Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat verbaast me Martijn, dat ik blijkbaar eerder definitief heb besteld dan jij. Ach ja, je had de aandelen in ieder geval eerder dan ik ;)
De TTB-mail kwam mij onverwachts erg vroeg, was er nog helemaal niet klaar voor.
Moest eerst intern nog wat cijfermatige overredingskracht tonen. En vervolgens duurde het ook nog een week voordat we uit kleur&interieur waren.
Overigens zou vrouwlief nu black&tan kiezen, dan zou ik weer liever blue hebben. Schijnt nogal te "leven" van donkerblauw naar zowat zwart naar gelang hoeveelheid buitenlicht.
 
De TTB-mail kwam mij onverwachts erg vroeg, was er nog helemaal niet klaar voor.
Moest eerst intern nog wat cijfermatige overredingskracht tonen. En vervolgens duurde het ook nog een week voordat we uit kleur&interieur waren.
Overigens zou vrouwlief nu black&tan kiezen, dan zou ik weer liever blue hebben. Schijnt nogal te "leven" van donkerblauw naar zowat zwart naar gelang hoeveelheid buitenlicht.

Klinkt bekend. Hoewel we er op een week wel uit waren. Bij ons is t een grijze geworden met zwart interieur
 
dan zou ik weer liever blue hebben. Schijnt nogal te "leven" van donkerblauw naar zowat zwart naar gelang hoeveelheid buitenlicht.
Ja, mijn testrit was met een blauwe, doch de eerste 10 minuten ofzo dacht ik dat het een zwarte was. Hij stond nog in de schaduw. Maar met een beetje zon erop kwam er een mooie 'koninklijke' blauwe schijn door. De andere die er stond was een witte, en hoewel ik normaal niet voor wit ben, past het bij de Model S toch ook wel weer. (ik noem het wit de iCar kleur; was na de eerste iPhones ook eventjes heel populair bij de 'incrowd').
 
Ik heb geloof ik 255 op het eind.

Het valt me eigenlijk een beetje tegen, de aanloop hier in Europa. Zo'n 4000/4500 reserveringen so far, en het lijkt af te nemen. Sommige Europese landen (Noorwegen, Nederland) hebben mega interessante subsidie voordelen, en dan toch zijn er maar zo'n 300 verkocht hier (als die volgnummers kloppen op de facturen). Het moet wel wat gaan aantrekken. Ook in de US zijn de wachttijden naar een maand/6 weken. Als het meer opdroogt, dan gaat die TSLA koers omlaag vallen. Maar serieus: een auto van bijna een ton, hoe groot is die markt in Nederland...?ik had het nooit gedaan als ik niet eens gerekend had, maar dat deed ik pas maanden nadat ik van de auto hoorde, omdat ik dacht dat hij echt buiten mijn range lag.

In Amerika zit de vaart er momenteel behoorlijk in met de verkoop. Door de vele publiciteit rond de consumer reports-testresultaten, de aankondigingen van Elon, de kwartaalcijfers en de beurskoers schijnt de verkoop de afgelopen weken behoorlijk te zijn aangetrokken. Zelfs het aantal Model x-reserveringen is verdubbeld.

De reserveringen in Europa zijn momenteel stabiel. Waarom zou de verkoop moeten versnellen? Zolang er geen auto's rondrijden en extra shops open gaan is er geen verschil met de situatie pakweg een half jaar geleden, of het moet wat aandacht voor de beurskoers zijn. De serieuze reviews moeten ook nog komen. Dus er is nog geen stimulans voor een aantrekkende verkoop.

In Europa komt het op dit moment nog vooral aan de op de kleinere landen die de EV stimuleren. Het is nog even wachten tot ook de grotere landen besluiten dat de EV een steun in de rug nodig heeft omdat de prijs van een auto met een fatsoenlijke range zoals de Model S voor veel mensen nog te stevig is. Nu steeds meer grotere fabrikanten, zoals BMW, zich serieus met elektrische auto's gaan bezighouden, zal er geleidelijk wel meer draagvlak in de politiek in de grote landen (lees: lobby) ontstaan.
 
