Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn best gedaan...

Ja, het blijft een moeilijk debat over het stimuleren van elektrisch rijden. Zeker als de stimuleringskosten eenzijdig worden afgezet tegen de CO2 besparing die het oplevert (zoals Omzigt helaas doet). Goed dat je er op gewezen hebt dat Nederland door deze maatregelen een gidsland is geworden op het gebied van elektrisch rijden. Dit levert (op de lange termijn) veel meer op dan alleen een CO2 besparing...
 
Juist, ja! Die CC lijkt me zowat de meest nutteloze functie in een auto. En zeker in een auto als de MS!

Huh? Onmisbaar in mijn optiek, vooral als je wil hypermilen. Bremen - Enschede op typical range rijden is gewoon zoveel comfortabeler als je hem op 200w/h kunt vastklikken. Zelfde voor al die trajectcontroles hier. Maar dat het pookje onhandig is, dat dan weer wel.
 
In mijn omgeving hoor ik ook regelmatig dat stroom wordt opgewekt met kolen en dus ook CO2 uitstoten, en dat elektrisch rijden daarom ook vervuilend is.

Mijn antwoord lijkt zijn werk te doen: wat heb je liever? Een fabriek ergens ver buiten de stad die CO2 uitstoot, of een auto die bij het stoplicht staat te pruttelen en jij direct die CO2 inademt terwijl je als voetganger of fietser ook bij dat stoplicht staat te wachten? Of als bewoner van een woning aan een drukke weg?
 
In mijn omgeving hoor ik ook regelmatig dat stroom wordt opgewekt met kolen en dus ook CO2 uitstoten, en dat elektrisch rijden daarom ook vervuilend is.

Mijn antwoord lijkt zijn werk te doen: wat heb je liever? Een fabriek ergens ver buiten de stad die CO2 uitstoot, of een auto die bij het stoplicht staat te pruttelen en jij direct die CO2 inademt terwijl je als voetganger of fietser ook bij dat stoplicht staat te wachten? Of als bewoner van een woning aan een drukke weg?

CO2 mag ik graag inademen. Het fijnstof daarentegen vind ik minder fijn. ;-)
 
In mijn omgeving hoor ik ook regelmatig dat stroom wordt opgewekt met kolen en dus ook CO2 uitstoten, en dat elektrisch rijden daarom ook vervuilend is.

Mijn antwoord lijkt zijn werk te doen: wat heb je liever? Een fabriek ergens ver buiten de stad die CO2 uitstoot, of een auto die bij het stoplicht staat te pruttelen en jij direct die CO2 inademt terwijl je als voetganger of fietser ook bij dat stoplicht staat te wachten? Of als bewoner van een woning aan een drukke weg?

Bovendien: zo'n grote kolenfabriek kan veel efficiënter (qua rendement) energie uit de brandstof/kolen halen dan een kleine automotor. Ook dat is milieuwinst.
 
zy3agyqe.jpg


Kinderhandjes hebben vet uit dakraam rondgesmeerd. Iemand een idee wat het beste werkt?
Herkenbaar!
Bij mij ging het eraf met een snoetenpoetsdoekje.. vrij gemakkelijk moet ik zeggen! Doekje met wasbenzine lijkt me dus ook een prima oplossing.
 
Oops? Ik adem toch liever O2 in, en CO2 uit...? :)

Zuurstof heb ik ook nodig, maar de CO2 is verder niet schadelijk om in te ademen volgens mij... De CO2 uitstoot van stad naar fabriek verplaatsen levert dus geen voordeel op. Het voordeel is de vermindering van fijnstof, zwaveldioxide, stikstofoxide e.d. in de stad. En daarnaast de verbeterde efficiëntie van de keten bron - wiel (dus vermindering CO2 uitstoot).
 
Last edited:
Zuurstof heb ik ook nodig, maar de CO2 is verder niet schadelijk om in te ademen volgens mij... De CO2 uitstoot van stad naar fabriek verplaatsen levert dus geen voordeel op. Het voordeel is de vermindering van fijnstof, zwaveldioxide, stikstofoxide e.d. in de stad. En daarnaast de verbeterde efficiëntie van de keten bron - wie (dus vermindering CO2 uitstoot).


CO2 (kooldioxide) is op zich mooi spul, het is reukloos en niet giftig voor mens en dier.
Planten zetten CO2 om in O2 (zuurstof) en koolhydraten, mensen en dieren kunnen hier van leven.

CO2 is ook nodig voor bescherming van de aarde. Zonder een laag van CO2 om de aarde zou het hier op aarde veel te koud worden.
Enige probleem is dat te veel CO2 (o.a. door verbranding fossiele brandstoffen) zorgt voor een een te dikke deken van CO2 om de aarde > broeikas effect > opwarming > droogte & stijging zeespiegel
 
Bovendien: zo'n grote kolenfabriek kan veel efficiënter (qua rendement) energie uit de brandstof/kolen halen dan een kleine automotor. Ook dat is milieuwinst.

voila, daar zit de grootste winst !
Een moderne thermische centrale haalt makkelijk 45%, zelfs na transmissieverliezen en laadverliezen halen we dan nog bijna het dubbele rendement dan een ICE.

En : veel belangrijker : het fijn stof , en de milieu- en gezondheidsinpact daarvan !

Bovendien : de loodvrije benzine of zwavelarme diesel, die komt niet zomaar uit de pomp...
 
In mijn omgeving hoor ik ook regelmatig dat stroom wordt opgewekt met kolen en dus ook CO2 uitstoten, en dat elektrisch rijden daarom ook vervuilend is.

Mijn antwoord lijkt zijn werk te doen: wat heb je liever? Een fabriek ergens ver buiten de stad die CO2 uitstoot, of een auto die bij het stoplicht staat te pruttelen en jij direct die CO2 inademt terwijl je als voetganger of fietser ook bij dat stoplicht staat te wachten? Of als bewoner van een woning aan een drukke weg?
Als je de hele keten meeneemt verbruikt een elektrische auto per afgelegde kilometer maar de helft van de hoeveelheid energie vergeleken met een auto met een verbrandingsmotor, en dus ook ongeveer de helft van de CO2 uitstoot. Dus ondanks dat de CO2 ergens anders wordt uitgestoten, is het maar de helft van de gebruikelijke uitstoot bij een ICE op dinosap.