Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat HWS zegt.
In Nederland zul je deze adapter naar mijn idee echt niet nodig
Ik ben het hier niet mee eens. Ik rijd regelmatig meer dan 300 km op een dag en dan is de ChaDemo adapter echt super handig. Veel van der Valks en natuurlijk FastNed hebben een ChaDemo lader. Even 20 minuten laden, en je hebt weer 80 km erbij. Zonder ChADemo is dat snel een uur laden. Maakt toch veel uit!! Omrijden via een SuC is meestal echt onhandig en kost veel tijd.
Kortom als je regelmatig veel kilometers maakt, raad ik je aan om de ChaDemo wel te kopen.
 
Als ik regelmatig meer dan 300km zou rijden buiten de vakanties en op routes waar minder SuC's zijn had ik m ook vast aangeschaft. >300km op een dag waarbij ik op destination niet kan laden komt bij bij zelden voor.

In mijn nieuwe heb ik vooralsnog ook nog geen dual Charger besteld, zelfs die mogelijkheid heb ik de afgelopen 2 jaar slechts 2 maal echt voordeel van gehad. Dat voordeel is bij elkaar 3 uur tijdswinst geweest. Wellicht dat ik m er later nog wel in laat bouwen maar voorlopig is laden met 11kW of SuC's ruim voldoende voor mij.
 
Als ik regelmatig meer dan 300km zou rijden buiten de vakanties en op routes waar minder SuC's zijn had ik m ook vast aangeschaft. >300km op een dag waarbij ik op destination niet kan laden komt bij bij zelden voor.

In mijn nieuwe heb ik vooralsnog ook nog geen dual Charger besteld, zelfs die mogelijkheid heb ik de afgelopen 2 jaar slechts 2 maal echt voordeel van gehad. Dat voordeel is bij elkaar 3 uur tijdswinst geweest. Wellicht dat ik m er later nog wel in laat bouwen maar voorlopig is laden met 11kW of SuC's ruim voldoende voor mij.

Mee eens, heb nu ook de duolader niet (meer). Ik denk een keer of vijf gebruikt en wellicht ook zoveel uren uitgespaard, op een van de eerste twee keren na toen Oostenrijk nog geen SuC's had en we nu drie, anders zes uur hadden moeten zoetbrengen. Maar dat is inmiddels archaïsch.

Ik heb ook niet vaak dagen met veel meer dan 300 km en als dat zo is dan plan ik een SuC in of pas mijn rijstijl aan zodat ik het toch met één lading kan halen.
 
Maar wat is dan precies een CHaDemo lader? Ik weet dat er een kabel is die tussen de MS en de ChaDemo moet worden gebruikt, i.p.v. de "normale" kabel. Het voordeel is dat het laden sneller gaat. Maar dan is het laadpunt dus geen standaard laadpunt en geen Super Charger. Ik neem voor het gemak aan dat een Supercharger werkt met een standaard oplaadkabel. Dus een CHaDemo oplaadpunt is iets wat ander is?

Ik ben het hier niet mee eens. Ik rijd regelmatig meer dan 300 km op een dag en dan is de ChaDemo adapter echt super handig. Veel van der Valks en natuurlijk FastNed hebben een ChaDemo lader. Even 20 minuten laden, en je hebt weer 80 km erbij. Zonder ChADemo is dat snel een uur laden. Maakt toch veel uit!! Omrijden via een SuC is meestal echt onhandig en kost veel tijd.
Kortom als je regelmatig veel kilometers maakt, raad ik je aan om de ChaDemo wel te kopen.
 
Maar wat is dan precies een CHaDemo lader? Ik weet dat er een kabel is die tussen de MS en de ChaDemo moet worden gebruikt, i.p.v. de "normale" kabel. Het voordeel is dat het laden sneller gaat. Maar dan is het laadpunt dus geen standaard laadpunt en geen Super Charger. Ik neem voor het gemak aan dat een Supercharger werkt met een standaard oplaadkabel. Dus een CHaDemo oplaadpunt is iets wat ander is?

Het grote verschil tussen een "normale" lader en een CHAdeMO lader is dat een normale lader AC stroom levert (= wisselstroom, zoals uit een normaal stopcontact) en een CHAdeMO lader DC stroom (= gelijkstroom, zoals uit de lader voor je GSM). In een batterij wordt DC stroom opgeslagen. De AC stroom, die via normale laders de wagen binnen komt, moet eerst nog omgevormd worden naar DC. De laadsnelheid wordt beperkt door de AC naar DC omvormers in de wagen. Bij een standaard Tesla is er 1 omvormer van 11 kW aanwezig. Je kan dit uitbreiden naar 2 omvormers waardoor je kan laden met maximaal 22 kW. Wanneer je rechstreeks met DC kan laden, zoals bij CHAdeMO of bij een Tesla SuperCharger, worden de omvormers in de wagen niet gebruikt. De DC stroom kan dus rechtstreeks naar de batterij vloeien en er kan veel sneller geladen worden (weliswaar beperkt door de technische characteristieken van de batterij).

