Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een aardig 'weetje' over GPS data in de MS. Ik kwam er laatst achter dat die ook gebruikt wordt voor de berekening/grafieken van het gemiddelde verbruik. (en dus niet de info van de odometer).
Toen de MS werd teruggebracht op een trailer stond er een vlakke lijn op 0 gemiddeld gebruik de laatste 10 km en een enorme spike van het afrijden van de auto aan het eind. De passieve verplaatsing op de trailer werd dus netjes geregistreerd voor het gemiddelde. (zo zag ik op de app ook mijn auto 'geparkeerd' onderweg zijn op de A12 op zijn volgende reis naar Tilburg)

Andersom wordt het verbruik als je stilstaat ook opgenomen in de berekening van het gemiddelde. Pas de auto een tijdje met de airco aan voor de deur laten staan. Een aantal km na wegrijden merk ik de enorme piek in het verbruik (ver boven 600km) op en twijfel ik even aan mezelf (ben ik echt zo als een idioot weggereden?). Tot het tot me doordringt dat dit het gevolg is van energieverbruik van de airco toen ik stilstond.

Dat zou ook een alibi kunnen zijn voor Wiebes valetparking chauffeur. Als die een uurtje heeft staan wachten en af en toe een rondje heeft gereden om geen parkeerbon te vangen, krijg je ook een hele wilde grafiek.
 
ik meen dat de gegevens niet van GPS komen (GPS is enkel ontvanger, stuurt niks terug) - maar van de GSM.

Ik zou zeggen dat de locatie bepaald wordt via GPS en dat die gegevens via GSM data wordt teruggestuurd naar bijv. Google of Navigon.

Misschien denk je aan een experiment van een tijd geleden tussen, ik meen, Vodafone en TomTom, waar Vodafone de verplaatsingen van mensen ging meten a.h.v. de snelheid waarmee hun telefoon van de ene GSM mast naar de andere verbinding maakte. Aan deze meting doet dan iedere Vodafone gebruiker mee, ongeacht of ze dat weten/willen. Maar deze meting is niet heel precies, want je weet niet of iemand stil staan voor een stoplicht of dat er een file is. En ook niet of iemand op een parallelweg rijdt. De informatie die via GPS wordt verzameld is veel preciezer dan dat.
 
Met triangulation is de positie, dacht ik, toch best nauwkeurig te bepalen?

Jawel, maar dit werkt precies andersom. Triangulation gebruik je als je op je eigen telefoon wilt bepalen waar je bent. Wat TomTom en Vodafone deden was het volgen van telefoons door te registreren met welke GSM mast ze verbinding hadden. Als je een paar keer van mast bent gewisseld, omdat je bijvoorbeeld in een auto zit, kunnen ze uitrekenen wat je snelheid ongeveer was. Voor zover ik weet, maar daar kan ik naast zitten, heeft je GSM maar met 1 mast gelijktijdig een verbinding.
 
Geen idee hoe maps aan de file info komt, maar dat het kansberekening zou zijn lijkt me sterk. Hij geeft regelmatig exact aan waar een file begint zonder dat er doorgaans een file op die plek staat. B.v. voor de brug over de ringvaart of de schipholtunnel. Ze krijgen die data vast van een derde partij, maar willen daar niets over kwijt blijkbaar.

Ik merk inderdaad ook dat de file-informatie zeer betrouwbaar is. Het klopt vaak tot op enkele tientallen meters, ook waar langzaam rijden overgaat in stilstaan en andersom. Mijn conclusie is dat degene die deze informatie aanlevert kan beschikken over de gegevens van de meetlussen in het wegdek. Volgens mij heeft alleen Rijkswaterstaat die informatie, maar ze zullen die vast ten gelde maken en verkopen aan derden. Die dan weer doorleveren aan partijen als Tesla.
 
Ik merk inderdaad ook dat de file-informatie zeer betrouwbaar is. Het klopt vaak tot op enkele tientallen meters, ook waar langzaam rijden overgaat in stilstaan en andersom. Mijn conclusie is dat degene die deze informatie aanlevert kan beschikken over de gegevens van de meetlussen in het wegdek. Volgens mij heeft alleen Rijkswaterstaat die informatie, maar ze zullen die vast ten gelde maken en verkopen aan derden. Die dan weer doorleveren aan partijen als Tesla.

