Vandaag in het nieuws
https://electrek.co/2019/01/09/tesla-self-driving-package-buyers-regulations/
>
Tesla warns ‘self-driving package’ buyers that activation is ‘very far away’ due to regulations
Tesla is nu eigenlijk aan het verpakken dat FSD sterk achterloopt. Ja, full self driving is ver weg maar een bestuurder met rijbewijs die kan ingrijpen onder level 3 mag nu ook al. Dat FSD ver weg is weet iedereen maar level 3 driving heeft niets met regelgeving te maken. Onder level 3 zou een autonoom voertuig met bestuurder alles mogen binnen de wegenverkeerswet omdat de bestuurder nog steeds aansprakelijk is.
Wat ze *eigenlijk* dan moeten zeggen is dat level 3 driving heel ver weg is omdat Tesla de techniek nog niet heeft.
Ik zie graag een slimme AP met stoplicht herkenning, (matrix)borden herkenning, automatisch superchargen op prive terrein. Dat mag allemaal van de weg.
Ook zie ik graag dat AP:
- op een N of snelweg ruim op tijd afremt voor een stilstaande auto.
- niet met een lomp groot snelheidsverschil langzaam of stilstaande auto's passeert op de aangrenzende rijstrook.
- als in het einde van een flauwe bocht de baan niet meer waarneembaar is maar er wel auto's stilstaan of langzaam rijden de snelheid wordt gereduceerd.
- assisted lane change de auto niet onnodig remt als er geen auto in de buurt is
- assisted lane change iets accelereert als in de dode hoek een stationair voertuig zit
- assisted lane change sneller van rijbaan wijzigt i.p.v zeer lang te wachten
- ruim op tijd afremt voor blinde bochten voor heuvels in het wegdek
- ruim op tijd afremt voor scherpe bochten naar links waar de bocht niet zichtbaar is door de vangrail
Dit allemaal is GEEN FSD maar broodnodige verbeteringen van het huidige AP systeem.
Deze verbeteringen als de bestuurde zelf rijd:
- emergency braking als AP niet geactiveerd is i.p.v. enkel emergency warnings
- bij een rijbaanwijzigingn de dodehoeksdetectie tegen stuurt of een emergy warning geeft als er een voertuig in de dode hoek zit of een voertuig met hoge snelheid van achter komt
Of level 3 self driving (dus met bestuurder die kan ingrijpen:
- stoplichten herkent en stopt bij rood.
- stoplichten herkent en simultaan gaat rollen met voorliggers ipv wachten tot het gat met de directe voorligger groot genoeg is.
- op een weg zonder belijning rechts aan houd
- op een weg met fietsstroken aan beide zijdes in het midden van de weg rijd en correct omgaat met tegemoetkomend verkeer
- rotondes kan nemen
- drempels herkend en zich aan de adviessnelheid houd
- voorrangsborden herkent en de juist richting voorrang verleend
- stopt voor een zebrapad indien er voetgangers richting het zebrapad lopen
- stopt voor overstekende kinderen in een woonerf
- fietsers van rechts voorrang verleend
Ja, dus nog een zeer lange weg te gaan maar dat heeft werkelijk he-le-maal niets te maken met wetgeving.