Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

hoe is het nu echt om met AP te rijden

This site may earn commission on affiliate links.
MS'ers, voor diegene die nog zo lang moet wachten voor hij echt achter het stuur mag kruipen en bij wie net als bij mij die 30 seconden AP van de proefrit natuurlijk reuze spannend was maar totaal geen indruk kon achterlaten hoe het werkelijk is om dagelijks met AP door het land te cruisen. Alle reacties zijn welkom zowel positief en mochten ze er om wat voor reden zijn ook de negatieve.Er is al een draadje over AP maar die gaat voornamelijk over techniek en inhoud. Ik wil graag de verhalen achter AP horen. Wie deelt zijn ervaringen en laat ons wachtenden weg dromen achter ons toetsenbord, VIN nummers controleren F5 toetsen rammen (geen idee wat jullie daarmee bedoelen MAC:tongue:) DS stalken en nutteloos allerlei stalen dobberende bakken op het water volgen tot het verlossende telefoontje komt "Uw Tesla kan worden afgehaald" THXS GUYS
 
Ik heb nu een maand mijn classis ingeruild voor een AP versie en ben er reeds aan verslaafd . van zodra ik twee lijnen zie, rij ik op AP
Parkeren in smalle ruimtes doe ik voor de fun, daarna verplaats ik de auto naar veiliger plaatsen!:wink:
In ieder geval blij met de overstap
 
AP gebruik ik enkel op de snelweg, maar is best wel verslavend.
Zodra ik goed en wel 'gelanceerd' ben start ik AP op.
Laat de auto maar rijden, handen op de schoot.
In het begin is het toch even spannend, maar na verloop van kilometers met AP gereden te hebben went het wel en is het een relaxed ervaring.
Er zitten nog kleine foutjes in het systeem waarbij je toch je handen niet al te ver van het stuur laat, vooral het voorbijrijden van vrachtwagens is soms ietwat spannend gezien die gasten meestal nogal zwalpen over de weg. Je komt soms behoorlijk dicht… .
Rijden met TAC is super, enkel op rijkswegen grijp ik zelf in wanneer ik zie dat iemand al stilstaat aan het stoplicht en ik aan kom gereden aan 90 à 100 km/h omdat anders de S nogal laat remt en dan ietwat hard in de ankers gaat.
Eens het een vloeiende rij wagens is waar je achter rijdt werkt het systeem super.

F5'en is voor de Windows adepten: refresh page. Wij Mac-ers gebruiken die niet… . :wink:
 
AP is in de Nederlandse spits nog wel eens een beetje een uitdaging vind ik zelf. Of je blijft rechts met 85 km/u achter een vrachtwagen hangen, of je zet AP uit en gaat naar links in een wat krappe ruimte tussen 2 auto's in (de AP gaat daar zelf namelijk niet voor van baan wisselen). Maar in elke andere situatie is AP echt geweldig. Bij wat rustiger verkeer is het heel relaxed rijden, eigenlijk kost autorijden je op deze manier bijna geen energie meer. Maar ook file rijden is een stuk minder intensief, waardoor dat ook een stuk rustiger aanvoelt.

Met wat minder gunstige omstandigheden qua zicht (nacht, veel regen) is AP ook een stuk fijner. Je moet zelf nog steeds opletten natuurlijk, maar het is fijn dat de auto zelf ook meekijkt.

Al met al ben ik er erg blij mee. Voor mijn eigen rijstijl is het ook wel wat beter trouwens, ik merk toch dat ik van nature soms wat te weinig afstand houd en de auto pilot is dan toch wat netter :)
 
Wat ik heb geleerd is dat AP, ondanks al het gedoe in de media en dan vooral uit de mond van degenen die er nooit mee hebben gereden en alleen op basis van horen zeggen een mening uitdragen, iets heel simpels is.

