Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stel voor dat alle plug-in hybrides lekker op benzine blijven rijden. Dan blijft die paal tenminste ook vrij.
Het is mooie discussie: boos op plug-in's die niet/te weinig laden. Boos op plug-ins die wel laden, maar vervolgens te lang geparkeerd blijven.
Over een half jaartje eens op een ampera-forum kijken of ze daar boos zijn op Tesla's; die staan wel erg lang aan een paal voor ze vol zijn/ hebben toch niet zoveel nodig om elektrisch terug te komen, wij wel anders is het weer op benzine.
Iedereen blij in z'n auto, en boos bij de paal. Alle EV-rijders boos op plugin's en vice versa.
Terwijl het doel toch is af te komen van al die vervuilende 100% ice's; en ja daar horen plugin's bij.
 
Het is mooie discussie: boos op plug-in's die niet/te weinig laden. Boos op plug-ins die wel laden, maar vervolgens te lang geparkeerd blijven.
Over een half jaartje eens op een ampera-forum kijken of ze daar boos zijn op Tesla's; die staan wel erg lang aan een paal voor ze vol zijn/ hebben toch niet zoveel nodig om elektrisch terug te komen, wij wel anders is het weer op benzine.
Iedereen blij in z'n auto, en boos bij de paal. Alle EV-rijders boos op plugin's en vice versa.
Terwijl het doel toch is af te komen van al die vervuilende 100% ice's; en ja daar horen plugin's bij.

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:
 
En laten we niet vergeten dat de bulk van de palen geplaatst is op verzoek van de huidige plug-in rijders. Een dik jaar geleden kreeg je bij aanschaf van een (semi) elektrische auto het recht om bij stichting E-laad een laadpaal aan te vragen. Dat zouden er in totaal 10.000 worden in Nederland. Dat daar een stokje voor gestoken is, doet niets af aan de rechten van de huidige rijders.

Wij kiezen er nu voor om ook gebruik te willen maken van laadpalen, maar krijgen door deze keuze niet meer rechten dan de huidige gebruikers. Wel zullen we allemaal beter gebruik moeten maken van het kleine aantal palen wat beschikbaar is. Dat betekent dus inderdaad dat we de paal na opladen zo snel mogelijk vrij moeten maken.

Laten we proberen om samen te gaan zorgen voor meer laadpalen, zonder te gaan polariseren tussen de ene of andere elektrische auto.
 
Als je optijd je model s besteld had had je ook een paal bij e-laad kunnen aanvragen

Heb ik ook gedaan en de paal staat al ruim een jaar te wachten op mijn tesla
Dat is niet helemaal waar. Ik heb dat ook gedaan maar in mijn woonplaats werd er alleen een paal geplaatst als je een orderbevestiging kon tonen. Toen ik die begin dit jaar eindelijk kreeg waren de palen al op.
 
ik had bij e-laad genoeg aan een bevestiging van aanbetaling, moet ik wel bij vermelden dat ik bij gemeente wat mensen ken maar volgens mij ligt de beoordeling over de documenten bij e-laad dus dat zou het zelfde moeten zijn.

ik had mijn aanbetaling gedaan, schrijven gekregen met handtekening van tesla dat het betaald was, foto's van mijn situatie en klaar binnen een week een brief van de gemeente dat ze van iemand in de straat een aanvraag voor een paal hadden gekregen via e-laad en dat de gemeente hier geen bezwaar in zag, verkeersplan gewijzigd = 6 weken de tijd voor omwonende om te klagen,geen klachten na de 6 weken binnen 2 weken stond de paal er, nu ruim een jaar word soms gebruikt (ook door forum mensen die gewoon geen koffie komen drinken)

zat een storing in de paal! net monteur gesproken en gezien hoe alles werkt is best grappig! ze kunnen op afstand het vermogen omhoog of omlaag zetten!
ik heb hem meteen op 22kw/h laten schroeven aan 1 stekker! dit kon niet alle 2 de stekker ivm vermogen dus 1 helft is 11 kw/h de andere 22 kw/h.

koste me een bak koffie en worstebrood :biggrin:
 
Last edited:
Opmerkelijk: Tesla June 20th Announcement: Battery Swapping For Model S?
Zouden ze toch battery swaps gaan introduceren?

Het schijnt zo te zijn dat Tesla een betere EV rating krijgt als ze battery swapping aanbieden. Dat heeft dan weer fiscale voordelen voor Tesla en er werd gespeculeerd dat Tesla dan een stuk of tien swapping stations inricht voor dat voordeel. Het lijkt mij een domme zet als dat zou gebeuren, want daarmee zijn ze de goodwill die ze kregen bij de aflossing van de DOE lening weer kwijt. Ik kan zo snel er niets meer over vinden.
 
