Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afname bereik

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn redelijk wat ervaringen met de accu van de Roadster. Bij 20.000 km per jaar degradeert deze rond 1,5% per jaar. Na 8 jaar zal dat rond 15% zijn.
Meer rijden zal de degradatie wat versnellen. De MS zal ongetwijfeld een beter batterijmanagementsysteem hebben. Ook de chemische samenstelling van de accu's zal verbeterd zijn. Mijn persoonlijke gevoel is dat je bij deze kilometrages na 8 jaar nog wel rond 80% zal zitten.
Accu's zullen goedkoper worden en meer capaciteit krijgen. De oude MS accu kun je tegen die tijd wel inzetten als 'balancer' in een 'microgrid'.

Precies, ik maak me geen zorgen over de capaciteit.
De infrastructuur zal door de jaren verbeteren. Snelladers zullen makkelijker beschikbaar zijn (Niet alleen die van Tesla) en de batterijen zullen vooral goedkoper worden en waarschijnlijk hoger in capaciteit zijn (Al is dat laatste niet zeker).
Zoals het nu gepland is, na 6 jaar doe ik de Tesla weg en vervang ik deze met een nieuwe Tesla...
 
Hm, ik word toch niet erg vrolijk van die onduidelijkheid over de garantievoorwaarden met de accu.
Na 3 maanden staat de kmteller op 22.700 en dat is op jaarbasis dus 90.000. Daar zaten ook wel wat 'pretkilometers' bij, maar aan de andere kant was het wel in de 3 koudste maanden in het jaar. Ook al hebben we geen echter winter gehad.
Alleen woon-werk rijd ik al 1000 km per week, zolang mijn baan niet wijzigt blijft dat ook al 50.000km per jaar. Ik denk zeker op 75.000km per jaar uit te komen en tot 20% range'verkorting' is voor mij niet echt een probleem. Maar het zou wel aardig zijn te weten waar je over een paar jaar zult uitkomen / onder welke omstandigheden je een nieuwe accu 'krijgt' en wanneer je die moet betalen...
 
Hm, ik word toch niet erg vrolijk van die onduidelijkheid over de garantievoorwaarden met de accu.
Na 3 maanden staat de kmteller op 22.700 en dat is op jaarbasis dus 90.000. Daar zaten ook wel wat 'pretkilometers' bij, maar aan de andere kant was het wel in de 3 koudste maanden in het jaar. Ook al hebben we geen echter winter gehad.
Alleen woon-werk rijd ik al 1000 km per week, zolang mijn baan niet wijzigt blijft dat ook al 50.000km per jaar. Ik denk zeker op 75.000km per jaar uit te komen en tot 20% range'verkorting' is voor mij niet echt een probleem. Maar het zou wel aardig zijn te weten waar je over een paar jaar zult uitkomen / onder welke omstandigheden je een nieuwe accu 'krijgt' en wanneer je die moet betalen...

Bij de Roadster was het iets van 80% over met 200000km. In worse case scenario zou dit hetzelfde zijn met de MS, geen reden tot paniek dus.
Tesla is de enige die antwoord hierop kan geven wanneer een batterij als defect wordt aangezien bij range-vermindering.
 
Hm, ik word toch niet erg vrolijk van die onduidelijkheid over de garantievoorwaarden met de accu.
Na 3 maanden staat de kmteller op 22.700 en dat is op jaarbasis dus 90.000. Daar zaten ook wel wat 'pretkilometers' bij, maar aan de andere kant was het wel in de 3 koudste maanden in het jaar. Ook al hebben we geen echter winter gehad.
Alleen woon-werk rijd ik al 1000 km per week, zolang mijn baan niet wijzigt blijft dat ook al 50.000km per jaar. Ik denk zeker op 75.000km per jaar uit te komen en tot 20% range'verkorting' is voor mij niet echt een probleem. Maar het zou wel aardig zijn te weten waar je over een paar jaar zult uitkomen / onder welke omstandigheden je een nieuwe accu 'krijgt' en wanneer je die moet betalen...

