Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb altijd op de iPhone TomTom erbij. idd Traffic info is véél beter hierop. Als je een route ingeeft in je Tesla zie je niet eens de file aangezien de blauwe lijn over de kleurtjes van de file ligt.... of ik doe iets fout... maar ik moet altijd mijn route uitzetten om te zien of er file is volgens Google.

Ik ben kleurenscheel (niet -blind, dus zie wel kleuren maar haal vanalles door elkaar). Dus heb nooit iets gesnapt van die kleurtjes, zag het onderscheid niet.

Ik hoop dat V6 me blij gaat maken en ik er wel iets aan heb! :)
 
Ik heb begrepen dat de 'file informatie' in het 17" display wel van Google komt, maar geen real-time informatie is.
Meer een kansberekening op basis van drukte in het verleden op die locatie. Klopt waarschijnlijk ook redelijk.

Op mijn iPhone loopt Waze, zoals ik al vaker heb gezegd. Die heeft wel real-time traffic info, namelijk die van andere Waze-gebruikers.
Plus ook nog een beetje leuk socializen met die andere Wazers, zoals chat, meldingen over obstakels e.d. doorgeven, bedankjes daar weer voor, etc.
Als we die functionaliteit op de Tesla hardware konden krijgen, was ik tevreden. (Google kocht Waze in juni 2013)
 
Alles valt of staat met de kwaliteit van hun traffic data en de keuzes van hun databronnen. Als ik Elon hoorde tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering gingen andere Tesla's een grote rol spelen als bron. In Nederland is dat zo slecht nog niet, maar in België ligt de hoeveelheid van Tesla's wel wat lager.

Ik weet het ook niet meer uit mijn hoofd dus ben het even gaan opzoeken. Hier is de link naar de transcript van de laatste shareholder meeting:
Tesla Motors' (TSLA) CEO Elon Musk Hosts 2014 Annual Stockholder Meeting And Public Webcast (Transcript) | Seeking Alpha

En dit is wat hij gezegd heeft:
"So, as the number of Model Ss in the neighborhood increases, the quality of the traffic will actually improve quite considerably and we're also bringing in data source, multiple other data sources. So it's like something like 20 million other data sources, but with priority given to the Model S as a data source."

Dit kan enkel indien ze de data van andere systemen integreren en laat ons hopen dat Tom Tom erbij zit.
Een andere piste is dat ze toegang hebben tot on-line Mobileye data maar ik weet niet in hoeverre Mobileye zoiets al mogelijk maakt.
 
Ik weet het ook niet meer uit mijn hoofd dus ben het even gaan opzoeken. Hier is de link naar de transcript van de laatste shareholder meeting:
Tesla Motors' (TSLA) CEO Elon Musk Hosts 2014 Annual Stockholder Meeting And Public Webcast (Transcript) | Seeking Alpha

En dit is wat hij gezegd heeft:
"So, as the number of Model Ss in the neighborhood increases, the quality of the traffic will actually improve quite considerably and we're also bringing in data source, multiple other data sources. So it's like something like 20 million other data sources, but with priority given to the Model S as a data source."

Dit kan enkel indien ze de data van andere systemen integreren en laat ons hopen dat Tom Tom erbij zit.
Een andere piste is dat ze toegang hebben tot on-line Mobileye data maar ik weet niet in hoeverre Mobileye zoiets al mogelijk maakt.

Het stemt me wel hoopvol en ik zal de navigatie zeker een tweede kans geven. Nu gebruik ik hem maar af en toe. Ik ben al verschillende keren door het centrum gestuurd met vertraging tot gevolg.
 
Advanced Driver Assistance Systems

Gisteren heb ik al iets geschreven over de samenwerking tussen Tesla en Mobileye.
Vandaag ben ik opnieuw een interessant background artikel tegengekomen over ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

Blijkt dat de Obama administratie maandag heeft aangekondigd dat ze een aantal technologische snufjes, die kunnen helpen ongevallen te vermijden, verplicht gaan maken voor nieuwe wagens. Obama administration to require anti-collision tech on cars and trucks | New York Post

"Adding the technology to new vehicles or retrofitting existing ones is expected to cost about $100 to $200 per vehicle."

In een ander artikel, dat eerder gericht is op het potentieel van het Mobileye aandeel, staan een paar interessante zaken rond wat er bvb in Europa in de nabije toekomst gevraagd wordt aan veiligheidssystemen om nog aan 5 sterren te geraken.

Elon gaat er prat op dat de Model S een super veilige wagen is waar nog geen enkel dodelijk ongeval mee is gebeurd (op die ene vluchtende dief na als ik mij niet vergis).
Ik verwacht dan ook dat hij dit soort technologie snel op de Model S en Model X gaat willen introduceren. Kwestie dat hij de Model S en Model X kan blijven pluggen als super veilig.

