met laadfaciliteit. Ik ben aandeelhouder van 5by2. Daar gaan we een (schuifpuzzel-) garage opleveren waarbij elke parkeerunit een eigen type 2 aansluiting heeft.
Mooi systeem, maar:
- wat zijn de kosten van al die apparatuur omgerekend per auto, vergeleken met de totale grondkosten van ons huidige, wat inefficienter systeem waarbij elke auto zelf een vrije plek opzoekt ?
- wie gaat al die type 2 kabels insteken en weer ontkoppelen ?
- je moet er niet aan denken dat er 's ochtends een defect aan het systeem is :eek:
 
Ook in de stad gaan we meer en meer privéparkings zien met laadfaciliteit. Ik ben aandeelhouder van 5by2. Daar gaan we een (schuifpuzzel-) garage opleveren waarbij elke parkeerunit een eigen type 2 aansluiting heeft.

Houdt het simpel. Plaats bij elke parkeerplaats een Wall connector. Daar zit een standaard kabel met type 2 stekker aan. Is u al min of meer standaard en over een jaar of zo weten we niet beter. Omdat het een privé parking betreft, regel het dan zo dat de stroomkosten collectief gedragen worden. Omdat laders best goedkoop zijn bespaar je ten opzichte van laders met toeters en bellen waarschijnlijk al zoveel dat de stroomkosten er voor een flinke periode al uit zijn. En je bent echt op de toekomst voorbereid. Ok, een stuk of twee klassieke commerciële erbij voorlopig kan wel al dan niet tijdelijk.
 
Ik hoop dat contactloos laden nog een keer van in de grond komt, gewoon je auto parkeren zoals je altijd doet en er zakt een spoel naar beneden die gepaard wordt met de lus in het wegdek...
En dan gewoon 1x de straat open en de hele rij voorzien.

(Zucht... toekomstmuziek)
 
  • Like
Reactions: Carl
Houdt het simpel. Plaats bij elke parkeerplaats een Wall connector. Daar zit een standaard kabel met type 2 stekker aan. Is u al min of meer standaard en over een jaar of zo weten we niet beter. Omdat het een privé parking betreft, regel het dan zo dat de stroomkosten collectief gedragen worden. Omdat laders best goedkoop zijn bespaar je ten opzichte van laders met toeters en bellen waarschijnlijk al zoveel dat de stroomkosten er voor een flinke periode al uit zijn. En je bent echt op de toekomst voorbereid. Ok, een stuk of twee klassieke commerciële erbij voorlopig kan wel al dan niet tijdelijk.
Elke parkeerplaats (dat zijn verschuifbare plateaus) heeft zijn eigen type 2 aansluiting. In de garage wordt contact gemaakt met een stroomvoorziening. Het systeem weet dan precies welke auto hoeveel geladen heeft. Kan dan via de VvE verrekend worden.
 
Ik hoop dat contactloos laden nog een keer van in de grond komt, gewoon je auto parkeren zoals je altijd doet en er zakt een spoel naar beneden die gepaard wordt met de lus in het wegdek...
En dan gewoon 1x de straat open en de hele rij voorzien.

(Zucht... toekomstmuziek)

De toekomst begint zo! In Rotterdam is de eerste proef met inductieladen (met een Leaf) al gehouden.
 
  • Like
Reactions: basvk and Carl
Leesvoer: de visie op de laadinfrastructuur tot 2020 van Minister Kamp.
Ook interessant voor de discussie over Fastned in het desbetreffende draadje.
Doelstelling een rendabele business case voor openbare laadinfra in 2020.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=b84b38ba-f655-48cb-a5f6-a285c91ca345&title=Visie op de laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer.docx

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=9f14663c-7d43-4f2b-89dd-4b85dfcbddf3&title=Toekomstverkenning elektrisch vervoer.pdf

Downloaden | Tweede Kamer der Staten-Generaal

Wordt morgenavond in de tweede kamer besproken.

Morgenochtend lezen, daarna mijn commentaar :)
 
  • Informative
Reactions: fivari
Vier nieuwe stalls toegevoegd vanmiddag in Urmond (ik was er vanochtend en ze waren met het afronden bezig) 20161209_092205.jpg