Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Klinkt mij niet zo plausibel, dat van die verdwenen auto-lowering. Onder informatici heet dit schending van het Bauer-principe. Wat je niet gebruikt, moet je ook geen last van hebben. Auto's met 19" zouden dus benadeeld worden om 21" wielen te sparen die ze niet hebben.

Nog even en ze gaan onze laadsnelheid beperken omdat het Amerikaanse elektriciteitsnetwerk zwaar zuigt. O, wacht...
 
Lees net in een hele, hele lange Amerikaanse post dat 1. De lowering op hoge snelheden niet terugkomt. Is ingebouwd,in tegenstelling wat wij allemaal denken, om de bandenslijtage van de 21" tegen te gaan, en niet vanwege de branden??? En dat ze idd voortaan bij service beurten altijd een update doen. Dat er ook verbeteringen in de updates zitten die niet in de release notes staan. Zoals (nieuw voor mij) het feit dat de achterdeuren een fractie langzamer opengaan omdat sommige kids de achterdeur zo snel openrossen dat het raam niet snel genoeg zakt en de chroomstrip loskomt...

Ik neem aan dat je naar deze post refereert: Air Suspension no longer lowers at highway speeds (FW update v5.8) - Page 87

Sorry hoor, maar 'a tech from Tesla' vind ik nou ook niet echt een betrouwbare bron. Net zo min als alle speculaties in dit soort post, die bijna altijd afkomstig zijn via een uitspraak van een of andere medewerker. Die het volgens mij ook niet weet en dus zijn eigen verhaal gaat bedenken. Je moet toch wat tegen die klanten zeggen? Dat Tesla intern ook slecht communiceert, is wel duidelijk.

Er wordt overigens nogal wat genoemd in die post, onder ander ook over 21" banden die zouden kunnen bevriezen en daardoor kapot gaan. Een blowout. Ja Ja.

Verder vraag ik me met deze verhalen af wat de woorden van Musk dan waard zijn. Hij meldde al eerder dat de lowering zou terug komen. Wat bedoelde hij met een Autobahn upgrade die voor iedereen beschikbaar zou komen? Dat lijkt me toch ook iets om de handling te verbeteren bij hoge snelheden, dat is ook echt wel nodig. Als ze echt succesvol willen zijn op de Duitse markt moet er echt nog wat gebeuren.

Ik wacht wel op de officiële bekendmakingen, beter nog, de nieuwe release(s). Ondertussen heb ik er gewoon lol mee. Ondanks brom, rode stekkers, range en lowering. Gas!
 
Een M5 kost al gauw 20 à 40.000 euro meer in aankoop dan een P85+.
"Per km kost de BMW je dus € 0,90 cent meer" .... daar zal de eigenaar van een M5 eens hartelijk om lachen.

Wie zo met centjes en percentjes in zijn hoofd zit koopt zich beter een Volt of I3 of Leaf... dan spaar je in één klap minstens 50.000 tot 70.000 euro.
Of beter nog, een auto op aardgas... die is nog stukken goedkoper in verbruik dan een elektrische wagen en daar hoef je na x jaar geen 30.000 euro uit te geven voor een nieuwe batterij.
Kan dat misschien nog even verrekend worden in het verschil van 0,90 cent / km?
Niet mee eens, al helemaal niet t.o.v. een MS85. Na een jaartje of 5 is het wel duidelijk hoe de accu zich houdt, als dat tegenvalt krijgen de veelrijders wellicht gratis een nieuwe accu en de anderen kunnen proberen in te ruilen...?
Aardgasauto is niet goedkoper in gebruik dan een EV, en daarbij loop je risico op allerlei reparaties (het is gewoon een ICE) in het bijzonder het kleppensysteem. De actieradius is vergelijkbaar met elektrisch.
 
