Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Insurance

This site may earn commission on affiliate links.
Heb deze zomer de onder-achterkant van de auto over een stoeprandje kapot getrokken bij het parkeren. Eigen schuld natuurlijk.. Weet iemand of dat al wordt gezien als een reden voor uitsluiting ?

Zolang je het niet claimt, dan niet. HEt gaat erom als je zaken gaat claimen. Ik rij mijn velgen kapot, betaal ik gewoon zelf. Verzekering is pas voor grote zaken is mijn mening, boven €5000 oid...
 
Zolang je het niet claimt, dan niet. HEt gaat erom als je zaken gaat claimen. Ik rij mijn velgen kapot, betaal ik gewoon zelf. Verzekering is pas voor grote zaken is mijn mening, boven €5000 oid...

Jullie zien wel veel activiteit van mij op het forum. Ik heb er tijd voor want zit (hopelijk) in de laatste dagen van een ruime week met griep en uiteindelijk longontsteking. Dus rustig aan doen en alleen af en toe naar buiten. Dan vliegen er wel ook in de nacht wel eens wat dingen door je hoofd en houdt het gedoe met CB me meer dan bezig, vooral ook omdat ik mijn roots in de verzekeringswereld heb.

Het wordt een beetje een verhaal, dus zet jullie schrap. Ik werd nu getriggerd door de opmerking "Verzekering is pas voor grote zaken."

Wat autorijden betreft zijn er risico's. Het grootste risico is dat je anderen schade berokkent bij een ongeval. Die schades kunnen enorm groot zijn en er is een wettelijke plicht om zo'n verzekering af te sluiten. Een goede zaak, lijkt me, ook ter bescherming van die ander.

Met deze verplichte verzekering heb je al deze risico's veilig afgedekt. Daaronder valt trouwens ook de schade die je inzittenden lijden wanneer je door eigen schuld tegen een boom rijdt. Het enige wat hier niet onder valt is de schade aan de bestuurder zelf en de schade aan het voertuig. De schade aan de bestuurder is overigens goedkoop ook te verzekeren met een SVI.

Wat rest is de schade aan het voertuig zelf. Het principe van verzekeren is in feite op één A-4tje uit te leggen. In de praktijk zien we de kolossen van verzekeraars met grote kantoren, vele achtergrondmedewerkers, veel kosten om een stelsel van doorgaans verouderde systemen in de lucht te houden en zo kunnen jullie er ook wel een paar noemen.

Zou het niet game-changing zijn als een groep van Tesla rijders een vereniging opricht die een bankrekening/fonds in stand houdt waarheen elk lid een bedrag overmaakt. We hebben in onze kringen voldoende capaciteit om dit in een mooie cloudtoepassing te plaatsen. Op een webpagina wordt dan doorlopend in realtime (iets als een thermometer) aangegeven wat de stand is. Mocht één van de leden schade aan de auto hebben dan wordt deze schade uit het fonds vergoed. Over zowel de boven- als de ondergrens zijn er afspraken te maken. Wel of geen volledige nieuwwaarde of iets als een max. bedrag en aan de onderzijde een eigen risico. Dat is invulling.
Op de pagina is dan tevens de zien wat er uit het fonds is gegaan en waaraan, uiteraard anoniem.

Verzoeken worden gedocumenteerd bij het bestuur ingediend dat zonodig een extern expert inschakelt. Dat is niet zo kostbaar en gaat snel.

Een voorwaarde is wel dat er solidariteit is, in die zin dat men, als het zichtbaar tegenzit, bijlapt. Voor hetzelfde geld kan dat ook weer meevallen.

Er zijn te verwachten problemen.

1) Er moet, om de wet van de (middel)grote getallen te laten werken, een zeker volume zijn. Het werkt niet bij honderd deelnemers maar bij duizend ligt dat al anders
2) Er zit organisatie aan vast
3) Er zullen deals nodig zijn met bijv. repatriëringsbedrijven, denk ik hoewel dat ook al vaak onder de WA verzekering valt
4) Er zal discussie komen over de vraag of het geen verzekering is want daar bestaan natuurlijk heel veel regels voor. Dit lijkt me trouwens wel een interessante discussie omdat er ook de vrijheid bestaat om zelf voorzieningen te treffen. Denk aan de z.g. broodfondsen bij minder bedeelde ZZP'ers (hoewel natuurlijk wel in een iets andere orde van grootte) Men zal vrezen dat het hek van de dam is, een beetje vergelijkbaar met de strijd in Amerika van de "dealerships" tegen de directe verkoop van Tesla
5) Financiers zullen een verzekering eisen en die sector staat er niet om bekend dat men open staat voor nieuwe zaken.

