Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Allego 'Fast' charger

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag uit pure noodzaak voor de eerste keer bij een niet-Tesla Fast charger aangemeerd. Het was een 43Kw van Allego. De laadsnelheid kwam niet verder dan 11Kw.....na een paar minuten dus maar weer afgehaakt zodra de minimaal vereiste KWs weer aan boord waren.

Is dit een bekend fenomeen? Ligt het aan mijn auto? Het type laadkabel(type 2)? Of mis ik iets?
 
Een 43kW lader is een AC lader ;)
En daar is de beperkende factor dus jouw onboard lader...inderdaad 11kW dus.
Die 43kW is alleen ‘fast’ voor een Renault Zoë, die kan op 43kW AC laden.
Was het niet een triple charger met ook een CCS stekker er aan?

Ah kijk....zoiets vermoedde ik al. Het was een echte type 2 charge kabel. Aan de zelfde paal waren ook nog 2 andere kabels. Chademo en CCS.
Zijn de meeste andere niet-Tesla fast chargers AC-CHARGERS? En dus met Type2 lader praktisch onbruikbaar als FAST chargers?
Waarschijnlijk is zo'n Chademo adapter dan nodig om alsnog een acceptabele leessnelheid te behalen met mijn MS?
 
Ah kijk....zoiets vermoedde ik al. Het was een echte type 2 charge kabel. Aan de zelfde paal waren ook nog 2 andere kabels. Chademo en CCS.
Zijn de meeste andere niet-Tesla fast chargers AC-CHARGERS? En dus met Type2 lader praktisch onbruikbaar als FAST chargers?
Waarschijnlijk is zo'n Chademo adapter dan nodig om alsnog een acceptabele leessnelheid te behalen met mijn MS?

Met een MS heb je inderdaad op zo’n lader een Chademo adapter nodig.
Je zal dan met een MS75 effectief met 40-45kW laden (de lader kan max 50kW leveren maar vanwege lager het lagere voltage van je batterij wordt dat lager).
AC laden wordt eigenlijk nooit snelladen genoemd. De type 2 stekkers zitten aan de triple chargers meer als backup, en vanwege de Zoë’s. Maar Fastned heeft al laten weten die standaard niet meer te gaan ondersteunen en bij nieuwere laders geen AC stekker meer te plaatsen.
 
  • Like
Reactions: ACD1
Ah kijk....zoiets vermoedde ik al. Het was een echte type 2 charge kabel. Aan de zelfde paal waren ook nog 2 andere kabels. Chademo en CCS.
Zijn de meeste andere niet-Tesla fast chargers AC-CHARGERS? En dus met Type2 lader praktisch onbruikbaar als FAST chargers?
Waarschijnlijk is zo'n Chademo adapter dan nodig om alsnog een acceptabele leessnelheid te behalen met mijn MS?
Je kan dan beter een CCS adapter nemen. Hoger snelheid en meer laadpalen die het ondersteunen. Chademo gaat maar tot 50 kW.
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
De CHAdeMO adapter gaat volgens mij echt niet harder dan ~40kW DC.

Als je toch aan de adapter gaat, raad ik in Europa absoluut de CCS-adapter aan die Tesla levert, voor je Model S en Model X. Dan haal je bij een IONITY of ander netwerk met snelladers tot 150kW, en bij die trage Allego-palen toch zeker 50kW DC.
 
Ah kijk....zoiets vermoedde ik al. Het was een echte type 2 charge kabel. Aan de zelfde paal waren ook nog 2 andere kabels. Chademo en CCS.
Zijn de meeste andere niet-Tesla fast chargers AC-CHARGERS? En dus met Type2 lader praktisch onbruikbaar als FAST chargers?
Waarschijnlijk is zo'n Chademo adapter dan nodig om alsnog een acceptabele leessnelheid te behalen met mijn MS?
Ik beschouw AC laders niet als snelladers.
 
Ik beschouw AC laders niet als snelladers.
Ik denk dat het probleem eerder is dat OP naar zo een 50kW snellader reed en met zijn Model S enkel de Type2 kabel kon passen, waardoor ie maar maximaal 11/17kW op AC kon krijgen, in plaats van de 50kW beschikbaar uit de CHAdeMO of CCS-stekker.

De reden waarom ik de CHAdeMO adapter afraad is omdat de Tesla CHAdeMO adapter gelimiteerd lijkt op een 40kW, dus je verliest nog eens 10kW aan vermogen.

Beste oplossing is de CCS-adapter: dan kan je bij zo een relatief trage paal nog altijd de volle 50kW DC laden, en bij IONITY, Fastned en andere echte snelladers wel tot 150kW DC snel laden.
 
  • Informative
Reactions: ACD1
Beste oplossing is de CCS-adapter: dan kan je bij zo een relatief trage paal nog altijd de volle 50kW DC laden, en bij IONITY, Fastned en andere echte snelladers wel tot 150kW DC snel laden.

Ik denk dat je met de CCS adapter bij de oudere 50kW triple chargers ook maar met max 43kW laadt, maar misschien kan iemand dat bevestigen.
CCS is 400V x 125A = 50kW. Je Tesla batterij is 350V.
Dus je laadt met max 350x125= 43kW.
 
Is de batterij van mijn Model X 100D maar 350V?

Nu, deze laadbeurt is met de CHAdeMO adapter:

upload_2020-4-14_22-1-11.png




En deze met de CCS adapter aan dezelfde lader:
upload_2020-4-14_22-13-7.png


Ik heb evenwel slechtere ervaringen gehad met de CHAdeMO adapter bij een andere laadpaal in 2018-2019, waar de amperes achter bleven...

upload_2020-4-14_22-4-51.png
 
Last edited:
Allego heeft hun eerste snelladers geopend in België, in Gentbrugge aan de E17 en aan de E40 in Ternat.

Enige 'jammere' is dat dit net noordelijk en zuidelijk van de IONITY locatie in Wetteren is.

https://www.allego.eu/consumer/hpc/gentbruggee17
https://www.allego.eu/consumer/hpc/ternate40theleaf

Het zijn wel maar beperkte locaties, met 2 350kW laders, en de rest CHAdeMO en CCS2 beperkt tot 80kW of 50kW.

Gezien de plannen van FastNed zie je wel dat Allego Oost-Vlaanderen 'krijgt' en FastNed zich eerst op Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant richt.