Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ja graag, de Tesla Model S App is verkrijgbaar in de US AppStore maar kan je eens vragen wanneer deze App in de NL-store beschikbaar komt naar hun verwachting.

Waarschijnlijk pas tweede helft van augustus. Vorige week heb ik de app via een Amerikaans account op mijn Iphone gezet. Werkt prima, alleen ( kleinigheid) mijn auto is nog niet klaar.

Het is wel heel leuk om een paar keer per dag te kijken of hij al klaar is!
 
Net de nieuwe autoweek van deze week gelezen! De Model S komt als winnaar uit de test tegen een Mercedes CLS 500 :) Wel jammer dat de geteste acceleratie van 0 -100 hoger wordt weergeven dan de fabrieksopgave.. Ik heb sowieso het idee dat er behoorlijk verschil zit in geteste acceleratie tijden. Voor de P85 heb ik nu, 3.9/4.2/4.4/4.6 en nu weer bij deze test 5.0 gezien (meeste testen die ik heb gelezen waar 0 - 60 miles, dus dat is iets van 96 km/u?) Ik heb zelf gekozen voor een Performance, dus zou het best fijn vinden dat deze meerprijs ook daadwerkelijk het verschil maakt met een standaard 85.
 
Motor Trend kwam zelfs op 3.9 voor een P85 (0-96). De "standaard" 85 laat waarschijnlijk ook vrijwel 99% van mede weggebruikers achter zich. Maar toch, de meerprijs van een P85 zou in ieder geval voor een betere acceleratie moeten zorgen dan 5.0 seconden. En uit ervaring weet ik dat een halve tot hele seconde, ook al klinkt het weinig, zeer merkbaar is.
 
Autoweek 29 17-24 juli 2013, Tesla Model S vs Mercedes CLS 500:
scan1.jpg
scan2.jpg
scan3.jpg
scan4.jpg
scan5.jpg
scan6.jpg
scan7.jpg
scan8.jpg
 
Last edited:
View attachment 25744
de rode stekker en rode werktafel zijn op komst.
nu ga ik een glas drinken in mijn Store...

Frank, het is werkelijk schitterend, ik kan niet anders zeggen. Maar dat gootsteentje (is dat Belgisch?) is Da Bomb!

- - - Updated - - -


Inderdaad leuk maar een beetje een herhaling van de films die Tesla al eerder zelf gepost heeft in een aantal weken. Ik heb begrepen dat Tesla deze fabriek en machines heeft overgenomen van een andere autofabrikant. De vraag die rijst is dus: hoe uniek is dit productieproces? Ik heb ook wel andere automerken geproduceerd zien worden en dat lijkt niet echt af te wijken van dit proces... Maar ik ben geen kenner.

Iemand met kennis hiervan die een zinvolle uitspraak kan doen?
 
Ik heb begrepen dat Tesla deze fabriek en machines heeft overgenomen van een andere autofabrikant. De vraag die rijst is dus: hoe uniek is dit productieproces? Ik heb ook wel andere automerken geproduceerd zien worden en dat lijkt niet echt af te wijken van dit proces... Maar ik ben geen kenner.

Iemand met kennis hiervan die een zinvolle uitspraak kan doen?


Ik heb beroepshalve enkele jaren geleden Audi Ingolstadt en Ford Genk (voor de hakbijl viel) bezocht.
Robots zijn overal standaard voor de grote werken. Carroserie, lassen, verfstraat,... Overal hetzelfde.


Tesla heeft de oude NUMMI-plant overgenomen, dat was een JV tussen GeneralMotors en Toyota.
Details op http://en.wikipedia.org/wiki/NUMMI
Fremont is wel een mega-plant, Tesla gebruikt momenteel maar een klein deel.
mini-121013_011 Tesla Fremont Layout.jpg

( http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10762-Fremont-Factory-Delivery/page2 )
 
Last edited:
Volgens mij wijkt dit productie proces niet echt af van andere merken. Wat vooral bijzonder is, is dat Tesla een compleet productie proces in een abnormaal hoog tempo heeft weten te realiseren. Waar andere fabrikanten er soms tig jaar over hebben gedaan, flikt Tesla in enkele jaren, daar zit het grootste verschil denk ik.
 