Eens met R_S_F. Tot nu toe zijn de fiscale voordelen in met name Noorwegen en nederland een grote drijvende kracht achter de reserveringen geweest, naast de mensen die Tesla al een tijdje volgen en gewoon interesse in de auto hebben. Nu is er publiciteit nodig en men moet de auto gaan zien in het straatbeeld. Echt heel veel mensen in mijn omgeving hebben nog nooit van de auto gehoord en denken dat Tesla een cosmetica merk is. Zelfs met de 7% bijtelling zal het aantrekkelijk blijven in Nederland, dus ik geloof dat met de toenemende bekendheid als wij eenmaal rondrijden de vraag echt wel weer aantrekt. Dat het nu even wat afvlakt is niet zo gek.
 
Ik denk dat Top Gear Tesla doodzwijgt na de rechtzaak om Tesla een hak te zetten, wel een beetje flauw.
Aan een auto komen moet inderdaad niet moeilijk zijn, het lukt Ferrari ook niet om hun auto's uit handen van bepaalde journalisten te houden.
Lees dit stukje maar van mijn favoriete auto website: http://jalopnik.com/5760248/how-ferrari-spins
Ja, en zelfs na zo'n stuk geschreven te hebben kan hij nog steeds Ferrari's testen:

- - - Updated - - -

Ja, mijn testrit was met een blauwe, doch de eerste 10 minuten ofzo dacht ik dat het een zwarte was. Hij stond nog in de schaduw. Maar met een beetje zon erop kwam er een mooie 'koninklijke' blauwe schijn door. De andere die er stond was een witte, en hoewel ik normaal niet voor wit ben, past het bij de Model S toch ook wel weer. (ik noem het wit de iCar kleur; was na de eerste iPhones ook eventjes heel populair bij de 'incrowd').
Jongens, blauw is gewoon de mooiste kleur! ;)
 
Last edited by a moderator:
Zou die wat (voor ons) interessants gaan melden?
Musk, founder of both Tesla and private space-exploration company SpaceX, is scheduled to be the speaker Wednesday night at the 11th D: All Things Digital conference, being held this week in Rancho Palos Verdes, Calif.
 
gisteren een stukje gelezen dat duitsland in een paar jaar 2 miljoen electrische auto's op de weg wil hebben (nu pas een paar duizend) is een interesante markt voor tesla denk ik!!!
verder heb ik factuur 32 maar reservering 175.

maar even over asembleren en leveren en etc, we zijn hier bijna allemaal ondernemers sommige met veel en sommige met weinig personeel maar als ik nu tesla europa was heb je toch een probleemje!
je moet in 4 a 5 maanden 3000 auto's assembleren en leren hoe ze in elkaar te zetten en daarna? 6000 per jaar of zo dan heb je na de eerste 4 maanden heel wat personeel over?! daarom vind ik de keuze die tesla misschien noodgedwongen maakt niet mijn favoriet! ik vind het niet erg dat mijn auto augustus komt in plaats van juli of juni of zelf ooit voorjaar 2013 maar ik zie wel personeels problemen en veel uidagingen voor de tesla jongens in tilburg! ik wens ze daar ook heel veel sterkte mee en hoop dat ze veel hulp uit america krijgen van mensen die de auto's al geruime tijd in elkaar aan het zetten zijn. en verder zal het een mooie uitdaging voor ons zijn om geduld te hebben en ook in te zien hoeveel werk tesla verzet om de auto hier goed en volgens de regels te krijgen! ook al zijn we het som niet geheel met de manier van tesla eens:biggrin:
 
maar even over asembleren en leveren en etc, we zijn hier bijna allemaal ondernemers sommige met veel en sommige met weinig personeel maar als ik nu tesla europa was heb je toch een probleemje!
je moet in 4 a 5 maanden 3000 auto's assembleren en leren hoe ze in elkaar te zetten en daarna? 6000 per jaar of zo dan heb je na de eerste 4 maanden heel wat personeel over?! daarom vind ik de keuze die tesla misschien noodgedwongen maakt niet mijn favoriet! ik vind het niet erg dat mijn auto augustus komt in plaats van juli of juni of zelf ooit voorjaar 2013 maar ik zie wel personeels problemen en veel uidagingen voor de tesla jongens in tilburg! ik wens ze daar ook heel veel sterkte mee en hoop dat ze veel hulp uit america krijgen van mensen die de auto's al geruime tijd in elkaar aan het zetten zijn. en verder zal het een mooie uitdaging voor ons zijn om geduld te hebben en ook in te zien hoeveel werk tesla verzet om de auto hier goed en volgens de regels te krijgen! ook al zijn we het som niet geheel met de manier van tesla eens:biggrin:

