Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
20/03 kom ik in het bezit van mijn S en net 2 weken later ga ik een weekendje naar de Ardennen. 148 Km enkel. In de Walen weinig tot geen Palen...
Dus ik denk gewoon shuko laden met de UMC. Heb een verlengsnoer van bij BOELS "waterdicht" en volgens mij "dik" genoeg. Kan ik verwachten dat ik met deze "oplossing" langzaam wat extra kan laden aan een gewoon stopcontact?

Misschien kom ik wel heen en terug. Maar aangezien ik nog geen ervaring heb met verbruik en verlies bij stilstaan en misschien nog wel eens de weg kan kwijtraken al zoekend naar een eenzaam huisje in het donker. Zoek ik wat "zekerheid" hier op het forum.

De terugrit is ook op zondag en dan zijn sommige palen, als ik er al vind, misschien onbereikbaar?
Hi FerroSilvio,
Reken niet te veel op het laden met je Tesla UMC Schuko in de Ardennen. De kans dat daar een Neuter aanwezig is is heel erg klein.
Martin (Twitter: @MGillet) heeft het deze week gedaan met een Electrabel CarPlug v1 en dat ging. De meeste laadpalen in het zuiden van België zijn heel erg traag (16A) = 15km/uur.
Tip: reis heel goed voorbereiden en via de verschillende apps op zoek gaan naar EV Laadpunten waar je tijdens je overnachting kunt laden.

- - - Updated - - -

Zorg in elk geval voor een extra verlengsnoer waarvan je de stekker kunt 'omdraaien' zodat een verkeerde neuter met wisselen ook gebruikt kan worden met de UMC. En een heel weekend tijd om te laden, gaat prima met schuko. Als je snoer lang genoeg is.
Hi Energie Gratiz,
Het omdraaien van de Schuko werkt niet in België. Wij hebben een pin als grond. En missen vaak de Neuter. Zou opgelost worden in Firmware V6.0...

- - - Updated - - -

Ander nieuws:
1) Byron kwam binnengelopen om een doos van de parkeer/laad-kaarten af te geven. Ik heb er eentje meegenomen, natuurlijk. Mensen die er graag 1 hebben: in Zaventem staat een volle doos (min 1).
Graag gedaan. We hebben er nog voldoende. Vanavond 140 uitgedeeld op onze Tesla Club Belgium First Tuesdays.
 
Jaja eindelijk hij is er! :)

View attachment 44500
View attachment 44501

Artikelcode 1024110-02-A , de vorige serie die beperkt in omloop zijn dat zal de -00-A en/of -01-A zijn dan?
Zo ziet de adapter eruit die ik in November 2013 losgepeuterd heb bij de bazin van de Delivery Specialist.
DSC00982.JPG
DSC00983.JPG
DSC00984.JPG

Code 1024110-00-A (letter A was al zwart gemaakt, niet door mij)
Werkt uiteraard prima, maar geen CE merkje, geen IP 44 en niet in januari 2014, maar in oktober 2013 gemaakt.
 
Ik heb al de vraag gesteld aan het SC te Den Haag wat de kosten zouden zijn voor het vervangen van het Lacewood dashboard door de Carbon versie.

Mocht dit schrikbarend duur zijn (duh...), wellicht iemand hier die graag zijn Koolstofvezel dashboard wil omruilen voor een Lacewood versie?
 
Ik heb al de vraag gesteld aan het SC te Den Haag wat de kosten zouden zijn voor het vervangen van het Lacewood dashboard door de Carbon versie.

Mocht dit schrikbarend duur zijn (duh...), wellicht iemand hier die graag zijn Koolstofvezel dashboard wil omruilen voor een Lacewood versie?

Dat vraag ik me nou eigenlijk ook af.
Het vervangen van de motor bij de brom(, of de inverter?)..

Heeft dat ook de zeggen dat je van een normale S kunt overgaan naar een P ?
Of zijn er meer verschillen tussen de S en de P (Buiten de optische verschillen zoals pedaal, stoel, spoilert..) ?
 
Dat vraag ik me nou eigenlijk ook af.
Het vervangen van de motor bij de brom(, of de inverter?)..

Heeft dat ook de zeggen dat je van een normale S kunt overgaan naar een P ?
Of zijn er meer verschillen tussen de S en de P (Buiten de optische verschillen zoals pedaal, stoel, spoilert..) ?
Ooit is er wel eens gezegt dat die upgrade er zou komen. Aangezien de drive-train er zo uit kan lijkt het me niet zo moeilijk om van een S85 een P85 te maken.

