Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Of de zwarte hemel bekleding bestellen, zie je niets op. :rolleyes:
Natuurlijk niet met naaldhakjes doorheen prikken.... of voet afdrukken op de hoogglans zwarte interieur inleg.
(damn... kan veel te veel bedenken inneens)




LOL. Kom je nu eens niet een keer thuis met lipstickvlekken in de kraag van je blouse, en waar je zo snel geen verklaring voor hebt natuurlijk, zit er mascara in de hemelbekleding! Oplossing? Luchtvering, en wat minder hard over de drempels.
 
Als ik dan zo achtereen lees; "natuurlijk niet met naaldhakjes doorheen prikken.... of voet afdrukken op de hoogglans zwarte interieur inleg" en "uit ervaring weet ik dat dit nog steeds niet de oplossing is hoor". Dan heb ik het gevoel dat een aantal onder ons uit eigen ervaring spreken! :scared:

En we zijn ook nog steeds "on-topic" volgens mij! Je kunt maar verlegen zitten met dit soort kennis, en het voorkomt straks een boel gedonder thuis als gevolg van een mogelijke precaire situatie. :cool:
 
Dit is wel wat je goed moet onthouden als je weer eens in een andere auto stapt: daar werkt het niet zo en vergeet je dus alles. Het went echt te snel om gewoon in- en uit te stappen, o ja sleutel, o ja motor aan, o ja lichten, o ja dichtdoen...

dat klopt, als ik gestraft ben en ik moet met mijn echtgenote haar auto ergens naar toe (of om paarden eten of dergelijke dat ik niet in mijn tesla wil). Dan kom ik steeds uit de winkel en staat de ICE daar te draaien, met de lichten aan en niet op slot. En echt niemand wil dat ding meenemen...
Er zijn zelfs mensen die naar de luchthaven rijden en op vakantie vertrekken terwijl de auto staat te draaien op de parking tot hij leeg is:biggrin:
 
Dit is wel wat je goed moet onthouden als je weer eens in een andere auto stapt: daar werkt het niet zo en vergeet je dus alles. Het went echt te snel om gewoon in- en uit te stappen, o ja sleutel, o ja motor aan, o ja lichten, o ja dichtdoen...

Je bent de handrem nog vergeten! En ja, ik spreek uit ervaring... :redface:

- - - Updated - - -

Als ik dan zo achtereen lees; "natuurlijk niet met naaldhakjes doorheen prikken.... of voet afdrukken op de hoogglans zwarte interieur inleg" en "uit ervaring weet ik dat dit nog steeds niet de oplossing is hoor". Dan heb ik het gevoel dat een aantal onder ons uit eigen ervaring spreken! :scared:

Het valt allemaal wel mee op voorwaarde dat je de chick magnet optie niet hebt genomen.
Jullie zijn nieuw hier en hebben nog veel te leren. :tongue: Fraaaaank, hebben we daar geen tekening voor?
 
Dit is wel wat je goed moet onthouden als je weer eens in een andere auto stapt: daar werkt het niet zo en vergeet je dus alles. Het went echt te snel om gewoon in- en uit te stappen, o ja sleutel, o ja motor aan, o ja lichten, o ja dichtdoen...

Ja, dat heb je heel goed. Ooit bijna al eens de achterkant van mijn vrouw haar auto in elkaar gehad omdat ik zat te wachten op de piepjes van de parkeerhulp die maar niet kwamen. Ben er van overtuigd dat me dat echt een keer gebeurt! Wat betreft het automatisch afsluiten, ben ik dat al gewend. Vergeet nu al regelmatig mijn BMW af te sluiten en open op de stoep te laten staan. Nog nooit iemand die hem ongevraagd meegenomen heeft.
 
voor de beginners (ik merk dat er een paar posts met vragen verdwenen zijn) :

kijk eens op YouTube naar wat oude filmpjes van Ben Goodwin (3 jaar terug), of van Bjørn Nyland (2 jaar geleden).

Stap voor stap krijg je de volledige uitleg.

Voor de laatste opties moet je uiteraard nadien ook de meer recente filmpjes bekijken.
 
Bedankt Jan, daar heb ik als beginner wat aan. Info over naaldhakken, lipstick etc neem ik voor kennis geving aan :smile:


Het grote verschil tussen een "normale" lader en een CHAdeMO lader is dat een normale lader AC stroom levert (= wisselstroom, zoals uit een normaal stopcontact) en een CHAdeMO lader DC stroom (= gelijkstroom, zoals uit de lader voor je GSM). In een batterij wordt DC stroom opgeslagen. De AC stroom, die via normale laders de wagen binnen komt, moet eerst nog omgevormd worden naar DC. De laadsnelheid wordt beperkt door de AC naar DC omvormers in de wagen. Bij een standaard Tesla is er 1 omvormer van 11 kW aanwezig. Je kan dit uitbreiden naar 2 omvormers waardoor je kan laden met maximaal 22 kW. Wanneer je rechstreeks met DC kan laden, zoals bij CHAdeMO of bij een Tesla SuperCharger, worden de omvormers in de wagen niet gebruikt. De DC stroom kan dus rechtstreeks naar de batterij vloeien en er kan veel sneller geladen worden (weliswaar beperkt door de technische characteristieken van de batterij).

Een Tesla is een beetje een speciale wagen omdat Tesla een uniek ontwerp heeft bedacht rond een schijnbaar normaal Mennekes Type 2 stopcontact, wat normaal gezien enkel kan gebruikt worden voor AC laden. Stopcontacten voor DC laden zien er anders uit en zijn dus niet compatibel. Om te vermijden 2 soorten stopcontacten te moeten voorzien aan de wagen, heeft Tesla een systeem bedacht waarbij de diepte van de pennen wordt gebruikt om het verschil aan te geven tussen AC en DC. En dit is waar die speciale CHAdeMO kabel om de hoek komt kijken. Langs de ene kant bevat die een standaard DC stopcontact en langs de andere kant een Tesla specifieke Mennekes Type 2 stekker voor DC.
 
dat klopt, als ik gestraft ben en ik moet met mijn echtgenote haar auto ergens naar toe (of om paarden eten of dergelijke dat ik niet in mijn tesla wil). Dan kom ik steeds uit de winkel en staat de ICE daar te draaien, met de lichten aan en niet op slot. En echt niemand wil dat ding meenemen...
Er zijn zelfs mensen die naar de luchthaven rijden en op vakantie vertrekken terwijl de auto staat te draaien op de parking tot hij leeg is:biggrin:
Tja:redface:
 
Nou dacht ik dat ik het had begrepen. Maar op de site van TheNewMotion wordt bij de CHaDeMo Tesla niet genoemd...
Screen Shot 2015-12-10 at 22.19.49.png


Bedankt Jan, daar heb ik als beginner wat aan. Info over naaldhakken, lipstick etc neem ik voor kennis geving aan :smile:
 
In aanvulling op het antwoord van Hans: deze adapter is te koop bij Tesla.
Het is maar zeer de vraag of je die in Nederland nodig zal hebben.
Ik rijd al twee jaar probleemloos zonder en voor ritten naar een ander land kan je de SuC (Supercharger) gebruiken waarvan het aantal al groot is, maar nog steeds groeit.
Mijn advies zou zijn om het eerst maar even aan te kijken en afhankelijk van het gebruik van de auto te besluiten of je hem alsnog wilt aanschaffen.