Waarschijnlijk zal het bij deze post blijven maar mochten er onder jullie zijn die dit toch eens serieus tegen het licht willen houden, dan kunnen jullie op mijn medewerking rekenen.
 
Last edited:
Jullie zien wel veel activiteit van mij op het forum. Ik heb er tijd voor want zit (hopelijk) in de laatste dagen van een ruime week met griep en uiteindelijk longontsteking. Dus rustig aan doen en alleen af en toe naar buiten. Dan vliegen er wel ook in de nacht wel eens wat dingen door je hoofd en houdt het gedoe met CB me meer dan bezig, vooral ook omdat ik mijn roots in de verzekeringswereld heb.

Het wordt een beetje een verhaal, dus zet jullie schrap. Ik werd nu getriggerd door de opmerking "Verzekering is pas voor grote zaken."

Wat autorijden betreft zijn er risico's. Het grootste risico is dat je anderen schade berokkent bij een ongeval. Die schades kunnen enorm groot zijn en er is een wettelijke plicht om zo'n verzekering af te sluiten. Een goede zaak, lijkt me, ook ter bescherming van die ander.

Met deze verplichte verzekering heb je al deze risico's veilig afgedekt. Daaronder valt trouwens ook de schade die je inzittenden lijden wanneer je door eigen schuld tegen een boom rijdt. Het enige wat hier niet onder valt is de schade aan de bestuurder zelf en de schade aan het voertuig. De schade aan de bestuurder is overigens goedkoop ook te verzekeren met een SVI.

Wat rest is de schade aan het voertuig zelf. Het principe van verzekeren is in feite op één A-4tje uit te leggen. In de praktijk zien we de kolossen van verzekeraars met grote kantoren, vele achtergrondmedewerkers, veel kosten om een stelsel van doorgaans verouderde systemen in de lucht te houden en zo kunnen jullie er ook wel een paar noemen.

Zou het niet game-changing zijn als een groep van Tesla rijders een vereniging opricht die een bankrekening/fonds in stand houdt waarheen elk lid een bedrag overmaakt. We hebben in onze kringen voldoende capaciteit om dit in een mooie cloudtoepassing te plaatsen. Op een webpagina wordt dan doorlopend in realtime (iets als een thermometer) aangegeven wat de stand is. Mocht één van de leden schade aan de auto hebben dan wordt deze schade uit het fonds vergoed. Over zowel de boven- als de ondergrens zijn er afspraken te maken. Wel of geen volledige nieuwwaarde of iets als een max. bedrag en aan de onderzijde een eigen risico. Dat is invulling.
Op de pagina is dan tevens de zien wat er uit het fonds is gegaan en waaraan, uiteraard anoniem.

Verzoeken worden gedocumenteerd bij het bestuur ingediend dat zonodig een extern expert inschakelt. Dat is niet zo kostbaar en gaat snel.

Een voorwaarde is wel dat er solidariteit is, in die zin dat men, als het zichtbaar tegenzit, bijlapt. Voor hetzelfde geld kan dat ook weer meevallen.

Er zijn te verwachten problemen.

1) Er moet, om de wet van de (middel)grote getallen te laten werken, een zeker volume zijn. Het werkt niet bij honderd deelnemers maar bij duizend ligt dat al anders
2) Er zit organisatie aan vast
3) Er zullen deals nodig zijn met bijv. repatriëringsbedrijven, denk ik hoewel dat ook al vaak onder de WA verzekering valt
3) Er zal discussie komen over de vraag of het geen verzekering is want daar bestaan natuurlijk heel veel regels voor. Dit lijkt me trouwens wel een interessante discussie omdat er ook de vrijheid bestaat om zelf voorzieningen te treffen. Denk aan de z.g. broodfondsen bij minder bedeelde ZZP'ers (hoewel natuurlijk wel in een iets andere orde van grootte) Men zal vrezen dat het hek van de dam is, een beetje vergelijkbaar met de strijd in Amerika van de "dealerships" tegen de directe verkoop van Tesla

Waarschijnlijk zal het bij deze post blijven maar mochten er onder jullie zijn die dit toch eens serieus tegen het licht willen houden, dan kunnen jullie op mijn medewerking rekenen.