Een Tesla is een beetje een speciale wagen omdat Tesla een uniek ontwerp heeft bedacht rond een schijnbaar normaal Mennekes Type 2 stopcontact, wat normaal gezien enkel kan gebruikt worden voor AC laden. Stopcontacten voor DC laden zien er anders uit en zijn dus niet compatibel. Om te vermijden 2 soorten stopcontacten te moeten voorzien aan de wagen, heeft Tesla een systeem bedacht waarbij de diepte van de pennen wordt gebruikt om het verschil aan te geven tussen AC en DC. En dit is waar die speciale CHAdeMO kabel om de hoek komt kijken. Langs de ene kant bevat die een standaard DC stopcontact en langs de andere kant een Tesla specifieke Mennekes Type 2 stekker voor DC.
 
  • Like
Reactions: ArjanJvR
Even een echte beginners vraag... Heb gisteren de instructie filmpjes gekeken van Tesla. Daar wordt geladen met een TESLA lader, deze heeft een knopje op het "laadpistool" waardoor het laadklepje van de auto open gaat.
Mijn New motion lader met vaste kabel heeft zo'n knopje niet. Hoe open ik nu het laadklepje?

Beter voorbereid, zodat ik straks niet sta te schutteren in de straat met nieuwsgierige buurmannen in mijn nek.
 
dubbelklik op de keyfob (sleutel) of, zoals ik zelf doe bij publieke laadpaal, vanaf het tocuhscreen laadklep en achterklep openen (voor de kabel) en dan uitstappen.
Even een echte beginners vraag... Heb gisteren de instructie filmpjes gekeken van Tesla. Daar wordt geladen met een TESLA lader, deze heeft een knopje op het "laadpistool" waardoor het laadklepje van de auto open gaat.
Mijn New motion lader met vaste kabel heeft zo'n knopje niet. Hoe open ik nu het laadklepje?

Beter voorbereid, zodat ik straks niet sta te schutteren in de straat met nieuwsgierige buurmannen in mijn nek.
 
In principe volstaat een paar seconden de knop voor de achterklep op de keyfob ingedrukt te houden, maar de auto moet ontgrendeld zijn. Als dat niet het geval is, eerst dubbelklikken op het dak om te ontgrendelen en daarna een paar seconden de knop voor de achterklep.
 
En je volgende vraag is zeker hoe je mascaravlekken van de hemelbekleding kunt verwijderen?

Nee, maar wel vuurrode lippenstift van het dashboard! :biggrin:

Maar heb geduld met ons "groentjes". We zijn gewoon al heel gespannen in afwachting van, en willen het straks graag ineens goed doen, en niet voor "l*l" staan als het dan eindelijk zover is. Denk aan ons "stressniveau", we moeten het allemaal een keer leren. Het is dat ik je nu even geen "reputation-points" meer kan geven, anders zou ik het weer doen, voor je geduld met ons want gelood me, je antwoorden worden zeer gewaardeerd door ons.
 
En je volgende vraag is zeker hoe je mascaravlekken van de hemelbekleding kunt verwijderen?
als het alleen mascaravlekken zijn, valt het nog mee...

- - - Updated - - -

Wat mij nog niet geheel duidelijk is.
Stel ik heb de auto geopend met dubbelklik op het dak, vervolgens hou ik de achterkant van de keyfob langedrukt in en dan gaat het laadklepje openen, doe de stekker erin en hij begint te laden.
Als ik dan vervolgens het dak weer 1x ingedrukt hou dan sluit de auto zich af. Dan gaat het laden gewoon door toch? En dan zou je even goed nog de groene lampjes bij het laadklepje moeten zien toch ?


Verder is het me niet geheel duidelijk wat de "correcte" manier is om de auto "uit" te zetten.
Stel ik kom aan op bestemming, radio ed staat nog aan. Ik stop, zet de auto in 'P', dan blijft de muziek nog doorgaan als ik uitstap.
Als ik dan buiten de auto dubbelklik op het dak van de keyfob doet gaat hij dicht en de lampen gaan uit. Is dit de correcte aan pak ?


