Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag bevestiging gekregen van de planning. 1 juli wordt ons huis opgeleverd. En dan komt het echte werk:

Liander, Cohere en OpDeZon werken samen om op 2 juli, in één dag, de verzwaring aansluiting, slimme meter voor gas/elektra, aanpassingen meterkast, zonnepanelen, laadpaal, SEM (smart hub) aan te sluiten.

Als alles goed gaat kan ik 's avonds 17.2 kWh laden. (en overdag méér, omdat de productie zonnepanelen ook naar de laadpaal gestuurd kan worden)

Ik ben heel benieuwd!
Klinkt goed!

Denk je er aan dat je wel een DSMRv4 meter krijgt?

PS: Het is met 17.2kW laden, zonder de h ;)

Ik laad overigens met 18.5kW thuis. Voltage is 239V tijdens het laden. Ben ik wel blij mee :)
 
Update:
Liander plaatst een DSMR v4. (Ze wist ook te vermelden dat ze alleen nog maar v4 gaan plaatsen)
Cohere geeft aan dat hun oplossing een eigen slimme meter bevat die onafhankelijk hiervan werkt.
Gelukkig! Ookal gebruikt Cohere de slimme meter niet, dan is het toch fijn om een v4 meter te hebben, die meter gaat er jaren hangen en nu kan je daar zelf allemaal leuke statistieken uit gaan lezen.
 
Update:
Liander plaatst een DSMR v4.

Vorig jaar augustus heeft Liander bij ons een Slimme meter geplaatst ivm teruglevering (versie weet ik zo niet, maar dat zal zeker geen v4 zijn geweest). Komende maand komen ze de aansluiting aanpassen naar 3x25A, en heb ze gevraagd of ze mijn slimme meter ook gaan aanpassen naar v4. Het antwoord was: "functioneel is de vorige versie identiek aan de versie 4 meter". Vraag is nu: Klopt deze uitspraak? En wat kan mijn half jaar oude slimme meter nu niet wat de versie 4 meter kan? Ik krijg thuis een (slimme) laadinstallatie van EVBox of TheNewMotion.

Kan iemand hier wellicht nog iets adviseren?
 
Vorig jaar augustus heeft Liander bij ons een Slimme meter geplaatst ivm teruglevering (versie weet ik zo niet, maar dat zal zeker geen v4 zijn geweest). Komende maand komen ze de aansluiting aanpassen naar 3x25A, en heb ze gevraagd of ze mijn slimme meter ook gaan aanpassen naar v4. Het antwoord was: "functioneel is de vorige versie identiek aan de versie 4 meter". Vraag is nu: Klopt deze uitspraak? En wat kan mijn half jaar oude slimme meter nu niet wat de versie 4 meter kan? Ik krijg thuis een (slimme) laadinstallatie van EVBox of TheNewMotion.

Kan iemand hier wellicht nog iets adviseren?
Nee, dat is niet zo.

De v2.2 meter geeft een totaal aantal kW via de "P1 poort", waar een v4 meter exact verteld hoe veel kW/A er per fase verbruikt wordt.

Nu plaatsen veel slimme oplossingen nog een extra meter die iets sneller informatie geeft dan de "slimme meter", maar op termijn is het altijd leuk als je een v4 meter hebt en daar meer informatie uit kan halen.

De slimme meter geeft elke 10 seconde informatie over het verbruik, dat kan bij sommige smart charging oplossingen iets te langzaam zijn.
 
Nee, dat is niet zo.

De v2.2 meter geeft een totaal aantal kW via de "P1 poort", waar een v4 meter exact verteld hoe veel kW/A er per fase verbruikt wordt.

Nu plaatsen veel slimme oplossingen nog een extra meter die iets sneller informatie geeft dan de "slimme meter", maar op termijn is het altijd leuk als je een v4 meter hebt en daar meer informatie uit kan halen.

De slimme meter geeft elke 10 seconde informatie over het verbruik, dat kan bij sommige smart charging oplossingen iets te langzaam zijn.

Hee, dank voor deze info. Heb je toevallig ook nog een bron waarnaar je kunt verwijzen? Anders wordt het zo'n welles-nietus spelletje met Liander. En die ga ik vast verliezen :(
En kan ik op mijn huidige meter ook nog achterhalen welke versie het is? Of is alles wat Liander heeft geplaatst voor versie 4 per definitie versie 2.2?
 
Hee, dank voor deze info. Heb je toevallig ook nog een bron waarnaar je kunt verwijzen? Anders wordt het zo'n welles-nietus spelletje met Liander. En die ga ik vast verliezen :(
En kan ik op mijn huidige meter ook nog achterhalen welke versie het is? Of is alles wat Liander heeft geplaatst voor versie 4 per definitie versie 2.2?
Je kan even zoeken op DSMR v4 op Google, dan kom je op Home - Netbeheer Nederland

Je kan daar een PDF vinden waar het allemaal technisch in beschreven staat.

Komt er op neer dat sinds DSMR v4 je per fase informatie uit te meter kan halen waar v2 een totaal geeft.

Per fase is juist veel leukere informatie om op termijn zelf ook grafieken mee te maken of andere domotica aan te koppelen.

Aangezien die meter er jaaaaren gaat hangen zou ik een v4 meter willen hebben.
 
Ook op vakantie: moest ik om praktische redenen (klokje van waterontharder moest blijven inzitten) laden met een dominostekker en verlengkabel.
Zo zag hij er uit na 6u aan 13A...

IMG_5819.JPG


Alle gebruikte stukken hadden een 16A-label. Ik vermoed dus dat er ergens een slecht contact gezeten heeft.
 
Ook op vakantie: moest ik om praktische redenen (klokje van waterontharder moest blijven inzitten) laden met een dominostekker en verlengkabel.
Zo zag hij er uit na 6u aan 13A...

View attachment 48674

Alle gebruikte stukken hadden een 16A-label. Ik vermoed dus dat er ergens een slecht contact gezeten heeft.

Dat mag je gerust een zekerheid noemen. Kijk maar naar de groen geoxideerde contacten aan de rechterkant. Dat zal links niet anders zijn geweest.
 
Ja, er komen natuurlijk wel steeds nieuwe MS bezitters bij en het aantal Superchargers blijft gelijk ....
Ben benieuwd of Tesla het aantal laders in Oosterhout van 8 zou uitbreiden naar 12 of 16 als dat echt nodig blijkt te zijn?
De ruimte om dat te doen is er wel in ieder geval ...

Wat ik mij afvraag: zijn al die bijladende Tesla's van mensen elders uit NL - op doorreis dus - of zijn het overwegend Tesla's uit de buurt die gewoon even gratis komen tanken? Niet dat dat gratis tanken niet zou mogen, maar het besparen van die paar euro komt op mij nogal onzinnig over. In essentie zijn de Superchargers natuurlijk om de langere afstanden te faciliteren. Gratis tanken voor 'locals' is een bij-effect en geen doel op zich.