Prima, zolang als je je risico als vereniging ook weer ergens kan onderbrengen... Anders gaat het bij grote calamiteiten mis (type watersnoodramp in A'dam, 500 Tesla's onder water, ik noem maar wat).
Verder moet een lid van die vereniging significant goedkoper uit zijn dan bij een normale verzekeraar, want de risico's (onverwachte premieverhogingen) zijn hetzelfde. Anders heb je geen bestaansrecht. In de realiteit zal dat alleen gaan wanneer de vereniging groot genoeg is, en de overhead per lid een euro of 150 per jaar lager is dan bij een verzekeraar.
En uiteindelijk is dit gewoon een verzekering dus zul je aan die regels moeten voldoen...
 
Prima, zolang als je je risico als vereniging ook weer ergens kan onderbrengen... Anders gaat het bij grote calamiteiten mis (type watersnoodramp in A'dam, 500 Tesla's onder water, ik noem maar wat).
Verder moet een lid van die vereniging significant goedkoper uit zijn dan bij een normale verzekeraar, want de risico's (onverwachte premieverhogingen) zijn hetzelfde. Anders heb je geen bestaansrecht. In de realiteit zal dat alleen gaan wanneer de vereniging groot genoeg is, en de overhead per lid een euro of 150 per jaar lager is dan bij een verzekeraar.
En uiteindelijk is dit gewoon een verzekering dus zul je aan die regels moeten voldoen...

Het zal hem ook niet worden natuurlijk.
Of er geen constructie bedacht kan worden waarbij het gewoon een onderling fonds kan zijn wijs ik niet direct van de hand.

Ik blijf het echter onaanvaardbaar vinden dat een bedrijf dat mij nog geen tien maanden geleden met een (beslist) aantrekkelijk zakelijk voorstel binnenhaalt, direct probeert om mijn andere producten binnen te roeien mij er ineens uit kan gooien terwijl ik netjes mijn premie heb betaald en geen cent aan schade geclaimd heb. En dat met een tamelijk klantonvriendelijk briefje, ongedateerd (nou ja, november 2014) en door mij ontvangen op 29 november. Als je een brief stuurt, wees dan duidelijk en beloof niet om vóór 1 december een brief te sturen terwijl dat natuurlijk nooit lukt. Wat de gevolgen zijn is op dit forum te lezen.
 
Het zal hem ook niet worden natuurlijk.
Of er geen constructie bedacht kan worden waarbij het gewoon een onderling fonds kan zijn wijs ik niet direct van de hand.

Ik blijf het echter onaanvaardbaar vinden dat een bedrijf dat mij nog geen tien maanden geleden met een (beslist) aantrekkelijk zakelijk voorstel binnenhaalt, direct probeert om mijn andere producten binnen te roeien mij er ineens uit kan gooien terwijl ik netjes mijn premie heb betaald en geen cent aan schade geclaimd heb. En dat met een tamelijk klantonvriendelijk briefje, ongedateerd (nou ja, november 2014) en door mij ontvangen op 29 november. Als je een brief stuurt, wees dan duidelijk en beloof niet om vóór 1 december een brief te sturen terwijl dat natuurlijk nooit lukt. Wat de gevolgen zijn is op dit forum te lezen.

Denk aan het concept van een broodfonds.... maar dan als Tesla fonds
http://www.broodfonds.nl/
Een vriend van me heeft er 1 in Eindhoven opgezet.
Bij 100 deelnemers kan er bij bijv. diefstal 100 keer 1000 Euro uit de potjes worden geschonken zodat er ook geen problemen met schenkrecht ontstaat.... Wellicht is het dan ook geen verzekering ;-)

Daarnaast ben ik van mening dat we ons collectief moeten uitspreken om ALLE verzekeringen bij CB / Achmea zakelijk en privé op te zeggen. Er is al maanden gedoe rondom de verzekeringen en ik begrijp best dat ze van cbds afwillen, maar daar moeten ze de klanten niet de dupe van laten worden. Bij CB heerst de kennelijk de gedachte dat ze de polissen wel kunnen missen omdat de schadestatistiek negatief uitpakt (kleine schades icm hogere herstelkosten dan bij andere merken voor vergelijkbare schades), maar ze vergeten dat de Tesla community wel meer te verzekeren heeft dan alleen deze auto's. Ze worden natuurlijk alleen wakker als het een breed initiatief is....

