Zolang je het niet claimt, dan niet. HEt gaat erom als je zaken gaat claimen. Ik rij mijn velgen kapot, betaal ik gewoon zelf. Verzekering is pas voor grote zaken is mijn mening, boven €5000 oid...
Jullie zien wel veel activiteit van mij op het forum. Ik heb er tijd voor want zit (hopelijk) in de laatste dagen van een ruime week met griep en uiteindelijk longontsteking. Dus rustig aan doen en alleen af en toe naar buiten. Dan vliegen er wel ook in de nacht wel eens wat dingen door je hoofd en houdt het gedoe met CB me meer dan bezig, vooral ook omdat ik mijn roots in de verzekeringswereld heb.
Het wordt een beetje een verhaal, dus zet jullie schrap. Ik werd nu getriggerd door de opmerking "Verzekering is pas voor grote zaken."
Wat autorijden betreft zijn er risico's. Het grootste risico is dat je anderen schade berokkent bij een ongeval. Die schades kunnen enorm groot zijn en er is een wettelijke plicht om zo'n verzekering af te sluiten. Een goede zaak, lijkt me, ook ter bescherming van die ander.
Met deze verplichte verzekering heb je al deze risico's veilig afgedekt. Daaronder valt trouwens ook de schade die je inzittenden lijden wanneer je door eigen schuld tegen een boom rijdt. Het enige wat hier niet onder valt is de schade aan de bestuurder zelf en de schade aan het voertuig. De schade aan de bestuurder is overigens goedkoop ook te verzekeren met een SVI.
Wat rest is de schade aan het voertuig zelf. Het principe van verzekeren is in feite op één A-4tje uit te leggen. In de praktijk zien we de kolossen van verzekeraars met grote kantoren, vele achtergrondmedewerkers, veel kosten om een stelsel van doorgaans verouderde systemen in de lucht te houden en zo kunnen jullie er ook wel een paar noemen.
Zou het niet game-changing zijn als een groep van Tesla rijders een vereniging opricht die een bankrekening/fonds in stand houdt waarheen elk lid een bedrag overmaakt. We hebben in onze kringen voldoende capaciteit om dit in een mooie cloudtoepassing te plaatsen. Op een webpagina wordt dan doorlopend in realtime (iets als een thermometer) aangegeven wat de stand is. Mocht één van de leden schade aan de auto hebben dan wordt deze schade uit het fonds vergoed. Over zowel de boven- als de ondergrens zijn er afspraken te maken. Wel of geen volledige nieuwwaarde of iets als een max. bedrag en aan de onderzijde een eigen risico. Dat is invulling.
Op de pagina is dan tevens de zien wat er uit het fonds is gegaan en waaraan, uiteraard anoniem.
Verzoeken worden gedocumenteerd bij het bestuur ingediend dat zonodig een extern expert inschakelt. Dat is niet zo kostbaar en gaat snel.
Een voorwaarde is wel dat er solidariteit is, in die zin dat men, als het zichtbaar tegenzit, bijlapt. Voor hetzelfde geld kan dat ook weer meevallen.
Er zijn te verwachten problemen.
1) Er moet, om de wet van de (middel)grote getallen te laten werken, een zeker volume zijn. Het werkt niet bij honderd deelnemers maar bij duizend ligt dat al anders
2) Er zit organisatie aan vast
3) Er zullen deals nodig zijn met bijv. repatriëringsbedrijven, denk ik hoewel dat ook al vaak onder de WA verzekering valt
4) Er zal discussie komen over de vraag of het geen verzekering is want daar bestaan natuurlijk heel veel regels voor. Dit lijkt me trouwens wel een interessante discussie omdat er ook de vrijheid bestaat om zelf voorzieningen te treffen. Denk aan de z.g. broodfondsen bij minder bedeelde ZZP'ers (hoewel natuurlijk wel in een iets andere orde van grootte) Men zal vrezen dat het hek van de dam is, een beetje vergelijkbaar met de strijd in Amerika van de "dealerships" tegen de directe verkoop van Tesla
5) Financiers zullen een verzekering eisen en die sector staat er niet om bekend dat men open staat voor nieuwe zaken.
Waarschijnlijk zal het bij deze post blijven maar mochten er onder jullie zijn die dit toch eens serieus tegen het licht willen houden, dan kunnen jullie op mijn medewerking rekenen.