Voor België is die "lus-informatie" in elk geval ook gewoon beschikbaar bij Google.
 
Lees net dat bij SC Aartselaar (bij Antwerpen) ook een Supercharger komt:
https://twitter.com/teslaclubbe/status/502523633668218880

klopt, en de bron is betrouwbaar : Kim

- - - Updated - - -

Ik zou zeggen dat de locatie bepaald wordt via GPS en dat die gegevens via GSM data wordt teruggestuurd naar bijv. Google of Navigon.

Misschien denk je aan een experiment van een tijd geleden tussen, ik meen, Vodafone en TomTom, waar Vodafone de verplaatsingen van mensen ging meten a.h.v. de snelheid waarmee hun telefoon van de ene GSM mast naar de andere verbinding maakte. Aan deze meting doet dan iedere Vodafone gebruiker mee, ongeacht of ze dat weten/willen. Maar deze meting is niet heel precies, want je weet niet of iemand stil staan voor een stoplicht of dat er een file is. En ook niet of iemand op een parallelweg rijdt. De informatie die via GPS wordt verzameld is veel preciezer dan dat.

Zoals Thimo opmerkt : ik heb een Android-smartphone; en kan mijn locatie opvragen op basis van GSM (geen typfout) Ook op grote evenementen zoals Rock Werchter en Pinkpop worden de volksstromen gevolgd via GSM-locatie.
 
Gisteren is de auto flink onderhanden genomen op het SC in Amsterdam. Ook nieuwe software gekregen, die er voor zorgen kan (heb het allemaal nog niet verder uitgezocht en heb ook nog niet gekeken naar het realeasenummer) dat het cache-geheugen 's nachts weer vrijgemaakt wordt. Af en toe zijn er problemen met de eerdere software door het vollopen van dat geheugen. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat uitwerken, bij een lange rit achter pvh aan richting St. Tropez...
 
Gisteren is de auto flink onderhanden genomen op het SC in Amsterdam. Ook nieuwe software gekregen, die er voor zorgen kan (heb het allemaal nog niet verder uitgezocht en heb ook nog niet gekeken naar het realeasenummer) dat het cache-geheugen 's nachts weer vrijgemaakt wordt. Af en toe zijn er problemen met de eerdere software door het vollopen van dat geheugen. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat uitwerken, bij een lange rit achter pvh aan richting St. Tropez...

Oh, dat zou fantastisch zijn!
Ik begon al grijze haren te krijgen van die vastlopers/vertragers.
 
OK, net even gekeken: versie 5.12 (1.64.38).
Maar ik had begrepen dat er ergens in te stellen zou zijn wanneer hij het cache-geheugen zou legen, maar dat kan ik niet vinden.
Wellicht is dat iets dat ze alleen in Amsterdam kunnen instellen.
Overigens verder niets dan lof: was weer eens een ervaring die in het rijtje 'super' kan worden bijgeschreven.
 
OK, net even gekeken: versie 5.12 (1.64.38).
Maar ik had begrepen dat er ergens in te stellen zou zijn wanneer hij het cache-geheugen zou legen, maar dat kan ik niet vinden.
Wellicht is dat iets dat ze alleen in Amsterdam kunnen instellen.
Overigens verder niets dan lof: was weer eens een ervaring die in het rijtje 'super' kan worden bijgeschreven.

Oh bummer. Ik heb ook 5.12 maar nog steeds vastlopers.
 
Ik merk inderdaad ook dat de file-informatie zeer betrouwbaar is. Het klopt vaak tot op enkele tientallen meters, ook waar langzaam rijden overgaat in stilstaan en andersom. Mijn conclusie is dat degene die deze informatie aanlevert kan beschikken over de gegevens van de meetlussen in het wegdek. Volgens mij heeft alleen Rijkswaterstaat die informatie, maar ze zullen die vast ten gelde maken en verkopen aan derden. Die dan weer doorleveren aan partijen als Tesla.

Rijkswaterstaat deelt deze gegevens aan een publiek private samenwerking waar ook TomTom en ANWB in zitten.