Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij loopt bizar snel leeg

This site may earn commission on affiliate links.
Donderdagavond zat ik in een hotel in Lyon. Ik kwam aan met nog maar 7% lading. De concierge ging de auto parkeren en koppelde 'm meteen aan de destination charger. Maar daar was blijkbaar iets vreemds mee aan de hand. De dag ervoor hadden ze er nog een Tesla mee opgeladen maar nu deed de charger niks. Ze moesten zelfs handmatig vanuit de auto de laadklep openen. Toen ik anderhalf uur later, tijdens het eten, op mijn telefoon keek was de lading teruggelopen tot 2%. En dat terwijl de auto gewoon stil had gestaan. Uiteindelijk ben ik met de concierge tussen twee gangen in naar de garage gegaan om te kijken of we het konden oplossen. Alle resets geprobeerd maar niks werkte. Ook niet de tweede, niet dedicated Tesla, charger wilde niet meewerken.
We hebben toen de auto maar verplaatst en met de granny charger aan de 230V gekoppeld. Dat ging een tijdje goed, met 8A maximaal, wat wel erg traag is. Maar toen ik rond half twaalf weer op mijn telefoon keek was de lader er daar ook mee opgehouden. 's Ochtends was iedereen in de tent in paniek. Ze zagen het al gebeuren dat ik niet meer zou kunnen vertrekken. We hebben voor het ontbijt de auto aan een ander stopcontact gehangen en daar nog ruim 1% mee weten te laden zodat ik uiteindelijk met 5% kon vertrekken.
Gelukkig zit er net ten noorden van Lyon een supercharger, op 12 km afstand. Dus dat haalden we met nog 2% marge. Ruim...
Het was wel een beetje billenknijpen maar wat ik vooral onbegrijpelijk vind is dat de auto zo hard leegliep terwijl er een laadkabel ingeplugd was die geen stroom gaf. Zou de auto proberen de accu te verwarmen? Dan is dat een suffe bug in de software. Want dat moet natuurlijk alleen gebeuren als er ook daadwerkelijk stroom geleverd wordt door de laadpaal.
 
Heb ook eens gehad. De auto ergens met 11% even neergezet om te winkelen en zou daarna richting de supercharger rijden. Kwam ik en uurtje later terug was het nog maar 7% lading. Wat ik toen heb vernomen is dat bij lage percentages de batterijen (guess o Meter) moeilijk een juiste indicatie kunnen geven.
 
Had je de lader afgekopped? Ik heb de indruk (nooit bewust getest) dat als de auto aan een lader is aangesloten en het opladen lukt niet, dat dan meer energie verbruikt wordt. Geen idee waarom. Ik heb die indruk omdat mij dat ook op kantoor wel eens is overkomen (kapotte laadpaal), en dat op een veel hoger percentage dan waar je het hier over hebt. maar nooit bewust uitgeprobeerd.
 
Had je de lader afgekopped? Ik heb de indruk (nooit bewust getest) dat als de auto aan een lader is aangesloten en het opladen lukt niet, dat dan meer energie verbruikt wordt. Geen idee waarom. Ik heb die indruk omdat mij dat ook op kantoor wel eens is overkomen (kapotte laadpaal), en dat op een veel hoger percentage dan waar je het hier over hebt. maar nooit bewust uitgeprobeerd.
Dat is mijn vermoeden inderdaad. De concierge had de kabel erin laten zitten. De andere mogelijke verklaringen zijn wat mij betreft te ver gezocht. Het is mij nog nooit overkomen dat mijn accu bij stilstand opeens ging herkalibreren.
 
Zelfde ervaring met aangekoppelde lader, in de zomer laad ik de auto’s met een zappi, staat dan wel eens een paar dagen aangekoppeld. Kwam erachter dat je dan wel lading verliest tijdens de uren dat de auto niet aan het laden is, alsof hij (de auto) blijft proberen om het laden te starten, auto gaat dan ook niet slapen.
 
Zelfde ervaring met aangekoppelde lader, in de zomer laad ik de auto’s met een zappi, staat dan wel eens een paar dagen aangekoppeld. Kwam erachter dat je dan wel lading verliest tijdens de uren dat de auto niet aan het laden is, alsof hij (de auto) blijft proberen om het laden te starten, auto gaat dan ook niet slapen.
Dat bevestigt mijn vermoeden. Het is dus gewoon een bug die nare gevolgen kan hebben.
 