Ik deel volledig je mening!
Ik snap ook niet hoe ze op 5 maanden tijd enige flow er in gaan krijgen (vooral op vlak van assemblage dan). Het mag mijns inziens echt niet meer zijn dan 20 bouten en 5 stekkers. -> 1 uur per wagen? (als er mensen zijn met meer ervaring in de assemblageindustrie ben ik zeer benieuwd naar hun mening)
 
Ik deel volledig je mening!
Ik snap ook niet hoe ze op 5 maanden tijd enige flow er in gaan krijgen (vooral op vlak van assemblage dan). Het mag mijns inziens echt niet meer zijn dan 20 bouten en 5 stekkers. -> 1 uur per wagen? (als er mensen zijn met meer ervaring in de assemblageindustrie ben ik zeer benieuwd naar hun mening)
Ik las deze week dat Mitsubishi in 2012 zo'n 3.600 auto's heeft verkocht. Van de Outlander PHEV alleen zijn er 10.500 voor levering dit jaar verkocht. Leveringen zullen pas in de laatste maanden van het jaar plaats vinden. De dealers worden nu al getraind om in een korte tijd veel auto's over te dragen aan de eigenaren. Ik stel me zo voor opstellen in rijen van 10, USB stickie met instructies mee naar huis en veel succes ermee...
 
Heren, dit al gezien: Tesla Model S op transport foto's Autojunk.nl (96143)

dat is een Nederlandse vrachtwagen!!! Krijgen sommigen hem in juni misschien al??

:D
Die achterste is van mij. Mag ik wel als de sodemieter een laadpaal neer gaan zetten :smile:.

- - - Updated - - -

gisteren een stukje gelezen dat duitsland in een paar jaar 2 miljoen electrische auto's op de weg wil hebben (nu pas een paar duizend) is een interesante markt voor tesla denk ik!!!
verder heb ik factuur 32 maar reservering 175.

maar even over asembleren en leveren en etc, we zijn hier bijna allemaal ondernemers sommige met veel en sommige met weinig personeel maar als ik nu tesla europa was heb je toch een probleemje!
je moet in 4 a 5 maanden 3000 auto's assembleren en leren hoe ze in elkaar te zetten en daarna? 6000 per jaar of zo dan heb je na de eerste 4 maanden heel wat personeel over?! daarom vind ik de keuze die tesla misschien noodgedwongen maakt niet mijn favoriet! ik vind het niet erg dat mijn auto augustus komt in plaats van juli of juni of zelf ooit voorjaar 2013 maar ik zie wel personeels problemen en veel uidagingen voor de tesla jongens in tilburg! ik wens ze daar ook heel veel sterkte mee en hoop dat ze veel hulp uit america krijgen van mensen die de auto's al geruime tijd in elkaar aan het zetten zijn. en verder zal het een mooie uitdaging voor ons zijn om geduld te hebben en ook in te zien hoeveel werk tesla verzet om de auto hier goed en volgens de regels te krijgen! ook al zijn we het som niet geheel met de manier van tesla eens:biggrin:
Helemaal mee eens. En hoe langer het duurt tot de eerste auto's komen hoe minder tijd er overblijft. Nou is 7% natuurlijk ook best gunstig :rolleyes:
 
gisteren een stukje gelezen dat duitsland in een paar jaar 2 miljoen electrische auto's op de weg wil hebben (nu pas een paar duizend) is een interesante markt voor tesla denk ik!!!
verder heb ik factuur 32 maar reservering 175.

