Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou P+R ArenA pakken. Kan je met metro 54 naar het centrum en parkeren is slechts 1 euro per 24 uur. Laden met 7kW (32A) met de Roadster.

Wel even de MobiEurope / Allegro app installeren om het laden te activeren. Is vervolgens gratis.

Windows Phone user, dus steeds last van app-rascisme ;)
Ik had ook al Allego parkings P1 & P5 gevonden, maar ook daar het gedoe met die app :(
Waarom niet gewoon aan een 22 kWh paal bij het Europese Hoofdkwartier (tevens SeC en SuC)?

Hoe wordt het laden daar gestart? Met app, pas of simpelweg plug&charge?
 
Waarom niet gewoon aan een 22 kWh paal bij het Europese Hoofdkwartier (tevens SeC en SuC)?

Kan ook idd! Niet aan gedacht. Maar ik probeer er niet zo veel te parkeren, het is geen P-plaats. P+R ArenA is ook dichter bij de Metro.

Hoe wordt het laden daar gestart? Met app, pas of simpelweg plug&charge?
Kan met pas, maar dan slechts 16A. Wil je 32A, dan moet je de App hebben.
 
Ik vroeg me ook al af welke app.. Widodh zal het verkeerd gelezen hebben.
Enig idee hoeveel Type2 laders daar beschikbaar zijn? Ik neem aan dat de Model S'en hier geen gebruik van maken door de aanwezigheid van SuC?

Als ik me goed herinner staan er zes 22Kw laders. Deze zijn beschikbaar voor wie wil. Dus ook Model S mag er laden. (Voor zover ik het heb begrepen dus)
 
En inderdaad, het was een vergissing, zie hieronder de reactie van Schiphol Parking:

****
Het is inderdaad niet de bedoeling dat u een factuur ontvangt. Vooralsnog is het laden gratis. Wij hebben Bleu Motion en E.V. Box op de hoogte gebracht en verzocht actie te ondernemen.
Ik raad u aan Uw provider hierover te benaderen voor een creditering.
****

Dus mocht je dit ook op je factuur gezien hebben, dan moet je het kunnen laten crediteren.

Elektrisch laden bij Schiphol Parking

Helaas op de februari factuur staan nu de laadsessies als betaald.

Ik ben benieuwd of anderen hetzelfde hebben geconstateerd.
Vooralsnog ga ik uit van een vergissing, want anders hadden ze dit toch wel op de site aangepast of op een andere manier (aan Schiphol personeel) gecommuniceerd.
 
Last edited:

Geweldig! Hij vertelt wat te doen als je op nul staat in de middle of knowhere.
Hij moest nog 90 km naar Barnaul en daar zou hij niet genoeg voor hebben.
Dus vond hij dit 'geweldige oompje' (hij doelt op de vrachtwagenchauffeur) om hem te helpen.

Hij geeft aan dat bij 60 km/u hij per 2 gereden km's er 5 km (typical?) range bij krijgt.
Hij komt tot de conclusie dat er met bijna 60kW geladen wordt en dat dit 20x sneller is dan aan het gewone stopcontact.


Wellicht dat we de uitrusting van de auto moeten uitbreiden met een stevige sleepkabel?
Misschien wel een betere investering dan een Chademo adapter? In ieder geval goedkoper.
 
Dat overzicht zullen we hier zelf moeten maken, vermoed ik.

Ik heb zonet een overzicht gevraagd bij Eneco: eigen tarieven, roaming partners, roaming tarieven met inbegrip van start-tarieven. Er schijnt ook onderscheid te worden gemaakt in "gewone" en "snelle" laadpunten. Het antwoord zal ik hier posten.

Verder heb ik ook contacten bij BeCharged, maar laat hen eerst antwoorden op mijn aanhoudende problemen die ik ondervind bij hun laadpunten in de Interparking garages. Zo lang je het laden niet kunt starten, maken tarieven namelijk niets uit...