En de oplossingen liggen voor de hand: Wat is er mis met een eigen risico van bijv. 1000 (of 2000) Euro? Dan heb je alle kleine schades afgedekt en dan hoeft de premie daar niet voor omhoog. Daarnaast meer moeite doen om herstelkosten meer in lijn te brengen met andere merken.... blijft over de lage kans op diefstal van auto en onderdelen (het is geen golf waar 6 keer per jaar de navigatie uit wordt gehaald). Dan lijkt me een lage premie absoluut gerechtvaardigd.....
Nu lijkt het of er op op basis van onderbuikgevoel (het kost te veel) een complete groep klanten wordt afgedankt zonder alternatieven te bekijken, waarbij de calculatie enkel op basis van de verzekering / schadestatistiek van het afgelopen jaar wordt uitgevoerd.....

Nogmaals, het gaat er bij mij niet in dat er gestopt wordt met een product / dienst (m.i. is een verhoging naar bij 2200 Euro bij 75% no claim de facto stoppen...) op basis van calculatie zonder te kijken hoe het beter geregeld had moeten zijn door cbds (in een constructie die op zijn minst door CB werd gedoogd). In de zakenwereld is het m.i. te doen gebruikelijk om eerst te kijken wat er moet gebeuren om e.e.a. door te kunnen laten gaan. Een veel hogere premie zou daarbij de laatste stap moeten zijn.....

Wat vinden jullie?
 
Ik vindt het best om bij eigen schuld €3000 enigenrisico oid te hebben. Naast de wettelijke plicht tbv schade aan anderen, wil ik mij alleen verzekeren tegen diefstal en grote schades. Is het zelfde als met alle andere verzekeringen die ik heb. Ik hoef echt niet de eerste 26 maanden mijn inkomen te verzekeren bij arbeidsongeschiktheid, ook niet ziektewet voor personeel. Een verzekering is er voor om de risico's af te dekken, en ik kan in mijn geval best een hoog enigenrisico dragen of zelf betalen voor diverse zaken. Zal er niet failliet door gaan, en zolang bedrijfsmatig ik géén schade dan alleen een financieel "ongemak" ervaar is dit prima. Veel vergeten dat je een afweging moet maken tussen verzekering en zelf betalen. Dat is wat ons nu ook hier gebracht heeft denk ik... Ok, krasje aan de bumper, velgen kapot gereden, paaltje geraak... gewoon zelf betalen en de verzekering gebruiken waar die voor is, voor bedragen welke echt pijn doen in de portemonnee en je dagelijks leven en/of bedrijfsvoering meer schade aan kunnen richten als je het zelf moet betalen.
 
Ik vindt het best om bij eigen schuld €3000 enigenrisico oid te hebben. Naast de wettelijke plicht tbv schade aan anderen, wil ik mij alleen verzekeren tegen diefstal en grote schades. Is het zelfde als met alle andere verzekeringen die ik heb. Ik hoef echt niet de eerste 26 maanden mijn inkomen te verzekeren bij arbeidsongeschiktheid, ook niet ziektewet voor personeel. Een verzekering is er voor om de risico's af te dekken, en ik kan in mijn geval best een hoog enigenrisico dragen of zelf betalen voor diverse zaken. Zal er niet failliet door gaan, en zolang bedrijfsmatig ik géén schade dan alleen een financieel "ongemak" ervaar is dit prima. Veel vergeten dat je een afweging moet maken tussen verzekering en zelf betalen. Dat is wat ons nu ook hier gebracht heeft denk ik... Ok, krasje aan de bumper, velgen kapot gereden, paaltje geraak... gewoon zelf betalen en de verzekering gebruiken waar die voor is, voor bedragen welke echt pijn doen in de portemonnee en je dagelijks leven en/of bedrijfsvoering meer schade aan kunnen richten als je het zelf moet betalen.