In die situaties waar je rijden niet meer is dan 1) tussen de lijnen blijven en 2) niet op je voorganger klappen is AP een 100% betrouwbaar hulpmiddel. Daarmee is dus gelijk gezegd dat je zelf moet beoordelen of dat het geval is en blijft. Gaten in de weg, wegversmallingen, onzeker gedrag van het andere verkeer, (nog steeds wel) in en uitvoegstroken en natuurlijk "Baustellen" maken dat je dan minimaal je hand op of heel dicht bij het stuur moet houden. Het is wel een geruststelling dat de auto zelf ook waarschuwt en je erbij roept als een bocht bijvoorbeeld wat scherp is gezien je snelheid e.d.

Maar, de praktijk: Ik rijd weg en na 400 meter draai ik de Midden Brabantweg (4 baans weg tussen Tilburg en Waalwijk die aansluit op de A59) op en zet dan snelheid op 100 en kan hem dan gerust tot Waalwijk zijn gang laten gaan. Hooguit als er veel verschil is in snelheid tussen de rijstroken moet je een aanpassing doen, in de praktijk naar links gaan en snelheid 10 km/uur boven die van de auto voor je instellen.
Ik deel overigens de kritiek dat het van baan wisselen veel beter en sneller moet kunnen.

Bij aansluiting op A59 is het ofwel een behoorlijke bocht naar Links (Raamsdonksveer) of rechts (Den Bosch). Hoewel deze versie die situaties al zou moeten kennen en er autonoom snelheid geminderd moet worden merk ik daar nog niets van. Daarna is het weer een kwestie van instellen, als het druk is de linker strook en snelheid iets hoger dan die van je voorganger. Hoef je echt tientallen kilometers niets meer te doen.

Filerijden doet hij zo perfect dat, wanneer het een kwestie is van stilstaan en langzaam wat verder gaan, en dat continu afwisselend (contradictio??, zoals een collega van mij het ooit had over een "wezenlijk nuanceverschil") kun je gerust even een berichtje lezen. Dan gaat er echt niets fout (en dat deed je vroeger ook al).

Samenvattend. Zelfrijdende auto? Geen ja of neen te zeggen. In de situatie hierboven, bij mij vaak meer dan 90% van het rijden, kun je rustig "ja" zeggen. Maar die laatste tien procent, ofwel binnenwegen (zoals 60 km/uur wegen), rotondes, woongebieden e.d. gaat dat echt niet op. Wel kun je, zeker bij het doorkruisen van een stad, veel gemak hebben van de TACC.

Autopark? Voor mij een uitkomst. Heb op plekjes gestaan waar ik nooit ook maar over zou denken. Alleen, wat mij bijna letterlijk pijn doet, is het bij stilstand draaien van het stuur, zelfs van de maximale uitslag links naar die van rechts. Mij is altijd geleerd dat het beter is om die te doen als je heel langzaam rijdt. Maar misschien is dat achterhaald maar het voelt nog als een marteling van de auto. Wat vindt de rest hier trouwens van?

IMG_1095.jpg


Summon? heb al gekeken wat een elektrische garagedeur gaat kosten :) Zegt genoeg, denk ik.
 
Last edited:
THXS Hans goed verhaal. Ik denk zelf ook dat AP prima is voor de snelweg daar zou het straks gewoon 100% veilig moeten zijn en dat het ook straks afslagen en klaverblad kan doen. Al het andere zeg ik is meegenomen. Maar wat een uitkomst om straks die eindeloze saaie en vermoeiende snelwegKM's ontspannen te doorstaan.
Als ik jullie zo hoor is dat dus zeker een merkbaar verschil qua vermoeidheid.
 
THXS Hans goed verhaal. Ik denk zelf ook dat AP prima is voor de snelweg daar zou het straks gewoon 100% veilig moeten zijn en dat het ook straks afslagen en klaverblad kan doen. Al het andere zeg ik is meegenomen. Maar wat een uitkomst om straks die eindeloze saaie en vermoeiende snelwegKM's ontspannen te doorstaan.
Als ik jullie zo hoor is dat dus zeker een merkbaar verschil qua vermoeidheid.