Leuke klus voor in de garage thuis? :)
 
Ooit is er wel eens gezegt dat die upgrade er zou komen. Aangezien de drive-train er zo uit kan lijkt het me niet zo moeilijk om van een S85 een P85 te maken.

Leuke klus voor in de garage thuis? :)

LOL, denk als ik daaraan begin dat mijn vriendin ook plots andere ideeën gaat krijgen betreffende woongelegenheid e.d.... voor mij !
Waarschijnlijk gaat de prijs sowieso niet aantrekkelijk zijn; zal in ieder geval al meer zijn dan de normale meerprijs van ca 10000euro.
 
Ooit is er wel eens gezegt dat die upgrade er zou komen. Aangezien de drive-train er zo uit kan lijkt het me niet zo moeilijk om van een S85 een P85 te maken.

Leuke klus voor in de garage thuis? :)
Voor zover mijn kennis reikt en geïnformeerd ben hoef je hiervoor de garage helemaal niet in. De powertrain van beide versies is namelijk gelijk aan elkaar alleen wordt, volgens mij uitsluitend softwarematig, de hoeveelheid stroom/energie naar de powertrain tussen een standaard versie en Performance versie anders geregeld. Dat is volgens mij ook 'het trucje' dat ze voornemens zijn nog te lanceren voor bijvoorbeeld de Duitse versie om het aantal PK's verder te verhogen naar - ik geloof - 472pk. Bij de opening van de Tesla Store PC Hooftstraat hing namelijk een bord met specificaties van de Model S en daarop stond 472pk al vermeld.
Gewoon een kwestie van meer energie naar de elektromotor en je hebt meer power waar overigens wel een maximum aan vastzit begrijp mij goed.
 
Voor zover mijn kennis reikt en geïnformeerd ben hoef je hiervoor de garage helemaal niet in. De powertrain van beide versies is namelijk gelijk aan elkaar alleen wordt, volgens mij uitsluitend softwarematig, de hoeveelheid stroom/energie naar de powertrain tussen een standaard versie en Performance versie anders geregeld. Dat is volgens mij ook 'het trucje' dat ze voornemens zijn nog te lanceren voor bijvoorbeeld de Duitse versie om het aantal PK's verder te verhogen naar - ik geloof - 472pk. Bij de opening van de Tesla Store PC Hooftstraat hing namelijk een bord met specificaties van de Model S en daarop stond 472pk al vermeld.

472 pk? Dat wil ik ook!
 
Voor zover mijn kennis reikt en geïnformeerd ben hoef je hiervoor de garage helemaal niet in. De powertrain van beide versies is namelijk gelijk aan elkaar alleen wordt, volgens mij uitsluitend softwarematig, de hoeveelheid stroom/energie naar de powertrain tussen een standaard versie en Performance versie anders geregeld. Dat is volgens mij ook 'het trucje' dat ze voornemens zijn nog te lanceren voor bijvoorbeeld de Duitse versie om het aantal PK's verder te verhogen naar - ik geloof - 472pk. Bij de opening van de Tesla Store PC Hooftstraat hing namelijk een bord met specificaties van de Model S en daarop stond 472pk al vermeld.
Gewoon een kwestie van meer energie naar de elektromotor en je hebt meer power waar overigens wel een maximum aan vastzit begrijp mij goed.
Ok, dan is het dus een kwestie van tijd tot iemand die software weet de kraken en dat aftermarket dus gewoon zelf doet.

Uiteindelijk is alles te kraken, het is puur een kwestie van tijd tot iemand er achter komt wáár het zit.

Uiteindelijk heb je wel een limitatie, want het 85kWh pack kan niet "meer" dan 1200A afgeven meen ik, dat wordt dan je beperking. Ook de gigantische warmteontwikkeling gaat een beperking worden.
 
Voor zover mijn kennis reikt en geïnformeerd ben hoef je hiervoor de garage helemaal niet in. De powertrain van beide versies is namelijk gelijk aan elkaar alleen wordt, volgens mij uitsluitend softwarematig, de hoeveelheid stroom/energie naar de powertrain tussen een standaard versie en Performance versie anders geregeld. Dat is volgens mij ook 'het trucje' dat ze voornemens zijn nog te lanceren voor bijvoorbeeld de Duitse versie om het aantal PK's verder te verhogen naar - ik geloof - 472pk. Bij de opening van de Tesla Store PC Hooftstraat hing namelijk een bord met specificaties van de Model S en daarop stond 472pk al vermeld.
Gewoon een kwestie van meer energie naar de elektromotor en je hebt meer power waar overigens wel een maximum aan vastzit begrijp mij goed.

Ik denk dat er een ander type invertor in de Performance versie zit. Motor is wel hetzelfde.
 
Ik heb geen verstand van deze materie, maar ik meen lang geleden ergens op het Amerikaanse forum gelezen te hebben dat de P ook dikkere/betere bedrading of behuizing heeft. Dat heeft voor mij meegewogen om een P te nemen, met het oog op de mogelijkheid om een zwaarder accupakket over een jaartje of 8 eronder te schroeven. Mocht deze info niet kloppen, toch blij dat ik een P heb mét luchtvering, totaal geen last van bewegende koets, maar ik rij dan ook nooit op het randje. En sinds ik van van 21" zomerbanden, naar 19" winterbanden ben gegaan lijkt het wel een hovercraft...smooooootttthhhhhhhhh:smile:
 
Ok, dan is het dus een kwestie van tijd tot iemand die software weet de kraken en dat aftermarket dus gewoon zelf doet.

Uiteindelijk is alles te kraken, het is puur een kwestie van tijd tot iemand er achter komt wáár het zit.

Uiteindelijk heb je wel een limitatie, want het 85kWh pack kan niet "meer" dan 1200A afgeven meen ik, dat wordt dan je beperking. Ook de gigantische warmteontwikkeling gaat een beperking worden.

Dank je Wido, blij met je reactie en aanvulling, ik zie jou meer als expert dan ik zelf ben. Dat wat betreft Ampère en warmteontwikkeling is volgens mij met name de grootste uitdaging en neem aan dat er andere componenten in de verschillende versies zit wat het verschil ook in prijs rechtvaardigt. Neem de 60Kw, of 40Kw, versie die heeft sowieso een geringer aantal cellen in het accupakket dan de 85Kw en is daardoor ietsjes lichter in gewicht maar ook daar is destijds met de 40Kw versie in Amerika softwarematig een aantal van op de markt gekomen gebaseerd op de 60Kw versie. Lees je overigens weinig meer over op de diverse fora, zijn die überhaupt ooit uitgeleverd of hadden zij uiteindelijk een 60Kw versie gekregen ?
Zelf ben er absoluut geen voorstander van zelf knutselen aan een dergelijk complex ding als de Model S, ik zou niet graag aftermarket iets aan de vermogensafgifte of energietoevoer naar de powertrain laten uitvoeren buiten Tesla om.
 
Voor zover mijn kennis reikt en geïnformeerd ben hoef je hiervoor de garage helemaal niet in. De powertrain van beide versies is namelijk gelijk aan elkaar alleen wordt, volgens mij uitsluitend softwarematig, de hoeveelheid stroom/energie naar de powertrain tussen een standaard versie en Performance versie anders geregeld. Dat is volgens mij ook 'het trucje' dat ze voornemens zijn nog te lanceren voor bijvoorbeeld de Duitse versie om het aantal PK's verder te verhogen naar - ik geloof - 472pk. Bij de opening van de Tesla Store PC Hooftstraat hing namelijk een bord met specificaties van de Model S en daarop stond 472pk al vermeld.
Gewoon een kwestie van meer energie naar de elektromotor en je hebt meer power waar overigens wel een maximum aan vastzit begrijp mij goed.

vermogen = constante x toerental x koppel
Door het toerental te verhogen (hogere topsnelheid) krijg je vanzelf meer vermogen (zolang de techniek dat mogelijk maakt)
Veronderstel dat het koppel bovenin vrijwel constant blijft dan gaat de topsnelheid van de P85 van 210 naar 210x (472/412) = 240 km/uur.
Op zich een knappe prestatie omdat de motor dan 18.000 toeren draait (Formule 1 waarde)
 
vermogen = constante x toerental x koppel
Door het toerental te verhogen (hogere topsnelheid) krijg je vanzelf meer vermogen (zolang de techniek dat mogelijk maakt)
Veronderstel dat het koppel bovenin vrijwel constant blijft dan gaat de topsnelheid van de P85 van 210 naar 210x (472/412) = 240 km/uur.
Op zich een knappe prestatie omdat de motor dan 18.000 toeren draait (Formule 1 waarde)

Zware conclusies uitgaande van een definitie van vermogen waar ik maar weinig van terugvind:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_(natuurkunde)

Het enige wat in de buurt zou komen is :
P = koppel x hoeksnelheid

Maar ik ben maar een simpele informaticus natuurlijk :)