Indien de geclaimde extra schades echt de hoofdreden is dat de premie omhoog zou moeten dan is de oplossing toch simpel?
Eigen risico (evt. als alternatieve keuze) invoeren.

Ik ben het er nl. volledig mee eens dat dat waarvan het verlies niet te dragen is verzekerd moet worden, en dat een klein ongemak voor lief genomen kan worden in ruil voor een lagere premie. Deze mogelijkheid was er destijds niet, en nu voor zover ik weet ook niet.

Bij het aanbieden van de verzekering is destijds gekozen voor geen eigen risico, en daar is actief mee geadverteerd!
cbds (met daarachter de verzekering bij CB) heeft verzuimd om de "nudge" (http://en.wikipedia.org/wiki/Nudge_theory ) in te bouwen waarmee klanten uit economische overwegingen afzien van het claimen van kleine schades.
Dit achteraf bij de klanten neerleggen (financieel / moreel) vind ik dus niet chique....

Zeker niet nu dezelfde "nudge" alsnog toegepast zou kunnen worden....
 
Afgelopen week zijn hier in Tilburg bij mij de winterwielen gemonteerd. Weer een ongekende service, mooie loaner, checklist van zaken die men en passant heeft gecontroleerd (op basis van uitlezen logs), een schoongewassen en gestofzuigde auto. Kortom, waar we blij van worden.

Nu heb ik een garage uit begin 70'er jaren met schuifdeuren. De breedte kan maar net. Vanaf 29 maart zo'n 150 keer in en uit gereden en onlangs dan toch even met linker voorscherm een stukje langs de zijkant van de deur geschuurd. Je kunt het zien, maar alleen als je dichtbij komt. Mijn vorige auto's hadden allemaal wel een paar van dit soort gebruiksschades. Ook de Leaf is al niet meer geheel ongeschonden. Als het oppervlakkig is maakt het mij niet zo veel uit. (en het is aluminium)

En dan komt het. Ik vertelde dat ook bij Tesla en met dezelfde vanzelfsprekendheid waarmee men een probleem aan de auto oppakt (dat lossen we op, de Tesla-approach) werd ik er op gewezen dat ik dit zo kan laten maken. Ik heb ook de opvatting dat de verzekering er is voor de erge dingen maar werd in eerste instantie wel aan het twijfelen gebracht. Dat was dus nog van (net) voor de commotie. Nu weet ik het uiteraard wel. Lekker laten zitten.

Ik kan me voorstellen dat er in het verleden zo flink wat kleine schades gemeld zijn en ja, als zo duidelijk reclame werd gemaakt dat het geen gevolgen heeft (geen eigen risico, geen no-claimverlies) ligt het voor de hand dat men dit eerder ziet als ook weer één van die mooie servicepuntjes. Dat kun je de mensen van Tesla ook weer niet voor de voeten werpen. Zij wijzen de cliënten op de mogelijkheden.

Maar ja, "Even Apeldoorn bellen" is heel iets anders dan "Even Tilburg bellen".

Centraal Beheer had dit gewoon anders moeten aanpakken en als ze nu alsnog een eigen risico invoeren dat is dat voor de toekomst gerepareerd, lijkt me. Hoeveel Tesla's zijn er eigenlijk gestolen? Hoeveel echt grote schades zijn er geweest? Ik hoor hier maar heel weinig over.

Heeft één van jullie daar wat zicht op?

(Nu maar even rust voor de zondag, zit nog wat in de lappenmand maar wil morgen alles weer oppakken)
 
Last edited:
Afgelopen week zijn hier in Tilburg bij mij de winterwielen gemonteerd. Weer een ongekende service, mooie loaner, checklist van zaken die men en passant heeft gecontroleerd (op basis van uitlezen logs), een schoongewassen en gestofzuigde auto. Kortom, waar we blij van worden.

