Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Weet iemand of de laadkabel icm Krachtstroom, die neem ik aan ook iets van een omvormer 'kastje' heeft net als de 110V kabel, geschikt is om buiten in de regen te gebruiken?
Normaal wordt deze in de garage gebruikt maar is als ik ipv een paal een krachtstopcontact buiten zou nemen geen optie...
Ik ga er vanuit dat deze gewoon tegen regen kan.

Een krachtstroomaansluiting staat onder een hoek van ~45 graden en daar zal dus geen regen in komen.

De beste optie blijft toch nog een laadpaal, die is daar volledig voor ontworpen.
 
Net even de handleiding van de mobile connector (USA) nagelezen en staan een hoop 'don;ts' in ....

Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather.Protect the Mobile Connector from moisture, water and foreign objects at all times. If any exist or appear to have damaged or corroded the Mobile Connector, do not use the Mobile Connector.
If rain falls during charging, do not allow rainwater to run along the length of cable and wet the electrical outlet or charging port.
If the electrical outlet is submerged in water or covered in snow, do not insert the Mobile Connector’s plug. If, in this situation, the Mobile Connector’s plug is already plugged in and needs to be unplugged, first turn off the breaker and then unplug the Mobile Connector’s plug.
 
Net even de handleiding van de mobile connector (USA) nagelezen en staan een hoop 'don;ts' in ....
Ja, dat is duidelijk inderdaad. Het advies is dus een laadpaal.

Maar wat doet een laadpaal dan beter dan een krachtstroomaansluiting?
Deze doet een aantal controles alvorens het laden start, zoals een kabel controle.

Ook heeft de laadpaal en type 2 stekker een bepaalde IP-klasse die bestand is tegen regen e.d. Zie bijvoorbeeld mijn blogpost: Widodh Installing the socket of my Open EVSE

Een type 2 socket heeft bijvoorbeeld een afvoer voor regenwater als dat er in mocht komen.

ik moet een 40 tal meter overbruggen, is 5G6 dan nog voldoende?
Zie deze site: http://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Met 400Volt 3-fase en 32A:

6mm2: 7 volt verlies (1.7%)
10mm2: 5 volt verlies (1.0%)

Het aantal Amperé gaat niet omhoog, dus een 5G6 kabel kan het prima aan.

Je mist alleen 2 volt, dat is bij 3x32A een totaal van 192 Watt die verloren gaat. Scheelt je zo'n 1km/uur met laden.
 
Last edited:
Ja, dat is duidelijk inderdaad. Het advies is dus een laadpaal.

Deze doet een aantal controles alvorens het laden start, zoals een kabel controle.

Ook heeft de laadpaal en type 2 stekker een bepaalde IP-klasse die bestand is tegen regen e.d. Zie bijvoorbeeld mijn blogpost: Widodh Installing the socket of my Open EVSE

Een type 2 socket heeft bijvoorbeeld een afvoer voor regenwater als dat er in mocht komen.

Kun je dan in plaats van een krachtstopcontact niet gewoon een Type 2 stopcontact plaatsen of is dat te simpel gedacht? De Model S doet de meeste controles toch al zelf?
 
Handige overweging buiten alle Volt, Ampere en 1,2 en 3 fase discussie..

Bij een laadpaal zal (bijna) altijd de kabel gekoppeld worden zodat "vreemden"hem niet los kunnen koppelen (lees, stelen) Bij een normale krachtstroom aansluitine is dit niet het geval.
 
Kun je dan in plaats van een krachtstopcontact niet gewoon een Type 2 stopcontact plaatsen of is dat te simpel gedacht? De Model S doet de meeste controles toch al zelf?
Nee, want bij een Type 2 socket verwacht de auto ook communicatie met de laadpaal.

Komt deze communicatie er niet dan zal de auto (ook de Model S) weigeren te laden. Bij de UMC zit er een "mini laadpaal" in het doosje in de kabel.

Handige overweging buiten alle Volt, Ampere en 1,2 en 3 fase discussie..

Bij een laadpaal zal (bijna) altijd de kabel gekoppeld worden zodat "vreemden"hem niet los kunnen koppelen (lees, stelen) Bij een normale krachtstroom aansluitine is dit niet het geval.
Goed punt!
 
Handige overweging buiten alle Volt, Ampere en 1,2 en 3 fase discussie..