Niet mee eens, al helemaal niet t.o.v. een MS85. Na een jaartje of 5 is het wel duidelijk hoe de accu zich houdt, als dat tegenvalt krijgen de veelrijders wellicht gratis een nieuwe accu en de anderen kunnen proberen in te ruilen...?
Aardgasauto is niet goedkoper in gebruik dan een EV, en daarbij loop je risico op allerlei reparaties (het is gewoon een ICE) in het bijzonder het kleppensysteem. De actieradius is vergelijkbaar met elektrisch.

Er is inmiddels bekend dat de accu's van de Tesla Roadster minder dan 2% per jaar degradeert. Betekent dat, even aangenomen dat de accu van de MS vergelijkbaar presteert, dat dit bepaald niet tegenvalt. Er zijn inmiddels MS rijders in de VS met bijna 70.000 km op de teller. Hun accupakketten presteren nog steeds als nieuw.
 
Er is inmiddels bekend dat de accu's van de Tesla Roadster minder dan 2% per jaar degradeert. Betekent dat, even aangenomen dat de accu van de MS vergelijkbaar presteert, dat dit bepaald niet tegenvalt. Er zijn inmiddels MS rijders in de VS met bijna 70.000 km op de teller. Hun accupakketten presteren nog steeds als nieuw.
2% per jaar zegt niets. Het gaat natuurlijk over het aantal km. Na 130.000 km Roadster kan ik melden dat de batterij pack iedere 10.000 km ca. 0,6% aan capaciteit verliest. Mijn standard range is dus gezakt van 302 km nieuw naar 274 km nu.
Wellicht is de accupack van de Model S beter, waarbij veroudering bij de 85kWh natuurlijk zowieso per km langzamer gaat dan een pack van 53 kWh van de Roadster.
Ik laad altijd standard en hooguit 1 x per maand een range charge waarbij direct na volladen er wordt gereden, omdat stilstand op 100% geladen de accupack sneller laat verouderen.
 
2% per jaar zegt niets. Het gaat natuurlijk over het aantal km. Na 130.000 km Roadster kan ik melden dat de batterij pack iedere 10.000 km ca. 0,6% aan capaciteit verliest. Mijn standard range is dus gezakt van 302 km nieuw naar 274 km nu.
Wellicht is de accupack van de Model S beter, waarbij veroudering bij de 85kWh natuurlijk zowieso per km langzamer gaat dan een pack van 53 kWh van de Roadster.
Ik laad altijd standard en hooguit 1 x per maand een range charge waarbij direct na volladen er wordt gereden, omdat stilstand op 100% geladen de accupack sneller laat verouderen.

Ik heb het over gemiddelden die Tesla zelf communiceert. En 0,6% per 10.000 km is bij 20.000 km per jaar dus 1,2%, nog minder dus. Er zullen altijd rijders zijn die niet binnen gemiddelden vallen. Ik maakt me dus geen zorgen over de degradatie.
 
Heren en enkele dames!

Morgen gaan wij met de Tesla naar Essen (Duitsland), alleen heb ik toch nog een vraag! aangezien wij een 60 kW versie hebben moeten we nog redelijk zuinig rijden om het te halen!
Vanaf de supercharger in Zevenaar is het nog 105 km! ik verwacht niet dat we daar kunnen laden dus moeten we ook weer 105 terug! (totaal 210)

Het is dus alleen te redden als we in Zevenaar richting de volledige 100% kunnen laden! Dit is toch mogelijk? Heeft iemand anderen tips, misschien laadvoorzieningen in Duitsland als we krap komen te zitten? Of welke knop moest ik drukken om energie te besparen?
 
Last edited:
Ik neem aan dat je Zevenaar bedoelt i.p.v. Zevenhuizen.
Heren en enkele dames!