Nu heb ik een garage uit begin 70'er jaren met schuifdeuren. De breedte kan maar net. Vanaf 29 maart zo'n 150 keer in en uit gereden en onlangs dan toch even met linker voorscherm een stukje langs de zijkant van de deur geschuurd. Je kunt het zien, maar alleen als je dichtbij komt. Mijn vorige auto's hadden allemaal wel een paar van dit soort gebruiksschades. Ook de Leaf is al niet meer geheel ongeschonden. Als het oppervlakkig is maakt het mij niet zo veel uit. (en het is aluminium)

En dan komt het. Ik vertelde dat ook bij Tesla en met dezelfde vanzelfsprekendheid waarmee men een probleem aan de auto oppakt (dat lossen we op, de Tesla-approach) werd ik er op gewezen dat ik dit zo kan laten maken. Ik heb ook de opvatting dat de verzekering er is voor de erge dingen maar werd in eerste instantie wel aan het twijfelen gebracht. Dat was dus nog van (net) voor de commotie. Nu weet ik het uiteraard wel. Lekker laten zitten.

Ik kan me voorstellen dat er in het verleden zo flink wat kleine schades gemeld zijn en ja, als zo duidelijk reclame werd gemaakt dat het geen gevolgen heeft (geen eigen risico, geen no-claimverlies) ligt het voor de hand dat men dit eerder ziet als ook weer één van die mooie servicepuntjes. Dat kun je de mensen van Tesla ook weer niet voor de voeten werpen. Zij wijzen de cliënten op de mogelijkheden.

Maar ja, "Even Apeldoorn bellen" is heel iets anders dan "Even Tilburg bellen".

Centraal Beheer had dit gewoon anders moeten aanpakken en als ze nu alsnog een eigen risico invoeren dat is dat voor de toekomst gerepareerd, lijkt me. Hoeveel Tesla's zijn er eigenlijk gestolen? Hoeveel echt grote schades zijn er geweest? Ik hoor hier maar heel weinig over.

Heeft één van jullie daar wat zicht op?

(Nu maar even rust voor de zondag, zit nog wat in de lappenmand maar wil morgen alles weer oppakken)
Haha ja voor Tesla is schadewerk gewoon bijna de enige omzet die een SC zelf maakt, de rest is voor het overgrote deel garantiewerk en rijklaar maken. En die omzet wordt ook nog volledig betaald door de verzekering van een ander ook, wie wil dat niet (ziekenhuizen en tandartsen zijn daar ook goed in (geweest... de tijden veranderen)).
 
Haha ja voor Tesla is schadewerk gewoon bijna de enige omzet die een SC zelf maakt, de rest is voor het overgrote deel garantiewerk en rijklaar maken. En die omzet wordt ook nog volledig betaald door de verzekering van een ander ook, wie wil dat niet (ziekenhuizen en tandartsen zijn daar ook goed in (geweest... de tijden veranderen)).

Alleen, ze doen dit niet zelf. Ik zou naar een herstelbedrijf moeten gaan en kon kiezen tussen Tilburg en Eindhoven. Dus ik betwijfel dit.
 
Alleen, ze doen dit niet zelf...
Dat weet ik wel zeker. Ik ben door CB via Tesla verwezen naar ABS Splinter in Amsterdam om een parkeerschade te laten verhelpen.
Tot mijn verbazing heeft het herstelbedrijf - uiteraard na toestemming van Tesla en mijzelf - ook nog wat garantiedingetjes op kosten van Tesla verholpen.
(Piepende deurhendel en krassend raammechanisme linksachter).

Was uiteindelijk een schade van € 725 excl. BTW. Eerlijk gezegd viel het me mee qua kosten voor bumper repareren en geheel overspuiten. Zou niet heel erg teleurgesteld zijn geweest als dit onder eigen risico was gevallen.

Maar ja, wie is hier nou de verzekeraar? À la: Wie is hier nou de snackbar? New Kids Nitro - YouTube. (Waar ze trouwens de lekkerste satésaus van Brabant hebben, maar dat is off topic.)
 
Last edited:
Bij delta lloyd kun je toch voor 850 euro terecht? Probleem opgelost lijkt me.