Ik rijd een Chevrolet Volt en mijn broer een Opel Ampera. Hij haalt gemiddeld 1 op 100, ik 1 op 40 (maar ik rijd dan ook 140 km per dag). We laden zelf zoveel mogelijk bij, thuis en op het werk. Ik denk dat wel van belang is dat we zelfstandig ondernemer zijn en dus zelf voor de kosten opdraaien. Een werknemer die een onbeperkte tankpas van de baas krijgt zal minder gestimuleerd worden zoveel mogelijk bij te laden, zeker wanneer het laden thuis niet vergoed wordt. Hier ligt een taak voor de werkgever; een laadpunt thuis op kosten van de zaak, een maximum hoeveelheid brandstof per jaar, dat soort dingen. Wanneer dit niet goed wordt geregeld en er zonder verdere vragen een Ampera, Outlander of plug-in Prius geleast kan worden is het een waardeloze baas.

Fred, het belang ligt niet bij de werkgever. De medewerker wil lekker goedkoop rijden en neemt dus een auto met weinig bijtelling. Dat is de enige reden op een enkeling na die uit groene overtuiging met zo'n ding rijdt. De mensen die ik ken met zo'n auto rijden liever iets anders maar kiezen voor hun portemonnee. De kosten van brandstof in een onderneming (ik heb zelf een bedrijf met zo'n 20 leaseauto's op 50 mensen dus relatief veel) zijn peanuts, tenzij je een transportbedrijf bent natuurlijk. De kosten van brandstof vormen bij ons 0,1 procent van onze begroting. Als ik bij al die mensen een laadpaal moet gaan plaatsen (en natuurlijk de stroom betalen) ben ik veel verder van huis. En wat doe ik met een door mij gefinancierde laadpaal in de tuin van een medewerker die uit dienst gaat?

Natuurlijk kan je wel sturen op brandstof verbruik dat je inderdaad netjes gemeld krijgt van de leasemij. Zo hebben wij de mensen gevraagd binnen de bebouwde kom te tanken ipv langs de snelweg. Hoe denk je dat de directie zich een Model S kan veroorloven en een dubbele 3 x 32A laadpaal op de zaak? ;-)

Overigens heb ik een tijdje terug in een Chevrolet Volt, volgens mij exact hetzelfde ding als een Ampera maar met een ander logo, gereden. Leek wel een tram met dat geluid van de elektromotor! Het verbaast mij dat ik in eerdere reacties lees dat mensen daar elektrisch mee rijden op de snelweg, boven de 70 of 80 Km gaat standaard die benzine naaimachine aan en rij je dus feitelijk op benzine.

De post van PeterSZ was aan de rabiate kant maar begrijpen doe ik het wel. Door de bank genomen (uitzonderingen daargelaten) wordt er mee gereden als een ICE en ligt er geen enkele milieu-overweging aan ten grondslag, noch van de berijder, noch van het bedrijf. En daarmee schiet de wetgever (de politiek) z'n doel - zoals zo vaak helaas - compleet voorbij. Dat laatste verbaast mij niet.

Het wordt wel irritant als men laadplaatsen gaat bezetten omdat het kan, bijkomend voordeel bovenop het belastingvoordeel. Ik denk dat er niets aan te doen is. En ik denk ook dan PeterSZ's reactie voortkwam uit toekomstige frustratie: ik vermoed dat ik in de toekomst met regelmaat deze auto's zal vervloeken als ik op zoek ben naar wat stroom...

Tot slot een aardig idee om ICE-berijders die op een laadplek staan aan te pakken: ik heb ooit gewerkt in een bedrijf op een bedrijventerrein met weinig parkeerruimte. We hadden 10 parkeerplaatsen waar je nauwelijks een Smart op z'n kant kon parkeren (Nederland he?). Daar stonden overal bordjes voor met "gereserveerd - bedrijfsnaam" bij. Toch parkeerde er met regelmaat een andere auto. Daar had men een aardige oplossing voor. Men had een stapel A4 etiketten met daarop geprint "U staat ten onrechte op een gereserveerde parkeerplaats. Wilt u dit niet meer doen?". Die A4-sticker (papier!) werd op de voorruit, precies in het zicht van de berijder geplakt. Die laatste kon vervolgens minstens een kwartier pulleken om dat klereding er enigszins af te krijgen en kon thuis met wasbenzine de rest verwijderen. Succes verzekerd!