Morgen gaan wij met de Tesla naar Essen, alleen heb ik toch nog een vraag! aangezien wij een 60 kW versie hebben moeten we nog redelijk zuinig rijden om het te halen!
Vanaf de supercharger in Zevenhuizen is het nog 105 km! ik verwacht niet dat we daar kunnen laden dus moeten we ook weer 105 terug! (totaal 210)

Het is dus alleen te redden als we in Zevenhuizen richting de volledige 100% kunnen laden! Dit is toch mogelijk? Heeft iemand anderen tips, misschien laadvoorzieningen in Duitsland als we krap komen te zitten?
 
Nissan Leaf met 160.000 km op de teller na 3 jaar.
Deze heeft nu 20% capaciteitsverlies. Het accupakket van 24 kWh heeft geen klimaatregeling zoals bij de Tesla.
This Seattle-area Nissan Leaf owner has already put 100,000 miles on his EV

Als je dit omrekent naar 85kWh krijg je 20% capaciteitsverlies na 3 jaar en 567.000 km.
Het is natuurlijk moeilijk vergelijken omdat de Tesla accu en de Leaf accu compleet verschillend zijn.
 
Volgens mij is het zo dat als de batterijen op een juiste manier worden aangestuurd tijdens het laden (lees: op de juiste temperatuur gehouden), dan kunnen ze volgens mij prima wat hebben.

Maak me dus niet zoveel zorgen om capaciteitverlies, zie ik tegen die tijd allemaal wel.
 
Volgens mij is het zo dat als de batterijen op een juiste manier worden aangestuurd tijdens het laden (lees: op de juiste temperatuur gehouden), dan kunnen ze volgens mij prima wat hebben.

Maak me dus niet zoveel zorgen om capaciteitverlies, zie ik tegen die tijd allemaal wel.

Volgens mij is dat precies de onzekere factor (anderen noemen het gokken) waarom je ook redelijk veel subsidie krijgt en versnelt kunt afschrijven. De degradatie van de accu zal waarschijnlijk de belangrijkste factor zijn voor de restwaarde. De grote hoeveelheid patenten die Tesla op dit gebied heeft stellen mij persoonlijk ook wel gerust :)
 
Heren en enkele dames!

Morgen gaan wij met de Tesla naar Essen (Duitsland), alleen heb ik toch nog een vraag! aangezien wij een 60 kW versie hebben moeten we nog redelijk zuinig rijden om het te halen!
Vanaf de supercharger in Zevenaar is het nog 105 km! ik verwacht niet dat we daar kunnen laden dus moeten we ook weer 105 terug! (totaal 210)

Het is dus alleen te redden als we in Zevenaar richting de volledige 100% kunnen laden! Dit is toch mogelijk? Heeft iemand anderen tips, misschien laadvoorzieningen in Duitsland als we krap komen te zitten? Of welke knop moest ik drukken om energie te besparen?
Ben gisteren naar de Boot in Düsseldorf gereden. Ook geladen (2x) in Zevenaar. Was erg rustig, slechts 1 andere Tesla. Bij de superchargers kun je natuurlijk tot 100% laden. Alleen duurt de laatste 15% net zo lang als de 1e 85%. Terug reed ik duidelijk zuiniger dan heen. Omdat mijn supercharger (nog) niet werkt de Tesla van pa meegenomen. Bij de beurs is een laadpaal recht voor de ingang van hal 8. Stond al een Volvo met NL kenteken aan de paal. Andere plek was gelukkig nog vrij. Helaas werkten mijn passen van TNM en Essent niet. Zoals mij hier op het forum al verteld was dient men een pas bij de gemeente Düsseldorf aan te vragen... :cursing:. Gelukkig was dit mijn plan B en heb ik op de terugweg net zo hard gereden als dat de accucapaciteit toeliet. Was 160km/u:biggrin:. Met 15 km range aangekomen. Doel was onder de 10 te komen maar is helaas niet gelukt omdat ik er al weer veel bij kreeg op het kleine stukkie na de grens.

Range mode (heb ik niet gebruikt) vindt je bij de driving settings meen ik.