Sander, dank je. Ja, het is veel minder vermoeiend en je merkt dat je, terwijl je in je beleving misschien helemaal niet oplet (er is veel om je heen te zien en te doen, denk aan het mooie "scherm" met zijn mogelijkheden) je toch ergens altijd een soort van radar-oog houdt die een beetje meekijkt. Net zoals, wanneer je iemand anders laat rijden, je terwijl je zit te lezen en/of werken toch precies weet wat er gebeurt.

Het is zelfs zo ontspannend dat ik al een paar keer mijn afslag voorbij ben gereden, gewoon omdat ik het gevoel van lokatie was kwijtgeraakt (iis iets anders dan hierboven staat).

Afgelopen week maakte ik nog de vergelijking, (na een kalme maar lange rit naar het Noorden) met de periode een jaar of 15 geleden dat ik voor lange ritten een chauffeur had. Niet helemaal hetzelfde maar wel net zo ontspannen.

En, wat heel belangrijk is, ik weet zeker dat hij dan veiliger rijdt dan ik zou doen. We moeten het dan ook meer naar voren schuiven als een veiligheidsfeature dan een gadget.
 
Ik vind het draaien bij stilstand ook niet prettig; niet alleen de banden gaan eraan, maar ik maak me ook zorgen over lagers en bussen van de stuurinrichting. Misschien onnodig, ik betrap mezelf er ook op dat ik me met een koude auto in hou bij de sprint. Slaat ook nergens op lijkt me.
 
Als ik jullie zo hoor is dat dus zeker een merkbaar verschil qua vermoeidheid.
E n o r m!! Ben na de kerst in 1x terug gereden vanuit Stockholm. Ik was de enige chauffeur. Heb 90% op AP gereden. 06:00 uur vertrokken en 01:00 uur thuis. Lijkt lang maar het was gewoon leuk. Je kunt zelf ook nog eens uit het raam kijken. Genieten en verbazen over de techniek, dat t gewoon werkt. Ongelofelijk! Kwam zeker niet uitgeput thuis.
 
More than you might be aware of.

..

Als ik jullie zo hoor is dat dus zeker een merkbaar verschil qua vermoeidheid.

Ik denk dat je door louter te concluderen dat het minder vermoeiend is toch wat puntjes mist.

AutoPilot draagt daadwerkelijk bij aan veiligheid.

Zowel direct, door een permanent en zonder concentratieverlies rondom kijkend, handelend en ook waarschuwend systeem.
En indirect door de bestuurder te ontlasten die daardoor meer overzicht kan houden en zich langer alert kan houden.

Daarnaast is AutoPilot een systeem dat zich daadwerkelijk snel verbetert. En zal verbeteren. De status quo is daarmee een indicatie maar geen maatstaf.
 
E n o r m!! Ben na de kerst in 1x terug gereden vanuit Stockholm. Ik was de enige chauffeur. Heb 90% op AP gereden. 06:00 uur vertrokken en 01:00 uur thuis. Lijkt lang maar het was gewoon leuk. Je kunt zelf ook nog eens uit het raam kijken. Genieten en verbazen over de techniek, dat t gewoon werkt. Ongelofelijk! Kwam zeker niet uitgeput thuis.

dat is grappig kan me nog een omgekeerde rit naar Stockholm herinneren allen met twee kleine kinderen erin weet niet exact hoeveel RedBull er op die rit doorheen is gegaan maar echt niet normaal. Tja dan is de AP een uitkomst. Nog 4 weken wachten dan ben ik hopelijk ook een Tesla adept :biggrin:

- - - Updated - - -

Ik denk dat je door louter te concluderen dat het minder vermoeiend is toch wat puntjes mist.

AutoPilot draagt daadwerkelijk bij aan veiligheid.

Zowel direct, door een permanent en zonder concentratieverlies rondom kijkend, handelend en ook waarschuwend systeem.
En indirect door de bestuurder te ontlasten die daardoor meer overzicht kan houden en zich langer alert kan houden.

Daarnaast is AutoPilot een systeem dat zich daadwerkelijk snel verbetert. En zal verbeteren. De status quo is daarmee een indicatie maar geen maatstaf.