Een minimale kleine verhoging zo te zien. Acceptabel voor mij.
Ik ga me niet al te veel zorgen maken ivm CB.
Het is zoals het is en veranderen kunnen we het niet.
Ik ga vandaag eens mijn verzekeringsagent contacteren, tevens goede vriend en kijken wat hij kan adviseren.
Ik ga zeker niet wachten op CB totdat ze met de verhoging aankomen en dat ik dan met hoge spoed een andere maatschappij moet zoeken.
Bedankt voor het antwoord
 
Lol. Vandaag brief van CB binnen gekregen.
Jaarpremie 3748€, al zie ik dat ik plots 0 schadevrije jaren heb in plaats van 20+.
Heeft dus geen betoog nodig dat ik iets anders ga zoeken.
Iemand anders een andere brief gekregen met andere bedragen?
 
Omdat het andere draadje over verzekeringen nu vooral over de Nederlandse situatie gaat, gebruik is dit draadje om wat info te geven over de situatie van de Belgische klanten die via CB / CBDS verzekerd zijn.

Neem onderstaande info aub. met de nodige voorzichtigheid, gezien nog niets officieel bevestigd is.

1. Voor bestaande Belgische klanten met een lopende polis is er nog geen wijziging in voorwaarden of tarief gecommuniceerd.

2. Belgen met een offerte van CB via CBDS kunnen af te rekenen hebben met verval van hun originele ontvangen offerte en zullen wellicht van CBDS een nieuwe offerte ontvangen.

Voor deze bewering heb ik 2 indicaties:

a) zopas CB-Belg aan de lijn gehad wiens wagen overmorgen moet geleverd worden en volgens die was er vanuit CB nog niets geregeld. Betrokkene belde mij om zijn dossier alsnog via ons kantoor geregeld te krijgen.

b) deze morgen CB-Belg gehad met +/- hetzelfde verhaal, alleen wordt die zijn wagen morgen geleverd. Deze laatste was telefonisch een nieuwe offerte beloofd. Uit de telefoon bleek dat die niet langer via CB zou lopen, maar via AXA. Dit strookt met wat in Nederland gesuggereerd wordt mbt. fameus haar in de boter tussen CB en CBDS. Aangezien betrokkene offerte nog niet ontvangen heeft, hebben we er momenteel het raden naar aan welke prijs en onder welke voorwaarden AXA zijn aanbod doet.

De keuze voor AXA is niet helemaal onlogisch. Enerzijds is CB niet echt actief in België, terwijl AXA er 1 van de grote verzekeraars is.

Op de thuismarkt (Frankrijk) is AXA vorige week net begonnen met een promocampagne voor haar APP #AXADrive. Je kan er volgende prijs mee winnen: 1 weekje rijden met Tesla Model S.
Zie http://vimeo.com/113579324 .

Dat AXA de Tesla als prijs aanbiedt en in de verf zet, zou er m.i. dus ook wel eens kunnen op wijzen dat zij inmiddels ook akkoord met Tesla sloten of dat ze alvast op die markt willen mikken.

Nogmaals, deze mededeling is geschreven op basis van deducties. Zodra ik nieuws heb die bovenstaande versterkt (of ontkent), kom ik hierop terug.
 
2. Belgen met een offerte van CB via CBDS kunnen af te rekenen hebben met verval van hun originele ontvangen offerte en zullen wellicht van CBDS een nieuwe offerte ontvangen.

Voor deze bewering heb ik 2 indicaties:

a) zopas CB-Belg aan de lijn gehad wiens wagen overmorgen moet geleverd worden en volgens die was er vanuit CB nog niets geregeld. Betrokkene belde mij om zijn dossier alsnog via ons kantoor geregeld te krijgen.

Patrick,

ik vermoed dat je met dit voorbeeld op mij doelt.

Ik had inderdaad bij bestellen van mijn MS een offerte gevraagd en gekregen bij CB in september 2014. Dit aan de gekende oude voorwaarden. So far so good.

Na een telefoon van Tesla (vrijdag 28/11) dat mijn wagen 9 dagen later geleverd zou worden (maandag 8/12) - nam ik zelf onmiddelijk terug contact op met CB om de laatste details te regelen.


Er werd me door CB telefonisch beloofd binnen enkele dagen per mail de nodige documenten door te sturen zodat ik kon aantonen verzekerd te zijn.
7 dagen later (vrijdagavond 5/12) nog steeds niets ontvangen.

Ik heb toen een mail gestuurd naar CB dat ze mij als klant in de kou lieten staan - want ik had nog steeds geen papieren en zou zo mijn MS niet kunnen gaan ophalen!
Heb hen gemeld dat ik niet meer verder met hen in zee wou gaan - en kreeg verbazend snel een mailtje terug met boodschap : Ok.

