Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het enige wat je uit die foto kan afleiden is dat er inderdaad 3f aansluiting aanwezig is. Vraag even of men de spanning tussen aarding en geleiders wil nameten. Een installatie met neuter, geeft 0V en 230V, een probleeminstallatie geeft twee keer ongeveer 135V. Of je vraagt dat men de foto nog eens neemt met verwijderde afdekking zodat je kan zien of de blauwe geleiders overal aanwezig zijn.

Bedankt voor de tip Fivari, Ik weet slechts dat de installatie is aangelegd door een Nederlandse elektricien.
 
Nou, ik heb net onze straat in het donker gezet door de Tesla op te laden :)
Ik parkeer vaak buiten omdat de garage vol staat en ik niet altijd zin heb om te wisselen. Nou zag ik daar bij het afvalhok een 220V stopcontact. Leek me handig voor incidenteel een beetje bij laden. Dus ik heb er een extra KwH meter bij laten zetten en afgesproken met de VVE dat ik alle stroom op dat stopcontact betaal.
Ging enkele minuten goed, totdat alle straatverlichting uitviel. Die bleek nogal krap te zijn bemeten (2x16A) en de Tesla erbij was teveel.
Gelukkig wordt de straatverlichting binnenkort vervangen door LED, dat geeft mij wat meer Amperes tot mijn beschikking...
 
Nou, ik heb net onze straat in het donker gezet door de Tesla op te laden :)
Ik parkeer vaak buiten omdat de garage vol staat en ik niet altijd zin heb om te wisselen. Nou zag ik daar bij het afvalhok een 220V stopcontact. Leek me handig voor incidenteel een beetje bij laden. Dus ik heb er een extra KwH meter bij laten zetten en afgesproken met de VVE dat ik alle stroom op dat stopcontact betaal.
Ging enkele minuten goed, totdat alle straatverlichting uitviel. Die bleek nogal krap te zijn bemeten (2x16A) en de Tesla erbij was teveel.
Gelukkig wordt de straatverlichting binnenkort vervangen door LED, dat geeft mij wat meer Amperes tot mijn beschikking...


;-) dacht dat zo iets enkel in Belgie kon.
 
Ik ben bang dat ik nog een plan B en C nodig heb...

wanneer ga je precies ?

ik kan eventueel in een Plan-B voorzien.

Plan-C staat in BURG-REULAND, een eindje rijden, 5€ per beurt en 11Kw
ScreenShot160.jpg
 
Gisteren voor het eerst via de UMC geladen. Omdat het hotel helaas (ondanks voor aankondiging) de oplaadplek niet vrij heeft gehouden, moest ik gisteren van Groningen terug naar huis even laden. Ik en mijn vrouw dachten dit te doen bij Bataviastad. Maar op het hele complex 1 paal met 2 plug-in hybrids. Echt slecht van Bataviastad vind ik, dus ga ze nog eens wijzen op de grote aantal FEV's en PHEV's in NL. Uiteindelijk bij een schadehersteller aan de LoLo met 9 km/h, dus dat was ook niets. Uiteindelijk met hulp van de medewerkers de oplossing gevonden. De stekker van de overhead deur eruit en de UMC erin. Echt top service van de mannen en een vrouw. Waar het nu even om gaat, ik kwam er dus achter dat de UMC met de rode stekker niet op een 32 A aansluiting kan, nu is dit volgens mij de meest gebruikte aansluitingen bij bedrijven. Weet iemand of er een verloop is om van 16A naar 32A te gaan, zodat de UMC ook via een 32A kan worden aangesloten. Maakt me niet uit dat de UMC zichzelf terugschakelt naar 16A, liever niet, maar dan kan je nog eenvoudiger laden.
 
Gisteren voor het eerst via de UMC geladen. Omdat het hotel helaas (ondanks voor aankondiging) de oplaadplek niet vrij heeft gehouden, moest ik gisteren van Groningen terug naar huis even laden. Ik en mijn vrouw dachten dit te doen bij Bataviastad. Maar op het hele complex 1 paal met 2 plug-in hybrids. Echt slecht van Bataviastad vind ik, dus ga ze nog eens wijzen op de grote aantal FEV's en PHEV's in NL. Uiteindelijk bij een schadehersteller aan de LoLo met 9 km/h, dus dat was ook niets. Uiteindelijk met hulp van de medewerkers de oplossing gevonden. De stekker van de overhead deur eruit en de UMC erin. Echt top service van de mannen en een vrouw. Waar het nu even om gaat, ik kwam er dus achter dat de UMC met de rode stekker niet op een 32 A aansluiting kan, nu is dit volgens mij de meest gebruikte aansluitingen bij bedrijven. Weet iemand of er een verloop is om van 16A naar 32A te gaan, zodat de UMC ook via een 32A kan worden aangesloten. Maakt me niet uit dat de UMC zichzelf terugschakelt naar 16A, liever niet, maar dan kan je nog eenvoudiger laden.

met de UMC zal je nooit meer dan 16A kunnen laden.
een verloop kan je zo maken, en kan je ook wel vinden. Google is your friend.
verloop 32a naar 16a - Google zoeken


In principe moet je een aangepaste veiligheid (van 16A) voorzien : het stopcontact zal op 32A beveiligd zijn, daar waar je kabel maar 16A aankan.
 
Gisteren voor het eerst via de UMC geladen. Omdat het hotel helaas (ondanks voor aankondiging) de oplaadplek niet vrij heeft gehouden, moest ik gisteren van Groningen terug naar huis even laden. Ik en mijn vrouw dachten dit te doen bij Bataviastad. Maar op het hele complex 1 paal met 2 plug-in hybrids. Echt slecht van Bataviastad vind ik, dus ga ze nog eens wijzen op de grote aantal FEV's en PHEV's in NL. Uiteindelijk bij een schadehersteller aan de LoLo met 9 km/h, dus dat was ook niets. Uiteindelijk met hulp van de medewerkers de oplossing gevonden. De stekker van de overhead deur eruit en de UMC erin. Echt top service van de mannen en een vrouw. Waar het nu even om gaat, ik kwam er dus achter dat de UMC met de rode stekker niet op een 32 A aansluiting kan, nu is dit volgens mij de meest gebruikte aansluitingen bij bedrijven. Weet iemand of er een verloop is om van 16A naar 32A te gaan, zodat de UMC ook via een 32A kan worden aangesloten. Maakt me niet uit dat de UMC zichzelf terugschakelt naar 16A, liever niet, maar dan kan je nog eenvoudiger laden.



Cjays.nl daar heb ik de verloop gekocht.
 
Paul, thanx. Zorgt dit verloop er ook voor dat de UMC geen 32A krijg, maar netjes 16A? Of kan de UMC wel met 32A omgaan en schroeft hij die zelf terug naar 16A?

je zal laden met 16A, no worries.



als je de 'mennekes'-stekker van dichtbij bekijkt, zal je in totaal 7 pennen zien.
5 grotere (3 fazes, 1 neuter en 1 aarding), en 2 kleinere.

1 van de kleinere wordt gebruikt om communicatie te voeren tussen het laadstation (de UMC in dit geval) en de S.
via de tweede wordt aan de S duidelijk gemaakt wat de maximale stroom is het laadstation kan verwerken.


als je de Schuko op de UMC plaatst, zal de stroom beperkt worden tot 13A,
als je de rode stekker plaatst, zal de stroom beperkt worden tot 16A.