Dit soort zaken zullen altijd 1 op 1 worden behandeld. Algemene richtlijnen in deze uitzonderlijke gevallen zullen er nooit komen.
90.000 km per jaar zal door Tesla als excessief gebruik worden gezien. Na 8 jaar dus 720.000 km. Tesla zal bij het sterk verminderd raken van de range, zeg tot 70%, zeker niet gratis een accu vervangen. Hoogstens zullen ze, uit coulance, een korting geven op een nieuwe accu. Ik neem aan dat de fabrikanten van ICE voertuigen na 720.000 km ook je versleten motor niet gratis gaan vervangen.
 
Heeft iemand uberhaupt een idee wat de garantie-voorwaarden zijn van een batterij ? Ik bedoel, hoeveel vermogen mag er wegvallen voordat je kunt zeggen : De batterij is defect ?

Geen idee van de garantie voorwaarden maar mijn batterij is laatst vervangen omdat die maar 370 typical laadde (100%). Dat was echter wel al vanaf dag 1, merkte later pas op dat dit niet conform de verwachting was (met dank aan dit forum).
 
Geen idee van de garantie voorwaarden maar mijn batterij is laatst vervangen omdat die maar 370 typical laadde (100%). Dat was echter wel al vanaf dag 1, merkte later pas op dat dit niet conform de verwachting was (met dank aan dit forum).

Tja, waar ligt de grens zou je zeggen ?
370 is blijkbaar te weinig, wat is er met 380 ?

Hmm eens een range charge doen en kijken hoever ik kom...
 
Geen idee van de garantie voorwaarden maar mijn batterij is laatst vervangen omdat die maar 370 typical laadde (100%). Dat was echter wel al vanaf dag 1, merkte later pas op dat dit niet conform de verwachting was (met dank aan dit forum).

Je kunt de garantievoorwaarden downloaden vanaf de specificatie pagina, middelste kolom onderaan.
Model S Specificaties en Standaard Eigenschappen | Tesla Motors

Er staat o.a.

The Battery, ......., will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty.

Wellicht wordt je accu wel vervangen als de capaciteitsafname substantieel meer is dan wat je normaal gesproken zou mogen verwachten.
 
Wellicht wordt je accu wel vervangen als de capaciteitsafname substantieel meer is dan wat je normaal gesproken zou mogen verwachten.

En dat is nu precies wat we willen weten: Op welke waarde ligt de grens tussen normaal te verwachten capaciteitsafname en een defect accupakket. Is dat 90% of 10%? Definition of defective.

Misschien dat daar zelfs een tabelletje voor is, met ouderdom en capaciteitsafname.
 
Er zijn redelijk wat ervaringen met de accu van de Roadster. Bij 20.000 km per jaar degradeert deze rond 1,5% per jaar. Na 8 jaar zal dat rond 15% zijn.
Meer rijden zal de degradatie wat versnellen. De MS zal ongetwijfeld een beter batterijmanagementsysteem hebben. Ook de chemische samenstelling van de accu's zal verbeterd zijn. Mijn persoonlijke gevoel is dat je bij deze kilometrages na 8 jaar nog wel rond 80% zal zitten.
Accu's zullen goedkoper worden en meer capaciteit krijgen. De oude MS accu kun je tegen die tijd wel inzetten als 'balancer' in een 'microgrid'.
Vandaag een 'range'-charge gedaan en toen het laden was gestopt stond er 470km range op de teller, 3 maanden geleden heb ik een keer 501km gezien (ik gebruik deze 'stand' omdat ik fullrange 500 makkelijk vind rekenen). Dat is dan toch al 6% na 25.000km, klinkt behoorlijk anders als 1,5% na 20.000km! En ik heb wel relatief vaak een range-charge gedaan maar ben dan altijd binnen half uur na einde laden gaan rijden.
 
Vandaag een 'range'-charge gedaan en toen het laden was gestopt stond er 470km range op de teller, 3 maanden geleden heb ik een keer 501km gezien (ik gebruik deze 'stand' omdat ik fullrange 500 makkelijk vind rekenen). Dat is dan toch al 6% na 25.000km, klinkt behoorlijk anders als 1,5% na 20.000km! En ik heb wel relatief vaak een range-charge gedaan maar ben dan altijd binnen half uur na einde laden gaan rijden.

Ik zou 2 metingen nog niet gelijk (understatement :) gebruiken voor het berekenen van een afnamepercentage. Vorige week was hier ook al een discussie over op dit forum, die metingen kunnen schommelen, bovendien zou er tzt wellicht een calibratie uitgevoerd kunnen moeten worden alvorens conclusies te trekken.
 
