Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren eerste serieuze slijtage aan de Model S verholpen.
Stoel was na 222.222km verworden tot een piepend en krakend doorgezeten campingstoeltje. Vooral bij optrekken deed dat gepiep en gekraak af aan het rijplezier.

Bij het laatste Sec bezoek gevraagd of ze ook wat aan het piepen en kraken konden doen. Bij ophaling niet meer over gehad. Maar zag vervolgens op het verslag/rekening dat het oordeel was dat de stoel 'beyond repair' is en dat er maar een nieuwe stoel in moest. Dat leek me wat begrotelijk.

Op ebay in de VS een half complete stoel gevonden (zitting kussen/bekleding/zijpanelen misten) die ik voor USD 139 kon scoren. Geheel toevallig in een stad halverwege LA en San Diego, een rit die vanwege een conferentie in San Diego toch al op de planning stond.
Op de hotelkamer de stoel deels gedemonteerd (waar laat je een airbag die niet mee kan in het vliegtuig?). Nog USD 60 voor verpakking en een lange vlucht terug verder had ik voor USD 200 alle ingredienten voor de reparatie/upgrade in huis.

Gisteren alles overgezet (frame/motoren etc van 'nieuwe' donorstoel, zittingen/bekleding/airbag/zijpanelen/foot-light van originele stoel). Voor de zekerheid ook het 'brein' van de oude stoel overgezet (maar had waarschijnljk ook met nieuwe gewerkt).

Resultaat is een weer 'als nieuw' strak aanvoelende stoel. (zeer hoge DIY voldoeningsfactor)
Een aan te bevelen niet al te ingewikkelde klus voor leden van de 200.000+ club.
Kan alleen niet garanderen dat er weer zo'n koopje te vinden is.

Tesla Seat Swap.jpg
 
Gisteren eerste serieuze slijtage aan de Model S verholpen.
Stoel was na 222.222km verworden tot een piepend en krakend doorgezeten campingstoeltje. Vooral bij optrekken deed dat gepiep en gekraak af aan het rijplezier.

Bij het laatste Sec bezoek gevraagd of ze ook wat aan het piepen en kraken konden doen. Bij ophaling niet meer over gehad. Maar zag vervolgens op het verslag/rekening dat het oordeel was dat de stoel 'beyond repair' is en dat er maar een nieuwe stoel in moest. Dat leek me wat begrotelijk.

Op ebay in de VS een half complete stoel gevonden (zitting kussen/bekleding/zijpanelen misten) die ik voor USD 139 kon scoren. Geheel toevallig in een stad halverwege LA en San Diego, een rit die vanwege een conferentie in San Diego toch al op de planning stond.
Op de hotelkamer de stoel deels gedemonteerd (waar laat je een airbag die niet mee kan in het vliegtuig?). Nog USD 60 voor verpakking en een lange vlucht terug verder had ik voor USD 200 alle ingredienten voor de reparatie/upgrade in huis.

Gisteren alles overgezet (frame/motoren etc van 'nieuwe' donorstoel, zittingen/bekleding/airbag/zijpanelen/foot-light van originele stoel). Voor de zekerheid ook het 'brein' van de oude stoel overgezet (maar had waarschijnljk ook met nieuwe gewerkt).

Resultaat is een weer 'als nieuw' strak aanvoelende stoel. (zeer hoge DIY voldoeningsfactor)
Een aan te bevelen niet al te ingewikkelde klus voor leden van de 200.000+ club.
Kan alleen niet garanderen dat er weer zo'n koopje te vinden is.

View attachment 256807

Kan me de zeer hoge "DIY voldoeningsfactor" goed voorstellen.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Op weg terug in KLM tijd een pennenvrucht geconcipieerd. Leesstof en benieuwd naar jullie reacties.

https://www.linkedin.com/pulse/over-roken-autorijden-en-een-stukje-toekomst-hans-noordsij/
Mooi stuk! En als het uiteindelijk net zo 'snel' gaat als met roken, dan word ik er (nog) optimistischer van.

Ik merk nu soms al dat mensen de neiging krijgen aan mij uit te gaan leggen waarom ze (nog) niet elektrisch rijden in plaats van dat ik aan hen uit moet leggen waarom ik dat wel wil (en sinds kort ook doe). Een subtiele, maar niet onbelangrijke verschuiving...
 