Kan me niet van het gevoel ontdoen dat ze me liever kwijt waren als klant... goed bezig CB - mission accomplished.

Patrick heeft me toen uit de nood geholpen met een verzekering te regelen op een minimum van tijd. Het feit dat Tesla toen net enkele dagen vertraging had met leveren van batterijen gaf ons genoeg tijd om een papieren afschift bij mij thuis te krijgen en hiermee kon ik mijn MS wel ophalen.

Ik kan persoonlijk Patricks hulp enorm apprecieren en aanbevelen - en moesten er mensen zijn die twijfelen - stuur Patrick gerust een PM voor details ivm zijn aanbod.
Kijk anders ook eens op : http://www.teslaverzekering.com/

Weet niet of dit enkel mogelijk is voor belgische MS rijders of ook voor onze nederlandse vrienden...
 
Last edited:
Patrick,

ik vermoed dat je met dit voorbeeld op mij doelt.
....
Weet niet of dit enkel mogelijk is voor belgische MS rijders of ook voor onze nederlandse vrienden...

Hans,

Na jouw dossier zijn er hier nog enkele gepasseerd. Ik had het dus niet specifiek over dit van jou, maar ....dank voor de loftuitingen.
Ik heb ook al enkele aanvragen van Noorderburen ontvangen, maar kan daar momenteel niet op ingaan.

Mijn verslag van gisteren (gedeeltelijk vermoedens) kan inmiddels wat aangevuld worden:

- verzekeraar AXA, die ik vorig jaar bevraagd heb om iets uit te werken voor Teslagebruikers en die toen weigerde, deed dit nu wel op vraag van een grote bedrijfsmakelaar. Het zal dus ook een verhaal worden dat niet door andere makelaars kan verdeeld worden. En is een affinity-groep Tesla gecreëerd. Net zoals AXA er ook lopen heeft voor onder meer Opel en Peugeot.

- CBDS heeft blijkbaar met betrokken makelaar een akkoord gesloten om daar de Belgische prospecten naar toe te geleiden. Net als in Nederland gebeurt dit onder de nieuwe naam European Automotive Services en voorlopig(?) nog onder emailadres van CBDS. Aangezien CBDS staat voor +/- Centraal Beheer Direct Services is dit een vreemde vorm van deloyaliteit van de tussenpersoon tov. zijn provinciaal/moederbedrijf. M.i. te vergelijken met een plaatselijke Volkswagen-garagehouder die zijn kandidaat-kopers aanraadt om toch maar beter een Volvo te kopen. Gezien noch CB, noch CBDS echt duidelijk maken wat er nu juist gebeurt/gebeurd is, kan je alleen vermoeden dat de banden tussen beiden doorgeknipt zijn en dat de laatste halsoverkop naar oplossingen zocht om te kunnen blijven verkopen én de eerste misschien in eerste instantie focust op sanering van zijn blijkbaar verlieslatende portefeuille.

- vandaag wist nog iemand mij mede te delen dat hij al 3 keer bij CB gepolst had voor offerte voor zijn eigen risico (profiel van jonge gast) en dat ze daar zouden verteld hebben dat CB vanaf 2015 geen Belgische klanten meer accepteren. Ook voorwaardelijk dus (komt uit mail van prospect en is dus geen officiële mededeling).

- of CBDS nog het vertrouwen geniet van Tesla zelf is momenteel niet uit te maken, wegens gebrek aan communicatie van Tesla hierover. Wat ik voel is dat er de laatste paar dagen toch nogal wat mensen vanuit Tesla-sales in België mijn gegevens meekrijgen. Dit kan natuurlijk te maken hebben met de windstilte en onduidelijkheid van CB en CBDS tot heden, terwijl er nog tal van wagens dit jaar tot bij hun eigenaar moeten geraken.

- Tot heden heb ik 1 tarief gezien die via de AXA-affinity uitgebracht werd. Dit is onvoldoende om inzicht te kunnen krijgen in hun tariefstructuur. Het ene tarief lag erg dicht bij wat via mijn leveranciers kan bekomen worden. Qua voorwaarden zijn er verschillen in + en - .