Ik ga een stapeltje van die stickers in mijn midlife-crisis-rode frunk leggen, achter het bijgeleverde netje. Zodra ik straks een ICE op een laadplaats zie staan: FLATSCH, in your face! Lekker trollen, als iedere EV rijder dat doet laait de discussie in Nederland (én België natuurlijk) snel op.
 
Last edited:
Een misverstand over die Ampera/Volt, Wiebe. Die rijden alleen op benzine als de bestuurder dat wil (of als de accu leeg is). Je kunt er zo hard mee rijden als je wilt, in elk geval 150 km/u, en hij blijft gewoon op stroom rijden. Het is exact te zien hoewel kWh stroom er is verbruikt en hoeveel benzine. En ook exact hoeveel meter er op stroom is gereden en hoeveel op benzine. Strikt geschieden in tegenstelling tot wat er ooit over is gepubliceerd. Dat van dat tramgeluid vind ik wel meevallen; ik merkte weinig verschil bij de proefrit met de Tesla. En die klonk niet als een tram :)

En ja, je hebt inderdaad een punt dat het niet gemakkelijk is om als werkgever de werknemer (tegen redelijke kosten) te stimuleren toch vooral op stroom te rijden.
 
Ik ga een stapeltje van die stickers in mijn midlife-crisis-rode frunk leggen, achter het bijgeleverde netje. Zodra ik straks een ICE op een laadplaats zie staan: FLATSCH, in your face! Lekker trollen, als iedere EV rijder dat doet laait de discussie in Nederland (én België natuurlijk) snel op.
ik had ook een sticker in gedachten, beetje met officiële opmaak en superlijm:
Geachte bestuurder,
we hebben helaas moeten vaststellen dat u met uw auto op een ongeoorloofde plek staat. Deze plek is voorbehouden aan elektrisch oplaadbare voertuigen. Zoals u weet is per 1 juli de sanctie voor ongeoorloofd parkeren omhoog gegaan naar 236 euro. U ontvangt een acceptgiro vanzelf via het CJIB binnen 6 tot 8 weken. Wij verzoeken u in het vervolg uitsluitend te parkeren in de voor uw fosiel bestemde vakken.
Hoogachtend,
Karel Lootzak.
Dienst Parkeren
 
ik had ook een sticker in gedachten, beetje met officiële opmaak en superlijm:
Geachte bestuurder,
we hebben helaas moeten vaststellen dat u met uw auto op een ongeoorloofde plek staat. Deze plek is voorbehouden aan elektrisch oplaadbare voertuigen. Zoals u weet is per 1 juli de sanctie voor ongeoorloofd parkeren omhoog gegaan naar 236 euro. U ontvangt een acceptgiro vanzelf via het CJIB binnen 6 tot 8 weken. Wij verzoeken u in het vervolg uitsluitend te parkeren in de voor uw fosiel bestemde vakken.
Hoogachtend,
Karel Lootzak.
Dienst Parkeren

Toen ik nog studeerde had mijn kotbazin ("kamereigenares" voor de Nederlanders :wink:) steeds een emmer behanglijm klaar staan voor al degenen die onrechtmatig op haar parkeerplaats stonden.
 
Tot slot een aardig idee om ICE-berijders die op een laadplek staan aan te pakken: ik heb ooit gewerkt in een bedrijf op een bedrijventerrein met weinig parkeerruimte. We hadden 10 parkeerplaatsen waar je nauwelijks een Smart op z'n kant kon parkeren (Nederland he?). Daar stonden overal bordjes voor met "gereserveerd - bedrijfsnaam" bij. Toch parkeerde er met regelmaat een andere auto. Daar had men een aardige oplossing voor. Men had een stapel A4 etiketten met daarop geprint "U staat ten onrechte op een gereserveerde parkeerplaats. Wilt u dit niet meer doen?". Die A4-sticker (papier!) werd op de voorruit, precies in het zicht van de berijder geplakt. Die laatste kon vervolgens minstens een kwartier pulleken om dat klereding er enigszins af te krijgen en kon thuis met wasbenzine de rest verwijderen. Succes verzekerd!

Ik ga een stapeltje van die stickers in mijn midlife-crisis-rode frunk leggen, achter het bijgeleverde netje. Zodra ik straks een ICE op een laadplaats zie staan: FLATSCH, in your face! Lekker trollen, als iedere EV rijder dat doet laait de discussie in Nederland (én België natuurlijk) snel op.

De Tesla laat nog ff op zich wachten, maar vanaf volgende week heb ik een stapel stickers in de auto. Kan ik alvast beginnen met de opvoeding:cool: