Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

3 fasen AC laden doet de zekering springen

This site may earn commission on affiliate links.

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
Moderator
May 3, 2017
11,230
10,965
Belgium
Referral Code
Zo, ging ik daarstraks lekker laden aan een publieke lader, plug ik de kabel in, pasje voor de lezer en een knal uit de kast ernaast en beide laadpunten zonder stroom. Nou.

Thuis gekomen na even bij te laden bij FastNed, en pats heel de verlichting uit, en een SMSje van mijn vrouw dat de stroom is uit gevallen.

Blijkbaar verteert mijn Model X dus geen 3 fasen meer. Enkelfase op de TMC doet ie het wel nog.

Gisteravond wel nog publiek geladen én thuis geladen, dus ofwel zat er vieze stroom in die lader van daarstraks, ofwel is er per toeval iets defect gegaan. Ben blij dat ik nog thuis op enkelfase kan laden en dat het probleem zich eerst op een publieke lader voor deed, vooraleer ik mijn TWC helemaal demonteer.

230.000km. De kosten zullen nu beginnen? Of heeft de auto geroken dat ik een overnamevoorstel van Tesla kreeg?
 
Mobile Service komt volgende week langs, maar deze week ook met onze Model 3 getest en mijn laadpaal doet het daar wel lekker op.

Op een helder moment vandaag ook L3 losgekoppeld in de zekeringkast, en nu moet ik niet meer laden met de Mobile Charger aan een stopcontact, maar kan ik tot 19A op 1 fase laden en dat scheelt wel qua laadsnelheid.
 
Bij enkefasig laden worden de drie laders parallel geschakeld. De stroom wordt dan verdeeld over de laders. Bij driefasig laden worden de laders terug opgesplitst en krijgt elke lader een aparte fase te verwerken.
Ik vermoed dat bij jouw wagen het opsplitsen niet meer lukt en dan krijg je kortsluiting tussen de fasen.
 
  • Like
Reactions: nico180 and wooter
Ik heb naderhand wel gevonden dat je op eBay en zo laders kan aantreffen, en een goeie aftermarket Tesla shop kan dat ook monteren (of je doet het zelf) maar hier is het gewoon 2,7K tegen aan smijten om het op te lossen.

Netto nog altijd goedkoper dan mijn BMW 😅
 
Bij enkefasig laden worden de drie laders parallel geschakeld. De stroom wordt dan verdeeld over de laders. Bij driefasig laden worden de laders terug opgesplitst en krijgt elke lader een aparte fase te verwerken.
Ik vermoed dat bij jouw wagen het opsplitsen niet meer lukt en dan krijg je kortsluiting tussen de fasen.
Alleen fase 1 en fase 2 toch?