Hij laadt de 12V batterij toch niet op onder de 20%, veronderstel ik.
Als de 12V batterij een te lage spanning heeft, dan kan je helemaal niets meer met de auto. Dus het op peil houden van de 12V batterij zal altijd gebeuren (ook bij een laag SoC). Maar dat zal niet de reden zijn dat je 5kWh verliest. De accu van de Tesla is maar 35Ah en dus 0.42KwH. Met de nodige laadverliezen zal de 12V accu dus nog geen 1% zijn. De enige logische verklaring is dat er nog een verbruiker actief is.

Zelfde ervaring met aangekoppelde lader, in de zomer laad ik de auto’s met een zappi, staat dan wel eens een paar dagen aangekoppeld. Kwam erachter dat je dan wel lading verliest tijdens de uren dat de auto niet aan het laden is, alsof hij (de auto) blijft proberen om het laden te starten, auto gaat dan ook niet slapen.
Dat heb ik ook gemerkt. Bij gepland laden heb je hier overigens geen last van. Ook als de auto zijn laadlimiet heeft gehaald lijkt die gewoon te gaan slapen.
Dat bevestigt mijn vermoeden. Het is dus gewoon een bug die nare gevolgen kan hebben.
Ik weet niet of je het een bug zou moeten noemen. De auto probeert gewoon te laden en zal elke keer proberen het laden te starten. Stel dat er een stroomstoring is en de auto zal het laden niet opnieuw starten, dan heb je ook een probleem. Ik laad altijd zelf en loop pas weg als ik zie dat het laden gestart is. In jouw geval was het denk ik een ongelukkige samenloop van omstandigheden...
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik weet niet of je het een bug zou moeten noemen. De auto probeert gewoon te laden en zal elke keer proberen het laden te starten. Stel dat er een stroomstoring is en de auto zal het laden niet opnieuw starten, dan heb je ook een probleem. Ik laad altijd zelf en loop pas weg als ik zie dat het laden gestart is. In jouw geval was het denk ik een ongelukkige samenloop van omstandigheden...
Ik normaal ook, maar in dit geval was het de concierge, die er niet echt raad mee wist.
En bijna 5 kWh in een uur verstoken om een laadproces te starten is een beetje gortig.
 
Dit is waarom ik nooit ergens wil aankomen onder de 20% in de winter. Ik wil graag gebruik maken van laadinfra om bij te laden maar vind het te riskant. Iets soortgelijks meegemaakt bij m'n eerste wintersport.

Onderweg van SuC naar SuC durf ik ook wel richting de 0% te gaan in de zomer... in de winter ook al een iets ander verhaal. Niet omdat het niet kan maar de vele verhalen dat het spontaan in 1 keer vooral bij onder de 5% in eens giga snel kan zakken.

Dan denk je dat is een probleem van de oude Teslas. Maar nee, Tesla Bjorn had vorige weer met een Plaid S getest. Nadat deze leeg was wilde de auto gewoon niet meer laden. Ze moesten hem in de garage zetten om deze op te warmen......

Laadinfra, kou en wat software glitches ... slechte combi :)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dit is waarom ik nooit ergens wil aankomen onder de 20% in de winter. Ik wil graag gebruik maken van laadinfra om bij te laden maar vind het te riskant. Iets soortgelijks meegemaakt bij m'n eerste wintersport.

Onderweg van SuC naar SuC durf ik ook wel richting de 0% te gaan in de zomer... in de winter ook al een iets ander verhaal. Niet omdat het niet kan maar de vele verhalen dat het spontaan in 1 keer vooral bij onder de 5% in eens giga snel kan zakken.

Dan denk je dat is een probleem van de oude Teslas. Maar nee, Tesla Bjorn had vorige weer met een Plaid S getest. Nadat deze leeg was wilde de auto gewoon niet meer laden. Ze moesten hem in de garage zetten om deze op te warmen......

Laadinfra, kou en wat software glitches ... slechte combi :)
Niet alleen een Tesla issue…. Vorige week ben ik na een afspraak nog een rondje gaan gravellen op de Kroondomeinen bij temperaturen rond het vriespunt. Bij aankomst bij de KIA eNiro gaf de sleutel geen signaal. Dan maar de fysieke sleutel: deur open, alarm gaat af, en auto wil niks: geen sleutel herkent. 🙈
Uiteindelijk sleutel onder mijn oksel gestopt om hem op te warmen en na 20min was er weer signaal (en was ik bevroren).