Voor de liefhebbers, hier het gedeelte van het rapport van het PBL over de maatregelen in het regeerakkoord die emissievrije rijders aangaan. Het is allemaal nogal dun... We moet afwachten wat er van gaat komen.

Het hele document vind je hier http://www.pbl.nl/sites/default/fil...e-III-effecten-op-klimaat-en-energie_3009.pdf

View attachment 257349
Uitfasering van de fiscale stimulering van emissieloze auto's wordt in lijn gebracht met deze ambitie
Dit kan natuurlijk beide kanten op uitgelegd worden, enerzijds dat de stimulering afgebouwd wordt (dat is slecht voor het behalen van de ambitie) en anderzijds dat de stimulering voorlopig niet uitgefaseerd wordt (want dat is niet in lijn met de ambitie om in 2030 alle nieuwe auto's emissieloos te laten zijn).
Mijn optimistische zelf gokt/hoopt op het laatste.
 
Het is nu echt wel al ver aan het komen bij mij. Afgelopen nacht gedroomd over een samenkomst met wat TMC leden. @Phil V , @S-19910 , @Xfrank en @FVO waren er, en @FVO was zijn gsm vergeten bij vertrek. Deze dan gaan terugbrengen samen met XFrank die de beste route kende. Verder herinner ik me er niet veel van.

Het Tesla rijden en dit forum laat toch een stevige indruk na op een mens.
 
Zonder of met een beetje regen is het alsof je met een ICE in zijn vrij rijdt. Je moet dan zelfs meer remmen dan een ICE die in zijn versnelling staat. Dat is in een Tesla best een vreemde ervaring.

Bij mij is de regen pas volledig (60kW) nadat ik 30-35 km heb gereden (vertrek met koude accu). Dit betekent dat je er op wintersport niet op moet rekenen dat je van boven op de berg naar beneden met regen kunt rijden om de accu nog wat op te laden. Waarschijnlijk moet je dan het hele stuk remmen.

De enige remedie is om voor vertrek nog 15-30 minuten met 3x16A te laden, waardoor je de accu opwarmt. Ik weet niet of de accu wel voldoende opwarmt als je maar met 1x16A kunt laden.

Van vorige winter (nou ja) herinner ik me nog dat bij temperaturen onder de nul de mededeling ' accuverwarming ingeschakeld' op het display verscheen. Dat lijkt nu vervangen te zijn door 'regen uitgeschakeld'.

Na op mijn vingers getikt te zijn door het niet gebruiken van de zoek functie door oudegediende @Wim S. kwam de het bovenstaand stuk tegen uit 2014 tegen.

Ik heb mijn S nu bijna 3 weken en heb het gevoel dat het regeneratief remmen een stuk minder is mijn wagen als ik in de ochtend wegrij.
Is dit gebruikelijk bij de S?
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and Riestad
Regen is altijd laag bij koud weer of bij volle batterij. Ik vind dit zelf ook gevaarlijk/lastig aangezien ik altijd op regeneratief remmen vertrouw en dus minder zelf rem. Plotseling remt hij 's morgens niet af wegens te koud.
Hoopte eigenlijk al lang dat ze een soort van virtueel regen zouden ontwikkelen. (batterij te koud -> remschijven die bijspringen)

Edit: PS je kan de beperking zien in je vermogensgrafiek. Dan is regeneratief gedeeltelijk een oranje stippelijn. Bij 100% accelereren zal je dit ook zien aan de plus zijde.
 
Regen is altijd laag bij koud weer of bij volle batterij. Ik vind dit zelf ook gevaarlijk/lastig aangezien ik altijd op regeneratief remmen vertrouw en dus minder zelf rem. Plotseling remt hij 's morgens niet af wegens te koud.
Hoopte eigenlijk al lang dat ze een soort van virtueel regen zouden ontwikkelen. (batterij te koud -> remschijven die bijspringen)

Edit: PS je kan de beperking zien in je vermogensgrafiek. Dan is regeneratief gedeeltelijk een oranje stippelijn. Bij 100% accelereren zal je dit ook zien aan de plus zijde.
Oplossing: je batterij niet 100% volladen en nog een stuk laden vlak voor vertrek zodat de batterij reeds opgewarmd is.
 
  • Like
Reactions: GIO1974