Vandaag heb ik onze Tesla weer op kunnen halen uit Tilburg. Er zijn mooi wat punten verholpen (zie de '
Janken ...' thread), erg fijn. Het mooiste van de hele ervaring was dat ik onze 85 mooi heb kunnen vergelijken met de P85 loaner, waarvan de optielijst die op een aantal punten precies andersom was afgevinkt dan onze eigen Model S. Een paar dagen geleden had ik al wat punten opgeschreven, hier nog een paar:
Geluidsinstallatie
Bij onze standaard geluidsinstallatie mis ik wat bij de hoge tonen, en met name detaillering daarin, en een mooie diepe bas. Het Sound Package doet op die twee punten precies wat ik bij de standaard installatie mis. Het is met name het bereik van de Sound Package dat groter is. Achteraf had ik deze optie graag wel genomen, nu ga ik op termijn op zoek naar een subwoofer en vervangende tweeters.
Performance
Wow, wow, wow. Wat gaaf. Maar, niet met luchtvering...
Luchtvering
Het is comfortabeler, maar de auto wordt er wat zweverig door en beweegt meer met de koets. Met de P85 had ik op de snelweg continu het gevoel dat er een flinke wind stond, met onze Tesla met standaard vering heb ik dat gevoel niet. En ik heb ze vandaag kort na elkaar gereden op ongeveer hetzelfde traject (Arnhem - Tilburg). Met de P85 ben je de hele tijd aan het corrigeren met het stuur. Nu ik in de P85 heb gereden begrijp ik beter waarom anderen klagen over het minder strakke weggedrag van de Model S t.o.v. Duitse concurrentie; een deel daarvan zit 'm in de luchtvering. Dus hoe gaaf de Performance ook was, ik zou er mijn standaard vering niet voor in willen leveren.
Standaard bekleding
Ook op dit vlak ben ik blij met onze goedkope keuze. Los van de hemelbekleding is ons hele interieur zwart en dat is wel lekker rustig. De stoffen bekleding op de stoelen is wat stroever en ademt beter waardoor je minder snel last hebt van een zweterige rug of onderkant van je benen.
Gevoeligheid gaspedaal
Bij de P lijkt het gaspedaal een stuk progressiever te reageren. Ik had eerst het gevoel dat er minder weerstand op het pedaal van de P zat (een lamme veer?), maar eenmaal terug in de onze blijkt de weerstand hetzelfde, je moet alleen het pedaal verder intrappen om 'm flink te laten accelereren.
Kortom, een geweldige ervaring om zo kort achter elkaar in de twee auto's te kunnen rijden. En ik ben dolblij dat we onze eigen Tesla weer terug hebben. Eigen haard...