In het scherm zelf heb je namelijk ook een optie om de auto "off" te zetten. Komt dit op hetzelfde neer ?


Verder heb ik het aanvullende lerenstoelenpakket gekozen. Zelf ben ik 1.95 lang en als ik de stoel helemaal naar achter en omlaag zet dan zit ik nog redelijk krap.
Zijn er mensen die nog tips hebben om de positie te verbeteren of is iets mogelijk qua rails waar de stoel op zit. Hoop dat er wat mensen wat ideeen hebben :)


Is het mogelijk als je ergens stil gaat staan en je zet de auto uit of in P, om de binnenverlichting meteen uit te zetten.
-Kan dit als je op de voorbank zit (bestuurder/passagier).
-Kan dit als er alleen iemand op de achterbank zit en de bestuurder is uitgestapt.

De auto uit zetten via het scherm is voor noodgevallen.
normaal stel je in dat de auto zichtzelf afsluit bij het weg gaan van de auto.
Dus, je stapt uit, doet de deur dicht en wandelt gewoon weg. niks sleutel, niks knopjes drukken

via het scherm bij verlichting kan je de binnenverlichting uit zetten
 
Wat mij nog niet geheel duidelijk is.
Stel ik heb de auto geopend met dubbelklik op het dak, vervolgens hou ik de achterkant van de keyfob langedrukt in en dan gaat het laadklepje openen, doe de stekker erin en hij begint te laden.
Als ik dan vervolgens het dak weer 1x ingedrukt hou dan sluit de auto zich af. Dan gaat het laden gewoon door toch? En dan zou je even goed nog de groene lampjes bij het laadklepje moeten zien toch ?
Als het goed is wel. Zo doe ik het tenminste ook, al twee jaar. Hoewel ik ook de optie aan heb staan dat de auto vanzelf op slot gaat als ik weg loop. Dat is zodra je op voldoende afstand bent dat de auto je sleutel niet meer detecteert.

Verder is het me niet geheel duidelijk wat de "correcte" manier is om de auto "uit" te zetten.
Stel ik kom aan op bestemming, radio ed staat nog aan. Ik stop, zet de auto in 'P', dan blijft de muziek nog doorgaan als ik uitstap.
Als ik dan buiten de auto dubbelklik op het dak van de keyfob doet gaat hij dicht en de lampen gaan uit. Is dit de correcte aan pak ?
Zo doe ik het ook. Of gewoon weglopen, zoals hierboven gezegd. Auto gaat dan vanzelf op slot en de muziek stopt.


Is het mogelijk als je ergens stil gaat staan en je zet de auto uit of in P, om de binnenverlichting meteen uit te zetten.
-Kan dit als je op de voorbank zit (bestuurder/passagier).
-Kan dit als er alleen iemand op de achterbank zit en de bestuurder is uitgestapt.
Op het control panel moet je (weet niet precies welk tabblad) de optie DOME kiezen, dat is voor de binnenverlichting. Dan kun je ON, OFF of AUTO kiezen. Bij AUTO zal hij vanzelf aan gaan als je instapt en na een tijdje uit gaan. Dat kan dus alleen als je voorin zit of achterin zit en net zulke lange armen hebt als marsupilami (aardig beest).
Ik zelf moet hem regelmatig tijdens het rijden op ON zetten, omdat ik de middenconsole heb en in het donker altijd verschrikkelijk zit te klooien om mijn iPhone6 op die lightning connector te krijgen. Wat een kl*te constructie is dat zeg! Maar goed, dat hoort in het draadje middenconsole thuis.
 
Graag gedaan, hoor, Desiré.

En als ik dat met die lampjes had geweten, had ik het zeker vermeld. Die laat ik aan een ander met ervaring op dat punt.

Dat met die vraag over mascaravlekken is echt gebeurd, trouwens. Het moest nog met spoed ook, want hij wilde niet dat
zijn vrouw de vlekken zag... (Was ergens op het US deel van TMC.)
 
Graag gedaan, hoor, Desiré.

En als ik dat met die lampjes had geweten, had ik het zeker vermeld. Die laat ik aan een ander met ervaring op dat punt.

Dat met die vraag over mascaravlekken is echt gebeurd, trouwens. Het moest nog met spoed ook, want hij wilde niet dat
zijn vrouw de vlekken zag... (Was ergens op het US deel van TMC.)

LOL. Kom je nu eens niet een keer thuis met lipstickvlekken in de kraag van je blouse, en waar je zo snel geen verklaring voor hebt natuurlijk, zit er mascara in de hemelbekleding! Oplossing? Luchtvering, en wat minder hard over de drempels.