Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Laat ons eerlijk zijn: indien iedereen elektrisch zou rijden, vermindert de uitstoot in de stad weliswaar, maar verleggen we de last van de "uitstoot" (en vooral alle andere vormen van vervuiling) vooral naar andere plaatsen dan de steden. Die lithium batterijen worden nog steeds niet aan bomen gekweekt en meer elektrisch rijden betekent dus ook meer lithium ontginning:

"But even as Tesla’s batteries promise to reduce tailpipe emissions, more direct environmental concerns surround the current boom in lithium-ion batteries. As hundreds of thousands more of these batteries hit the market, the problems that come with lithium mining, battery lifecycles and recycling loom large.

In a 2013 report, the U.S. Environmental Protection Agency’s Design for the Environment program concluded that batteries using nickel and cobalt, like lithium-ion batteries, have the “highest potential for environmental impacts”. It cited negative consequences like mining, global warming, environmental pollution and human health impacts."
https://www.google.be/url?sa=t&sour...XMAs&usg=AOvVaw0fJ7onfwBawLTmLmRjNvF7&ampcf=1

Bon, ik heb ook een model S besteld hoor, maar ik voel als eerste dat er ook een zekere hypocrisie is aan het beweren dat elektrisch rijden op dit moment zo milieuvriendelijk is (is er trouwens geweten bij welke energieleverancier Tesla haar laadpalen van elektriciteit voorziet? Groene energie of niet?)

En ik verwed er een dikke pint voor dat ik minstens drie "leugens ! Leugens!" Reacties zal krijgen op deze post :)
Je hebt je post niet beëindigd met dat we daarom allemaal maar gewoon door moeten rijden met onze diesels want al dat nieuwe gedoe met accu's zet toch geen zoden aan de dijk. (waterstof daarentegen...!) dus ik zal deze uitspatting door de vingers zien :D:p
 
De deadline lijkt me nu wel verstreken..Waar en wanneer moeten we zijn voor ons pint?:)

Ik reken de 'quotes' ook mee als posts he ;)
Dan zitten we zeker boven de 3 :)
Soit, de alcoholvrije Heineken zal klaar staan op de dag dat ik mijn model 3 heb ;-) (heb er ook een reservatie voor staan, maar daar ga ik niet (meer) op wachten).

En om nog eens een knuppel in het hoenderhok te gooien: waterstof? hmm....
http://ec.europa.eu/environment/integration/research/newsalert/pdf/39na1_en.pdf
(enkele weken geleden nog een interessant artikel in The Economist over het feit dat voor het aanmaken van waterstof er ook nogal wat elektriciteit nodig is).
Dit vat het ook goed samen:
"It doesn’t make any sense to draw electricity from the European power grid, use it to produce hydrogen via hydro-electrolysis and fuel cars with it; the CO2 emissions per kilowatt hour of electricity would be far too high using this method"
Are fuel cells environmentally friendly? Not always

Waarmee ik niet voor benzine (en al zeker niet voor diesel, eikes) pleit, maar bon, ik vind dat we als elektrische rijders ook zelfkritisch mogen zijn, ongeacht wat al de rest wel of niet doet.
 
Elektrische rijders zullen meer dan gemiddeld er voor ijveren dat hun stroom groen is. Hoe meer elektrische en dus groene rijders hoe groter de groene energie vraag wordt, hoe meer de energiebedrijven zullen moeten investeren in groene energie. Voila.
 
Zelfs met grijze stroom zal de uitstoot van een EV lager zijn.
Het rendement van een elektriciteitscentrale ligt pakweg 50% (%, geen procentpunten) dan van een auto -verbrandingsmotor.

Bovendien zijn de filters op een elektriciteitscentrale (met bijhorende controles) enkele grootteordes efficiënter.
 
Zelfs met grijze stroom zal de uitstoot van een EV lager zijn.
Het rendement van een elektriciteitscentrale ligt pakweg 50% (%, geen procentpunten) dan van een auto -verbrandingsmotor.

Bovendien zijn de filters op een elektriciteitscentrale (met bijhorende controles) enkele grootteordes efficiënter.

Klopt. Onder andere TNO heeft er onderzoek naar gedaan. Ik heb het getracht samen te vatten op www.willemsenolivier.wordpress.com

Maar ik ben het er wel mee eens dat een kritische blik goed is en dat gewerkt moet worden naar nog duurzamere vervoersmiddelen. Nieuwe batterij technologien die geen cobalt nodig hebben zouden bijvoorbeeld heel mooi zijn.