Nou ja vermoeidheid is voor mij altijd wel een issue geweest achter het stuur. Heb de vangrail al een keer ontmoet daardoor. Gaat nu veel beter maar de AP gaat voor mij echt het verschil maken daar ben ik van overtuigd
 
Heb in een loaner met AP gereden. Conclusie: van mij hoeft het niet.

AP is technisch leuk (dat het kan). Maar het was mij niet duidelijk wat ik er nu mee opschiet.

Handen van het stuur. Maar dan? Moet toch op blijven letten want op sommige punten gaat het nog mis of kan het mis gaan (niet perse het systeem, maar soms kloppen de lijnen gewoon niet of zijn verwarrend voor het systeem).

En als je dan moet ingrijpen komt het toch allemaal wat ongelukkig, schokkerig en onnatuurlijk over.

Dan is het verschil met zelf 1 of 2 vingers aan het stuur toch niet zo heel groot. En een rustiger gevoel (want altijd in control).

Bij lange doorlopende bochten stuur je zelf er veel vloeiender doorheen. De AP stuurt toch merkbaar 'in stapjes' bij.
Het houden van ongeveer het midden van de strook voelt bij het voorbijrijden van anderen of obstakels wat oncomfortabel.
Zelf kies je in die gevallen automatisch toch wat meer afstand (en dus niet het midden van de rijbaan).
Lane change is nog verre van ideaal. En als het dan niet helemaal lekker gaat en hij de besturing weer aan de bestuurder overgeeft zit er een rare schok in de overgang.

Kan me wel voorstellen dat de parkeerfunctie nog wel aardig is.
Zelf heb ik dit recent in de Touran van mijn vrouw ingebouwd. Maar betrap mijzelf erop dat ik het ding zelf na de eerste weken (leuk omdat het nieuw was) eigenlijk nooit gebruik.

AP zal in de toekomst beter worden, maar heeft pas echt zin als alles en iedereen op de snelweg AP gaat.
Wellicht is het tegen de tijd dat ik aan de vervanging van mijn classic toe ben wel echt overtuigend.
 
Voor mij is het bijna onmisbaar geworden. Ik baal echt als het weer zo slecht is dat ik zelf weer moet sturen. Ik rij een aantal keer per week ritten van meer dan 100 km en met de AP is dat veel rustiger. Het inhalen is nog niet super, maar wel erg verbeterd tov 7.0.
Fileparkeren doet de AP beter en sneller dan ik het vaak zelf doe. Dus die gebruik ik graag. Het achteruit inparkeren gaat wel langzaam en is vooral leuk als speeltje.
 
AP is geweldig!
Zowel op 80 km wegen als op de snelweg gebruik ik het altijd.
Je wordt er enorm rustig van, kan ook de leeftijd zijn, maar de behoefte om steeds in te halen verdwijnt gewoon door de AP en je accu grafiek ;-)
Recent ritje van Amsterdam naar Twente, gewoon 100% tot aan de afrit.
Ritje van twente naar Maarn via A1 dan even sturen voor de afrit naar de A50 maar vervolgens volledig op AP de bocht van A50 naar A12 gereden en dus tot afslag maarn niets hoeven doen.
 
AP is geweldig!
Zowel op 80 km wegen als op de snelweg gebruik ik het altijd.
Je wordt er enorm rustig van, kan ook de leeftijd zijn, maar de behoefte om steeds in te halen verdwijnt gewoon door de AP en je accu grafiek ;-)
Recent ritje van Amsterdam naar Twente, gewoon 100% tot aan de afrit.
Ritje van twente naar Maarn via A1 dan even sturen voor de afrit naar de A50 maar vervolgens volledig op AP de bocht van A50 naar A12 gereden en dus tot afslag maarn niets hoeven doen.

Wauw vet !!! voor mij bekende wegen, ga zeker 3 tot 4 keer per week vanaf Wilp A1 naar Veenendaal A50 en A12 kijk er naar uit om dit te ervaren. De erden voor mij om nu toch een MS aan te schaffen.