In dit verband nog even het fameuze stukje uit de Q2 conf call met de analysten:
Tesla Motors' (TSLA) CEO Elon Musk on Q2 2014 Results - Earnings Call Transcript | Seeking Alpha

"I mean another thing, our CapEx and R&D numbers are better than they appear because there are things you don't know about."

:rolleyes:
 
Ik heb begrepen dat de 'file informatie' in het 17" display wel van Google komt, maar geen real-time informatie is.
Meer een kansberekening op basis van drukte in het verleden op die locatie. Klopt waarschijnlijk ook redelijk.

Geen idee hoe maps aan de file info komt, maar dat het kansberekening zou zijn lijkt me sterk. Hij geeft regelmatig exact aan waar een file begint zonder dat er doorgaans een file op die plek staat. B.v. voor de brug over de ringvaart of de schipholtunnel. Ze krijgen die data vast van een derde partij, maar willen daar niets over kwijt blijkbaar.
 
Geen idee hoe maps aan de file info komt, maar dat het kansberekening zou zijn lijkt me sterk. Hij geeft regelmatig exact aan waar een file begint zonder dat er doorgaans een file op die plek staat. B.v. voor de brug over de ringvaart of de schipholtunnel. Ze krijgen die data vast van een derde partij, maar willen daar niets over kwijt blijkbaar.

By the way, I like your handle "e-Rik". :cool:

Ze gebruiken toch gewoon Google Maps dus zou die file informatie niet dezelfde info zijn die ook op je Android telefoon zichtbaar is?
Ik kan het helaas niet controleren, moet nog even geduld uitoefenen alvorens ik mijn S heb.

Tijdens een proefrit 2 weken terug heb ik in elk geval kunnen zien dat de file info wel degelijk real-time is.
Ipv een half uur is de proefrit toen uitgelopen tot 3 uur door de file en ik vond dat helemaal niet erg. :smile:
 
Geen idee hoe maps aan de file info komt, maar dat het kansberekening zou zijn lijkt me sterk. Hij geeft regelmatig exact aan waar een file begint zonder dat er doorgaans een file op die plek staat. B.v. voor de brug over de ringvaart of de schipholtunnel. Ze krijgen die data vast van een derde partij, maar willen daar niets over kwijt blijkbaar.

Dit is volgens mij de informatie die je ook via app's kan krijgen en die wordt gevoed door mobiele telefoons die niet bewegen op een bepaalde lokatie. Vodafone is hier ooit mee begonnen, maar nu werken er meerdere partijen mee. De grap is dat de vertraging een minuutje is of zo, dus is het zeer accuraat. Ben heel benieuwd of dit ook zo goed in het buitenland werkt.
 
Dit is volgens mij de informatie die je ook via app's kan krijgen en die wordt gevoed door mobiele telefoons die niet bewegen op een bepaalde lokatie. Vodafone is hier ooit mee begonnen, maar nu werken er meerdere partijen mee. De grap is dat de vertraging een minuutje is of zo, dus is het zeer accuraat. Ben heel benieuwd of dit ook zo goed in het buitenland werkt.

zie wikipedia over Google Traffic - de verklaring voor het accuraat zijn van deze data

Crowdsourced traffic data[edit]

Cellular telephone companies constantly monitor the locations of user devices. One tracking method is triangulation, whereby the distance (time delay) to three or more surrounding cell phone towers is measured. Another tracking method monitors the exact user coordinates determined by a GPS inside the phone. GPS-equipped cellphones began appearing in 2004,[SUP][6][/SUP] and by 2011, the U.S. Federal Communications Commission required that all new cellular phones be equipped with a GPS.[SUP][2][/SUP]
Google Traffic works by analyzing the GPS-determined locations transmitted to them by a large number of users. By calculating the speed of users along a stretch of road, Google is able to generate a live traffic map.[SUP][7][/SUP] Google processes the incoming raw data about device locations, and then excludes anomalies such as a postal vehicle which makes frequent stops. When a threshold of users in a particular area is noted, the overlay along roads and highways on the Google map changes color.[SUP][2][/SUP]
Soliciting electronic information from a large group of people this way is referred to as crowdsourcing.
Google stated: "When we combine your speed with the speed of other phones on the road, across thousands of phones moving around a city at any given time, we can get a pretty good picture of live traffic conditions".[SUP][8][/SUP]
 
Ik heb ook nog nooit een auto een naam gegeven maar ook nog nooit een auto gehad die met regelmaat updates kreeg.
Misschien handig in de toekomst als je a la Apple's Siri commando's kan geven aan je Tesla.
Met de vorige auto's ook nooit gehad, maar nu telkens 's morgens de vraag of ik 'Tess' nodig heb of dat mijn vrouw haar mee mag hebben...
 
