Ik rijd een Chevrolet Volt en mijn broer een Opel Ampera. Hij haalt gemiddeld 1 op 100, ik 1 op 40 (maar ik rijd dan ook 140 km per dag). We laden zelf zoveel mogelijk bij, thuis en op het werk. Ik denk dat wel van belang is dat we zelfstandig ondernemer zijn en dus zelf voor de kosten opdraaien. Een werknemer die een onbeperkte tankpas van de baas krijgt zal minder gestimuleerd worden zoveel mogelijk bij te laden, zeker wanneer het laden thuis niet vergoed wordt. Hier ligt een taak voor de werkgever; een laadpunt thuis op kosten van de zaak, een maximum hoeveelheid brandstof per jaar, dat soort dingen. Wanneer dit niet goed wordt geregeld en er zonder verdere vragen een Ampera, Outlander of plug-in Prius geleast kan worden is het een waardeloze baas.
Fred, het belang ligt niet bij de werkgever. De medewerker wil lekker goedkoop rijden en neemt dus een auto met weinig bijtelling. Dat is de enige reden op een enkeling na die uit groene overtuiging met zo'n ding rijdt. De mensen die ik ken met zo'n auto rijden liever iets anders maar kiezen voor hun portemonnee. De kosten van brandstof in een onderneming (ik heb zelf een bedrijf met zo'n 20 leaseauto's op 50 mensen dus relatief veel) zijn peanuts, tenzij je een transportbedrijf bent natuurlijk. De kosten van brandstof vormen bij ons 0,1 procent van onze begroting. Als ik bij al die mensen een laadpaal moet gaan plaatsen (en natuurlijk de stroom betalen) ben ik veel verder van huis. En wat doe ik met een door mij gefinancierde laadpaal in de tuin van een medewerker die uit dienst gaat?
Natuurlijk kan je wel sturen op brandstof verbruik dat je inderdaad netjes gemeld krijgt van de leasemij. Zo hebben wij de mensen gevraagd binnen de bebouwde kom te tanken ipv langs de snelweg. Hoe denk je dat de directie zich een Model S kan veroorloven en een dubbele 3 x 32A laadpaal op de zaak? ;-)
Overigens heb ik een tijdje terug in een Chevrolet Volt, volgens mij exact hetzelfde ding als een Ampera maar met een ander logo, gereden. Leek wel een tram met dat geluid van de elektromotor! Het verbaast mij dat ik in eerdere reacties lees dat mensen daar elektrisch mee rijden op de snelweg, boven de 70 of 80 Km gaat standaard die benzine naaimachine aan en rij je dus feitelijk op benzine.
De post van PeterSZ was aan de rabiate kant maar begrijpen doe ik het wel. Door de bank genomen (uitzonderingen daargelaten) wordt er mee gereden als een ICE en ligt er geen enkele milieu-overweging aan ten grondslag, noch van de berijder, noch van het bedrijf. En daarmee schiet de wetgever (de politiek) z'n doel - zoals zo vaak helaas - compleet voorbij. Dat laatste verbaast mij niet.
Het wordt wel irritant als men laadplaatsen gaat bezetten omdat het kan, bijkomend voordeel bovenop het belastingvoordeel. Ik denk dat er niets aan te doen is. En ik denk ook dan PeterSZ's reactie voortkwam uit toekomstige frustratie: ik vermoed dat ik in de toekomst met regelmaat deze auto's zal vervloeken als ik op zoek ben naar wat stroom...
Tot slot een aardig idee om ICE-berijders die op een laadplek staan aan te pakken: ik heb ooit gewerkt in een bedrijf op een bedrijventerrein met weinig parkeerruimte. We hadden 10 parkeerplaatsen waar je nauwelijks een Smart op z'n kant kon parkeren (Nederland he?). Daar stonden overal bordjes voor met "gereserveerd - bedrijfsnaam" bij. Toch parkeerde er met regelmaat een andere auto. Daar had men een aardige oplossing voor. Men had een stapel A4 etiketten met daarop geprint "U staat ten onrechte op een gereserveerde parkeerplaats. Wilt u dit niet meer doen?". Die A4-sticker (papier!) werd op de voorruit, precies in het zicht van de berijder geplakt. Die laatste kon vervolgens minstens een kwartier pulleken om dat klereding er enigszins af te krijgen en kon thuis met wasbenzine de rest verwijderen. Succes verzekerd!
Ik ga een stapeltje van die stickers in mijn midlife-crisis-rode frunk leggen, achter het bijgeleverde netje. Zodra ik straks een ICE op een laadplaats zie staan: FLATSCH, in your face! Lekker trollen, als iedere EV rijder dat doet laait de discussie in Nederland (én België natuurlijk) snel op.