Bij een laadpaal zal (bijna) altijd de kabel gekoppeld worden zodat "vreemden"hem niet los kunnen koppelen (lees, stelen) Bij een normale krachtstroom aansluitine is dit niet het geval.

Het ging hier over de eigen aansluiting. Ik neem aan dat die op eigen terrein is. Zie het voordeel van vergrendeling dan niet zo. Denk nog steeds dat een krachtstopcontact thuis en op kantoor voldoende moet zijn hoewel een laadpaal zeker voordelen heeft. Als de Tesla installateur langskomt laat ik wel voor allebei de opties een offerte maken.
 
Leuk stukje over je openevse project wido, dat lijkt mij ook wel wat. Helaas heb ik geen schuur/muur pal naast mijn parkeerplek (zo'n 6 meter voetpad tussen) maar wel een aangrenzend plantsoen. Voetpad en plantsoen zijn op afgesloten terrein (vve). Parkeerplaats is mijn eigendom.
Kwam dit net tegen: http://www.sbnbouw.nl/Producten/Kunststof-bermpalen/kunststof-bermpaal-vierkant-rond.html
Het is natuurlijk een idee om een openevse in mijn schuur te hangen (welke vrij eenvoudig voorzien kan worden van een 5G6 kabel vanuit mijn huis) en dan de 1772 socket zelf 6 meter verder in zo'n paaltje te monteren, en een stuk kabel onder het voetpad te leggen naar het paaltje. Of zeg ik nu iets geks?
Wil het liefst geen 2k+ aan een laadpaal uitgeven...
 
Het ging hier over de eigen aansluiting. Ik neem aan dat die op eigen terrein is. Zie het voordeel van vergrendeling dan niet zo. Denk nog steeds dat een krachtstopcontact thuis en op kantoor voldoende moet zijn hoewel een laadpaal zeker voordelen heeft. Als de Tesla installateur langskomt laat ik wel voor allebei de opties een offerte maken.
Uiteraard kan die krachtstroomaansluiting voldoende zijn.

De type 2 stekker is echter wel dé standaard, dus zo ben je direct EV-friendly. Alle andere EV's kunnen ook bij jou komen laden met hun standaard laadkabel :)

Leuk stukje over je openevse project wido, dat lijkt mij ook wel wat. Helaas heb ik geen schuur/muur pal naast mijn parkeerplek (zo'n 6 meter voetpad tussen) maar wel een aangrenzend plantsoen. Voetpad en plantsoen zijn op afgesloten terrein (vve). Parkeerplaats is mijn eigendom.
Kwam dit net tegen: http://www.sbnbouw.nl/Producten/Kunststof-bermpalen/kunststof-bermpaal-vierkant-rond.html
Het is natuurlijk een idee om een openevse in mijn schuur te hangen (welke vrij eenvoudig voorzien kan worden van een 5G6 kabel vanuit mijn huis) en dan de 1772 socket zelf 6 meter verder in zo'n paaltje te monteren, en een stuk kabel onder het voetpad te leggen naar het paaltje. Of zeg ik nu iets geks?
Wil het liefst geen 2k+ aan een laadpaal uitgeven...
Dat is prima te doen! Je moet dan 5G6 leggen en nog 2 aders voor de Pilot en GND.

Beetje creatief hakken in dat paaltje en je kan er een hele mooie laadpaal van maken lijkt me zo.

Ik was aan die OpenEVSE van mij zo'n 800 euro kwijt, maar dan had ik ook een aparte meterkast in de schuur.
 
Wido, petje af! Aanstaande vrijdag komt bij mij een installateur (namens thuisladen.nl) de situatie opnemen om te kijken wat er mogelijk of niet mogelijk is alvorens een offerte voor een laadpaal + installatie zal worden uitgebracht. Ondanks de bovenstaande discussie neig ik naar het voor mijn gevoel veiligere doch duurdere alternatief van een laadpaal, maar het liefst zou ik die installateur jouw documentje onder de neus drukken. In elk geval erg nuttig als referentiemateriaal!
 
voor in een garage of carport is een gewone krachtstroomstekker volgens mij genoeg!
Vele amerikaanse eigenaren plaatsen een gewone 14-50 stekker in hun garage!
En je kan er een buiten plaatsen ook! die laat je dan installeren in een spatvrije kast (afsluitbaar)waarin je ineens je mobiele lader kan bevestigen/plaatsen ook! zo is die tegen de regen beschermt!
dit deed een amerikaan die geen garage had!