Vandaag een 'range'-charge gedaan en toen het laden was gestopt stond er 470km range op de teller, 3 maanden geleden heb ik een keer 501km gezien (ik gebruik deze 'stand' omdat ik fullrange 500 makkelijk vind rekenen). Dat is dan toch al 6% na 25.000km, klinkt behoorlijk anders als 1,5% na 20.000km! En ik heb wel relatief vaak een range-charge gedaan maar ben dan altijd binnen half uur na einde laden gaan rijden.

Je kunt aan de hand van deze gegevens de degradatie niet nauwkeurig bepalen. De waarden in de MS zijn min of meer fictieve waarden.
Zou je echt 6% verlies hebben na 25.000 km en, ik schat in 4 tot 5 maanden, dan is Tesla aan zet. Gelukkig zit er 8 jaar garantie op de accu.
Problemen met een te lage capaciteit komen zelden voor. Op dit forum kreeg een gebruiker die maar rond 320 km typical kon laden, een nieuwe accu.
 
Ik heb ook al gelezen dat afhankelijk van de firmware versie een andere logaritme gebruikt word om de range te berekenen. YRMMV (your rated miles may vary)

Ik denk dat Tesla ook nog lerende is. Wellicht is het verstandig om gemeterde charges (kWh's) aan een aantal km's te relateren en daar van uit te rekenen hoeveel bruikbare capaciteit de accu heeft. Als Tesla de veiligheidsmarge aanpast dan is ook deze methode nutteloos natuurlijk.
 
Tja, zo lang het mij geen problemen oplevert, ga ik er geen probleem van maken. Maar als het zo doorzet, kan ik over 5 maanden niet meer naar mijn werk en terug op één lading en dan zal er toch echt wat aan gedaan moeten worden. Want anders heb ik hem wel heel erg snel af moet schrijven.

Maar inderdaad: Ik denk dat Tesla ook nog lerende is.
 
Mijn "bereik" is van 350km naar 334km gezakt. Maar houd er rekening mee, dit is altijd een schatting! Het is niet een daadwerkelijke afname van bereik, het is een berekening die gemaakt wordt.

De Roadster van mijn collega heeft er al 60.000km op staan en die accu is echt nog in perfecte staat. Letten we daar ooit op bereik? Nee, alle ritten die er in gereden worden gaan gewoon prima.

Op mijn Model S staan overigens nu al 23.000km en ik heb vorige week nog 392km gereden op één lading en had 70kWh verbruikt.

Mijn advies: Niet te veel zorgen over maken, het is maar een berekening.

Ga vooral niet van die rare dingen doen als hem range chargen of helemaal leeg rijden.
 
Dat laatste is wellicht wat te sterk uitgedrukt, je kunt beter zeggen: laat je accu niet te veel uren op 100% of 0% staan.
Vol laden en dan meteen wegrijden of leeg rijden en meteen laden is niet zo slecht voor de accu.
Bedoelde het meer in het licht dat men het expres gaat doen om de cijfers weer hoger te krijgen.

Gebruik de auto vooral en laad hem nodig zoals nodig is voor je ritten. Heb je een range charge nodig? Doe een range charge. Maar ga niet die Range Charge doen om te balanceren. Uit bronnen binnen Tesla heb ik begrepen dat balanceren ook gewoon gebeurd bij een standaard 90% charge.
 
Bij de Tesla bij ons op de zaak hebben we "range mode" aan gezet. Deze staat standaard uit!

Door deze te activeren gaat het verbruik drastisch omlaag en de range dus omhoog. Airco/verwarming worden minder gebruikt, minder energie verbruik voor opwarmen accu's etc.

Bij 90% lading is de rated range van 345km naar 435km gegaan! Nogmaals: De laadtoestand is niet veranderd, enkel het verbruik.

Nog te weinig ervaring om te zeggen of er merkbaar wordt ingeleverd op comfort mbt airco/verwarming.

ik zou zeggen: probeer het zelf eens!

- - - Updated - - -

Typical range bedoel ik natuurlijk...

- - - Updated - - -

Sorry, wel rated range ;-) je kunt merken dat ik er zelf niet al te veel in rijdt. Deze instelling is te vinden bij settings en dan vehicle.