Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Voor een werkende EAP en FSD moet hij uiteraard wel matrixborden en tijdelijke borden kunnen lezen. Dit zal nog best een dingetje zijn....
De Duitse auto's hebben geen enkel probleem met het lezen van verkeersborden. Gewoon een standaardmodule van Bosch met camera en een controller-unit. Volgens mij heeft de Tesla de hardware om het te kunnen wel aan boord, maar mist gewoon de software om er wat mee te doen.
 
De Duitse auto's hebben geen enkel probleem met het lezen van verkeersborden. Gewoon een standaardmodule van Bosch met camera en een controller-unit. Volgens mij heeft de Tesla de hardware om het te kunnen wel aan boord, maar mist gewoon de software om er wat mee te doen.

Mwah, als ik de klachten hoor over de VW's met verkeersborden herkenning dan zou ik niet durven stellen dat het werkt.
 
Mwah, als ik de klachten hoor over de VW's met verkeersborden herkenning dan zou ik niet durven stellen dat het werkt.
Ik ken het alleen uit een Porsche 991 (911) en daar werkte het eigenlijk behoorlijk goed. Die zal echt wel eens een bord gemist hebben dat slecht stond opgesteld, maar in de meeste gevallen werkte het erg goed. Volgens mij deed die ook wel een deel op GPS, want een bord dat aangaf je de bebouwde kom inreed had hij ook door. Dat kan die vrijwel niet herkennen. Het werkte in ieder geval beter dan in mijn Tesla.
 
Soms wordt de ap snelheid inderdaad verlaagd op basis van de ter plekke geldende snelheid. Maar niet altijd. Volgens mij vooral binnen de bebouwde kom. Maar zoals gezegd: er zijn ook plekken (of momenten) dat dit niet gebeurt terwijl je toch binnen de kom rijdt. En soms wordt de snelheid ook automatisch weer verhoogd, maar niet altjid.

Bij mij lijkt de snelheid in zijn geheel niet aan te passen.
 
Wij gaan dus heel bewust de Model 3 zonder EAP kopen ( met dank aan de nauwkeurige AP-berichtgeving in dit draadje, waren het eerst wel van plan touwens... ) en we zijn benieuwd of phantom breaking op een M3 zonder EAP ook een puntje zal zijn! Op ons Turo proefdagje met de Model 3 hebben we er vooralsnog niks van gemerkt en onze Turo-host heeft er ook niet voor gewaarschuwd, terwijl hij toch al 3/4 jaar in de M3 rondreed.
Daar is ie weer!
brokenphantom.jpg
 
Ik hoorde dat Duitse voertuigen zelfs de stickers met max snelheid op vrachtwagens lezen op de snelweg en dan naar 90 vertragen.
Ik heb dat nog nooit ondervonden. Waarschijnlijk negeert Tesla de ‘borden’ van bewegende onderwerpen.
Ik vind ook dat sedert 1 van de laatste updates de wagen niet meer goed reageert op de borden, hoewel hij ze wel toont in het dashboard. Ook niet op plaatsen waar hij het vroeger wel deed. Gps krijgt blijkbaar voorrang nu.
 
De Duitse auto's hebben geen enkel probleem met het lezen van verkeersborden. Gewoon een standaardmodule van Bosch met camera en een controller-unit. Volgens mij heeft de Tesla de hardware om het te kunnen wel aan boord, maar mist gewoon de software om er wat mee te doen.
Mijn Volvo V60 PIH leest al 5 jaar keurig de borden, is in de MS echt een achteruitgang. Hoop dat het AI team daar snel wat aan doet, moet toch vrij makkelijk te updaten zijn...
 
Nog 1 keertje dan, AP1 leest de borden en doet daar mee wat nodig is: snelheid aanpassen. AP2 is nu 2 jaar aan het leren, paar miljoen km per jaar. Maar bruikbaar is het al 2 jaar niet. Misschien in V9.

Dat snelheid aanpassen zal in de meeste, zoniet alle, gevallen plaatsvinden op basis van geodata. Heb dit destijds in Duitsland met AP1 geconstateerd want op Bundesstrassen ging hij keurig waar nodig van 100 naar 70 maar ook op een plek waar het bord in het geheel niet zichtbaar was omdat er een aanhanger voor stond. Maar mee eens dat we nu afwachten wat V9 op dit gebied zal betekenen. AP2 zelf is niet aan het leren, er is data verzameld in die twee jaar, overigens wel wat meer dan een paar miljoen km per jaar, en AP2 in V9 zal die data, naar ik aanneem, (uit)eindelijk pas gaan gebruiken.
 
Nog een keertje dan maar. Hij ziet en leest alle borden. Dat was al zo met de eerste versie van AP1. De kunst van de afgelopen jaren was om de onzinnige te herkennen en alleen de relevante mee te laten doen. Kennelijk is dat miv V9 gelukt, of grotendeels.

Waar ik op doelde is dat mijn model S van juni van dit jaar met AP2 de borden waar ik aan voorbij rijd niet juist weergeeft in het display. Laat staan dat autopilot er iets mee doet. Ik krijg daarom de indruk dat ze niet gelezen worden. Ws was dit met AP1 beter, hoop dat V9 het wel goed doet.
 
Waar ik op doelde is dat mijn model S van juni van dit jaar met AP2 de borden waar ik aan voorbij rijd niet juist weergeeft in het display. Laat staan dat autopilot er iets mee doet. Ik krijg daarom de indruk dat ze niet gelezen worden. Ws was dit met AP1 beter, hoop dat V9 het wel goed doet.

Dat schermpje wat wij zien is eigenlijk een gadget dat straks bij FSD overbodig zal zijn. Wat ze daar tonen is een kleine selectie uit wat AP ziet en verwerkt. Borden en stoplichten worden wel gezien, dat hebben hackers ontdekt en de icoontjes zitten er al klaar voor in, maar zolang nog niet wordt ingestaan voor de juistheid doet men er niets mee in AP en ook niet op het schermpje. Nu maar hopen op snelle update :)
 
Als dat zo is, dan begrijp ik niet waarom AP pas na het bord vertraagt en niet ervoor.
Zo riskeer je alsnog een boete.
Omdat precies op dat punt de geodata wordt veranderd. Overigens gaat het nu een stuk beter dan toen ik AP1 had (in Duitsland). Als je toen een bebouwde kom in reed duurde het te lang voordat hij voldoende vaart minderde en had je kans op een flits in je gezicht. Dat is nu een stuk strakker. Hij mindert fors vaart. Ik heb wel het idee dat de data is Duitsland veel beter is verwerkt en dat er in NL een beetje een potje van wordt gemaakt.
Zo heeft N261 Tilburg Waalwijk die al vele jaren klaar is nog steeds ergens een stukje waar 70 km in de data zit terwijl het 100 moet zijn. Daar heb ik geleerd om mijn rechter voet boven het pedaal te houden om dat telkenmale op te vangen.
Kennelijk is dat op veel plekken zo en heeft men de automatische snelheidsaanpassing op dergelijke wegen uitgezet dus nu geen last meer (maar ook geen aanpassing).
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear

Nog een lange weg te gaan...

Bijna 3s voor de klap hoor ik een bekend geluid.

Dat is namelijk de FCW. Deze komt als je zelf rijdt met een melding dat je direct zelf moet ingrijpen.
Blijkbaar reed hij dus zelf en negeert hij de waarschuwing van de auto.
Had hij op AP of TACC gereden dan zou hij ook altijd gelijk gaan remmen als de FCW melding komt.