Na zo'n 16K km en 3-tal keren problemen met lage 12V batterij spanning, riep Tesla me 2 weken geleden zelf binnen om eens te checken; was een van de eersten in Aartselaar. Niks gevonden.
Deze week weer gestrand, op flatbed naar Aartselaar en na diagnose nieuwe grote batterij gekregen. Enkele relais zouden het begeven hebben. De service moet gezegd worden was fantastisch, zoals jullie wel verwachten. Werd continu op de hoogte gehouden van de status, er was geen loaner meer beschikbaar maar een huurwagen werd afgeleverd waar ik het wou. Nu begrijp ik waarom ze destijds mijn rijbewijsnr. voor nodig hadden, en ik heb blijkbaar ook een nieuw adres. Alles werd snel afgehandeld zodat ik maar 1 dag in de dino moest rijden, onvoorstelbaar hoe snel je die Tesla mist! Vandaag ben ik hem terug gaan ophalen in Aartselaar omdat ik toch in de buurt was, en morgen mag ik er alweer naartoe, zij het dan voor de opening. Geweldige service!


image.jpg
 
Er is was onduidelijkheid over de navigatie in de Tesla, hier een poging wat toe te lichten.

De kaarten op het 17" scherm komen van Google. De rijsnelheden ook en zijn inderdaad nagenoeg real-time. Dus niet berekend op basis van ervaringen uit het verleden. De rijsnelheden worden met name bepaald door het verzamelen van GPS data van andere gebruikers van Google Maps. Of Tesla deze informatie doorstuurt naar Google weet ik niet. Als het anoniem gebeurt zou dat best mogen van mij, om de weer te geven rijsnelheden verder te verbeteren.

De navigatie software zelf is van Navigon. Dat is wat je ziet achter het stuur, dat is de stem die je hoort, maar ook wat de route op het 17" scherm tekent.

Dat Navigon de route bepaalt kun je mooi zien op plekken waar de wegen zijn aangepast en, zoals wij laatst zagen in Zeeland, Navigon rustig niet bestaande wegen aanhoudt en tekent bovenop de kaarten van Google die al wel up to date zijn.

De Google kaarten hebben inderdaad de beschikking over de rijsnelheden, de Navigon software niet en kan hierdoor geen rekening houden met files bij het berekenen van de route. Op de iPhone gebruikt de Navigon app hiervoor data van Inrix, grote kans dat die data ook in v6.0 gebruikt zal worden. En met een update van de kaarten zijn de problemen in Zeeland hopelijk ook voorbij.
 
Er is was onduidelijkheid over de navigatie in de Tesla, hier een poging wat toe te lichten.

De kaarten op het 17" scherm komen van Google. De rijsnelheden ook en zijn inderdaad nagenoeg real-time. Dus niet berekend op basis van ervaringen uit het verleden. De rijsnelheden worden met name bepaald door het verzamelen van GPS data van andere gebruikers van Google Maps. Of Tesla deze informatie doorstuurt naar Google weet ik niet. Als het anoniem gebeurt zou dat best mogen van mij, om de weer te geven rijsnelheden verder te verbeteren.

De navigatie software zelf is van Navigon. Dat is wat je ziet achter het stuur, dat is de stem die je hoort, maar ook wat de route op het 17" scherm tekent.

Dat Navigon de route bepaalt kun je mooi zien op plekken waar de wegen zijn aangepast en, zoals wij laatst zagen in Zeeland, Navigon rustig niet bestaande wegen aanhoudt en tekent bovenop de kaarten van Google die al wel up to date zijn.

De Google kaarten hebben inderdaad de beschikking over de rijsnelheden, de Navigon software niet en kan hierdoor geen rekening houden met files bij het berekenen van de route. Op de iPhone gebruikt de Navigon app hiervoor data van Inrix, grote kans dat die data ook in v6.0 gebruikt zal worden. En met een update van de kaarten zijn de problemen in Zeeland hopelijk ook voorbij.

ik meen dat de gegevens niet van GPS komen (GPS is enkel ontvanger, stuurt niks terug) - maar van de GSM.
's nachts gaat dat wel eens fout. dat blijkt de gemiddelde snelheid op de snelweg laag te zijn, niet wegens de drukte; maar wegens enkel vrachtwagens@90km/u.
 
ik meen dat de gegevens niet van GPS komen (GPS is enkel ontvanger, stuurt niks terug) - maar van de GSM.
's nachts gaat dat wel eens fout. dat blijkt de gemiddelde snelheid op de snelweg laag te zijn, niet wegens de drukte; maar wegens enkel vrachtwagens@90km/u.

De gegevens komen van de GPS data van mensen die Google Maps (applicatie op Android/Iphone), maar ook van talloze andere Android gebruikers.

TomTom gaat zelfs nog een stap verder. Aan de hand van de GPS data die hun devices terugsturen worden kaartaanpassingen gedaan. Als iedereen dus plots ergens naast een weg te rijden, gaat TomTom proactief hun map aanpassen. Ooit eens een powerpoint over gezien. TomTom beheert zijn eigen mappen (heeft daar ooit Tele Atlas voor gekocht). Navigon gebruikt mappen van een provider (Navteq) en kan ze dus niet aanpassen.