Mja, denk dat het proces wel degelijk heel anders is dan bij andere fabrikanten. Het chassis is totaal niet te vergelijken en de body is geheel aluminium. Daarbij gaf Gilbert Passin (hoofd productie tesla) aan dat het behoorlijk nieuw is, en hij heeft eerder bij Toyota een vergelijkbare positie gehad. (bron: Peek Inside Teslas Robotic Factory | Autopia | Wired.com)

Tijdens ons bezoek aan de fabriek vorig jaar waren ze vooral zeer trots op het systeem met de geleide 'carts'. Dat maakt dat ze van vandaag op morgen een productie station kunnen bijmaken of splitsen, gewoon magneet strip aanpassen... Veronderstel dat ze dit nu gebruiken om onze europeese variant zijn eigenheid te geven (parkeersensoren, andere lader, lichtblok,...)
Bij andere autobouwers is het een relatief vaste lijn die wel opties aankan maar geen grote variatie in model of extra's.

Het tweedehands materiaal waren de grote persen, waarvan Elon grapte dat het transport naar Fremont duurder was dan de prijs waaraan ze de persen kochten. De 'die' of mallen hebben ze wel op maat moeten maken. Ook alle transport en laden en lossen van de persen is aangepast, van magnetisch naar pneumatisch vanwege het alu.

Daarnaast hebben ze zeer moderne spuitgietmachines die een groot stuk onderdelen zelf aanmaken. We kregen allemaal een schaalmodel van de model S mee dat ter plaatse gemaakt was.

Ook was er iets speciaal met de verf installatie, iets dat voor het eerst gedaan werd, waardoor de cabine zelfs ramen kon hebben die nooit vol verf zullen zitten, maar herinner me niet meer juist wat het was :-(
 
@bagu: dus jij hebt een schaalmodel van de MS? Zou je een foto kunnen plaatsen? #jaloers
ik heb daar eens ergens een foto van gezien , je moet u daar niet te veel bij voorstellen.

ik snap niet dat Tesla nog geen schaalmodel heeft laten maken van de model S, ze zouden als zoete broodjes verkopen. van mijn twee vorige auto's (jaguar XF en Mercedes CLK cabrio) had ik telkens een schaalmodel gekocht waarop ik maanden heb zitten kwijlen.:wink:
tot de echte er was.
 
@bagu: dus jij hebt een schaalmodel van de MS? Zou je een foto kunnen plaatsen? #jaloers

Heb er zelfs twee :-d een witte en een zwarte, stelt niet veel voor hoor, is plastiek in 1 kleur, hol binnenkant. Foto kan pas maandag, eerder kom ik niet langs thuis. Ik denk dat er misschien nog wel andere mensen naar de opening geweest zijn en foto kunnen posten? Anders maandag.
 
Net de nieuwe autoweek van deze week gelezen! De Model S komt als winnaar uit de test tegen een Mercedes CLS 500 :) Wel jammer dat de geteste acceleratie van 0 -100 hoger wordt weergeven dan de fabrieksopgave.. Ik heb sowieso het idee dat er behoorlijk verschil zit in geteste acceleratie tijden. Voor de P85 heb ik nu, 3.9/4.2/4.4/4.6 en nu weer bij deze test 5.0 gezien (meeste testen die ik heb gelezen waar 0 - 60 miles, dus dat is iets van 96 km/u?) Ik heb zelf gekozen voor een Performance, dus zou het best fijn vinden dat deze meerprijs ook daadwerkelijk het verschil maakt met een standaard 85.

Ik zou me niet te veel aantrekken van die 5,0 seconden voor de Performance. Dat is de negatiefste uitschieter tot nu toe. Zegt waarschijnlijk meer over de meettechniek dan de auto. Ik snap dat mensen die de non-Performance besteld hebben deze tijd graag vergelijken met de 5,0 sec die in Amerika werd geklokt voor de non-Performance, maar dat was dan juist weer de positiefste uitschieter tot nu toe voor die auto (en bovendien tot 96 km/u).

Met selectief winkelen zijn er ook tests te vinden die zo'n 2,0 seconden verschil opleveren in het voordeel van de Performance. We kunnen er dus gerust vanuit gaan dat het verschil gewoon ruim een seconde is.