Nog even uitgebreid contact gehad met Eneco. Zij rekenen geen extra kosten bij Roaming, een pasje kost er € 7 per maand. In tegenstelling tot kleinere spelers op de markt is het niet hun hoofddoel om hier geld mee te verdienen. Hun doel is eerder het balanceren van het net. Vandaar ook hun nieuwe initiatief van Smart charging. Dit is de lijst van roaming partners:


Nuon
Essent
The New Motion
EcoGo/MobilityManagers
ANWB
TravelCard
Green Flux
EV-Box
St. E-laad
Ballast Nedam
Movenience
The New Motion (Belgie)
Blue Corner
LMS
Plugsurfing
Allego
 
Nu snap ik waarom Total de laadpalen weg neemt....

.... ze kiezen definitief voor geothermie
IMG_2675.JPG
 
Nog even uitgebreid contact gehad met Eneco. Zij rekenen geen extra kosten bij Roaming, een pasje kost er € 7 per maand. In tegenstelling tot kleinere spelers op de markt is het niet hun hoofddoel om hier geld mee te verdienen. Hun doel is eerder het balanceren van het net. Vandaar ook hun nieuwe initiatief van Smart charging. Dit is de lijst van roaming partners:


Nuon
Essent
The New Motion
EcoGo/MobilityManagers
ANWB
TravelCard
Green Flux
EV-Box
St. E-laad
Ballast Nedam
Movenience
The New Motion (Belgie)
Blue Corner
LMS
Plugsurfing
Allego

Maar TNM is gratis pas... Gaat erom dat je dus bij Essent moet betalen als roaming partner, en als Essent pashouder niet.
 
Maar TNM is gratis pas... Gaat erom dat je dus bij Essent moet betalen als roaming partner, en als Essent pashouder niet.

Ik ben het ermee eens dat er niet 1 aanbieder als beste uit de bus zal komen voor alle gebruikers, zeker als je heel vaak bij 1 aanbieder laadt..

Maar in mijn geval verkies ik een Eneco pas met tarief € 0,20/kWh en een maandabonnement van € 7, tegenover TNM die wel gratis pasjes uitdeelt maar een tarief hanteert van maar liefst € 0,39/kWh op diezelfde Eneco laadpalen (zoals hier op kantoor). Mijn geschatte verbruik zal zo'n 250 kWh per maand zijn waardoor ik in totaal zo'n € 40 per maand voordeliger af ben.
 
Ik ben het ermee eens dat er niet 1 aanbieder als beste uit de bus zal komen voor alle gebruikers, zeker als je heel vaak bij 1 aanbieder laadt..

Maar in mijn geval verkies ik een Eneco pas met tarief € 0,20/kWh en een maandabonnement van € 7, tegenover TNM die wel gratis pasjes uitdeelt maar een tarief hanteert van maar liefst € 0,39/kWh op diezelfde Eneco laadpalen (zoals hier op kantoor). Mijn geschatte verbruik zal zo'n 250 kWh per maand zijn waardoor ik in totaal zo'n € 40 per maand voordeliger af ben.

Maar als ik via bijv. oplaadpalen.nl zoek (advies van Eneco zelf) kan ik niet inzien/selecteren wat de Eneco-eigen laadpalen zijn. Alle niet-Eneco laadpalen kosten geen € 0,20 maar 0,36 per kWh.... :-S
 
De program manager heeft mij verteld dat ze de klanten aanrekenen wat hen wordt aangerekend door de roaming partners, zonder enige vorm van surplus... Letterlijk uit één van zijn mails:

In Belgie nemen we geen marge op de stroom. Uiteraard rekenen we door wat roaming partners aan ons rekenen zonder ook hier marge op te nemen.

Mogelijk is er een verschil tussen BE en NL? Verder heb ik geen weet van Eneco palen op openbare plaatsen, enkel "destination charging" zoals hier op kantoor. Verder dacht ik te weten dat het project (in BE) pas sedert januari van start is gegaan..

Voor alle duidelijkheid, ik heb totaal geen band met Eneco, maar probeer een dozijn pasjes te vermijden en het overzicht van tarieven te bewaren ;)