maar even over asembleren en leveren en etc, we zijn hier bijna allemaal ondernemers sommige met veel en sommige met weinig personeel maar als ik nu tesla europa was heb je toch een probleemje!
je moet in 4 a 5 maanden 3000 auto's assembleren en leren hoe ze in elkaar te zetten en daarna? 6000 per jaar of zo dan heb je na de eerste 4 maanden heel wat personeel over?! daarom vind ik de keuze die tesla misschien noodgedwongen maakt niet mijn favoriet! ik vind het niet erg dat mijn auto augustus komt in plaats van juli of juni of zelf ooit voorjaar 2013 maar ik zie wel personeels problemen en veel uidagingen voor de tesla jongens in tilburg! ik wens ze daar ook heel veel sterkte mee en hoop dat ze veel hulp uit america krijgen van mensen die de auto's al geruime tijd in elkaar aan het zetten zijn. en verder zal het een mooie uitdaging voor ons zijn om geduld te hebben en ook in te zien hoeveel werk tesla verzet om de auto hier goed en volgens de regels te krijgen! ook al zijn we het som niet geheel met de manier van tesla eens:biggrin:
Ik vraag me af of ze er daadwerkelijk 3000 gaan leveren. Dat zijn wel de reserveringen geweest, maar zijn ze al allemaal in een order omgezet? Ik neem aan dat je ervan uitgaat de de 1000 Noorse auto's rechtstreeks en geassembleerd zullen gaan. Ik denk dat het er eerder 2000 zijn, dus dat ze er 350 per maand moeten assembleren als ze in Juli beginnen. Dat is 100 per week, 20 per dag. Dan hangt het er een beetje vanaf hoeveel werk het is en/of hoeveel assemblagelijnen er zijn. Het zal een uitdaging worden, maar ik ga ervan uit dat ze hier over nagedacht hebben ;-)

- - - Updated - - -

Ik las deze week dat Mitsubishi in 2012 zo'n 3.600 auto's heeft verkocht. Van de Outlander PHEV alleen zijn er 10.500 voor levering dit jaar verkocht. Leveringen zullen pas in de laatste maanden van het jaar plaats vinden. De dealers worden nu al getraind om in een korte tijd veel auto's over te dragen aan de eigenaren. Ik stel me zo voor opstellen in rijen van 10, USB stickie met instructies mee naar huis en veel succes ermee...
De Outlanders komen met twee grote RORO's, dat is al bekend. De eerste komen in Augustus, de tweede eind September. Wij krijgen onze 3 PHEV's eind oktober, dus van de tweede boot. Instructies maak ik me niet zo'n zorgen om, het is 'maar' een hybride ;-)
 
even terug over transport van US naar Europa.

Bovendien moeten ze ingevoerd worden zonder wielen, batterij etc, om dan de 'onderdelen' te assembleren in de EU, en van die onderdelen in de EU een auto te maken.

Ik heb begrepen dat de wagen in containers vervoerd worden, dat zouden er drie per container worden.

Er zijn vaste, regelmatige lijndiensten tussen de verschillende havens. Tussen de westkust van de VS (L.A.) en Antwerpen/Rotterdam/Bremerhaven zijn er een paar per week. Die lijndiensten zijn super georganiseerd : men kan je weken op voorhand al melden welke afvaarten er zijn, en wanneer je container aankomt.

(Eèn van m'n klanten verstuurt enkele honderden containers per jaar)
Zoals ik al zei, ze kunnen elke paar dagen een aantal containers richting Tilburg versturen dus een batch van 500 begrijp ik niet.

Met wielen passen er ook drie in: Cronos Group
 
Last edited:
Blijkt dat de chick magnet geen Tesla uitvinding is, Camaro's en Mustangs hadden ook al hele goed werkende!
Stevie V - Dirty Cash (money talks) - With lyrics - Legendado - YouTube

Ik zou het er toch moeilijk mee hebben als ze zo op mijn auto gaan liggen, en met hun knieen er op.
Ik heb toch liever niet dat deze chicks mijn auto wassen (ze laten het sponsje al eens vallen en spoelen dat dan niet goed uit enzo....)
Maar soms moet je afzien in het leven hé:wink:
 
Wanneer krijg je de factuur eigenlijk, ik heb vorige week dinsdag besteld, heb wel een counter getekend bestelformuler ontvangen en een leverdatum (sept/oktober) maar nog geen factuur oid ontvangen (res2296).
Kijk in je MyTesla, daar staat "Invoice" bij de auto.

Vlissingen! Binnenkort dus sowieso 3 Model S'en op Walcheren :) Nu nog de eerste laadpaal in Vlissingen ;)